Annons:
Etikettmagi
Läst 2634 ggr
Delvoriah
10/4/13, 1:07 PM

att arbeta med runor

Vill man arbeta med runorna, bör man först och främst fundera över vilken runrad man ska arbeta med; den äldre, den yngre eller den medeltida. De flesta arbetar magiskt med den äldre runraden. Väljer man att arbeta med den äldre runraden så är nästa steg att fundera över om man vill arbeta med Futharken eller Utharken. Futharken (som börjar med Fäh, ur, thurs, ass och ken) är den vanligaste ordningen på runorna enligt gamla fynd. Utharken (som börjar med ur, thurs, ass, reid, ken) är ett talmystiskt system från 1920, uttolkat av en man som heter Sigurd Agrell. Agrell har ingen vetenskaplig bäring, men är vanlig i magiskt arbete med runorna. Tolkningen av runorna utgår från betydelsen av deras namn och då det inte direkt finns några källor som beskriver betydelsen på ett mer utförligt sätt, så kan tolkningen utifrån namnen variera en hel del. Av den anledningen är det bäst att arbeta med runorna med enkla nyckelord (som i den pdf Pysslan länkade till) och utifrån dem lära känna runorna genom att meditera, resa och intonera dem. Runorna intoneras för att man inte bara ska lära sig deras betydelse, utan även känna deras energi. Man kan även intonera hela runraden i ett sammanhängande flöde. Ett bra sätt att lära känna runorna är att arbeta med månadsruna, det vill säga att man drar en runa varje månad som man sedan bär med sig och arbetar med. Att dra en runa är att föredra framför att arbeta med dem i ordningsföljd. Då runan påverkar dig när du arbetar med den så kan du, om du arbetar med dem i ordningsföljd, få in helt andra energier än du behöver just nu. Det tar lite tid och engagemang (särskilt om man drar samma runa 3 månader inrad), men kunskapen är värt det då du går djupare och djupare in i kunskapen ju mer du arbetar med runorna. Runorna kan både användas magiskt och för spådom.

http://brisingasmycket.se

Annons:
Delvoriah
10/4/13, 1:09 PM
#1

För övrigt kan jag rekommendera att man samtidigt som man arbetar med runorna gör sitt eget runset, gärna av fruktbärande träd, snarare än att köpa ett färdigt.

http://brisingasmycket.se

[Sol69]
10/4/13, 1:14 PM
#2

Tack så hemskt mycket för din information. Mycket givande att läsa. Själv har jag varit inne på tarotkort och dess budskap. Men kanske skaffar mig lite runor också framöver 😃

Delvoriah
10/4/13, 1:27 PM
#3

Jag började med pendel, men fick ingen riktig kontakt. Fortsatte med tarot, men det blev aldrig något av. Ogham har jag inte fastnat för över huvud taget. När jag mötte runorna hände det dock något - jag hittade mitt system. Jag kan också tro att det är så. Det finns flera system och mycket kunskap om dem, och även om flera verkar intressanta, så får man kontakt med ett av systemen, och kan på grund av det gå mycket djupare in i den kunskapen.

http://brisingasmycket.se

Ljuskristallen
10/6/13, 4:55 PM
#4

Det här var kanonfina tips Delvoriah, tack som delar med dig. Fick tipset en gång att bära den dragna runan en vecka i fickan men en månad lär ju vara ändå mer kraftladdande på alla vis.

Känner mer och mer för dom,tidigare har jag liksom inte haft ro att lära mig dessa tecken men nu börjar det mogna så jag hoppas få mycket utbyte av runor i framtiden 🙂

Emmyjane
10/27/13, 10:12 PM
#5

Jag å barnen försöker dra en runa varje dag. Nu har vi haft helgledigt. Jag har köpt runorna. Har bok av Jörgen I Eriksson, han har ett bra schema över dess betydelser utifrån Utharken.

[Sol69]
10/28/13, 5:37 AM
#6

T<ack för upplysningen. Håller på liten ned tarot själv, Men runorna vet jag ej mycket om. Men har du lust att råda bot på vår okunskap så gör det gärna. 🙂

Annons:
[NeferNefer]
4/3/16, 11:02 AM
#7

Runor besitter stor visdom. Jag har också arbetat lite med runor, kommer att fördjupa mig mer i dem lite längre fram.

[NeferNefer]
9/10/16, 3:00 AM
#8

Jag har målat egna runor, och när jag drar runor är det de små korten jag använder.

Skulle det vara intressant med en rundragningsgrupp eller rundragningstråd, liknande tarottråden som finns inne på Tarot i fokus? 🙂

vinden är min mor
9/12/16, 9:28 AM
#9

Det vore jätte kul tycker jag!

Jag jobbar mer och mer med runor och tycker att de är jätteintressanta.

☀️Mörker är bara brist på ljus

[NeferNefer]
9/12/16, 5:12 PM
#10

Spännande! Finns det fler som är intresserade? 😃

[NeferNefer]
6/16/17, 1:42 AM
#11

Ett tag skrev jag hela utharken på ena underarmen varje dag, för att ha runorna nära under dagen. 

Numera har jag ett fantastiskt vackert runradsarmband som jag köpte av den fantastiska silversmeden Delvoriah för något år eller så sedan 😊

Tarotstollan
6/16/17, 3:10 AM
#12

Jag vet ju att man helst skall tillverka sina egna runor men jag har förälskat mig i bergkristallspetsar med inristade runor på och funderar på att köpa dem. Hur vet jag vilket alfabet det är på dem?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
6/16/17, 3:11 AM
#13

Har du en bild på dem? 🙂

Och: känns det rätt, så är det rätt.

Annons:
Tarotstollan
6/16/17, 3:16 AM
#14

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
6/16/17, 3:19 AM
#15

Jag tycker de ser ut som våra vanliga runor, eller som de runor jag använder.

Runorna genomgick ju en utveckling och såg lite olika ut vid olika tidpunkter. Här är en kortfattad historik över runornas historia: https://www.raa.se/kulturarvet/arkeologi-fornlamningar-och-fynd/runstenar/om-runskrift/

Tarotstollan
6/16/17, 3:25 AM
#16

Bra! Skall se när jag kan köpa dem och sen kan jag se vilka runor det är.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
6/16/17, 3:26 AM
#17

👍Kul att du dras till runorna!

Delvoriah
8/3/17, 12:11 AM
#18

#12 det är ju rent tekniskt inget alfa-beta :) Men de har försökt göra den äldre futharken som många använder för att arbeta magiskt med runorna. Runan Eh är lite för lik ett M och på nästa bild ser det ut som att Ass ser ut som ett f… Men är man bara medveten om det tycker jag absolut att du ska köpa runor som du dras till. Själv har jag två run-set. Ett som jag har köpt på etsy och ett som jag har gjort själv. Det första använde jag den period jag inte hade gjort något själv. Nu använder jag det köpta för rundragningar och det egna för mer magiskt arbete.

http://brisingasmycket.se

Sebastian
8/3/17, 11:52 AM
#19

För den som vill arbeta praktiskt med runmagi rekomenderar jag, förutom praktiskt arbete, Jörgen I Erikssons böcker i ämnet samt Bodvar Bjarkes Runa, om man har turen att få tag i en. 
Dessa ger en god inledande förståelse för dem. 
Lite tråkigt att man på många ställen idag ser att runorna bara används som spåmedel. De är så ofantligt mycket mer. 

"Jag vet, att jag hängde
på det vindiga trädet 
nio hela nätter, 
djupt stungen med spjut 

och given åt Oden, 

jag själv åt mig själv, 
uppe i det träd, 
varom ingen vet, 
av vad rot det runnit upp.

Man bröd mig ej bar 
eller bjöd mig horn, 
skarpt jag nedåt skådade; 
jag tog upp runor, 
med rop jag tog dem, 
så föll jag åter därifrån."

Tarotstollan
1/11/18, 11:04 PM
#20

Nu har jag köpt dem!
http://www.stengarden.com/runor/bergkristallspetsar-runor-set.html
Skall bara leta reda på mina böcker om runor och börja läsa!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[NeferNefer]
1/12/18, 8:44 AM
#21

Hurra! Vad spännande!! 🙂

Upp till toppen
Annons: