Annons:
Etikettandligt
Läst 2072 ggr
[Sol69]
2013-11-01 22:02

Föds man själsligt neutral

Tror ni att en själ föds neutral eller utvecklar den dess egenskaper själv?? Att den föds med både goda och onda anlag och att den sen väljer vad den vill utvecklas?? Eller föds den med onda eller goda egenskaper.. 🤔

Annons:
dolfen
2013-11-01 22:16
#1

"Föds vi verkligen goda?" svtplay:

http://www.svtplay.se/video/1560017/del-1

Liz85
2013-11-01 22:22
#2

Enligt den dokumentär om småbarn som gick på tv igår är alla lika från början men utvecklas varteftersom olika beroende på var de växer upp. USA till exempel ska vara individualistiskt samhälle medan Kina har en helt annan syn där man istället förespråkar gruppen tillsammans så i Kina ska det vara fint med blygsamhet. Har du varit snäll och städat upp för någon och du sedan får frågan om du gjort det, är det fint att vara blygsam och säga "nej det var inte jag". I USA däremot är det bra att erkänna att det var du.

Däremot kan tydligen inte mindre barn ljuga från början utan säger sanningen fast det innebär att barnet inte får godiset själv. Redan spädbarn ska tydligen också ha "inbyggt" att de föredrar de som är vänliga och hjälpsamma framför de som förstör. Detta kom de fram till efter att ha spelat upp två olika scener för spädbarn med tre handdockor. I ena scenen var ena var elak och satte sig på lådan så att inte den som ville få upp leksakslådan kunde öppna den. I andra scenen hjälpte den andra till att öppna lådan. När barnet sedan fick välja vilken den gillade bäst valde de allra flesta den snälla handdockan.

Jag vet inte hur sant allt detta är men dokumentären var intressant och jag tror att en hel del ändå stämmer.

[Sol69]
2013-11-01 22:29
#3

Tack för länken den ska jag titta på när jag har lite mera tid 🙂

[Sol69]
2013-11-06 10:11
#4

Skulle gärna vilja veta vad ni tänker om själen.. föds den neutral och vi utvecklar gott och ont själva,, eller tror ni att en del själar föds onda eller goda..🤔

Mandra
2013-11-07 17:30
#5

jag anser inte att det finns något som gott och ont….det är mänskliga värderingar…universum dömer inte, har inte värderingar…för universum är allting neutralt och allting beghövs

däremot så finns det sånt som är skadligt för oss - inte för universum i stort alltså - utan för oss, lixom det finns sånt som för oss är nyttigt

jag anser vidare att det finns tre olika typer av väsen (utifrån oss räknat, inte ur universums synvinkel)

nyttiga väsen - det är väsen som alltid är nyttiga för oss

skadliga väsen - det är väsen som alltid är skadliga för oss

neutrala väsen - väsen som kan vara nyttiga och skadliga för oss (och för varandra) - dit hör t ex människan själv, men också alla typer av småfolk mm

det betyder att människan har förmågan att både vara nyttig och skadlig - för sig själv och omgivningen - inneboende i sig

min åsikt :)

[Sol69]
2013-11-07 18:16
#6

Mandra det du menar är att det finns de väsen som föds onda och de som föds goda och de som föds neutrala?? 🤔För hur ska det annars kunna finnas tre olika väsen?? 🤔

Annons:
Twinflamewolf
2013-11-07 19:05
#7

Det finns långt mer olika väsen än så,nu skrapar du bara på ytan Mandra men din tanke är god fast den räcker inte genom det shamanska arbete som krävs för att räcka till för att bli Shaman ?

Vi blir aldrig fullärda men vi måste inse hur stort allt är och genom mina resor som nu är väldigt många i Navajo där jag går lärling sen många många  år hos Shamaner så har jag förstått  att den västerländska kulturen vill ta över allt och göra det till något den inte är och så även Du.

Core Shamanism är det inget fel i men sök ursprunget och ni ska finna sanningen vad Shamanism verkligen handlar om ❤️

Cahira
2013-11-07 20:00
#8

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mandra
2013-11-08 01:25
#9

#6 av Sol69 

Det finns tre olika SORTERS väsen - ur vår synvinkel sett - de som är nyttiga för oss (alltid), de som är skadliga för oss (alltid), och de som ömsom nyttiga ömsom skadliga (för oss)

kom ihåg - det här är sett UR VÅR mänskliga synvinkel

i Alltets synvinkel är allting där för att det behövs

Mandra
2013-11-08 01:44
#10

#7 av Twinflamewolf 

förstår inte alls dina kommentarer! talade vi om att bli shaman här? det gjorde vi väl inte!

frågan löd väl om människan föds ond, god eller neutral

och vad menar du med att det finns långt mer väsen? det är inte sorter/arter av väsen jag räknar upp - utan huruvida ett väsen (mängder av dem) förhåller sig till oss och i vilken kategori vi själva faller

går det att vara något annat än god (nyttig), ond (skadlig) eller både ock (neutral)? isf får du gärna tala om hur ett väsen beter sig då?

igen - det är inte arter jag talar om - utan hur ett väsen BETER sig gentemot dig

talar vi om att bli fullärda här? (som sagt, förstår inte dina kommentarer i sammanhanget) - självklart blir vi aldrig fullärda!

ja - det stämmer att många indianstammar tycker att västerlänningar vill ta över allt (med det antar jag att du menar deras traditioner) - men, faktiskt - de har inte alltid rätt och dessutom vore det mig fjärran att "ta över något" från en kultur jag inte tillhör

men du tycker ju att jag gör det här? tala gärna om hur - för jag förstår inte ett smack?

får jag inte ha åsikter om hur man klassar väsen utan att bli anklagad för att stjäla ifrån indianerna? det är ju himla absurbt isf. (och jag tror faktiskt inte det stämmer heller) - igen, vad menar du egentligen???

igen - vilket ursprung talar du om??? shamanism har funnits i nästan alla kulturer världen över - indianerna har ingalunda monopol på den (de har bara monopol på sina egna traditioner) - shamanism är något mkt mer universellt än några traditioner

dessutom vet jag inte om jag sysslar med core shamanism - men jag ser inget fel i det, som du tycks göra

en shamanism BÖR och SKA anpassa sig efter den tid, den kultur, den plats, det land, det klimat mm som den ska verka i - annars har man ingen användning för den

shamanism i sig själv, såsom den definieras av vetenskapen, är bara en rad tekniker som används för att uppnå ett annat medvetandetillstånd (extas, trans) och med det kunna resa i Den andra världen (keltiskt uttryck)….dessa tekniker har används världen över, i alla tider och i många traditioner…tekniker att gå i trans är ett universiellt redskap som finns tillgängliga för alla som söker det

traditioner och ritualer, däremot, är något annat - med det är inte dessa som definierar shamanism - utan just redskapen och förmågan att gå i trans och resa i Den andra världen

fast - vi talade väl inte om detta i denna tråd?????

Mandra
2013-11-08 01:52
#11

#8 av Cahira 

ja, precis - det är vad jag menar med ett neutralt väsen (som människan är) de har i sig förmågan att vara både nyttig (god) och skadlig (ond)

jag förstår om det skapar lite förvirring om jag kallar dem neutrala - det är kanske inte vad man menar med ordet neutral normalt - men det ska ses i förhållande till de båda andra kategorierna jag nämner - de som alltid är bra för människor och de som alltid är dåliga för människor

dessa är alltid det ena eller andra - medan ett neutralt väsen kan vara både ock - både god och ond (mot dig) och det skiftar också från ena stunden till den andra

tänk på hur andra människor beter sig mot dig - ibland är de snälla, ibland är de dumma - eller hur? den typ av väsen som kan skifta sitt beteende emot dig kallar jag neutrala - men det går ju att kalla dem "både ock" också :)

Twinflamewolf
2013-11-08 08:22
#12

Mandra jag ser hela livet ur shamansk synvinkel vilket innebär att jag landar enbart i det tänket 24 timmar om dygnet.

Tre olika väsen,det finns långt mer än så,mer än vad vi ens är medvetna om.Vi har en uppsjö av olika astrala samt fysiska väsen både på gott och ont men inte alla är enbart,god,ond eller nånstans där emellan.

Här kommer trådens ämne in,föds vi neutrala ? för det mesta men i en del fall finns väsen med redan vid födsel som sen skapar oreda under en människas liv.Får man inte bort dessa kan det göra mycket skada men tack och lov sker det sällan men är förekommande.

Universum dömer inte,nja vi är av olika åsikter där ser jag för vi får inte glömma allt som finns omkring i detta stora multiversum som jag kallar det.Det finns världar vi inte ens bör ägna en tanke och vi har bara skrapat lite på ytan i vår kunskap för den är oändlig och fullärda blir vi inte förrän den dagen vi lämnar jordiska livet.

Åsikter får man ju självklart ha,fattas väl bara men så många som säger sig leva efter det shamanska blandar ihop en massa som ursprungsfolk inte kan acceptera av flertalet orsaker.

Jag är av strängaste åsikten att blanda in annat från exempelvis new age i shamanism det gör vi bara inte för det är respektlöst mot dom som under generationer levt med den här kunskapen.Nu tog jag ett exempel som inte är riktat mot dig för jag vet inte hur du lever med din tro men många många blandar ihop det äkta med ett smörgåsbord av utbud där ute och det hör inte hemma i den ursprungliga shamanska filosofin.

gryningen
2013-11-08 17:48
#13

Man kan säga att människan skapar sin karaktär genom sina tankar och handlingar."som vi sår får vi skörda" som bekant är.
Vi är ju summan av våra tidigare liv och dess karaktärer där man är idag.

"Bakom viljan står begäret".
Är ett gammalt ordspråk som säger det mesta.

Ps.
Jag byter gärna bort uttrycket av gott eller ont mot medvetet eller  omedvetet så blir det mer rättvänt.

Annons:
Cahira
2013-11-08 19:14
#14

Den enda vi behöver stå till svars för våra handlingar är oss själva. En person som är sårad, arg, rädd eller hatfull har större "risk" att välja de negativa vägmöjligheterna än en person som mår bra. Därför jag brukar säga åt folk som fastnat i en negativ spiral att komma ihåg de två vargarna (i bildlänken jag länkade i #8) och börja mata den positiva vargen. Jobba på positiva tankar och inte fastna i negativa tankar och lära sig identifiera de bra sakerna som händer och lära sig släppa och inte mata de negativa tankarna och känslorna. Det är mycket jobb, men det går. 

Visst finns det folk som har diagnoser som gör att de till exempel inte kan läsa andras känslor, eller rent av inte är kapabel att känna empati, men det är en väldigt liten % av befolkningen. 

Man kan säkert gå in på en djupare diskussion på hurvida seriemördare och pedofiler "bara" fastnat i negativ spiral (valt det) eller har en sjukdom, dvs inte deras fel. Men det är inget jag har ork eller lust till så bortse från det, tack. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mandra
2013-11-09 05:15
#15

12: Tre olika väsen,det finns långt mer än så,mer än vad vi ens är medvetna om.Vi har en uppsjö av olika astrala samt fysiska väsen både på gott och ont men inte alla är enbart,god,ond eller nånstans där emellan.

Ja du säger det - men det övergår mitt förstånd faktiskt - så du får gärna tala om hur man är om man inte är enbart god eller ond eller emellan. Hur är man då? Undrar jag verkligen???

"Här kommer trådens ämne in,föds vi neutrala ? för det mesta men i en del fall finns väsen med redan vid födsel som sen skapar oreda under en människas liv.Får man inte bort dessa kan det göra mycket skada men tack och lov sker det sällan men är förekommande."

Det är sant att vi ibland får med oss väsen som inte är bra redan vid födseln (men det är inte alls sällan) - men det gör ju inte den människan i grunden ond, eller hur. Hon är fortfarande neutral, eftersom hon fortfarande äger förmågan att välja mellan ont och gott, välja att befria sig ifrån detta. Eller hur? Vilket likafullt gör personen till ett neutralt väsen. Jag är inte säker på att du förstår mina definitioner här?

Ett ont väsen är ett som alltid, i alla lägen, är skadliga för människan (inte nödvändigtvis för något annat - definitionen är utifrån människans synvinkel). Och ett gott väsen är ett som alltid är nyttigt för människan (åter ur vår mänskliga synvinkel).

Lägg alltså märke till hur jag deffar neutral här - inte riktigt som man är van!!

Neutralt väsen = ett som ibland är gott, ibland ont!! Ibland snäll, ibland elak!

Mandra
2013-11-09 05:17
#16

12: "Universum dömer inte,nja vi är av olika åsikter där ser jag för vi får inte glömma allt som finns omkring i detta stora multiversum som jag kallar det.Det finns världar vi inte ens bör ägna en tanke och vi har bara skrapat lite på ytan i vår kunskap för den är oändlig och fullärda blir vi inte förrän den dagen vi lämnar jordiska livet."

Återigen tror jag inte vi deffar lika. Med Universum menar jag Skapelsen, Ursprunget, Källan - inte det fysiska Universum och dess innevånare.

Ursprungskällan dömer inte! Är det bättre? :)

Mandra
2013-11-09 05:37
#17

12: Åsikter får man ju självklart ha,fattas väl bara men så många som säger sig leva efter det shamanska blandar ihop en massa som ursprungsfolk inte kan acceptera av flertalet orsaker.

Och hur mina åsikter kan falla in här begriper jag faktiskt inte! Och det tror jag inte du kan förklara heller. Tror knappast någon medlem av någon ursprungsbefolkning någonstans skulle ta illa upp över att jag har åsikter om gott och ont. Och OM de gör det så skulle jag vilja påstå att de tar sig rättigheter på andra människors bekostnad! Precis vad de anklagar västerlänningar för att göra. De gör sig faktiskt skyldiga till detta fel själva ibland (lätt hänt när man varit förtryckt länge - men inte desto mindre fel).

För övrigt förstår jag inte varför du tar upp det här i denna tråd. Det är ingen som gjort sig skyldig till något som de kan klaga på i denna tråd!

"Jag är av strängaste åsikten att blanda in annat från exempelvis new age i shamanism det gör vi bara inte för det är respektlöst mot dom som under generationer levt med den här kunskapen.Nu tog jag ett exempel som inte är riktat mot dig för jag vet inte hur du lever med din tro men många många blandar ihop det äkta med ett smörgåsbord av utbud där ute och det hör inte hemma i den ursprungliga shamanska filosofin."

Förstår det eftersom du är skolad på det vis du är. :) Om man snor saker direkt från ett ursprungsfolk, t ex exakt kopierar en ritual eller ceremoni - då är det både stöld och respektlöst (och dessutom oerhört korkat då detta inte skulle passa dig om du inte är född i den traditionen). Det håller jag med om!

Men i övrigt håller jag inte alls med dig!  All shamanism måste anpassas efter sin tid, plats och geografi - annars är den inte till stor nytta! Och new-age är en väldigt stor del av vår västerländska kultur idag. Alltså hör den rent av hemma i samtida västerländsk shamanism.

Som sagt - det finns inget folk som har eller kan ha monopol på shamanismens grunder. Det är något universellt, tillgängligt och till för alla som är intresserade (och klarar av det).

När man säger som du, så begränsar man shamanismen möjligheter att verka på ett effektivt och bra sätt som är anpassat efter dagens behov. Man minskar helt enkelt användbarheten - och det är väl ändå inte meningen! Kan vi hela och hjälpa världen med shamanska metoder - moderna metoder som passar vårt samhälle - så är det väl utmärkt.

Om man inte tycker det så är man väl lite av en bakåtsträvare. :)

Men jag kommer berätta mer om det i min egen tråd på Alternativa.

dolfen
2013-11-09 17:29
#18

Å här kommer jag som inte tror på själar och sådant och tycker till..: 😇

Jag tror att vi är våra hjärnors kemi + arvsmassa + erfarenhet + i viss mån våra val baserat på våra hjärnors kemi + arvsmassa + erfarenhet…
🙂

[Sol69]
2013-11-09 17:38
#19

Dolfen du får gärna tycka till hur mycket du vill.. Du kan säkert ge oss lärdomar i ditt tankesätt.. Och vi kanske kan ge dig lite lärdomar i vårt tankesätt 🙂

Twinflamewolf
2013-11-09 17:51
#20

Heja Dig dolfen 😃

Det är bara bra kom in med dina tankar du 😎

Men får jag fundera lite och förhoppningsvis kunna formulera mig tillräckligt,lätt att sitta i tanke och vetskap men få ut det här i ord blir inte den lättaste nöt jag knäckt 😃

Tanken på dina ord här : Jag tror att vi är våra hjärnors kemi + arvsmassa + erfarenhet + i viss mån våra val baserat på våra hjärnors kemi + arvsmassa + erfarenhet…

Kan inte feta text med datorn men vad jag funderar över är om det inte skulle finnas en själ,ingen ande vad är det då som upprätthåller våra liv? det måste ju finnas ett medvetande långt bortom än vad vi många gånger förstår.

Nu kliver jag helt ur rollen att se andeväsen lika tydligt som dig och mig,jag försöker vara helt neutral men det är inte lätt kan jag lova men låt mig säga så här att det måste finnas en form av låt oss kalla det för "livsande" eftersom det är ett ord vi ofta är bekant med.

Jag har svårt att se att enbart kemi/arvsmassa skulle upprätthålla vår kropp med alla känslor och tankar som vi har.Utan den där livsanden skulle vi inte kunna känna,vi skulle inte kunna älska eller hata om enbart vår arvsmassa skulle upprätthålla för vi behöver ju en form av liv som fyller vår kropp.Allt från glädje till sorg,känsla i alla lägen och där får jag inte helt ihop det för nånstans måste ett medvetande finnas som är långt bortom kroppens arvsmassa eller kemi.

Det här är så svårt för mig att förklara,jag skulle bara vilja säga jag ser andar lika som levande men försöker lägga just den biten åt sidan och se "livet" det som ger just vår kropp liv.Hänger du med mig eller är jag alldeles för grötig 😃arvsmassa eller kemi kan väl inte ge liv,ge känslor utan någon form av medvetenhet,ande eller annat måste ju upprätthålla vår kropp med alla dess känslor.

Förlåt om jag låter snurrig nu dolfen men du kom in på en intressant fundering som jag spånade vidare på lite 😉

Annons:
dolfen
2013-11-09 18:35
#21

🙂 Jag förstår att det för många människor kan finnas ett behov i att tänka att det finns ett liv efter detta, andar och så vidare. Jag förstår detta mycket väl.

Själv har jag inget sådant behov.
Jag tycker att det är skönt att slippa det där livstänktillkrånglande (andar osv) att tänka på.

Jag gillar biologi. När ett djur/en växt dör, löses det upp och tillför levande organismer näring och dylikt.

Människan är också ett djur. Alltså tänker jag att samma sak sker med oss.

Jag tror att vi inte behöver hjälp av övernaturliga väsen.

Om man vågar/har förmågan att se sig själv som den man är, kan man hjälpa sig själv igenom olika "faser". Fast ibland kan det ju vara behändigt att få hjälp/skylla på något övernaturligt, istället för att vara ärlig mot sig själv.

Nu var detta kanske inte så där jättepedagogiskt och genomtänkt formulerat, men den som har viljan att förstå mig gör nog det, lite grann. 🙂

Twinflamewolf
2013-11-09 18:46
#22

# 17 Varför delar du inte din kunskap med oss vi som är en shamansk sajt vill ju självklart ta del av dina tankar även om dom inte helt stämmer överens med våra.

Jag bemöter inte dina funderingar Mandra för jag har fått svar på att du tillhör New Age vilka inte hör hemma i någon form av ursprungs folk ,det handlar inte om att bromsa upp något utan en gedigen kunskap om något som funnits sedan urminnes tider och kan absolut inte jämföras med vad vi dag ser inom shamanism.

Twinflamewolf
2013-11-09 19:06
#23

Jooo det var jättepedagogiskt dolfen men jag håller väl inte riktigt med 😉det där medvetandet då som vi alla har ? är det bara slump av hjärnan undrar jag då förstås 🤔

Tack som står ut med mig och mina funderingar 😎men du för en intressant tanke här men jag står kvar i min egen övertygelse det måste finnas en livsande ellerhur 😉någon form av liv ❤️

dolfen
2013-11-09 19:20
#24

#23 - Om det där medvetandet… Hänvisar till #18.

Kan det betyda något om många frågor kan få svar i en enda mening. Typ i #18:
"Jag tror att vi är våra hjärnors kemi + arvsmassa + erfarenhet + i viss mån våra val baserat på våra hjärnors kemi + arvsmassa + erfarenhet…" 😉

🙂

Mandra
2013-11-10 01:41
#25

22: Och nu läste du väldigt illa tycker jag. 

"Jag bemöter inte dina funderingar Mandra för jag har fått svar på att du tillhör New Age vilka inte hör hemma i någon form av ursprungs folk ,det handlar inte om att bromsa upp något utan en gedigen kunskap om något som funnits sedan urminnes tider och kan absolut inte jämföras med vad vi dag ser inom shamanism."

Jag sa inte att jag tillhör new-age - jag sa att den har sin plats inom shamanismen.

För att vara riktigt frank hörrudu, så anser jag inte att du företräder shamanismen såsom den bör definieras. Du företräder en viss traditions typ av shamanism - inget annat. Inte någon shamanism i stort. Och det vore mkt bättre om du sa det så folk förstod det, istället för att försöka framstå som någon allmän representant för shamanism - för det är du inte. Det är du som luras - som du sa åt mig i annat forum.

Och att inte bemöta folk för att de tillhör new-age är verkligen ett bottennapp, ren ynkedom faktiskt. Lixom att säga åt folk att de inte ha åsikter som avviker ifrån dina, därför att din åsikt betyder så mkt för dig. Det är verkligen ett helt sanslöst uttalande och definitivt inte värdigt en människa som påstår sig syssla med shamanism. Ynkligt och slag under bältet och fikande efter sympatier är vad det är!

Jag har aldrig hört på maken under alla mina år på nätet (17-18 år) i shamanska sammanhang. Folk får inte ha avvikande åsikter om shamanism för att det betyder så mkt för dig?????

Twinflamewolf
2013-11-10 10:30
#26

Jag förstår hur du tänker Dolfen och ler lite när du skriver slipper det där tillkrånglade med andar och inte har behovet 🙂

Behovet vet jag inte om jag direkt har utan har väl bara alltid sett dom som om dom vore hur fysiska som helst.En naturlig del av hela mitt liv.

Du är inne på en härlig tanke med det där att allt återföds,går till jorden igen och jag önskar nu att jag hittade en video från en forskning som gjordes av forskare i Arizona där man konstaterade att hjärnan helt slutade fungera efter 8 eller 9 sekunder,den var intressant för det var inbitna vetenskaps män som forskade i NDU och kom fram till att ett medvetande måste finnas eftersom hjärnans funktion helt slogs ut efter några sekunder och hur personer som vart död upp mot en timme kunde beskriva så mycket om ett liv efter det här.

Så nånstans finns ett medvetande,något som är oerhört svårt att både bevisa och förklara.Jag ska se om jag på något vis kan hitta dessa videor,dom var tre stycken har jag för mig och väldigt intressant eftersom det var forskare och inga andliga som kom fram till det här om att ett medvetande lever vidare.Nu var det ett par tre år sen jag såg dom så jag vet inte om jag kan få tag på eller om dom ens ligger kvar.Nån annan som känner till dom kanske och kan länka oss ?

dolfen
2013-11-10 15:53
#27

Googlade på NDU (för jag förstod inte vad det var) ☺️ och hittade detta.
Jag har ingen aning om länken är seriös eller ej, men tänkte att den kanske kunde vara av intresse.

Nu tror jag ju inte riktigt på… Men jag kopplar NDU till en motor. Är det inte så att när bensinen nästan är slut och man kör på ångorna, så upplevs motorn som piggare!?

http://newsvoice.se/2013/03/31/ny-forskning-minnet-knivskarpt-vid-nara-doden-upplevelser-ndu/
🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: