Annons:
Etikettallmänt
Läst 2130 ggr
[Sol69]
10/29/13, 10:42 AM

Tänkvärda ord.

När man sitter i trådarna och läser så ser man att många personer har svårt att formulera sig så att det låter bra. Det kan blir så fel ibland. De kan ha goda avsikter men det låter som om de skäller och tillrätta visar. Ibland kan man fundera på om andra tycker att man är dum som tänker så och man kan känna sig tillplattad. 

Har hänt ibland när jag har ställt en fråga eller skrivit något att jag har tänkt att denne personen är väldigt stark i sina åsikter och jag har känt att den har formulerat sig så att man undrar om den personen tycker att man är dum för att man inte tänker lika som denne gör.

Ta bara ordet envis.. Det kan vara positivt eller negativt. Du kan ju vara envis på ett positivt sätt och ha ett driv i dig som gör att du inte ger dig och får dig att gå framåt även i motvind..🙂 Men det kan även tolkas som negativt att du är envis och tjurskallig och inte kan ge dig även om du har fel. 😕

Men många gånger så kan man ta udden av det man skriver genom ett infoga en smilie för att visa att man inte menar illa. Och man kan tänka sig in i när man skriver att andra kanske är känslig när de läser i trådarna och hur skulle jag tolka det om jag läste det.. 🤔

För det är ju så att vi vet vad vi menar när vi skriver något, Men personen som sitter på andra sidan läser ju det som vi skriver och sen vet inte vad vi menar exakt och ibland kan ju samma ord ha olika betydelse. Så om man tänker på hur man formulerar sig extra noga så kanske man kan undvika missförstånd.. 😃

Funderar på om det är några andra som har tips och råd att ge just för att undvika missförstånd. 🤔

Men ska tillägga att jag tycker att vi här inne på sajten har lyckats väldigt bra när vi formulerar oss och att vi har en väldigt positiv och varm känsla här inne och jag hoppas att andra känner likadant.. Så att de känner sig trygga i att svara och starta nya trådar om de har några funderingar som de vill dela med sig av.. 😃

Annons:
[Atsidi]
10/29/13, 1:00 PM
#1

Verkligen tänkvärt och bara senaste dagarna mötte jag liknande så vi får tänka hur vi i text formulerar oss.

gryningen
10/29/13, 1:09 PM
#2

Väldig bra att du tar upp ämnet Sol.🙂
Har flera ggr tänkt på detta, hur tok fel det kan bli ibland.
Man är så inne i sina egna tankegångar,så har man tyckt på publicera kommentaren (utan att ha kollat igenom inlägget allt för noga).
Det är tur att man kan använda (hantera inlägg) om man märker av det snabbt vill säga.

Om man är osäker på vad en person menar så kan man alltid fråga.

[Sol69]
10/29/13, 2:45 PM
#3

Ja och om någon vill ändra något så kan alltid vi i admin hjälpa till.. så pm någon av oss.. så hjälper vi till.. 

Men jag har läst och skrivit i en del andra sajter på iFokus och har blivit förfärad hur katiga och dumdryga en del kan låta. Så har jag tänkt det att en del kanske inte vet att de låter så och sen har jag tänkt att en liten 😃 Hade gjort texten mjukare. 

Men jag tycker att vi här inne har ett bra textmässigt språk och att vi tänker på hur vi formulerar oss.. Hur det låter om en annan person läser det. 😃

gryningen
10/29/13, 3:25 PM
#4

Bra att veta att ni kan hjälpa till om man gör någonting galet.👍

[Sol69]
10/29/13, 3:36 PM
#5

Självklart hjälper vi till med allt vi kan om vi har möjlighet.. Bara ni inte begär det omöjliga av oss 😃

gryningen
10/29/13, 3:38 PM
#6

En korkad fråga.. vad är omöjligt..😞

Annons:
[Sol69]
10/29/13, 3:46 PM
#7

Det enda som inte går är små barn brukar man säga 🤐

powerofthebass
10/29/13, 8:49 PM
#8

Jag försöker alltid skriva med värme från hjärtat . Blir någon osäker på hur jag menar fråga . En fråga skadar ju aldrig. Bara tråd sol . Hade samtal under en lektion i skolan om just forum och hur svårt det är att tolka intryck från personen som skriver. Men det tycker inte jag är så svårt i andliga forum där skriver näst intill alla med värme och omtanke.. bra tråd sol…

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

[Sol69]
10/29/13, 8:59 PM
#9

Tack Power.

Det är nog så att vi andliga kanske har mera känsla bakom orden.. eller är det att vi har mera ord som vi använder när vi skriver. 🤔

Mitt ex var inte vidare andlig eller känslosam. och hans sms var korta. Så man fick ibland fråga vad menar du nu..

Jag skriver sällan korta meddelanden.. 🤫

Cahira
10/30/13, 8:28 PM
#10

Jag brukar tipsa om att läsa igenom texten igen, inte såsom rösten i huvudet läser det, utan som om någon hade sagt så till mig. Hur hade det låtit? Hur hade jag tagit det? 

Nu är alla olika och reagerar olika, men det är en rätt så bra tumregel. Är även sparsam med utropstecken då det kan låta väldigt argt. 

Och vill jag betona nåt säger jag inte:

Och jag tycker det är VÄLDIGT viktigt….. 

utan försöker ta mig tiden att göra såhär istället:

Jag tycker det är väldigt viktigt….

alternativt:

Jag tycker det är väldigt viktigt…

Det är exakt samma ord, men beroende på hur det skrivs kan det tas olika. Första kan ta som ilska, andra kan ta som besserwisser eller "ja ja mamma" medans sista är vänligast ton på, men kan samtidigt "försvinna" i det som inte är kursivt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Sol69]
11/11/13, 5:18 PM
#11

Puttar upp denna för att det alltid är viktigt att bli påmind om att det är viktigt att reflektera i hur man formulerar sig när man skriver. Då man inte har kroppsspråket som man har när man annars möts 🙂

Upp till toppen
Annons: