Annons:
Etikettallmänt
Läst 1787 ggr
gryningen
11/20/13, 10:23 AM

Positiva vs. Negativa egenskaper

Kortsiktigt kan man använda sina positiva egenskaper för att
bygga upp sitt självförtroende,för att nå ett mål.
Men knappt någon långsiktighet.

Med långsiktighet,så stärks självkänslan inom en som blir till positiva egenskaper.

Med tanke på de bra inlägg som har skrivits om egenskaper.
Så har jag väldigt svårt att lyfta fram mina positiva egenskaper.
"Vet att dessa finns med mig."och lägger inte fokus på dessa goda egenskaper.
Mitt fokus är på dom mindre bra egenskaperna.
För att lära mig av dom och gå vidare i livet.
Lite av mina tankevurpor.

Annons:
[Sol69]
11/20/13, 11:25 AM
#1

Det är inte lätt Gryningen. 🙂

Men jag tror att man måste ha en form av balans i tankarna. Dels så måste du ha så pass bra självinsikt att du kan se att du har bra egenskaper, så du känner att du kan bidra med något som är bra och känna att du har några bra egenskaper som gör att du är en bra människa och som är värd något.. Det stärker ditt självförtroende. 

Men samtidigt så måste du vara så pass ödmjuk emot dig själv att du kan erkänna att du har mindre bra egenskaper som du behöver arbeta med. För annars blir du ju självgod och det är ju inte heller en bra egenskap att inte kunna se att man har fel och brister som alla andra.

gryningen
11/20/13, 12:56 PM
#2

Bra formulerat sol.🙂

[Sol69]
11/20/13, 1:00 PM
#3

Tack Gryningen 🙂

Twinflamewolf
11/20/13, 8:13 PM
#4

Härlig tankevurpa Gryningen och själv skrev jag inte ens i den positiva men rabblade upp en hel del i den negativa men mer på ett skämtsamt sätt att driva med mig själv.

Bra egenskaper har vi alla men dom är ofta svår att ta fram för man vill absolut inte skryta inför andra så jag valde helt sonika bort just den tråden och skrev i den andra allt för att retas med mig själv.

Du är inne på en viktig tanke att kunna jobba med dom negativa,att jobba för dom ska bli positiva och det är inte en lätt uppgift men oj så nyttigt och lärorikt vilket stärker oss enormt i våran vardag.

Tack som delar med dig av dina kloka tankar 🌺

gryningen
11/21/13, 8:43 AM
#5

Tack själv Twinflamewolf.🌺

Tarotstollan
11/21/13, 9:46 PM
#6

Kanske svårt att se de positiva sakerna med sig själv, eftersom man alltid klankar ner och klagar på sig själv. Kanske vi behöver andra människors svar på vad som är positivt med oss själva?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Upp till toppen
Annons: