Annons:
Etikettshamanism
Läst 4028 ggr
Edin
2012-05-13 12:21

Ny med frågor:)

Hejsan alla!

Jag heter Edin  och är bosatt i Malmö.
Har några frågor om det finns glatt folk som vill hjälpa mig?

Finns det några i skåne som är involverade i shamanism eller druidism?
Vad är skillnaden?

Vet någon om det arangeras svetttält i skåne?

Jag är mycket intresserad av shamanism och håller på att lära mig lite själv efter förmåga. Har gjort några väldigt intresanta resor som har varit ganska mäktiga :) 
Det är dom erfarenheterna som drar i mig mot mer visdom och lärande.

Ha en super bra söndag

//Edin

Annons:
[trumman]
2012-05-22 16:12
#1

Kolla in trolltrumman.net, sveriges största forum för shamanism i deras Skånesektion.

Den drivs av en mycket duktig skåning, Peter/Greyshaman, så han borde kunna hjälpa dig vidare :)

Svettält? Varför vill du leka indian? Det finns bastu på badhuset.

lightseeker
2012-05-24 09:38
#2

Vi nordbor diggar väl bastun starkt, svettält? det är väl ändå inget hippt när vi har såpass coola traditioner att själva ta till vara på här och vet ni vad? det finns mycket att upptäcka i sverige också

Kuutar
2012-07-09 21:45
#3

Gör din egen svetthydda, det är enkelt! Annars håller jag med lightseeker, finns inget bättre än bastu :-)

Jennix
2012-07-14 12:28
#4

#1 #2

Nog för att jag förstår vad ni är ute efter - men praktiskt sett, spelar det verkligen någon roll om man är i ett tält eller en bastu? Svettas kan man göra var som helst. Flört

Det känns orimligt att man ska dela upp kulturer i bastu vs tält. VIsst kan vi väl använda tält i Sverige? Vad är samernas kåtor, om inte en slags tält? Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

lightseeker
2012-07-15 21:08
#5

varför?`Jennix, helt enkelt för att jag sympatiserar med de traditionella urinvånarna som verkligen ifrågasätter varför vi inte kan söka våra egna rötter. 
Först stal vi deras kontinent, utrotade så många miljoner som möjlighet, civiliserade dem och nu sist men inte minst, "lånar" deras traditioner och säljer dem för pengar: svetthydde-ceremonier, "indian"traditioner och låtsas-schaman-kurser.

Back to the roots, gräv under våra egna fötter, vi är trygga här och vi har mycket att vara stolta över, ett enormt arv att föra vidare osv,

Därav mitt svar, jag är alltså inte emot tält, utan stolt över våra egna traditioner och emot att "fortsätta stölden", av andras.

Jennix
2012-07-16 06:51
#6

#5 1. Jag sympatiserar också med urinvånare runt hela världen. Jag tycker väldigt illa om de som låtsas vara "indianer". Jag förstår grunden i vad du menar.

Men att inte kunna använda ordet svett-tält och se alla kulturer som avstängda från all påverkan - jag tycker man ser det fel då.

Alla kulturer förändras hela tiden, och har gjort det - kulturer och samhällen har influerats av varandra. Det blir oerhört konstlat om vi enbart ska använda saker som är "äkta svenskt". Vad är det egentligen? Var går gränsen och vad är definitionen på svenskt?

Ska vi heller inte använda låneord som kommit till oss till svenskan? HUR svenskt ska det vara? Och exakt vad menar du med svenskt egentligen?

Jag har antagligen vallonskt påbrå någonstans bakåt i släkten. Får jag använda deras traditioner?

Får jag använda samiska seder? Jag tror inte jag har samiskt påbrå, men kan varken bevisa det eller inte.

Alla som alltså inte har rötter i en religion eller tradition, ska heller inte syssla med den? Det låter som att man måste ärva sin religion då, vilket jag antar gör att jag måste vara ateist eller kristen (såvitt jag vet).

Har du samma åsikter när det gäller det multikulturella samhälle vi lever i, att man inte får integrera delar av kulturer i sin egen?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
lightseeker
2012-07-19 11:09
#7

min åsikt är att vi kan alldeles för litet om våra egna traditioner och vår hedniska tro (för all del om man hellre vill bekänna sig till kristen tro, så är ju det valet fritt, precis som övriga världsreligioner), det är därför mitt motto är att "gräva under sina egna fötter".

Det finns hur mycket "kurser" som helst att betala för, för att få veta vem som är ens skyddsängel, hur man genomför riter, hur man tar kontakt med andevärlden osv, men massmedialt finns det inget "tryck" bakom hur man finner förmödrarnas/fädernas traditioner, det jobbet måste vi genomföra själva.

OM, vi var födda bland ett ursprungsfolk så finns de äldre (oftast) fortfarande där, för att förmedla kunskaperna, vi får kämpa mycket hårdare för att finna "källorna" och lägga pussel, för att hitta någon slags sanning. och VEM frågar vi?

Alla kulturer, har alltid påverkats av yttre faktorer, även i "dåtid", visst är det så.

Jag lånar själv ord, men jag känner att det känns viktigare för mig att försöka lappa och laga det förflutna.

Jag som har: samiskt, keltiskt, baltiskt påbrå, vilken är då MIN tradition? alla, eller bara en.

Det jag har ärvt, är inget som mina "levande släktingar" har förmedlat, tyvärr har de behållt alldeles för mycket för sig själva, för att "skydda" oss yngre.

Jag har förbannat dem, för ingen av dem tänkte på att ge oss barn verktygen till att hantera alla intryck, föra vidare kunskapen.

Nu vet jag varför, för att skydda och har nyligen fått det bekräftat, dumt men välment.

Vem får, och vem bör inte frågar du: jag säger ännu en gång, gräv under dina egna fötter, vår kultur är nog så rik, vi behöver inte söka sanningar utanför den.

Mångkulturell: jag är uppväxt med en kulturell far med rötterna i karibisk kultur (svart och indiansk) har creol barn (svart, latin, japan) har påbrå med baltiskt ursprung i det ena benet, och samiskt, keltiskt, svenskt i det andra.

Jag har alltid haft kontakt med det baltiskt/samiska, men deltar i blot för asagudar, därför att de är mitt ursprung också.

Allt är inte enkelt, svart och vitt, det finns många gråzoner.

Men när det gäller att sälja ceremonier, då blir jag svart vit. Likväl om det gäller att bygga sig ett svettält, hoppa in i bastun och svettas, blota till asagudarna och var stolt.

Jennix
2012-07-19 18:42
#8

#7 Ja, men jag förstår inte vad du menar med att gräva där du står? Du säger det ju själv, du är av blandad härkomst. Vad är då din kultur?

Vad är min? Vad får jag lov att inspireras av? Vad är allmängiltigt för många olika kulturer och vem äger vad?

Eftersom du är en av dem som har starka känslor och kritiserar så måste ju du har fler svar än jag, eller?

Vad menar du med att sälja ceremonier? Att ta betalt för det man gör, eller?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MissSolidarity
2012-07-27 10:56
#9

Jag har ingen aning om vad ett svett-tält är.
Har aldrig hört talas om det förut, så det kan jag inte uttala mig om.

Obestämd

När det gäller svetthyddor däremot, vars ursprung kommer från Nordamerikas prärieindianer, så finns det tydliga regler om vad som gäller, vem som får utföra dom o s v.  (Kan tillhandahålla "the protocol", som indianerna kallar det, om någon är intresserad….)

Om dessa regler inte följs kan ceremonin bli farlig - inte bara för dom som deltar utan vanligtvis för deras nära och kära. Tror man på konceptet indianska svetthyddor som måste man köpa hela "kittet", inte bara det som låter roligt.

Det här är inget konstigare än att det finns mycket tydliga regler för t ex en katolsk mässa eller en judisk synagogs-ceremoni och att du måste vara godkänd o utbildad för att få leda dessa ceremonier.

MEN - som sagt - jag kanske går in på fel område nu för svett-tält har jag som sagt ingen aning om vad det är och har aldrig hört talas om det. Var bara försiktiga, folks!! Dödsfallen bland de som leker med sånt här bara ökar och ökar….

dragonstar
2012-08-31 17:56
#10

Såg att du sökte i Skåne, Finns många neråt som håller på, Kluve eller Martin som ha nigentllinge heter har kurser och en del träffar. Han känner många neråt och om man går på en av hans kurser så dyer det upp fler från olika delar av svergie och många från skånetrakten som du kan få en bra kontackt med .

Nästan alla jag känner har jag träffan direkt eller indirekt via honom =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: