Annons:
Etikettallmänt
Läst 583 ggr
[Sol69]
2013-09-13 16:34

Varför tror man på fredagen den 13 som otursdag

Fredagen den 13 inträffar tre gånger om året och är enligt skrock en otursdag.

Tron om fredagen den 13 som olycksdag började i mitten av 1800-talet, och spridd bland folket men blev allmänt känd som det först på 1900-talet.

En hypotes grundar sig på att jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes och dog på långfredagen.

I den fornnordiska mytologins berättelse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Vallhall  och sedan lurade blinde Höder att skjuta sin egen bror Balder till döds med en mistelpil.

Annons:
agneta-43
2013-09-13 21:08
#1

Tack för intressant läsning Sol 🙂

För mig har inte denna dag fredag den 13:e varit någon otursdag, men i dag kan jag undra just för idag 🤔 Ja, det var så att just i dag stod jag och gungade en lite pojke på 1,5 år i bebisgungan och då frågade en utanför förskolan (den som klipper gräset på skolan och förskolan) om hon kunde låna toaletten. Jag svarade att det visst gick bra varav jag vände mig åt andra hållet och ropade på min kollega och frågade om hon kunde visa var toaletten är, samtidigt som jag sträckte ut handen med raka fingrar!!! Hur dum är man då??? Ja, det slutade med att gungan kom mot mina fingrar och krockade!!! Pek, lång och ringfinger exploderade…. Ap ont gjorde det så tårarna sipprade fram. Nu sitter jag med en värkande vänsterhand… men lång, pek och tumme samt handleden värker nu och det stretar emot när jag vill knyta handen…

En kollega fick stenpannskott från en passerande bil från vägen, hon cyklade på cykelbanan!!! Otur ja nsatare vanlig otur för oss båda hon har för andra gången fått pannskott från en bil 😐

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2013-09-13 21:13
#2

Jag har inget märkt av otur idag.. utan jag har haft en vanlig dag. men tror man tänker mera på otur en dag som denna.. 🤔

Ljuskristallen
2013-09-14 08:35
#3

Härlig läsning Sol 😎

Njäh nån otursdag är det inte och oturen kan komma vilken dag som helst.Själv gillar jag Fredagen den 13:e och gårdagen blev hur bra som helst 😎

Aj Agneta det där måste gjort ont,hoppas dina fingrar är bättre idag 🌺

agneta-43
2013-09-14 08:49
#4

Tack kära du ❤️ 

Vet inte än Ljuskristallen för jag hostar så jag blir galen 🤪 har ju inte hunnit mer än upp från sängen och in på toan sedan be min andre hälft lite sött om han kunde sätta på lite kaffe medan jag fixade en keso frukt frukost (klippte i vindruvor och apelsin… mumma) Så jag har mest slappat än, känner av handens fingrar gör jag för de ömmar och är lte svullet, kan inte knyta vänster som höger handen… men men på måndag är allt borta 😉

Fasar nu för det som komma skall fibrovärk för den har redan börjat vakna i kroppen… troligen höstens fuktiga dimma för nu ligger morgonen och senare kvällen i den vackraste dimman som vi även kan känna fukten av då vi går ut 🙂 Min dotter, jag och Ixa (hunden) tog en promenad och jag hade lite fint fall av lockar i de yttre håren samt att det var fuktigt så skön promenad vi fick och vi pratade om ditt och datt

Medarbetare på Druid & Shaman 

Upp till toppen
Annons: