Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2110 ggr
Pysslan
2014-01-07 22:52

Hur f-n kan det få bli så här fel???

Jag blir så ledsen när jag läser sånt här. Har inte den här stackars mannen tillräckligt med elände utan att behöva brottas med något så trångsynt som Radiotjänst?

http://www.expressen.se/nyheter/leif-kravs-pa-tv-avgift-trots-att-han-ar-hemlos/

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Annons:
Loris M
2014-01-07 23:32
#1

Ja, det blir så lätt att sparka på den som redan ligger. Man blir så arg! 😡

Och vilka dumma bortförklaringar när de skriver i texten "man måste själv ta ansvar för att meddela att man förlorat sin bostad" ?? Eller hur?? Det första man tänker när man förlorar sin bostad och blir hemlös är: "Jag ringer till Radiotjänst och meddelar att jag inte har en TV längre" 😂

Helt sanslöst!

ALPHIRA
2014-01-07 23:54
#2

Apropå dessa licensavgifter…

Jag hade bott i Sverige i 35 år och både ägt och sett TV olagligt hela tiden.

Sen kom det här "Du har väl inte G-L-Ö-M-T 😕 att betala din TV-avgift…?"

Rätt som det var så i stundens hetta ringde jag till Kiruna och berättade att jag nu skaffat mig en TV-apparat och vill betala avgiften.

Sen åkte vi till Finland och var borta ett par månader. Glömde bort min anmälan.

När jag väl kommer hem så väntade ett brev från Kronofogden eftersom jag inte betalat min TV-avgift.

Betalade på en gång men där sitter man i Kf:s register i alla fall i tre år, med allt vad det innebär.

Radiotjänsten sa senare när jag frågade, att dom ALDRIG skickar en påminnelse (😕) och ALDRIG skickar ärendet till inkasso       (😕) utan DIREKT TILL KRONOFOGDEN (😕).

När allt kommer omkring så det kanske var rättvist ändå med tanke på dessa 35 åren. 🙂

Loris M
2014-01-08 09:37
#3

Oj ALPHIRA, 35 år är en väldigt lång tid. 😃Själv är jag en sådan duktig medborgare och har alltid betalat tv avgift. 🤓

Men det var lite roligt, för en tid sedan flyttade min mamma utomlands och efter det kontaktade jag Radiotjänst och berättade att hon inte finns i Sverige längre och att jag ville göra en avanmälan.

Då fick jag ett brev där de skrev att de inte kan "handlägga ärendet" eftersom de behöver ytterligare information. Bl.a. ville de veta om mamma har en ny TV på sin nya adress eftersom hon då måste fortsätta betala tv licens 😂

Så jag skrev, ni kan väl inte mena att hon ska fortsätta betala tv avgift till er nu när hon är bosatt utomlands?! 🤔😂Nej, de tyckte inte heller att det lät vettigt så mamma behöver inte betala. 🤦‍♂️

[Sol69]
2014-01-08 12:19
#4

Jag har också alltid varit laglig och betalt även om jag tycker att det är fel. vi får ju betala två gånger nu i och med att de även tar betalt för kanalerna.. och sen att de inte skickar påminnelse utan går till fogden det ju idiotiskt.. Vi är ju mänskliga och kan glömma 😡

Tant Grön
2014-01-08 19:52
#5

Posten har slarvat bort räkningar för mej. Har hänt två gånger på tre år. Tack och lov inga från radiotjänst. 😮

agneta-43
2014-01-08 19:59
#6

Varför sparka på dem som ligger ner 😡 de har ju ingen skam i kroppen!!!!

För min del skulle jag kunna kasta ut TV:n och meddela Radiotjänst det, de behandlar inte sina kunder väl, vår äldsta dotter har aldrig haft TV då hon flyttat. Däremot hade en av hennes killar det som hon flyttade in hos och de har lurat henne att betala fast killen både äger TV:n och betalar. När jag fick veta det sa jag till henne att det är en i boendet som betalar och inte båda, då ringde hon dem och berättade att hur det var, då sa de att hon var tvunget att betala ändå…. vår dotter skrev brev till dem som de kräver för att säga ifrån, men lyckades bli av med dem först då hon skrev att hon flyttat hem till sin mamma och pappa och att pappa betalat TV-licens. Så jag tycker inte om dem då de fular som bara den och sedan detta att de gärna vill ha betalt för att man kan se TV i datan!!! Jösses Amalia hur ska det bli!!! Hur många gånger ska man behöva betala??? Det skulle då kunna innebära att vi får betala 4 gånger då vi har tre datorer med internet + en TV sanslöst 🤪

Medarbetare på Druid & Shaman 

Annons:
ALPHIRA
2014-01-08 23:44
#7

Det handlar om att INNEHA en TV för att avgiften ska betalas.

Känner en gammal tant (via hemtjänsten) som har en gammal tjock-TV i ett hörn av rummet, sonen hennes har fraktat den dit.

Den har aldrig varit påkopplad på något sett. Tanten är nästan blind och lyssnar bara på radio på sin höjd.

Tänk om/när Radiotjänsten hittar henne!

I Finland finns en lag (tror den har trätt i kraft nu) att dom som tjänar mer, betalar högre avgift och vice versa.

Om man är pensionär/arbetslös kan man slippa avgiften helt. Men det kan också slå fel eftersom man bara ser på INKOMSTEN.

På den orten vi har vår sommarstuga finns mycket lestadianska familjer som oftast faktiskt tjänar ganska bra men dom har ALDRIG ägt en TV. Men måste betala den högsta avgiften. Vet inte om det går att "förhandla" med den finska Radiotjänsten.

Men krångligt blir det också för alla parter.

VildaVittra
2014-01-09 02:17
#8

Radiotjänsten har väldigt svårt för att förstå, de har varit på mig flera gånger om att jag ska betala. Jag slutade ha tv för 9 år sedan, var bara skräpprogram och reklam, så ser ingen anledning till att ha en. Men i deras värld så ska väl alla roas av att se amerikanska komedier i repris för 489 gången på raken med avbrott för det senaste spektaklet som är uppfunnet för att öka folks konsumtion.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ALPHIRA
2014-01-09 04:07
#9

Var en gång god man åt en kille som tyvärr hamnade på sjukhus för resten av livet.

Skrev då till Radiotjänsten att denna människa absolut inte har någon egen TV längre. Och berättade bakgrunden till detta.

Det tog 5-7 år (kommer inte ihåg exakt) innan dom slutade skicka räkningar. Och detta efter tiotals brev och tel.samtal. Det tog verkligen länge innan jag hittade en vettig människa på det stället.

Det är inte klokt.

Vet inte hur mycket allt detta har nu med Druid och shaman att göra…Men ibland spårar det ur som ni vet.

agneta-43
2014-01-09 06:09
#10

Det spelar ingen roll, jag tycker att det är bra att det lyfts sådana här händelser också. Vi synliggör andras situation och kan reflektera över det, dela med oss av vad vi tycker och om egna erfarenheter och det är både bra och viktigt =)

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2014-01-09 09:35
#11

Håller helt med Agneta. Allt behöver inte handla om shamaner och deras tro etc. Ni får starta trådar om det ni behöver ventilera vad det än må vara både inom andlighet och även allmänna saker. Det är bara att skriva så tangentbordet glöder. 😃

Tolv12
2014-01-09 10:33
#12

Det är hemskt att försöka ta ut en licens från någon som inte har ett hem. 2014 ska utvecklingen ha gått framåt, inte bakåt…

Otäckt med alla människor som hamnar i kläm i Sverige. Från att tidigare ha minskat så växer nu istället gruppen av utsatta människor.

TVavgiften enda bra syfte är att SVT ska kunna förbli helt opartiskt och oberoende från politik osv, oberoende och fritt som media. Annars blir det lätt ett verktyg för propaganda. En del av licensen borde användas till att göra anmälan/avanmälan smidigare.

powerofthebass
2014-01-09 23:28
#13

Tycker synd om han radiotjänst borde backa med räkningarna och skriva av skulden.

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Annons:
scheindel
2014-01-12 12:05
#14

helt absurt. det visar bara vilken snedvriden verklighetsbild man har på radiotjänst. jag tror det är dags att lägga ner hela radiotjänst. i och med  moderna datorer och internet har de uttjänat sitt syfte vilket är uppenbart i och med deras senaste beslut som innebär att i princip alla med en modern dator är betalningsskyldiga oavsett om de använder den till att se tv eller ej.

antingen får regeringen bestämma sig för att public service är så viktigt för samhället att alla ska hjälpa till och betala och då får de finansiera det med skattemedel istället, eller får man införa användarbetalning för dem som är intresserade av public service-media oavsett om det är i radio, tv eller på nätet och låta oss andra vara ifred.



agneta-43
2014-01-12 20:23
#15

Personligen anser jag att de som vill nyttja TV betalar för det, annars blir det ju lika dumt som de nu vill ha det. Här i huset betalar vi för TV, men jag vill inte betala för TV i datan då jag inte kollar TV där och hur som helst anser jag att det blir kaka på kaka varför betala TV avgiften 2 gånger?? Vad mer ska vi då betala 2 gånger för?? Hmmm kanske parkeringsplatsen vi betalar för att parkera och sedan för att få lämna parkeringsplatsen 😂

Det var faktiskt en gång som jag var med min dotter på någon musiktillställning i Skärblacka, vi betalade inträdet sedan garderoben och de hängde in våra ytterkläder. När vi sedan skulle gå därifrån krävde de samma summa igen, 20 kr för att få ut våra jackor!!! Tror ni det blev liv i luckan? Japp, jag gick på så fler protesterade högt, sedan krävde jag att "chefen" hämtades och efter att vi fick prata med den ansvariga fick vi rätt. Killen i garderoben hade missuppfattat ur det skulle skötas 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

Upp till toppen
Annons: