Annons:
Etikettceremonier
Läst 1620 ggr
[Bettanbop]
2013-10-10 23:11

Allhelgona / Halloween

_Seden att fira helgon och martyrer på olika specifika dagar uppstod tidigt inom den kristna kyrkan och snart även behovet av en samlingsdag för mindre betydande helgon som inte fått en egen plats i kalendern. Därför infördes en ”alla (övriga) helgons dag” för dessa.
_

_I anglosaxiska länder motsvaras Alla helgons afton (dagen före Alla helgons dag) snarast av Halloween – en förvrängning av det ursprungliga All Hallows' Eve (alla helgons afton) – med barnupptåg av olika slag,
_

_Alla helgons dag är en kristen högtid som firas till minne av helgonförklarade personer. I Sverige är alla helgons dag en allmän helgdag.
_

Alla helgons dag är en dag som infördes för att hedra de dödas själar och för att den kristna kyrkan hade så många helgon. Alla helgon helgen, tycker jag är en vacker tradition som ska fortsätta att belysa höstmörkret. Även om tankarna finns hos de avlidna året om, är det något speciellt med Alla helgons dag. Kyrkogårdarna fylls av ett hav med fladdrande lågor från gravljusen och även gravsmyckningarna får det att se rofyllt ut. Kanske är ljuset symbolen för livet…

   Man ska absolut inte jämföra Alla helgons dag med Halloween, det är två helt skilda helger. Alla helgons dag är något respektfullt som är till för att komma ihåg och hedra de dödas själar och som kelterna beskriver är det något magiskt som infaller under denna helg.

Annons:
[Sol69]
2013-10-11 05:19
#1

Tack så hemskt mycket för informationen Bettan 👍

Ljuskristallen
2013-10-11 14:13
#2

Tack goa Bettan så intressant att få läsa 🌺

[Bettanbop]
2013-10-11 15:41
#3

Ja vi börjar ju närma oss, så tänkte det var lämpligt.

Litet bidrag hittat på nätet 😃

🤗 ❤️

[Sol69]
2013-10-11 18:02
#4

Blir jätte glad för alla gånger jag ser er svara och skriva egna trådar.. För om ni svarar och startar egna trådar trivs ni hos oss. 🤗

Och jag trivs med er 😃

[Sol69]
2013-10-24 22:23
#5

Nu är det snart dags för denna högtid,, Brukar ni göra något speciellt då?? 🤔

Upp till toppen
Annons: