Annons:
Etikettallmänt
Läst 1175 ggr
Tolv12
1/6/14, 3:24 AM

Juliansk Jul

Vi följer inte den Julianska kalendern men trettondagen är den Julianska Julen, och Lucia firades tidigare vid vintersolståndet, det som vi idag firar som jul. Kort o gott betyder det att Jesus föddes den här tiden på året och inte då vi firar julen 24-25 december🤪

I många andra länder kommer idag de tre vise männen istället för tomten med gåvor. Visste inte detta men nyupptäckte en låt igår och den visade sig vara lite av ett sammanträffande 😉

Spår av den Julia nska kalendern och denna högtid har vi dock kvqr i form av de som har namnsdag idag, Kasper, Melker, Baltsar. De tre vise männen.

Annons:
[NeferNefer]
1/6/14, 1:00 PM
#1

Om Jesus har funnits föddes han i själva verket på sommaren. Att vi firar honom på julen beror på att kyrkan gjorde allt för att kristna hedningar och sudda bort deras högtider, så de la kristna förtoner över midvinterblotet.

[Sol69]
1/6/14, 5:58 PM
#2

Tack för intressant upplysning 🙂

Tolv12
1/6/14, 8:45 PM
#3

Kanske det är så, kan väldigt lite om religion 🤔

Magi-cat
12/26/18, 10:07 AM
#4

God jul! 🎁


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
12/26/18, 5:23 PM
#5

Innan norden kristnades och fick juliansk kalender använde vi den gammal nordiska kalendern. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gammelnordiska_kalendern I den gammelnordiska kalendern började året vid första nymånen efter midvintersolståndet (nästa gång tror jag det är 6 januari 2019). Första månaden är Torsmånad eller Torre. Sedan följer nya månader vid varje nymåne var 29e dag till jul månaden som ungefär ligger vid tiden för december. Meeen… tolv månader som följer månens 29 dagars cykel passar inte med solens år på 365 eller 366 dagar. 12 månader X 29dagar = 348 dagar Det finns historiska källor som talar om att man lade in en andra jul-månad. Min tolkning av detta är att den andra jul-månaden var en utfyllnadstid fram till nyåret vid första nymåne efter midvintersolståndet då Torsmånaden börjar det nya året. (Min misstanke är att den andra Jul-månaden alltså kunde variera i antal dagar vilket är smidigt för då förskjuts inte månaderna och högtidernas tid på solåret). Större delen av den andra jul-månaden utgjordes av tiden mellan midvintersolståndet och nyåret /Tormånadsstart. Denna mellantiden motsvarar vår moderna tid mellan jul och trettonhelgen, den tid då julefrid råder.

Magi-cat
12/26/19, 8:20 AM
#6

God jul! 🎄


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
12/7/20, 12:31 AM
#7

Intressant upplysning som jag missat.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: