Annons:
Etikettandligt
Läst 2342 ggr
Loris M
2013-11-22 19:26

Känsla av mening och sammanhang

Lite då och då kan jag från ingenstans drabbas av en känsla av sammanhang. Att allt känns så rätt. Det behöver inte vara någon speciell händelse som utlöser det utan känslan bara sköljer över hela mig och jag blir så fånigt lycklig utan någon egentlig anledning. 🙂

Har ni upplevt det någon gång? Man bara har en känsla av sammanhang, känsla av att allt har sin mening, att allt hänger ihop på något lustigt och gåtfullt sätt, att vi alla är sammanlänkade oupplösligt och för evigt. Att allt som händer är tvunget att hända och allt som inte händer var inte heller menat att hända. På så sätt är allt precis som det ska. Alltid! En känsla att jag är på precis rätt plats vid rätt tillfälle i rätt sammanhang och omgiven av människor som kommer i min väg vid rätt tillfälle i mitt liv. Att de och jag säger precis det som är menat att sägas.

Jag kan se på människor jag möter på tåget, tunnelbanan, affären och känna ett band till var och en. Känna att vi alla är en liten del av något mycket större.

Jag tror att denna känsla började komma när jag tog tag i mitt liv och insåg att det är jag som har huvudrollen i mitt eget liv. Det är jag som bestämmer vad som ska hända. Det är jag som har makten över att välja hur jag vill leva och förhålla mig till mig själv, till mitt liv och till alla andra i mitt liv. Känslan kom när jag medvetet valde att tänka positivt i varje situation. Det var också då som negativa händelser blev färre och jag insåg att det var jag som skapade mitt liv genom tanken.

Även om jag inte alltid kan styra vad som händer i mitt liv så kan jag alltid välja hur jag reagerar på det som händer och hur jag använder den erfarenheten. Det går alltid att vända det till något positivt.

När jag började tänka i dessa banor så insåg jag att allt som händer i mitt liv händer av en anledning. Det finns inga tillfälligheter, utan allt har en mening. Varje ny möte, varje ny människa som kommer in i mitt liv brukar jag vara uppmärksam på och fundera över: På vilket sätt kan just vi två berika varandras liv? Varför möts vi? Vad kan jag lära mig? På vilket sätt passar just denna människa in i mitt liv?

Hela livet känns då som ett enda stort pussel och nya pusselbitar kommer på plats hela tiden. Alla pusselbitar (människor och händelser) har sin speciella plats i vårt liv och är nödvändiga för att pusslet ska bli helt.

Denna känsla av sammanhang och mening har jag drabbats av idag när jag var på jobbet. Det kom från igenstans. Därav allt flum.. 🙂

Jag hoppas att alla har upplevt denna känsla, för det skapar en otrolig ödmjukhet inför de människor vi träffar men också en ödmjukhet inför oss själva. Att vi inser att alla är betydelsefulla, alla är viktiga, alla är någons pusselbit, alla gör skillnad för någon annan, allas liv var menade och vi är alla en del av något större.

Kram på er alla fina och betydelsefulla människor där ute!! 🌺❤️

Annons:
[Sol69]
2013-11-22 19:40
#1

Mesa det var oerhört bra beskrivet..

När jag läser ditt inlägg så kommer jag dels att tänka på boken nionde insikten och dess insikter och sen tänker jag även att det är väldigt likt mitt tankesatt.. 🙂

Har alltid sagt att allt sker på den tid och den plats som det är menat att ske på det sättet som vi får ut mest av erfarenheten. Då kan det ju vara både negativa och positiva upplevelser eller möten. Men att det ändå har en mening som vi inte alltid kan se.. ibland för att vi kanske inte vill se det eller för att det finns en högre mening med det som vi inte förstår i nuet men som vi kan se när vi har lagt det bakom oss.🤔

Ta bara det med att jag blev medlem på iFokus och det var på denna sajt första gången. Men att jag sen inte alls var inne här. För just då var det inte meningen att jag skulle vara här inne. Men den efter ett tag blev jag påmind av en annan medlem på ett annat forum om att detta fanns. och jag blev aktiv och hittade min plats på forumet.

Hade någon sagt för 2 år sen att jag skulle vara Sajtvärd och vara aktiv här inne. Så hade jag skrattat och sagt glöm din dröm jag är en dinosaurie och jag är inte på forum och skulle aldrig kunna bli Sajtvärd.. 

Men nu är jag här på denna sajt tillsammans med er alla underbara medlemmar och kan skratta mig lycklig för att jag får dela en liten bit av era liv och era andliga upplevelser. Önskar att jag kunde ta hem er alla och prata över en kopp kaffe. ❤️

gryningen
2013-11-23 09:16
#2

Kan bara instämma,mycket bra beskrivet tack Mesa.🙂

När man kommer till insikt om livets väg.
Jag kan uppleva att livet är som ett jojo ibland.
Man kan känna sig separerad från vägen,liksom
irrar omkring i en labyrint,man hittar inte ut.

Om man ska hitta balans i livet så bör man känna till
bägge sidorna i sitt liv.

Inget ljus utan mörker och inget mörker utan ljus.

.

[Sol69]
2013-11-23 09:32
#3

I en period kändes det som om jag var instängd i ett rör och inte kom varken bakåt eller framåt och jag såg inget ljus och hittade inte nyckeln. Men nu är jag på min egen väg och vandrar.. 🙂

Loris M
2013-11-23 11:48
#4

Sol, jag har också märkt att vi tycker lika i väldigt mycket. Du har puttat upp och skrivit en massa trådar här sedan jag blivit medlem och i var och en av dem så kunde jag känna igen mig när jag läste. Jag tänkte: Men så här tänker jag också! Du har skrivit någonstans om ödet och livet och liknar det vid ett spindelnät med vissa förutbestämda milstolpar men att vägen fram till dessa kan te sig olika. Man kan komma på avvägar och snurra runt men man kommer alltid rätt till slut. Det var så bra beskrivet och det är precis så jag tänker också. Hann inte säga det då, så jag gör det nu. 🙂Önskar att jag hade mera tid så jag kunde gå in och kommentera/skriva. Men, men…

Den nionde insikten har dykt upp för mig mycket på sista tiden och jag tror att jag ska ta en titt på den boken, har inte läst den. 

Gryningen, tack och jag instämmer med dig också. Jag irrar också omkring ibland och det är oftast när jag är för fokuserad på det jordliga, när själen inte är med riktigt. Utan bara en kropp som går på rutin, gör det man ska och förväntas göra utan kontakt med själen. Men det är också nödvändigt, precis som du skriver att hitta en balans. För att kunna vara lyckliga måste vi uppleva mindre roliga saker också för att kunna känna skillnad. Jag har upplevt många motgångar också, men jag har lärt mig med tiden att uppskatta dem. Allt har ett syfte.

Kram 🌺

Twinflamewolf
2013-11-23 14:09
#5

Tack för kloka tankar Mesa 🌺

[Sol69]
2013-11-23 17:02
#6

Jo jag har märkt innan också Mesa att vi tänker mycket lika.. Undra om vi levt parallella liv också 🤐😂Men vi är nog ganska lika i tankarna i alla fall 🙂

Annons:
Loris M
2013-11-23 18:04
#7

#5 Tack! 🌺

#6 Ja, varför inte? 😂

[NeferNefer]
2017-05-25 21:22
#8

Mycket klokt. Allt har en mening och alla hör vi ihop - egentligen.

Jag funderar också över alla dessa lärare vi möter genom våra liv, hur varje möte och varje vänskap är mer betydelsefullt för den vi är och den vi blir, än vad vi förstår till en början. Var och en av er är mina lärare. Tack 🌺

Loris M
2017-05-26 11:07
#9

Ja, allt har en mening även då när allt känns meningslöst. Tack Nefer för att du grävde fram den här tråden 🌺 3,5 år senare och som jag nu hunnit glömma bort att jag skrivit. Och egentligen, på tal om att allt har en mening, jag behövde läsa dessa rader just nu när jag har det tufft och håller på att tappa bort mig själv och min känsla av sammanhang.

Magi-cat
2017-05-26 12:04
#10

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-05-26 12:17
#11

❤️Allt har en mening, finaste Loris M ❤️

vinden är min mor
2017-05-26 12:45
#12

Åh så jätte fint skrivet Loris!❤️🌺

Precis så här tänker jag också i bland.

Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på att vi alla är länkade till varandra.

I början när jag startade min andliga resa så tänkte jag oerhört mycket på min egen utveckling, men efter ett tag så började man förstå att man jobbar på allas utveckling och inte bara sin egen.

Den känslan man får när man ser andra utvecklas är ju SÅ mycket häftigare än när det bara handlar om ens egen utveckling.

Jag kan ärligt säga att alla er jag mött här inne har betytt oerhört mycket för mig🤗

Tack kära vänner🌺

Ibland har man blivit inspirerad ,

 ibland har man sett att det en del pratar om inte alls existerar i min värld.

Ibland tycker vi väldigt lika - vilket känns väldigt fint.

Men ibland tycker vi också väldigt olika- vilket kan vara ännu mer utvecklande.

Att den här tråden plockades upp nu av Nefer var nog heller ingen slump, utan något du behövde läsa om igen Loris.

Kanske du kan ta upp den lycka du kände när du skrev tråden och hitta till baka till dina vanliga energier.

Jag hoppas att det som är jobbigt nu kommer vara värt det längre fram när du ser till baka på det och att du kommer gå i genom det stärkt.

Är det något vi kan göra för dig här så säg bara till🤗

☀️Mörker är bara brist på ljus

Loris M
2017-05-28 09:47
#13

#12 Tack!! ❤️🤗

Det finns inget som någon kan göra, men tack för att du frågar. 🌺 Det är jag som måste vara stark och ta mig igenom det här och hoppas på att tiden gör sitt och läker alla sår och att även det här är en av livets läxor. Jag tycker nog att jag fått tillräckligt med läxor så det räcker livet ut, men ändå får jag fler.  🤔 Kanske är jag dålig på att lära mig.

Ang. sammanhang… ett antal gånger har jag drabbats av samma känsla även när det gäller naturen. D.v.s. att länken inte finns bara till andra människor utan till allt levande, djur som växter. det är en mäktig känsla som gör mig tårögd.

Annons:
[Vandrar med Wolf]
2017-05-28 17:37
#14

Den här artikeln minns jag så bra när du skrev Loris och den är kanonbra och så väl värd att läsas om och om igen ❤️

Att allt har en mening det kommer vi inte från men i vissa situationer under livets gång ser vi inte meningen om vi möter sorger eller svårigheter men efter väl vi är ur den där svackan så stärks vi och då kan vi se vilken betydelse och mening det haft.

Att vi alla är sammanlänkade  har jag lite svårt att ta in för vi är så oerhört olika individer så alla kan inte passa in med alla däremot har vi alla en uppgift att fylla var och en på sitt sätt men just sammanlänkade med varandra där känner jag personligen att det är nåt jag inte gör med alla men med några så klart och andra kan det helt och hållet skära sig på alla plan med.

Att tänka positivt är nåt som jag anser vara så oerhört viktigt och det finns allt för mycket negativt och så många pessimistiska människor som fastnar i negativa spiraler fast dom egentligen inte alls borde för dom har det bra men bär på en inställning att allt bara är skrutt och skit.

Går vi igenom svårigheter av olika slag  kan det var svårt att se positivt på saker och ting men om vi ser på våra liv och tänker efter,jämför med dom som verkligen har det riktigt svårt så kan vi se att vi har det för jämmerligt bra i jämförelse med många och bara den tanken kan stärka oss och få in oss på spåret att se mer positivt på det vi har än att se det negativa.

Jag är en oerhört positiv person av naturen och har så alltid vart men nog har jag mött mina motgångar och fått erfara dom negativa tankarna men dom behövs dom också för att vi ska se att när allt kommer omkring så kan vi stå oss själva närmast och glömmer att det finns dom som har det så mycket värre men väl vi ser då öppnas dörrar och vi kan slappna av och känna oss mer nöjd än missnöjda.

Viktigt är så klart att tillåta sig känna,att tillåta sig sörja och bli arg om det behövs för det är så viktiga ventiler vi har som behöver få ge utlopp för att vi ska må bra likväl som att få skratta och stoja runt så är allt ventiler som behöver få utlopp i både glädje,sorg och smärta och dom ska vi ta vara på och leva ut för då kommer vi att finna en inre balans.

Nåt som är så intressant är att jag minns så bra när du skrev artikeln och på den tiden led jag av en kraftig giftstruma så jag kunde inte ta in alla fina ord och tankar som du delade och andra med er av så mitt korta svar blev i  nummer # 5 Tack för kloka tankar Mesa Blomma sen sa jag inget mer men nu i efterhand och när jag är fri den där jäkla struman som ställde till så mycket tok för mig så ser jag helt annorlunda på allt och kan ta in det du skriver men då på den tiden styrde hormoner, ni vet dom där vi inte har den minsta makten över så att Nefer puttade upp artikeln det hade verkligen en mening och jag fick skriva mer än jag gjorde för några år sedan för den här artikeln den är så oerhört bra och tänkvärd och jag hoppas att många läser och tar in .

Allt har sin mening och svaren dom kommer alltid för oss alla när vi minst anar det ❤️

Mesa jag tror inte att du har svårt för att lära dig tvärtom och allt är inte enbart lärdomar men erfarenheter känslomässigt så slå inte ner på dig där vad än det är som sker omkring dig nu så kommer nåt bra ur och kom ihåg du är bara människa med känslor precis som oss alla andra så döm dig inte för hårt och gå tillbaka och läs allt det fina och djupa som du skrivit för den här artikeln den borde alla läsa  om och om igen.

Stor kram på dig Loris 🌺❤️🌺

Loris M
2017-05-29 21:08
#15

#14 Tack!! 🤗❤️🌺

Skönt att höra att du mår bättre och att din giftstruma inte ställer till det för dig längre! Förstår precis vad du menar med att inte kunna ta ín. Jag är där nu. Läser, men förstår inte på det sättet jag skulle förstå om jag mått bättre. Men den dagen kommer….

Nu fick du mig att gråta när jag läste det sista, om att inte döma mig själv så hårt. Det är precis det jag gör hela tiden. Är nu i en situation som inte jag orsakat men ändå kan jag inte låta bli att döma mig själv och undrar om jag hade kunnat göra på annat sätt för att undvika att det skulle hända. Tack för dina ord! 🌺Jag behövde läsa dem och så roligt att du är tillbaka. 🤗 Hopas att du dröjer dig kvar en stund i alla fall. 🙂

Det där med sammanlänkning… det är lite svårt att förklara, men jag känner inte så precis hela tiden, att jag känner samhörighet med alla. Det är bara under dessa speciella stunder som jag nästan kan se en osynlig länk mellan allt levande. Då känner jag mig sammanlänkad med precis varenda människa på jorden. Men i övrigt när jag är "som vanligt" kan jag både ogilla vissa och absolut ha svårt att tänka mig att jag överhuvudtaget har något gemensamt med några andra. ☺️

Tack för dina värmande ord! ❤️

[NeferNefer]
2017-05-30 07:39
#16

Ni är så kloka och härliga, önskar att ni bara får må bra från och med nu 🤗❤️

Precis som Loris känner jag den där otroliga osynliga länken till allt levande ibland, det är rent magiskt, och så åter till "verkligheten" …

Magi-cat
2017-05-30 08:00
#17

❤️🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vinden är min mor
2017-05-30 12:49
#18

Åh ni fina, fina människor❤️🌺🤗.

Jag hoppas verkligen att allt löser till det bästa snart för dig Loris.

Kanske måste du gå igenom det du gör för att något som är jätte viktigt som du skrivit in i din livs plan ska kunna hända?

☀️Mörker är bara brist på ljus

[Vandrar med Wolf]
2017-05-30 17:58
#19

# 15 

Oj förlåt inte ville jag få dig att gråta ☺️ och det där med att döma sig själv är vi alla så oerhört bra på men tänk om vi skulle vända på det och tänka att allt vi gör,säger eller har gjort är av välmening då skulle vi se att vi har handlat helt rätt och det känner jag att du har gjort Loris så snälla snälla släpp den tanken för du har handlat och tänkt i ren kärlek.Nu går jag inte in närmare på det och jag kikar inte ens in utan tillåtelse men jag ser så tydligt att du har handlat och agerat rätt i varenda jäkla situation ❤️ och Du tack själv för en underbar artikel som berör oss alla att läsa för det är en text som alla, alla nån gång behöver möta och reflektera över.

Stoooooor kram till dig Loris 🤗 och JA det ordnar sig,tro mig ❤️

Har ni tänkt på en sak ? det här är så enormt viktigt för att kunna känna äkta glädje så behöver vi motgångar för hur skulle vi annars uppskatta allt gott om allt bara flöt på och vi inte fick erfara motgången då skulle vi ta allt för givet och glömma bort djupet och meningen med att kunna känna den där totala äkta lyckan inom oss.

Det här är en sån viktig balansgång i våra liv och vi behöver motgången för att kunna växa oss starka och ta för oss av vårt liv och inte låta oss styras av andra.

Vi förändras alla och vi åldras så här gäller det att hänga med sig själv och tillåta sig att vara den man är i alla lägen och åldrar.Det kanske inte är så lätt för alla men ärligt alla har vi friheten att skapa våra egna liv. Jag gjorde det och så kan alla andra också göra .Det gäller att ta tillvara på allt 🌺

Loris M
2017-06-01 18:21
#20

Kloka tankar från er alla. Tack!! 🤗❤️🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: