Annons:
Etikettandligt
Läst 5070 ggr
Miliimli
2012-07-05 18:43

Skuggkatt

Hejsan!

Var här för ett tag med om en sak som jag hoppas någon ska kunna berätta lite mer om. Jag har så länge jag kan minnas stött på andar nu som då. Vissa har jag sett tydligt, andra har jag mera känt av, både trevliga och sådana som känts väääldigt vääldigt otrevliga.

För några veckor sedan hade jag dock sällskap på jobbet nästan en hel dag av något jag aldrig stött på förr. Ett "skuggdjur", en katt, som smög runt omkring mig. Från början tänkte jag inte så mycket på det utan log mest åt den, men sen slog det mig att den kanske ville något. Jag provade fråga men då hade den redan försvunnit och kom inte tillbaka.

Någon annan som stött på sådana här skuggdjur? Vad kan det vara? Nyfiken ande? Vägledare av något slag?

Annons:
[Baubo]
2012-07-24 12:50
#1

Av någon anledning verkar katt vara det andedjur som många som inte annars ser eller känner av andar, ser. Jag har bott med skuggkatter sen ca 13 år tillbaka, och folk brukar se dem. Katten sägs vara ett av djuren som väldigt lätt kan överskrida gränser, det har min egen erfarenhet också bekräftat. Men varför just katten är något som så många  lätt ser  anden, vet jag inte.

Bappho
2012-08-31 11:09
#2

Mitt barndomshem var fyllt med skuggliknande varelser som man uppfattade som svarta katter, eller fortfarande gör. Min mor och far bor där än.

Jag kände en tidigare ägare till gården som var en trollgubbe och synsk och han har berättat att det är småfolk på gården så jag har väl tänkt att de där kattliknande varelserna varit skuggor av småfolk, men jag vet ju inte säkert. Jag försöker hålla sinnet öppet.

Här har jag skrivit lite om dem : http://albacorax.wordpress.com/2011/02/05/jack-ball/

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

alviiina
2012-08-31 13:18
#3

En kompis till mig som är synsk sa att hon såg en katt bredvid mig som alltid följde efter mig och när jag gick och spådde mig i händerna sa hon att jag hade en slags trampdyna, att jag hade en katt med mig. Är det en skuggkatt då?

lightseeker
2012-09-01 08:23
#4

har sett skuggkatter genom hela livet, intressant att höra att Bapphos tidigare ägare sa att det var småfolk på gården och att hon sätter dem i samband med skuggkatterna.

I sådana fall så har jag sett småfolk i hela mitt liv.

Men jag förväntade mig någon liten grådvärg med luva…..vad jag blev frustrerad av detta nu….var nyligen på besök, hemma hos en väninna och visst kom skuggkatten in, varpå hon sa "Nää! det är ingen katt inomhus", halvminuten efteråt så kommer en av katterna spatserande in förbi våra ögon med svansen högt lyftad i vädret.

"Och vad var nu detta för något!!!" sa vi och tittade frågande på varandra.

"Det måste ha varit hugen som gick före" blev den spontana rekationen.

Men om det nu är småfolket, som visar sig i form av skuggkatter….ja då föll hela mina teori och nu måste jag sätta mig ner och omvärdera mina upplevelser och ställa mig själv frågan "Varför/När visar sig hugen.

Vad har jag missat?

Här är en bok som jag uppskattade av en religionshistoriker (kanske kan vara intressant för någon annan, men kan inte konsten att klistra in här, så ni får använda er kunskap till att följa länken)

www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173313416

lightseeker
2012-09-01 09:15
#5

(tror att det skall vara vården som gick före, och inte hugen)

Bappho
2012-09-02 08:38
#6

Om man läser mitt blogginlägg om dessa skuggkatter så kan man se att jag själv hela tiden får omvärdera mina upplevelser av dem ;-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Ayanna_h
2012-09-05 11:08
#7

Jag har en skuggkatt som vandra runt i min lägenhet lite nu som då. En del av mig vill tro att det är min sambos föredetta katt som kolla läget lite, men den katten var hel svart. Visst jag har sett honom ett par gånger men ibland så har jag också sett en katt som är mer gustaf röd.. Har två levande katter som jag fullkomligt älskar men de har inte varit i närheten när jag har sett dem andra katterna. En gång trodde jag att det var antingen rocky eller skrållan jag såg ute i hallen men när jag vänder mig om så sitter båda två bakom mig i köket. Så nog har jag fler katter springande i lägenheten än vad jag och sambon äger.

[Ravenna]
2012-09-21 23:19
#8

Hos oss bor det också en slags "skuggkatt", eller snarare ett kattliknande väsen, lite större än en vanlig huskatt. Vet inte riktigt vad det är, men den är inte ondsint i alla fall.

Miliimli
2012-10-25 14:58
#9

Intressant att just katterna verkar vara så vanliga :) Den jag såg var definitivt inte ondsint, fick mest ett nyfiket, lite lekfullt intryck av den. Den verkade inte vara riktigt säker på mig den heller utan smög in i skuggorna under bord och liknande när jag tittade på den, bara för att en stund senare vara ute och lurpassa på mig igen.

NiklasTyreso
2013-01-25 17:32
#10

Fruktbarhetsgudinnan Freya kopplas ihop med katter. Hennes vagn drogs av katter.

ALPHIRA
2013-01-26 23:05
#11

#5 lightseeker! Tack för boktipset. Verkar intressant!

PEwhite
2013-03-05 19:14
#12

Jag blev så hänförd av era berättelser, i synnerhet inlägget, samt kommentar (#1), #2 och #4. När jag satt och läste berättelsen genom Bapphos (#2) länk, att jag råkar ha en lustig historia jag med. Jag kände mig nästan lite upplyst när jag kom att tänka på ett vagt minne jag har. 

(Jag skrev ett väldigt långt meddelande, och jag sparade det just och kortade ner det avsevärt. )

Så, jag hade suttit inspärrad på psyket i tre månader efter att faktiskt ha försökt ta livet av mig. Jag kom hem jul (2012) med nya, starka mediciner. Sömnpillren som också var antidepressiva (mirtazapin) Jag såg skuggor (inte nödvändigtvis kattlika) smyga upp och ner för väggarna (lite likt en släkting med haschpsykos som såg "smådjävlar krypa på väggarna", men jag hoppas att ni förstår att jag inte var påverkad på det sättet, mer skärrad och trasig, och jag hade hela kroppen prydd av ärr :/) och jag var väldigt rädd för att bli lämnad ensam med dem. Det var lite som att rädslan gav bränsle till dem, och efter att ha berättat för min terapeut har minnet av dem blivit vagare och vagare, och nu vet jag inte riktigt vad jag såg. Men jag avfärdade tillfällena alltför många gånger som "äsch, det var bara katten" eller "när jag är skärrad så inbillar jag mig sånthär"). Varje gång jag tyckte att jag såg dem och vände mig om för att "ta kissen på bar gärning" så kunde jag leta efter den där skuggan och sedan inse att det kanske bara var något konstigt kattlikt över hur den där mössan låg. Det var i alla fall så jag mindes det.

Våra katter är sterilserade och i stort sett feta som grisar och att de ligger och sover i skohyllan eller i handfatet eller sover någon annanstans eller äter. Jag minns inte om jag ens såg katter, men "hallucinationsskuggorna" var lite för kattlika för min smak. Jag gillar ju våra egna tunga huskatter. Men jag tänkte inte instinktivt på dessa minnen förrän jag öppnade Bapphos länk. Det är lustigt, efter alltsammans har jag börjat vända mig om plötsligt när jag sitter vid datan. Jag har aldrig mer sett flyende skuggor, så jag börjar tvivla lite på vad jag vet, tror och … inte vet.

Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. Väckarklocka

Growing old is inevitable, growing up is optional.

PEwhite
2013-03-05 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ledsen att jag förstörde tråden lite. Det känns så. Kan vara självkänslan som sviktar när jag drar upp mindre roliga saker.

Min katt här, Tosca, (som bakelsen) finns det inte så mycket "smidig svart katt" över, alls. Man får ont i ryggen när man bär 'na.Gråter

Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. Väckarklocka

Growing old is inevitable, growing up is optional.

Annons:
Miliimli
2013-03-11 12:23
#14

PEwhite - inte har du förstört tråden! :) Jag ville ju gärna veta om andra också sett några skuggor av samma slag, och alla upplevelser är intressanta att få ta del av oberoende om de är trevliga eller inte. 

Har själv varit med om mindre trevliga saker också, dock inte med skuggkatter. I mitt barndomshem kunde jag nu som då antingen vakna eller känna av det före jag somnade, hur något väldigt mörkt och  otrevligt kunde komma smygandes. Jag kände mig väldigt iakttagen och vadändetvar bara strålade av illvilja. Varje gång blev jag så rädd att jag inte ens vågade sträcka mig och tända lampan utan jag kröp ihop under täcket, låtsades sova och bad "Gud som haver" om och om igen tills vaddetnuvar var borta ;)

PEwhite
2013-03-12 18:32
#15

#14 Det är ett väldigt intressant ämne. Jag är så fascinerad av era erfarenheter. Jag vill dock tillägga att skuggorna inte klättrade på väggarna, utan att det hände vid ett eller två tillfällen. För det mesta så rörde det sig om markplan, dvs inte fågel eller mittemellan. Jag vet inte riktigt. Det är så jag minns det i alla fall. Katter/kattlika fantasifoster som slinker undan och förenar sig med skuggorna. Aldrig någon närvaro, som att ja kunde känna någon stämning utöver obehaget över att vara "iakttagen" varesig det var tillfällig paranoia eller inte. Jag hade tänkt skriva att jag "vanligtvis inte är särskilt godtrogen och tror blint på sånt jag hör och läser", men jag tog bort det. För att jag på något sätt har kommit till rätt ställe för bekännelser som dessa. Folk läser och delar med sig av egna tankar här och det spelar liksom ingen roll för de intresserade ifall nån är ateist och bara tror åå sådant som kan förklaras med hjälp av vetenskap. Jag är kristen, men inte sådär fanatiskt supertroende. Det här är som att vara på konfirmationsträffarna (jag är komfirmandledare mest för att det är så mysigt med gemenskapen, mer det än att jag har vigt mitt liv åt att tjäna Gud heh.) och kunna dela med sig av erfarenheter/tankar utan att någon ateist drar åt sig öronen och säger att man ljuger/hittar på/vill ha uppmärksamhet. En liten rolig sak är förresten folk som bara säger sig "tro på vetenskap". För några hundra år sedan var det fakta och vetenskap att de kvinnor som brändes på bål var häxor eftersom det inte kom någon högre makt och räddade dem från eldslågorna. Vetenskapen kunde visst förklara det också. Ursäkta om jag har missat bokstäver, jag at en liten släng av dyslexi samt att jag är inne på telefonen just nu. :-)

Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. Väckarklocka

Growing old is inevitable, growing up is optional.

Miliimli
2013-03-13 13:58
#16

#15

Ingen här kommer att säga att du bara har inbillat dig, det kan jag i det närmaste garantera ;) Vem skulle vi vara att säga att dina upplevelser inte var verkliga?

Jag är också kristen (även om många andra kristna säkert skulle anse mig vara helt förtappad), men jag anser inte att det finns någon religion eller någon tro där utövarna kan säga att "Vi har rätt, precis såhär är det och alla andra har fel".

Det här börjar gå lite utanför ämnet Skuggkatter nu, men tja :) Det är väl okej det också.

Bappho
2013-04-04 20:07
#17

Den senaste tiden har jag en mindre skugga som rör sig snett ovanför min AC i vardagsrummet. Eftersom den är mindre och nära taket så tänker jag inte på den som en katt då förstås. :)

Jag tänker så här, det finns en ingång till mitt hus genom AC:n och antagligen behöver jag stänga den ingången på magisk väg så som jag gjort med alla andra ingångar.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Manutar
2013-04-12 00:06
#18

Jag mäste fråga: vad är en AC?

Vi har fått hem en ny nån slags skuggkatt för kanske 7 månader sen. Nu har vi fem katter, tre i köttet och en ljus och en mörk skugga.

Manutar
2013-04-12 00:08
#19

Just ja, hej, jag är den samma som Baubo där längre upp :) Var borta ett tag men kom tillbaka.

lightseeker
2013-04-12 09:44
#20

AC= airconditioning= luftkonditionering….som man ofta har i varma länder

Annons:
Upp till toppen
Annons: