Annons:
Etikettdruidism
Läst 5840 ggr
[Sol69]
9/15/13, 7:20 PM

Druider

"En druid var en lärd man eller kvinna i det antika Gallien, och möjligen även bland andra keltiska folk. Druiderna är framför allt dokumenterade i romersk litteratur, och förefaller ha utgjort en samhällsklass tillsammans med barder, vater och filider. Den exakta relationen mellan dessa titlar är osäker.

De romerska erövrarna bekämpade druiderna och deras religion försvann med tiden. På andra sidan Irländska sjön verkar druiderna ha överlevt, och de kan ha existerat fram till äldre medeltid på Irland. Filider övertogs in i den keltiskt kristna klosterorganisationen, med uppgiften att vidareföra kunskap om historia och litteratur. Barder förekom i Wales fram till 1600-talets början.

Det finns också nutida druidordnar, men de har inget direkt samband med de gamla keltiska druiderna, utan har sin grund i 1700-talsspekulationer om de gamla keltiska religions och filosofiformerna. Nydruidismen är erkänd som religion i Storbritannien."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Druid

Annons:
[Bettanbop]
9/15/13, 9:58 PM
#1

Jag hittade också denna text, det finns även ett "Svenska Druidsamfundet" (tror de hette så), men där var tydligen bara män välkomna.

Så finns det en Druidgrupp som hette …….. mins inte, men som jag förstod det så är de mest intresserade av levnads sättet och ritualerna, och brukar ha laiv helger då de klär sig och leker druider 🙂

ALPHIRA
9/15/13, 11:38 PM
#2

Jag vet inte men för mig med den här rubriken "Druid och shamaner" känns så främmande, det är säkert fel på mig att det känns så…är för kulturbunden…

Men skulle vilja ställa en fråga: Hur många av oss medlemmar identifierar sig som en druid? Jag tror att det är inte så många men jag kan naturligtvis ha fel.

Och i för sig, det säkert spelar ingen roll hur man kallar sig för, huvudsaken man vet vad man gör. 🤓

[Bettanbop]
9/16/13, 7:19 PM
#3

Jag är inte druid 🙂 så jag söker vidare i min andliga utveckling, men jag är nog bara en Bettan 😉

[Sol69]
9/16/13, 7:23 PM
#4

Det är inte bara en…. att vara Bettan. Utan det är mycket… 😃

En klok kvinna som går sin egen väg.. 👍

[Bettanbop]
9/16/13, 7:59 PM
#5

        ❤️ 🙂

ALPHIRA
9/16/13, 10:25 PM
#6

För mig är det så märkligt. Sedan barnsben har jag känt mig som häxa. Som barn förstådd jag inte vad det innebär. Och praktiserar ingenting nu heller på äldre dar. Men jag vet att jag är en häxa. Men om jag är shaman, det vet jag inte. Eller druid.

Upplevde min mormor som häxa. Hon var mycket märklig och hon höll på med…ja, vad heter det, hittar inte svenska ordet på nätet…hjälp mig, vad heter det?…hon alltså hjälpte folk med såna där horn som man suger ut dåligt blod från människokroppen…detta utförde hon i rökbastun, minns jag.

Jo men vad heter det? Är det med "kopp" någonting, får jag för mig?

Annons:
Ljuskristallen
9/17/13, 10:25 AM
#7

Heter det inte koppa blod eller nåt sånt där 🤔 nä stöpa i blod eller koppning 🤔 men vad fasen jag hittar inte heller ordet nu 😃aja vi vet vad vi menar men är visst lite språklösa för stunden 😃

Druid är inte jag heller men shaman ut i fingertopparna däremot är det väldigt intressant att sätta sig in mer  i druidismen men det finns så klent med information om det tyvärr så tack Sol för texten nu blev jag lite klokare tror jag i alla fall men det återstår att se 😎

ALPHIRA
9/17/13, 11:02 AM
#8

På finska heter det kuppaus, visste jag. Finska Wikipedia översatte det med ordet koppning, numera används ofta eng cupping.

Redan gamla grekerna nämner metoden och den ingår i den traditionella kinesiska läkekonsten.

Ljuskristallen
9/17/13, 11:49 AM
#9

Aha det var koppning i alla fall men det finns något som heter stöpa blod eller nåt sånt,dom får helt enkelt blodflödet i ett sår att sluta blöda men hur dom gör går visst i arv och är inte för alla att veta men jag vill veta 😭jag vill kunna men har ingen klok gumma eller häxa i min Svenska släkt,Tyskland vet jag inte men kanske dags att ta reda på men hur fråga,ursäkta men har vi häxor i vår släkt ☺️Helga min biologiska mor lär dubbelvika sig av skratt 😃

Ribessa
9/23/14, 11:52 PM
#10

#9 Att stämma blod går i min släkt med. Dock den som har kunskapen, delar den med sig av det så tappar denne förmågan själv. och tyvärr så sägs det egentligen att endast män får ha denna förmåga (suck), fast vissa går väl emot det. Men jag vet väl litegrann hur det går till men fattar fortfarande noll, helt otroligt. ;)

Cahira
9/24/14, 12:45 AM
#11

Jag gillar att sidan riktar sig till både druider och shamaner. Båda grupperna använder sig av örtläkekonst, har koppling till moder jord och har kontakt med andra sidan. Båda är "lärd man" eller "lärd kvinna" även om det är på varsin sida vattnet det kommer ifrån.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Loris M
6/27/16, 11:07 PM
#12

Läste ett intressant och bra inlägg på Övernaturligt om att stämma blod skriven av Magi-cat. Ta gärna en titt om ni är intresserade. http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/575f01ff8e0e7462460011a8-stamma-blod?discussions-1

Men kommentera gärna här. 🙂Att stämma blod verkar härstamma från shamanismen.

Upp till toppen
Annons: