Annons:
Etikettmedialt
Läst 1497 ggr
[Sol69]
2013-12-01 17:07

Se in i framtiden

Sitter och tänker på att ett medium brukar kunna förutse framtiden och säga att jag ser att du kommer att få ett nytt jobb inom vården eller att du kommer att få ett barn.. 

Men i nästa stund säger de att de inte kan lov att de säger kommer att inträffa för ni kan ju göra någon som påverkar ert liv så det inte inträffar det som de säger att de ser ska inträffa i ert liv. 

Men om de nu kan se framåt? Varför skulle de se saker som inte inträffar?? Vad skulle det vara för mening att se sånt som inte kommer att ske?

Om det inte är en varning av något slag som du behöver veta för att undvika att hamna i en negativ situation i livet.

Vad tror ni om den biten??

Annons:
Maikailoa
2013-12-01 21:30
#1

Det där är en bra fråga och som inte är enkel att besvara.

Förenklat kan man tycka att om det som dom ser sedan inträffar så var det sant, och om det inte inträffar så var det falskt. Men det kompliceras direkt utav att dom flesta tror på något som dom kallar fri vilja; Denna fria viljan kan ändra på saker som annars skulle ha inträffat, påstår dom. Hur viljan kan vara fri har ingen lyckats förklara och jag har heller inte hört någon förklaring på varför en förutsägelse av en framtida händelse påstås vara sann även om den inte inträffar.

Ytterligare invecklat blir det i och med paradoxen: Om man vet en framtida händelse så vet man den inte.

En sorts förklaring på problemet som du beskriver kan vara att det som förmedlas är varken sanning eller lögn, det är bara något som kan vara lämpligt att höra; Även om det medför besvikelse eller sorg, för sådant tjänar också ett syfte.

ALPHIRA
2013-12-01 22:27
#2

Kan inte låta bli att berätta vad min sedan länge avliden mamma berättade för mig upprepade gånger.

Hon jobbade som butiksbiträde någon gång i början på 1940-talet i ett lanthandel i Finland.

In kom en gammal zigenarkvinna som bad att få spå åt mamma.

Hon berättade FLERA saker som gällde hennes nära och mera avlägsen framtid. Och till och med delvis mycket detaljerad.

Mamma sa alltid: "Allting stämde och har stämt utom ett: Kvinnan sa att jag skulle bära på ett STORT barn!"

Jag tror mig veta att även det spådomet var sant, "det stora barnet" var min lillebror som också är borta nu. Han var SÅ STOR i sin själ…Och är ännu större nu. Men mamma tänkte i världsliga tankar att hennes barn skulle bli president eller något sådant…

Träffade själv många zigenare på 60- och 70-talen i Finland som spådde och även andra som spådde som inte var zigenare.

MEN DOM "BARA" SPÅDDE. Ibland kort, ibland händer. Det var aldrig tal om att vara ett medium på något sätt…MENAR att dom just för tillfället skulle ha sagt att dom hade en kontakt med andevärlden…

Manutar
2013-12-02 11:33
#3

Hejsan :) Dettahar med ödestro att göra. Om man tror på ett fixerat öde så måste ju allt infalla exakt så som den spående sagt, ifall den verkligen ser in i framtiden. Jag själv anser att när man ser in i framtiden så ser man det som ska hända ifall man fortsätter på den väg man nu går på, lever efter de val man gjort (i det nära förflutna), håller samma attityder osv. Om man ändar på saker och ting så ändras också utkomman. Man kan också  se vad som hända skall ifall man sas. byter riktning.

Twinflamewolf
2013-12-02 14:06
#4

Sia in i framtiden anser jag man inte ska göra om man inte är oerhört säker i sin roll dessutom är den konstant föränderlig och inget är skrivet i sten.

Ibland händer det oväntade och guider får ingripa där man styr vår livsplan i en annan riktning så nej jag är emot all form av siande i framtiden för det är så oerhört skört och många gånger kan människor hänga upp sig på att mediet har sagt si och så och istället missar många möjligheter för dom inväntar den där händelsen som sas på en sittning.

Dessutom innebär det ett enormt ansvar ett ansvar jag personligen inte tar för det kan gå väldigt fel många gånger och då tänker jag inte enbart på att mediet har haft fel men många förlitar sig så på att dom glömmer att leva sina egna liv.

Jag siar aldrig i framtid,fråga Sol hon har försökt med mig men jag är en riktig mussla 😃

Faktum är att allt är så föränderligt och även om jag vet min egen och ser andras så tar jag inte det stora ansvaret på mina axar att sia in i andras framtid.Lev här och nu istället och framtiden den visar sig så småningom i alla fall 🌺

[Sol69]
2013-12-02 15:26
#5

Jo då jag vet att du är emot att berätta om framtiden. Men det finns tillfällen då det faktiskt är en fördel att få veta att det kommer att gå bra. just för att man ska få kraft att kämpa vidare,, Men jag tror inte att man ska ta emot vilken vägledning som helst. och sen kan du ju inte sitta och göra inget för då lär ju inget hända ändå av det som denne har sagt.

Twinflamewolf
2013-12-02 16:54
#6

Det är en sak att säga att det ordnar sig men sia framtid där tar vi på oss ett alldeles för stort ansvar för framtiden förändras hela tiden och låt mig ta ett exempel som har hänt,inte mig utan en som jag känner väldigt bra.

Den här kvinnan besökte just en siare och med många allvarliga frågor i bagaget,tar dom mer ytliga här för mycket var av privat karaktär.

Först ut, kärlek en man som hon så fullständigt förälskat sig i så det gjorde riktigt ont inom henne.Nu befann han sig i ett förhållande men mediet/sierskan sa att vänta du i två år så lämnar han denna kvinna för dig 😮och hände det nope han gifte sig och dom fick barn.Föreställ dig då hur den här kvinnan mådde,hon var så säker på att så skulle det bli och på den vägen missade andra chanser som kom i hennes väg som hon nekade fast hon kände en enormt stark kärlek till men mannen med stora M var ju enligt mediet på gång.

Hon skulle också få enormt bra ekonomi,hon gick på bidrag som arbetslös under den här tiden och sierskan lovade guld och gröna skogar med ett topp jobb och visst jobb fick hon men det mest lågavlönande,en till nit för sk siande i framtid.

Jo sen var det huset som skulle behöva både renoveras och dräneras,dryga kostnader för en människa med klen ekonomi och åter igen guld och gröna skogar och den här är nog vidrigast av allt,du kommer att vinna dessa pengar så satsa på att köpa lotter det går inte fel för dig vilket jag säger med stooooor säkerhet,du kommer att vinna storkovan inom loppet av tre år 😮

Tror ni det hände nope istället en kvinna med klen ekonomi gick och köpte lotter för några tusen under den perioden,hon fick dessutom en lott i Julklapp och där kom känslan av förhoppning upp att nu,nu är det min tur men icke.

Sånt här är ruskigt tragiskt man inger människor hopp som inte ens sker,ska man nu sia i framtid så anser jag man ska vara så förbannat säker att varenda liten detalj stämmer in annars ska man vara tyst och inte inge hopp hos människor som söker och har det svårt.

Sierskan var kaxig nog att spela in hela sittningen för några år sedan och kvinnan försökte få upprättelse men icke hon blev bara hundralappar fattigare av snack om guld och gröna skogar och sånt är sorgligt dessutom ger det dåligt rykte till dom medium som verkligen kan sin sak så ja jag är alldeles emot det här med sia in i framtid och inte att glömma är den ytlighet många söker i pengar,hus,bilar osv när dom istället ska rikta in sig på att finna sin egen inre balans och det kan inga bilar,hus eller pengar i världen någonsin ge oss.

Tyvärr nyttjas andligheten i väldigt mycket ytligt,en bra sittning är när anhöriga kommer igenom som kan ge bevis som endast sittern kan känna igen som inte finns nån annanstans att ta reda på utom hos den som besöker mediet,då har vi en sittning utav klass.

Andlig vägledning likaså men absolut inget styrande om att i framtiden kommer du att jobba som exempelvis medium utan råd och tankar från guider och anhöriga samtidigt som som ger bevis på livet efter detta,då har vi kvalitet men sia in i framtid som förändras hela tiden det är i mina ögon kvantitet.

Puh,tror bestämt blodtrycket steg en stund 😃men det här är så ofantligt viktigt hos oss som jobbar med det mediala,att ta ansvar för vad det är vi säger och inte inge hopp som aldrig sker för framtid ändras hela tiden.

Annons:
[Sol69]
2013-12-02 16:58
#7

Det mediumet hade jag inte alls trott på.. Det är inte ens realistiskt.. Såna spådomar kan du ju få på nätet om du vill ha lite kul..

ALPHIRA
2013-12-02 17:05
#8

Hej

Ett exempel på vad zigenarkvinnan sa till min mor: "I snar framtid kommer ni att skada vänstra foten och när ni sitter i bussen på väg till sjukhuset, kommer ni ihåg att jag sa detta."

Efter två veckor skadade mamma sin vänstra fot i butiksförrådet och mycket riktigt, i bussen på väg till sjukhuset, kom hon ihåg kvinnans ord.

Hur pass förutbestämd kunde denna olyckshändelse vara?

Hon kanske hade klarat sig utan en olycka om hon plötsligt hade valt att sluta jobba i butiken.

Men var det förutbestämd att hon inte skulle göra det? (Inom "snar framtid")

Twinflamewolf
2013-12-02 17:12
#9

Sol det är just det jag menar det finns på tok för mycket av den här varan för att ens tänka tanken att låta någon sia i sin egen framtid och kanske har skeptiker rätt i frågan att många går efter mallar vilket nu inte alla gör men ta mig tusan jag skulle inte bli förvånad om det rör sig om löpande band många gånger.

Alphira många Zigenare är ju oerhört bra på sånt här och självklart finns dom som kan men man ska tänka på det ansvar som medfäljer,en skadad fot är man ju glad om man slipper undan men det finns så mycket annat allvarligt som dessa sierskor sitter och säger för stunden men inget av det faller in.

Så nej låt framtiden ha sin gång och gör det bästa av här och nu istället 🌺

[Sol69]
2013-12-02 17:17
#10

Spålinjer tror jag inte alls på där kan ju vem som helst sitta och påstå dig vara medial. jag är mycket kräsen när jag lyssnar på någon och även om någon säger något så måste du ändå leva ditt liv som om det inte har sagts om det är positiva saker annars sker det ju inte.. för att du bara väntar på att det ska ske..

Twinflamewolf
2013-12-02 17:25
#11

Tyvärr ser det ut så där ute att många bara sätter sig med armarna i kors och inväntar vad duktiga sierskan/mediet sagt.

Det handlar om så enormt stort ansvar för man ger inte vad som helst i information och nu var det här fallet ett personligt besök inte en spå linje vilka jag ger totalt noll för utan personlig kontakt.

Jag vet vem sierskan är och tro mig hon har fått sina bullar varma av mig efter den här tragiska händelsen.Man leker inte med andras liv det är inte ett mediums eller en sierskas uppgift.Ser jag sånt här då skäller jag ut efter noter.

gryningen
2013-12-02 17:28
#12

Skulle då inte alls vilja bli spådd om någon framtida händelse.
Tänk att gå och grunna på detta,när var och hur?.och om det inte inträffar vad som är sagt?.
Det kan ju i värsta fall sätta sig psykologiskt.

Håller med dig Twinflamewolf om att vara i nuet.

[Sol69]
2013-12-02 17:32
#13

När en vän till mig var orolig och inte viste varken ut eller in.. och undrade om det skulle hålla mellan henne och hennes partner. sa jag inte exakt vad jag kände men jag lugnade henne och sa att jag kan inte känna något negativt och att det troligen var hennes oro som spökade… Men jag lade inte orden i munnen på henne.. utan bara gav henne ett lugn,, Det jag kände var att hon troligen skulle flytta ihop med mannen inom ett halvår och jag kan säga nu efteråt att det stämde.. 🙂

Annons:
Twinflamewolf
2013-12-02 17:43
#14

Tack Gryningen och fy för att vänta på nåt som kanske inte ens sker,nä det innebär så enormt ansvar i det här och tyvärr finns för,,,hmmm hur säga,,,lössläppt folk som vill sko sig på andra.

Jag vet min framtid men jag delar inte med mig om andras för jag vet att både för mig och andra är den förändrelig.Det kan vara lättare att veta sin egen men då är man inte heller ansvarig för någon annans.

Kloka ord Gryningen som alltid ❤️

Twinflamewolf
2013-12-02 18:31
#15

Som Sagt,hur mycket ska en annan människa styra oss😕tänk efter innan ni gör siande i framtid.

Som sagt TÄNK EFTER 🌺

[Sol69]
2013-12-02 18:36
#16

Ja mamma 😂

Twinflamewolf
2013-12-02 19:05
#17

Hur menar Du Nu,Ja Mamma .

[Sol69]
2013-12-02 19:28
#18

Som svar på ditt inlägg om att vi ska tänka när vi siar om framtiden 😂

Loris M
2013-12-02 20:28
#19

Om vi ska sia om framtiden eller inte kan man diskutera länge. Slutligen skulle vi säkert enas om att man kan ha olika åsikter och erfarenheter av det. Personligen har jag blivit spådd några gånger och då var det efter rekommendationer. Det var inga detaljerade spådomar utan bara något som gav mig både tröst, hopp och styrka att fortsätta framåt. Det blev lättare eftersom jag hade vetskap om att det skulle ordna sig.

Visst kan folk låsa sig vid förutsägelser och låta det styra deras liv, vilket inte är bra. Håller med er att det är vikigt att leva här och nu även om man blivit spådd, för ingeting inträffar av sig självt. Vi måste ju också agera. Men förutom att den som siar har ett ansvar så borde ju även den som blir spådd ha förstånd att inse att ingenting är skrivet i sten och att man inte passivt kan vänta på att saker ska hända utan att själv handla och ta till vara de chanser som dyker upp. 

För att gå tillbaka till din fråga Sol, så tycker jag att det är intressant. Har själv grubblat på det många gånger och funderat över om det vi som styr vårt öde eller är det en högre makt, eller är det både och. Finns det ett öde som inte går att ändra eller finns det en fri vilja någonstans där? Vad är det de ser i så fall när de ser in i framtiden?

Någonstans har jag bestämt mig för att det kanske skulle kunna vara så att det finns vissa saker som är förutbestämda, men att vi har en fri vilja också. Du brukar beskriva ödet som ett fiskenät med en hel del milstolpar. Milstolpar är saker som är förutbestämda och som är meningen ska inträffa, men vägen dit kan te sig olika ut. D.v.s. vi kan röra oss inanför nätet och utanför milstolpar men vi kommer alltid fram till dessa till slut. Jag tycker att det är en jätte bra liknelse som är identiskt med hur jag tänker kring ödet.

Om man nu tänker sig att någon siar om framtiden, så kan det hända att de inte ser bara dessa milstolpar utan även sådant som kan finnas i nätet. Men de vet inte vilket som är vilket. D.v.s. ibland får de syn på det är menat att ske och som också sker, men ibland kan de även se alternativa vägar. Det kan hända att vi nya erfarenheter och väljer nya alternativa vägar tack vare att det finns en fri vilja och då kan det påverka hur vi väljer nästa gång. Jag vet inte huhr begripligt eller rimligt det här låter men det är så jag tänker.

Vad finns det för mening att se något som inte inträffar, undrar du. Det kanske är så att det inte finns någon mening alla gånger, de ser för att de kan se en av många vägar vi kan ta. Andra gånger kan det finnas en mening, kan hända att man får en förvarning som du säger eller att man bara får styrka att kämpa vidare. En puff i rätt riktning.

[Sol69]
2013-12-02 20:37
#20

Mesa jag får pm dig när jag inte kan förklara av jag tänker får du skriva 😂För du skriver ned det jag tänker som vanligt 👍

Annons:
Loris M
2013-12-02 20:47
#21

😂…. och du startar en massa trådar om sådant som jag tycker är intressant. Oftast kan jag inte låta bli att kommentera även om jag försöker. För egentligen har jag inte tid att sitta här och skriva det du tänker, men blir tvungen. 🥵😎😂

Twinflamewolf
2013-12-03 09:18
#22

Mesa tyvärr har inte alla människor det förståndet utan låser sig helt vid en framtids spådom och blir passiva.Sen det här med förvarning om exempelvis en olycka där kan det om det vill sig illa vara som så att någon ber dig ta en annan väg hem men olyckan sker på den nya vägen inte den som man tänkt från början.

Jag tror inte ni inser allvaret i det här,att ge en puff med orden det ordnar sig är bara positivt men ge klara besked hur en person ska agera den rätten har vi inte som medium för då hamnar vi genast i den fria viljan.En del kan bortse och göra som dom vill men det finns människor som blir totalt passiva,skrämmande många och det här har jag sett en hel del av så nej jag anser vi har inte i framtiden att göra för andra människor.

Handlar det däremot om oss själva då är vi på ett helt annat plan men med andra kan vi föra in människor på helt tokiga vägar som istället kan ställa till med en massa oreda.

Vi lägger oss dessutom i andras livsplaner om vi siar deras framtid något som enbart våra guider äger rätten att förändra på vägen.Det rör sig om ansvar och det är så många medium/siare där ute som helt tappat sitt ansvar i sin uppgift vilket förstör för dom som verkligen jobbar både seriöst och under fullaste ansvar i sin uppgift som medium.

daisy55
2013-12-03 13:33
#23

Men om ett medium påstår att du är si och så och du har en framtid inom det och det och sen säger att det var Gud som talade via henne? Hur ska jag tolka detta och vad ska jag tro på? Jag blev orolig av hennes tolkning av min framtid och ville ha mer detaljer men då fick jag till svar att det var slut på informationen från Gud. Jag hade inte ens bett om någon spådom utan det var nån typ av bonus men det talade helt emot vem jag är. Ni som jobbar med sånt, vad säjer ni? Gör man så här?

Manutar
2013-12-03 14:05
#24

#23 Nej, man gör verkligen inte så, ser in i någons framtid(/förfölutna/inre eller dyl) utan lov. Jag tror absolut inte någon gud gav henne onformationen.

F.ö. så håller jag med om att man tar på sig ett stort ansvar om man spår för någon. Detta med tex. olyckor som ska undvikas, vem har sagt att alla olyckor är av ondo? Kanske man genom att få någon undvika olycka berövar dem på något fint som kommer efter olyckan, pga olyckan? Detta ämne är verkligen inte enkelt.

[Sol69]
2013-12-03 17:56
#25

Tycker inte att man ska sia om sjukdomar eller andra negativa händelser utan bara visa på det som är positivt och som leder framåt om man själv bidrar till att det blir så.. för du kan ju inte räkna med att allt ska komma hem till dig om du sitter hemma och inget gör för att det ska blir så..

Upp till toppen
Annons: