Annons:
Etikettandligt
Läst 1347 ggr
Loris M
2013-12-05 08:47

Själen, oändlighet och evighet

Med anledning av denna tråd, kändes det aktuellt att skapa en tråd om själen och dess existens.

I tråden ovan diskuterade vi bl.a. om själen kan leva för evigt. Om vi tänker oss att själen en gång skapades och således har en början, kan man då dra slutsatsen att den borde sluta existera en dag. D.v.s. allt som har en början har ett slut också. Eller?

Med själen menar jag vår ande som bara lånar vår nuvarande och dödliga kropp för att efter dess död fortsätta leva på andra sidan eller inkarnera på nytt.

Vad tänker ni om själen? Har den skapats en gång eller har den alltid funnits? Kan den (eller något annat för den delen) finnas för alltid? 🤔

Annons:
[rore]
2013-12-05 08:55
#1

För mig känns själen evig. Något som aldrig kan ta slut. Den ändrar skepnad och form i det yttre manifestationerna. Men i grund och botten är den, Den samma.

Kanske låter det lite hädande,, När jag skriver att,,,🤔

 Själen är en del av det kosmiskt stora som ständigt expanderar i olika former.

 Någonting som vår mänskliga hjärna aldrig fullt ut kan förstå.

Twinflamewolf
2013-12-05 09:10
#2

Håller fullt med dig där rore 😎

Det här är så svårt för oss att med våra fysiska sinnen kunna förstå alla gånger än mindre förklara för andra fast man så innerligt gärna vill.

Personligen är jag så övertygad och för mig är det bara en självklarhet men vad hjälper det för andra som undrar och här tror jag att bara tanken som fött funderingen så är man på väg in i en förståelse där allt bara en dag bli en aha upplevelse att man över huvud taget inte kan ifråga sätta för då står allt så självklart.

Hade det inte vart för min guide med ren fysisk hörsel/röst och seende hade jag nog ifrågasatt väldigt mycket.Men jämför man det med att en person i fysisk form visar upp något dom exempelvis köpt då blir man övertygad samma här det råder ingen tvekan och en dag är alla där och bara vet att vi är evig det finns inget slut och blir vi inte övertygade under livets gång så övertygas vi på andra sidan.Där finns inga gränser som här med våra fysiska sinnen 🌺

[Sol69]
2013-12-05 17:40
#3

Det jag funderar på är om inte universum har sått själen som frön en gång i tiden och att vi nu är som träden. Vi växer upp och blir gröna och fina i en period och den vissnar vi och dör och sen återföds vi på något sätt.. så att det är ett evigt kretslopp som vattnet blir till regnmoln och sen regnar det och det dunstar och blir moln igen och det regnar.. 🤔

Twinflamewolf
2013-12-05 17:51
#4

# 4 jo men om det vore så var kommer alla andar in som vi ser,som vi hör,som vi känner rent fysiskt från andra sidan om dom enbart är ett kretslopp ?

Då skulle man ju kunna säga att när jordelivet är slut då är det svart 🤔 verkar väldigt knepigt för mig att förstå efter allt jag sett och hört som övertygat genom årens lopp.

Vi är en existens nu här och Där och utan existens inga liv alls varken här eller i andevärlden.

Nu måste jag fråga er,tror ni ens på andra sidan ?

[Sol69]
2013-12-05 17:53
#5

Men om du inte är i ett jorde liv så är ju din själ kvar som ande och då är det ju ändå ett kretslopp fast du inte är i skalet som du är i på jorden

Mandra
2013-12-06 08:18
#6

Är själ och ande verkligen samma sak? Tycker jag inte.

Så här säger Wa´Na´Nee´Che´ i boken Livets cirkel.

"Ande, själ och kropp

Vår vandring genom jordelivet är framför allt en helig andlig resa. Den moderna världen har tagit bort denna innebörd från tillvaron. Vår verklighet är splittrad. Vi betraktar oss som isolerade och avskilda varelser vilka utför handlingar som har föga betydelse utöver deras rent fysiska fullbordan. Wa'Na'Nee'Che' påpekar att också inom New-agetänkandet betraktar man omedvetet anden som mindre viktig när man definierar människan som "själ, kropp och ande". Enligt indianskt tänkande borde det heta "ande, själ och kropp". Anden är det primära. Vi är inte mänskliga varelser på en andlig resa. Vi är andliga varelser på en mänsklig resa.

Den del i varje människa som säger "jag är" är en del av anden. Den är evig och obegränsad. Själen fungerar som en länk mellan kropp och ande. Kroppen är ett skal. Den är en del av Moder Jord och återvänder till henne när vi dör. Vår ande är en del av Den Store Anden …"

Annons:
Twinflamewolf
2013-12-06 09:01
#7

Väldigt kloka ord av Wa´Na´Nee´Che´,ande själ och kropp är ju helt rätt och logiskt på alla vis.

Vi är ju verkligen andliga varelser i en mänsklig kropp på en mänsklig resa men vi lägger väldigt lätt fokus på den dödliga kroppen och fastnar i jordiskt tänk vilket hindrar oss enormt i vår andliga utveckling och förståelsen för evigheten.

Väl man släpper det jordiska tänket,ser utanför sin fysiska kropp och lägger fokus på anden öppnas dörrar till både förståelse och insikten om att anden är evig.Anden är den absolut viktigaste men vi blockerar oss tyvärr många gånger genom vårt fysiska tänk.

Kloka ord att ta in 😎

[Sol69]
2013-12-06 16:41
#8

Tack Mandra det var intressant. Det skulle jag gärna vilja veta mera om.. 🤔Helst igår 😂

Loris M
2013-12-06 18:31
#9

Mandra,

jag säger som de andra, väldigt intressant och jag hoppas att du vill utveckla lite det du skriver i #6. Är rädd att jag inte förstår helt vad som menas med själ respektive ande.

Ja, som du uppmärksammade så gör jag ingen skillnad mellan ande och själ. För mig framstår det som samma sak. Själen betraktar jag mer som den som inkarnerar och bor i kroppen så att säga. När jag säger ande så tänker jag mer på den vi är på andra sidan. Ande finns alltid på andra sidan med undantag när den gör besök hos någon som finns i vår dimension. Men egentligen har jag inte tänkt på det här så mycket eftersom jag ansåg att det var samma sak. Men nu är jag förstås både osäker och nyfiken på hur det är.

Vad tänker du om det och var ligger skillnaden? Vad tänker ni andra?

[Sol69]
2013-12-06 18:58
#10

Mesa orkar du starta en ny tråd om det. för det blev ju intressant. och du började ju så bra, 👍

Loris M
2013-12-06 19:27
#11
[Sol69]
2013-12-06 19:29
#12

🙂

Mandra
2013-12-08 05:41
#13

Finns tydligen en ny tråd, så jag svarar lite i den.

Annons:
[Sol69]
2013-12-08 08:38
#14

👍

Upp till toppen
Annons: