Annons:
Etikettandligt
Läst 2094 ggr
signemo
8/31/13, 6:53 PM

Shaman

Schaman. Jo lite har jag läst o hört. Men just nu så känns det som jag inget vet. Hur skiljer sig det åt.?. En schaman hos Inuitifolket, en schaman bland ursprungsfolket i Australien  o´med flera. Vad skiljer eller kanske skilde sig dem från varandra

Hur vanligt är det nu?. Ja hur o var finns vår tids schamaner.

Kan en shaman  också vara en vanlig medmänniska, en person inom någon religiös gren. Helt enkelt en medmänniska som finns o stöttar- Kanske är alla religioner  och sätt att tro på ett o samma, fast har utvecklats åt olika håll?

Vi är ju fler o fler som söker oss inåt. Vi kanske känner oss som vi hörde hemma nån annanstans. Har vi kanske levt flera liv. Hur ser man på det?. Och måste man göra en regission för att lära känns sin ev, gamla liv.

Berätta hur Ni ser på schamaner, medium, ja det andliga spektrat.

Ikväll är jag nog som Nicke Nyfiken, dvs nyfiken.

Var rädda om varandra

Annons:
Ljuskristallen
8/31/13, 7:16 PM
#1

Intressant fråga du tar upp Signemo och shamaner finns över hela världen,vi har ju våra samer här exempelvis och det som skiljer oss åt är olika former av ceremonier,hur vi utför osv men gemensamt har vi läkning,balans och kontakten med andliga världar.

Jag personligen är inte insatt i andra shamanska kulturer mer än Navajo där jag gått och går lärling vissa tider.Lite har jag väl snappat upp men riktar in mig helt på Navajos kultur och egentligen skiljer ju inte mycket bara att den utövas lite olika från kultur till kultur.

Jag valde min shamanska väg på tidigt 90-tal och det handlar för mig om ett sätt att leva och förhålla mig till Moder Jord och allt levande.Enligt vår tro besitter allt en ande,varje litet kryp varje sten och alla former av växter så finns där en ande.

Tyvärr har shamanismen idag influerats mycket av new age där man tar lite av varje och gör om den efter eget behag vilket jag har väldigt svårt att se för det här är en tro,en kultur som funnits i många herrans generationer och förts över till efterkommande geneartioner muntligt.

Den äkta shamanismen ser vi sällan i böcker,den finns oftast inte nedskriven utan har muntligt förts vidare genom generationer.

En shaman är en helt vanlig människa men har kunskapen att kommunicera och färdas mellan olika världar och till skillnad från oss som gärna talar om vår tro eller andlighet så talar sällan ursprungsfolkets shamaner om sitt,dom lever mer som dom lär och på så vis hittar den som behöver shamanens hjälp shamanen för olika former av healing och ceremonier 🙂

signemo
9/1/13, 4:11 PM
#2

Tack snälla för infon🌺

Var rädda om varandra

Ljuskristallen
9/3/13, 1:43 PM
#3

Det var så lite så 🙂

Delvoriah
9/5/13, 10:08 AM
#4

Ordet schaman är tyska för ett tunguiskt ord som uttalas ungefär sjaman, ett ryskt folks "präster" och helare. När man jämförde olika ursprungsbefolkningar kunde man hitta gemensamma nämnare med det ryska folket, som t ex transarbetet. Förutom några generella gemensamma nämnare så är varje urspungsbefolknings schamaner präglade av den kultur de lever i. Den amerikanske antroprologen Michel Harner försökte därför på 80-talet lyfta ut grunden i schamanism ur dess kulturella präglingar, och skapade då något som kallas "core shamanism". Startar man en diskussion om vad är schaman ÄR och vem som får kalla sig schaman, så brukar det resultera i en låååång diskussion som inte leder till någon som helst slutsats. Det som idag kallas schamanism har precis som förut prägling av våra kulturer, men med tanke på att vi har tillgång till så extremt mycket information i form av internet och böcker, så präglas vi lika mycket av vårt lands strukturer, som new age eller trendiga självhjälpsmetoder som Munai-ki. Därför kan du inte heller säga vad som är rätt och fel, för ordet innefattar så mycket och i en tid när det finns väldigt få lärare i traditionell bemärkelse, så får vi se det utvecklas utifrån att internet är mångas lärare och att många måste hitta sina egna pusselbitar i vad som definierar dem som shaman.

http://brisingasmycket.se

[Sol69]
9/5/13, 10:21 AM
#5

Tack för informationen 🙂

Ljuskristallen
9/5/13, 10:53 AM
#6

# 4 Alldeles riktigt och core shamanism är oerhört influerad av just new age och det kan uppstå väldiga diskussioner kring.

Jag tillhör inte core shamanism men var i stort första kontakten jag fick med shamanism,hade väl hört lite grann innan och genom den boken tog jag mig vidare och går sen många år tillbaka som lärling hos Navahos shamaner en kunskap jag under ceremoni lovat tystnadslöfte att inte dela med mig av för det är alltid upp till ursprungsfolk att avgöra vem eller vilka dom anser ska få ta del av deras kunskap.

För mig sticker det när jag ser man blandar shamanism lite hur som för det handlar om en tro och kultur som genom många herrans generationer som förts vidare muntligt och det finner man inte i några böcker.

Böcker och kurser vi finner på nätet är väldigt influerat av new age vilket absolut inte hör hemma i dom äkta kulturerna men kan vara en väg att själv finna sin mentor som kan ta sig ann en person om den har tur som med boken jag läste i början på 90-talet av MH utan den hade jag kanske inte funnit den väg jag vandrat i drygt 23 år så nånstans behövs en inkörsport men när man med kurser,böcker och en massa new age flams tjänar pengar på ursprungsfolks tro då går det många säkringar i mig för så använder dom själva inte sina kunskaper utan är nåt som blekfisen tagit sig rätten till och jag kan säga det är inget ursprungsfolk själva tycker om.

En dag rensar universum upp i det träsket för shamanism den ska bevaras så som olika ursprungsfolk i alla tider levt ,inte göras om och ska endast föras vidare av dom,inte av mig fast jag har kunskap utan enbart dom ingen annan ska ta sig den rättigheten.

Det handlar hela vägen om respekt,respekt för ett kunnigt folk som en gång fått denna djupa kunskap av den store Anden.

Annons:
[Sol69]
9/5/13, 10:59 AM
#7

Väldigt bra skrivet För det är ju endast de som lever med din kultur som har den kunskapen och om de går från ena till andra personen blir det oftast vinklat efter dennes tycke och smak. Och då blir det ändå inte den schamanismen som de lärde ut från början. 🤔

Tror att alla måste hitta sin egen väg och sin egen mentor och att universum sänder den hjälp och det stöd du behöver på din väg.. Tills du är redo att utveckla den gåva som du har fått från universum som är din att förvalta och att ta väl hand om.. 🙂

Delvoriah
9/5/13, 10:48 PM
#8

Man får inte glömma att andlighet och kultur är något levande och ska man enbart tala om kultur, så finns det enbart shamaner hos tunguerna. Navajo har ett annat namn för sina visa. Vissa väljer att dela vad de tror på och andra inte. Black Elk var en medicinman hos lakotaindianerna som valde att tala om sina upplevelser och ritualer för den vite mannen. Att möta kunskapen och andevärlden med stor respekt håller jag däremot helt med om. Den Store Anden kommunicerar fortfarande med den Lilla Människan, och det är hos den Store Anden man kan finna stor visdom.

http://brisingasmycket.se

[NeferNefer]
4/5/16, 3:27 AM
#9

#8: Mycket klokt sagt 👍

Upp till toppen
Annons: