Annons:
Etikettmedialt
Läst 2555 ggr
Loris M
2014-02-01 19:02

Vägledda meditationer

Meditationer är något som jag är rätt så dålig på. Har lite svårt att slappna av och att fokusera på andning eller att gå in djupare in i mitt inre. Nu pratar jag om djupare meditationer och inte när man bara ska slappna av för att fokusera på här och nu. För det klarar jag, lite kortare meditationer.

Därför har jag försökt med vägledda meditationer. Men även här misslyckas jag. Eller… jag är lite osäker på om jag gör "rätt". Jag gör nämligen annat än det som rösten säger. Galen

Om man ska gå på en stig i skogen så springer jag runt och letar efter stigen, men hittar inte. Om man ska se en katt så ser jag ett troll. Om rösten säger att jag ska gå i skogen på en stig så kan jag få för mig att avvika från stigen. En gång när jag skulle följa stigen så fick jag syn på en glänta genom träden så jag gick dit istället. När jag kom fram såg jag ett tiotal dansande älvor. Det var vackert faktiskt och jag stod en stund och tittade. Kär

Men poängen är att jag nästan alltid gör annat än det man ska enligt den vägledda meditationen. En vännina till mig sa att hon hört att det egentligen inte spelar någon roll vilka vägar man tar och vad man gör för till slut kommer man rätt.

Vad säger ni som provat vägledda meditationer? Brukar ni göra annat eller lyder ni rösten? Spelar det någon roll?

Annons:
[Sol69]
2014-02-01 19:17
#1

Jag har jätte svårt för att meditera. Men jag gör mina tappra försök i alla fall. Har fått ett tips på inner wisdom så den har jag laddat hem i mobilen. Jag brukar försöka lyssna och den blir det som det blir. Ibland lyckas jag i alla fall ligga och lyssna hela tiden ibland så kryper det i hela kroppen och jag kan helt enkelt inte ligga kvar. Men de gånger jag lyckats se något så har jag nog inte alls följt rösten och det den pratar om utan jag har farit iväg helt på egen hand 😃

trädkramare
2014-02-01 19:24
#2

Har faktiskt provat på vägledd meditation i en grupp,för väldig många år sedan. och det fungerade bra,men att försöka meditera hemma är omöjlig.tankarna far och flyger överallt,så slutade den sagan.

Men det finns olika meditationsmetoder, man behöver ju inte sitta i lotusställning. tror att man ibland gör det svårare än det är,att det ska utföras på ett visst sätt.
Man kan hitta sin egen metod som passar en bättre själv.

Loris M
2014-02-01 23:22
#3

Ja, man kanske gör det mera komplicerat än det är många gånger. Men just det här med tankar är så svårt. Dels att inte tänka på något, dels att kunna koppla bort allt som händer runt om. Även om det är helt tyst så finns det fortfarande ljud att snappa upp om men är ofokuserad.

P.S. trädkramare var ett fint nick. 🙂Har faktiskt kramat träd en gång när jag behövde styrka och det kändes som att jag fick det.

Tarotstollan
2014-02-02 00:43
#4

Jag måste ha vägledda meditationer om det skall funka att meditera för mig.
Jag har hittills hittat ett par stycken som fungerar för mig utan att tankarna flaxar iväg åt alla håll men det är svårt. Ibland går det jättebra och andra gånger händer det att jag får avbryta för jag är för okencentrerad!
Det kanske bara är att öva och öva tills man hittar rätt! En del fixar det med en gång och andra kanske måste hålla på disciplinerat i flera månader eller år innan det blir ok.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Twinflamewolf
2014-02-02 04:55
#5

För många herrans år sedan försökte jag med vägledda meditationer men tyckte bara att rösten störde mig så jag föredrog att meditera själv och idag mediterar jag nästan aldrig mer än inför trumresa och då alltid under min guides varma stämma det är först då meditationen fungerar som den ska.

Man hör att det här är så individuellt,en del måste ha väglett medan andra inte alls kan lyssna till en skiva eller en person IRL.

Innan jag trumreser vägleder Wolf mig ner i trancen och jag skulle inte kunna resa om en annan person skulle prata antingen via band eller i verkliga livet för då blir det störnings moment medan Wolf vet precis hur göra för att få mig i så avslappnat tillstånd så jag faller ner i trance.

Alla finner sitt sätt att meditera på som känns mest avslappnat för sig och det finns ju en uppsjö med olika tekniker.

Tolv12
2014-02-02 22:30
#6

Prövade också en vägledd meditation i höstas, kände det var svårare än att meditera själv och följde inte heller röstens anvisningar, t ex är det svårt att följa med i någon annans anvisning om in- och utandning, när rösten säger andas in sakta och lugnt så börjar jag andas in och har inte ens fyllt lungorna till hälften när det är dags att andas ut och när jag då börjar andas ut så ska det andas in osv, blir bara knas…

Vägledd meditation som visualiserar är svår att följa, lättare att visualisera själv helt klart.

Zen-meditation har jag sysslat med senaste 21 åren så där känner jag mig hemma och i eget tempo är bäst.

(Som att jogga, man joggar som bäst i sin egen takt även om det går att jogga tillsammans med andra, i par eller i grupp, blir det undermedvetet att joggen följer någon deltagares naturliga tempo medan de andra deltagarna "ställer in sig" i det tempot, men det är egentligen inte deras eget utan någon annans tempo tills dess joggen växlar tempo, då kan det bli ens eget eller någon annans igen…)

När en tanke fångar ditt medvetande så tillåt dig bli medveten om den tanken men släpp den, det kommer komma nya tankar, inget att bli frustrerad över utan bara lugnt notera och släppa. Att räkna andetagen är helt ok, brukar räkna till 20 eller 30 andetag, det motsvarar för mig ca 20 eller 30 min då ett andetag för mig är ca 1 minut. Men man behöver inte ta så långa andetag som mig, bara andas lugnt och avslappnat.

Annons:
Loris M
2014-02-03 09:42
#7

Tolv12, det var en bra jämförelse när du pratar om att jogga. Bäst gör man det i sitt eget tempo! 👍

Jag är jätte bra på att visualisera men att visualisera något som en annan röst vill tviinga mig till går inte lika lätt. Vägledda meditaioner var kanske inte heller min "grej"? 🤔😕

Det här med zen-meditation får jag kolla upp mer (har googlat snabbt nu) eftersom det verkar just enkelt och inte påtvingat. Acceptera tankar och låta dem passera. Jag brukar faktiskt göra mini zen-meditationer (eller vad man ska kalla det för) när jag känner att det är mycket på jobbet exempelvis och känner mig stressad. Så kan jag bara ta mig fem minuter, blunda och sitta avslappnat, fokusera på andningen och släppa allt kaos som rör sig i mitt huvud eller runt omkring mig. Brukar känna mig mera samlad efteråt.

Det låter lite häftigt tycker jag att du tar ett andetag först efter 1 minut. Då måste du vara helt avslappnad och djupt inne i meditationen. 21 års erfarenhet av meditation, inte illa!

Loris M
2016-01-10 21:04
#8

Hur är det för er? Brukar ni meditera och i vilket syfte? Har ni lätt för att komma in i ett meditativt tillstånd?

vinden är min mor
2016-01-11 10:34
#9

Jag brukar meditera i perioder.

Förut så mediterade jag helst vägledda via youtube, men numera tar jag oftast trumman.

Ibland om jag har svårt att sova så lyssnar jag på en youtube meditation så jag blir riktigt avslappnad.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Delvoriah
2016-01-11 10:43
#10

#8 ett sätt för dig kanske är trumma dig själv in i ett djupare tillstånd?

http://brisingasmycket.se

Loris M
2016-01-11 10:48
#11

#10 Kanske det. Menar du en vägledd trummeditation?

Alwyn
2016-01-11 21:38
#12

Jag har svårt för vägledda meditationer och vägledda trumresor. Jag springer lixom före och upplever det som rösten inte hunnit säga ännu, ibland ser och gör jag andra saker precis som du haha.

Delvoriah
2016-01-11 22:24
#13

#11 Jag menar att du sätter dig med en trumma och trummar själv. Blunda, fokusera på ljudet av trumman och se vad som händer :)

Ljudet i trumman har vissa övertoner som hjärnan reagerar på, vilket hjälper än att komma i trans. Trummans ljud kan också göra så att du slappnar av, släpper stress och oro. 

Jag tror att det kommer att hjälpa dig att själv vara aktiv, det vill säga att själv trumma. En handgjord trumma i skinn är dyrt förstås, men om du känner dig lockad till trummans ljud, så kan man köpa en ramtrumma av märket Remo gjord av syntetmaterial. Den ger bra ljud, klarar alla väder och är mycket billigare i inköp. Sedan när man känner sig redo kan man givetvis köpa en i skinn.

http://brisingasmycket.se

Annons:
Loris M
2016-01-12 08:23
#14

#13 Det låter spännande att själv trumma. Det har jag aldrig gjort, men helt klart något som skulle kunna passa mig.

[NeferNefer]
2016-01-13 07:30
#15

Jag älskar trumresor ❤️

Zeffe
2016-01-13 21:10
#16

Jag brukar meditera relativt regelbundet, men numera gör jag min egen resa i det inre utan någon yttre vägledning. 
Skulle gärna vilja prova på trumresa, men det har ännu inte blivit något tillfälle för det. Det har jag på min önskelista 🙂.

[Mellma 2]
2016-01-16 21:05
#17

Jag mediterar bäst när jag är ute och går. 

Säger som Zeffe, har lätt att gå in i mig själv ändå utan någon yttre vägledning som jag kan tycka vara störande ibland.

[Lummer]
2016-01-16 22:22
#18

älskar också trummresor men har haft svårt med meditation innan ja bev typ introducerad för Iris Halls meditationer. Funkar skitbra för mig som typ är en egensinnig kärring🌻

Mandra
2016-01-17 04:20
#19

För mig är meditation bara tekniker vars syfte är att "transcendera tanken" dvs gå bortom tanken, bli "tom i huvudet". Det ni kallar vägledda meditationer skulle jag kalla för visualiseringsövningar och att meditera - på det sätt jag deffar det - tror jag inte ens går, utan detta skulle jag beteckna som ren avslappning. Det är väldigt stor skillnad på shamanskt medvetande och det medvetandetillstånd man uppnår i meditation. Så det motsäger varandra en del att "meditera till trumma".

Men överlag - och det är därför så många människor uppfattar det som så svårt att meditera - är att de flesta tekniker har fått det hela lite om bakfoten (nu talar jag alltså om tekniker som syftar till att transcendera).

Att gå bortom tanken är en FÖLJD av rätt meditation - inte en förutsättning för den. Men man lär ut som om det skulle vara en förutsättning, dvs man måste själv försöka hålla borta tankarna för att meditera rätt. Men det är inte riktigt korrekt - man använder en teknik och som en följd av det ska den här tomheten uppstå - inte tvärtom. (De enda tekniker som lär ut på detta sätt - en slags ansträngningslös meditation - som jag känner till. är TM och Eldens Lära. Rekommenderar att man provar det istället, så märker man snart att det faktiskt är lätt att meditera.

Sen, trots vad den allmänna åsikten säger - så är det inte bra för alla att meditera! Så, om man har svårt för det så kan det också bero på att det helt enkelt inte passar en.

När det gäller detta med vägledda visualiseringar (ursprungsfrågan) - så, nej, det är inte alls fel att du ser andra saker än vad vägledaren/bandet säger. Det är helt korrekt faktiskt. Du ser det som är viktigt för dig och det är det enda som betyder något. :)

Kyrktornet
2016-01-24 13:35
#20

Var glada ni inte följer nåt väglett. Betyder ni är självständiga i tanke och vilja.

Annons:
Alwyn
2016-01-25 10:01
#21

Mandra du har så rätt! Meditera är en helt annan metod och med helt annat syfte än trumresa. Du påminde mig om att jag bör återuppta min TM igen, det är på tiden.

[NeferNefer]
2016-08-17 01:37
#22

Jag tycker bra om såväl vägledda meditationer och eget mediterande som trumresor. Som Mandra påpekar är det olika saker, och jag känner att jag har behov av alla tre. När det gäller de vägledda har jag vissa som jag tycker bra om och återkommer till. Andra står jag bara inte ut med. Jag hade Iris Halls cd, men jag var tvungen att ge bort den. Jag älskade styckena där hon talade, de gav mig mycket, men de ständiga avbrotten med den gnälliga sången störde mig så otroligt att jag bara inte kunde lyssna på cd:n till slut. Önskar jag kunde hitta hennes cd med bara den guidade meditationen, utan avbrott.

Mandra
2016-08-17 06:40
#23

#22 Personligen skulle jag nog inte kunna följa någonting som är väglett. Och gör det aldrig heller, vare sig det gäller visualiseringar, hypnos, trumresor eller vad som helst. :)
Jag känner mig styrd. Alla människor har olika tempo när det gäller sånt här - men i en guidning tvingas man in i guidens tempo, vilket jag tycker stör mycket och jag tror också att  det förstör det fria flödet som vanligen uppstår vid såna här övningar (om de är fria). Det kan vara ok att starta med kanske - men sen, efter ett tag, säger MITT fria flöde att jag ska göra något helt annat än vad guiden påstår och då blir det hela fullständigt fel tycker jag.
Om jag lär mig en ny teknik, vilken som, så lär jag mig tekniken/instruktionerna först utantill - sen kör jag bara med den avsikt som övningen är avsedd för eller med en egen avsikt. Då är jag fri att följa mitt eget tempo och mitt eget flöde. :)

Alwyn
2016-08-17 12:08
#24

#23 Håller med om att det stör flödet!

Upp till toppen
Annons: