Annons:
Etikettallmänt
Läst 1752 ggr
gryningen
2013-11-09 16:29

Ansvar för våra husdjur

I ett tidigare inlägg om husdjur som blivit lämnat åt sitt öde.

Vilket moraliskt ansvar har vi som djurägare.
Menar inte enbart dess dagliga skötsel och omvårdnad.
Finns det inte ett högre syfte?.har grunnat på detta till och från.
Om människan reinkanerar ,så bör djuren göra detsamma.

Fann en intressant text som jag vill dela med mig av:
 http://hem.fyristorg.com/teosofi/Artiklar/Djuren_vantar_pa_att_bli_upplysta.htm

Annons:
[Sol69]
2013-11-09 16:45
#1

Intressant gryningen!

I vilket fall som helst så har mina katter det bra hos mig.. De får kärlek och omvårdad.. Så om det finns ett högre syfte med deras tillvaro i våra liv så har i alla fall Mina katter fått lov att ha en bra tillvaro i detta liv…

Men varför skulle vi vara ensamma om att ha lärdomar och ett unikt liv.. tror inte att vi är unika på så sätt,, Utan allt som har en själ borde ju vara lika unika på sitt eget sätt 🤔

gryningen
2013-11-09 17:04
#2

Bra formulerat Sol.🙂
Alla är vi unika,vi har olika personligheter liksom djuren har.
och det finns ett syfte med det.
Varför skulle vi annars skaffa husdjur och vara dess värd.
Djuren attraheras till oss och vi till djuren.
Man lär sig otroligt mycket av djuren och tvärtom.

Läste i en bok att katten är den bästa zen mästaren.
Ligger nog någonting i det.

[Sol69]
2013-11-09 17:15
#3

Alla mina katter har varit unika och väldigt personliga..

Min första katt Trollet var väldigt rolig.. varje morgon när tösen va liten och jag gick till dagis med henne gick katten bredvid oss halva vägen och satt den kvar och väntade och följde med mig hem igen,, och hon vände vid vägen om hon hörde ljudet av en bil.. Men en gång smet hon in i bussen då pappan till barnen hade den öppen för att packa och lade sig och sov i sängen som fanns där inne.. När han kom till marknaden ringde han hem och sa att katten är med mig va gör jag,, han fick springa och köpa mat och koppel.. men katten rörde sig inte på hela långa dagen när han startade bilen kom hon fram och satte sig bredvid honom och satt med tassarna på fönstret och tittade ut hela vägen hem. De va ju ganska länge sen så då hade man ju katter lösa i bilen..

Aragon va en katt som va smart till tusen och han viste exakt vad han fick och inte fick föra.. öppnade dörrar,, Han va alltid med mig överallt.. och han va den som låg här vid tangentbordet och hjälpte mig att skriva rätt.. eller fel.. för han tryckte lite ibland men katten hade lite svart att stava rätt 🤪

Men sen har jag ju katterna som lever idag men då blir det en hel bok att skriva.. så de tar vi en annan gång.. 😃

agneta-43
2013-11-09 23:13
#4

Jag tror lika dant allt levande har en själ och vi är alla unika, har olika personlighet och värda att behandlas väl på alla sätt. 

Våra djur vi haft och har nu behandlas väl genom kärlek och vårdnad. Vi pratar ofta om just det att varje individ har sin personlighet och det är så härligt att se. Vi har haft bla en kanin som följde oss i allt, tittade vi i kylen gjorde han det med, en katt jag hade skulle ha samma frukost som jag annars blev hon sur. Självklart fick hon samma frukost och jag tror hon "belönade" mig genom att lyssna på en för mig viktig sak och det var att hon inte fick vara på borden. Aldrig en gång var hon på något bord då vi var hemma (eller vakna) däremot då vi kom hem hörde vi henne hoppa ner från köksbordet, men det brydde jag mig inte om för "när katten är borta dansar råttorna på bordet" 😃

Vår dotters hundar har alla fått lära sig trick som passat dem och som de själva genom klickträning bjudit upp till som en av dem var en klippa på att plocka upp pengar från bordet senare lärde de sig att lägga dem i en glasburk, det var 2 Rottweiler var av den ena började med det (den äldsta och den andra iakttog och gjorde samma) Min dotter klicktränar för hennes hundar för att lära in vad hon vill de ska kunna, men belönar också deras egna trick som kommer fram 🙂

Något som jag tänkt på är då jag tittar in i djurens ögon så kan jag se deras visdom speglas där, jag älskar att få ögonkontakt med dem. Sedan måste jag nämna en häftig händelse för någon dag sedan av vår andra dotters katter. Det är den lille som blir 1 år i vår, hon har varit och är en riktigt vilding med mycket fart och enormt mycket bus bor i henne. Senaste två veckorna har hon börjat känna tilliten till mig så hon kommer ofta och vill kela, kurrar jättehögt och kramar tassarna. Hon gjorde först en läskig sak en kväll, jag har ofta linne på och jag hade ena armen högt för handen vilade jag bakom huvudet. Hon kom kurrande och trampande hela vägen till ansiktet, hittade sedan min armhåla och började slicka och buffa med nosen och småbita 😮 väldigt snart kom jag underfund med att hon ville dia 😃 Hon fick det länge av sin mamma. Så jag får hjälpa till med avvänjningen nu 😂 Det hon sist nu gjorde var när jag skrev här inne, hon ville ha min uppmärksamhet och visade det genom att klappa min kind försiktigt med tassen (utan klor) Denna lilla goding använder alltid klorna annars, gissa om hon fick hela min uppmärksamhet? ❤️

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2013-11-09 23:17
#5

Tur jag älskar dina långa beskrivande inlägg och blir glad varje gång jag läser dem syster yster 👍

agneta-43
2013-11-09 23:38
#6

Hahahahaha😃 Du ska veta att jag funderade ett tag innan jag började skriva just för att jag inte kan hejda mig när jag börjar 😂 Hela tiden arbetar hjärnan på medan fingrarna hamrar på 😃 

Kul att det uppskattas av någon och härligt att det är syster yster 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

Annons:
[Sol69]
2013-11-09 23:43
#7

Sluta tänk och skriv du i alla trådar så vi får dina långa inlägg överallt 😂

agneta-43
2013-11-09 23:43
#8

Hihihi måste bara säga att det där beskrivandet jag har får vi klaga på Campus för det var enormt mycket beskrivande som skulle vara med i våra arbeten där, men även på Komvux före Campus 😃

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2013-11-09 23:46
#9

Då får vi tacka dem så glatt och bocka och niga 😎

agneta-43
2013-11-09 23:49
#10

😃 hahaha det undrar jag 😉 kan själv tycka att det är jobbigt då jag ser den långa remsan, men alla läser ju inte alla ord som jag gör 😂

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2013-11-09 23:52
#11

Beror ju på om det kan läser är gripnade eller tråkigt,, 😃

agneta-43
2013-11-09 23:57
#12

Hahahaha 😃 så är det kanske 😃

Men, läser du/ni alla orden i en text eller kollar/kodar ni av och läser de längre orden? 🤔

Min sambo säger att han inte läser alla ord utan ser dem och läser de längre orden.

Då jag med min dyslexi har en svårighet med just läsförståelsen så måste jag läsa alla ord för att ta in och förstå helheten i texten.

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2013-11-10 00:01
#13

Det har jag inte ens tänk på.. 😃Tror väl att jag läser alla ord om det är ett intressant inlägg annars skummar jag bara igenom inlägget 🤔

Annons:
agneta-43
2013-11-10 00:14
#14

Okej då vet jag hur två gör eller tre med mig 😃

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2013-11-10 00:17
#15

😃

powerofthebass
2013-11-10 08:33
#16

Fattar inte folk som skadar djur.. För typ 15 år sedan kom en bil till gården jag bode på då, och frågade om vi kunde ta över hans två katter. Pga allergi . Sa han , det var slutet av sommaren så tror lite på sommarkatt . Men klart att vi tog hand om katterna. Bättre att de har en plats där de får mat ,och kan ta skydd i laugåden…

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Cahira
2013-11-10 20:37
#17

Mitt "enkla" svar är att vårt ansvar är att ge djuren ett naturligt liv med utlopp för naturliga beteenden. Om vi bestämmer för att stänga in ett djur i våra hem så är det våra ansvar att de ska få leva som de djur de är i vår ägo. De ska vara trygga, få den näring de behöver, värme, kärlek, skydd och hjärnstimulans och motion på den nivå de behöver. :)

En katt behöver klättra, klösa, jaga, gömma sig, etc. En gris får mycket sällan böka även om det är vad jag tycker de minimalt ska få rätt till. Större djur ska även ha möjlighet att gå undan väta och kyla och vind samt kunna välja skugga under varmare dagar. Alla djur ska alltid ha tillgång till färskt dricksvatten. 

Om vi ska hålla djur i fångenskap så är det vårt ansvar att djuren får leva naturligt, det är enda sättet att djuret verkligen är fullt ut lyckligt. Och vad är det för kul i att ha djur som inte är lyckliga?

Att hålla dom i hälsosam vikt ingår även i ansvaret. Övervikt i djur leder till ledsmärta, hjärtsjukdomar, diabetes osv och hos tex hästar; hovproblem.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: