Annons:
Etikettandligt
Läst 548 ggr
[Sol69]
2013-12-07 21:36

Hypnos

Hypnotisören är den som försätter en person i ett hypnotiskt tillstånd. Detta sker genom att låta personen fokusera på objekt som kan vara ett halsband som hypnotisören låter dingla framför personens ögon. Hypnos kan även framkallas genom en starkt rogivande, lugnande röst.

När man är hypnotiserad befinner sig personen i ett diffust tillstånd i vilket denna förefaller vara öppen för förslag och frågor och uppmaningar. Ibland liknas detta tillstånd vid ett sorts trans.

Hypnos är inget nytt fenomen. Ordet hypnos härstammar från det grekiska ordet för sömn, och även om det användes i dagens betydelse först 1822 av d’Henin de Cuvilliers så finns mycket tidigare exempel på hypnos. Både i sumeriska kilskrifter och egyptiska källor omnämns metoder genom vilka människor kan försättas i hypnotiska tillstånd, och genom dessa antingen nå djupa insikter, eller överkomma psykiska barriärer. Den som i modernare tider bidragit mest till hypnosens genombrott och utveckling torde ha varit Frans Mesmer.

Hypnos kan utnyttjas inom terapi. Det kan då handla om saker som att:

  • minska smärta
  • skynda på behandlandet av fobier
  • öka avslappning och förbättra förmågan att hantera stress

Hypnos i sig är inte en terapiform, den är endast ett verktyg för att åstadkomma de förändringar som är sökta.

Källa Wikipedia

Undrar om ni har varit med om hypnos?? Jag skulle gärna testa för det skulle vara intressant. 🙂

Annons:
[Zeffe]
2013-12-07 23:38
#1

Jag har provat regressionshypnos för en herrans massa år sedan under ett besök i huvudstaden. Dvs man kan gå tillbaka i tiden och även till tidigare liv. Jag spelade in hela sessionen på en kassettbandspelare och det är lite intressant och kul att lyssna på i det medvetande jag har normalt. En del kommer jag ihåg, medan annat måste jag ta hjälp av bandet för att minnas. Det som kom fram var att jag har varit munk i flera liv, hmmm 🤔. Det har jag fått till mig förut mera detaljerat under min mediala utbildning och via min mentor. Ett intressant inslag var att jag skulle ha varit skrivare i Strängnäs domkyrka strax före sekelskiftet 18-1900. Så jag har faktiskt åkt dit för att känna in om jag kände igen mig eller hittade någon passande gravsten 😃. Men jag kan inte påstå att jag kunde känna in något av den varan där, så det får vara lite som kuriosa.

Men den hypnos du pratar om Sol kan man även göra själv under förutsättning att man är lite van att meditera (Ej TM). Lars-Eric Unestål m.fl har skrivit flera böcker och gjort olika band/CD i ämnet. Jag har själv använt mig av självhypnos eller mental träning under olika perioder och för mig har det fungerat bra. Under djupmeditation kan man nästan göra vad man vill 😎 och för mig har det varit en väg till att komma åt delar av mig själv som jag i annat fall inte skulle ha gjort. Meditation är underskattat och tyvärr tycker de flesta att det är sååååå tråkigt, men när man blir van försätts man i rätt tillstånd på bara några sekunder - någon minut mot kanske en halvtimme som ovan. Med all informationsstress som finns idag, så är det ett riktigt bra hjälpmedel till att må bra.

/Ulf

[Sol69]
2013-12-08 00:00
#2

Mycket intressant Ulf du har en enorm kunskap inom dig som jag hoppas att du kommer dela med dig av till oss 🤗

Loris M
2013-12-08 00:27
#3

Håller med föregående talare! 🙂

Regressionsterapi är intressant. Har aldrig provat men läst en hel del om det. Bl.a. Michel Newtons Själarnas resa som handlar just om berättelser under regressioner. Både tidigare liv men också om livet mellan liven och vad vi sysslar med när vi är på andra sidan.

Upp till toppen
Annons: