Annons:
Etikettshamanism
Läst 4635 ggr
[Völva]
2/7/12, 12:43 PM

Kurs i shamanism vid Hig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat en kurs i Shamanism 15 hp vid Högskolan i Gävle. Det är första gången som jag förstår vad jag har varit med om. Jag är väldigt tacksam till författare som Mircea Eliade, Thomas Larsson, Mickael Winkelman m.fl. för att de har på ett sätt beskrivit hur shamanen arbeter, skiljer på shaman från exempelvis medium, healers, häxor och liknande. Jag får ord på mina upplevelser och insikt varför jag alltid har känt mig så utanför den alternativa världen. En värld som gör mig ofta väldigt arg, men jag försöker att inte visa min ilska för alla "trollens" skull.

När jag har fått råd att jag har varit shaman så har det ofta byggt på att personen som har klampat in i mitt liv och sagt vad jag är - ska som tack få hela sina liv och utveckling fixade med förklarat utan att individen själv vill göra en egen själsresa. Jag vill det och då blir jag kränkt som om jag våre dum i huvudet.

Nu känner jag mig hel, insiktfull i teorin som jag kan jämföra med mina upplevelser och bara le för det är så läskigt träffsäker i mycket. Men inte i allt. Jag börjar förstå mina visioner. Folk har försökt att förklara vad det är jag ser. Jag har blivit olycklig och ledsen av någon konstig orsak som jag tidigare inte förstått. Men nu förstår jag det.

Jag har också fått svar på varför jag känner mig så olik den mediala världen, medial, healers, häxor/wicca, sorcerers m.fl. Det är så självklart nu med dessa akademiska texter. När jag läser texterna så är det som om jag bara kan säga - Ja, det är ju självklart!

Därför har det varit väldigt jobbigt när jag har kämpat med att försöka finna min sanna väg och i mitt sökande efter svar så kommer folk och lägger på sina projektioner och spegelbilder som jag ska uppfylla i min verklighet. Därför har jag lärt mig att den ända sanna svaret är att söka svar på ens väg via intuition och inte söka sig till andra som själva inte är klara med sin resa.

Utan svaret kommer först när man är redo. När det kommer till än via ovanliga sätt och vägar. Som att hitta en fjäder på marken på en väg där man inte brukar välja, men av någon anledning har valt just nu för att det kändes bra! Då får man svar! Det är min läxa och lärdom. Detta tog mig 14 år. Omvärlden hade fel om mig, trots sina påstådda gåvor. Jag är glad att jag aldrig gav upp, utan fortsatte att kämpa trots ensamhetskänsla, utanförskap och konflikter med folk som inte tillåter att människor är olika och har olika fönster till verkligheten.

Hur svårt det än var. Så kan jag vända mig tillbaka och se min resa med stor glädje, framförallt att sökandet är över! Nu börjar nästa nivå! Det är som ett nytt äventyr!

Annons:
fridelfina
2/11/12, 11:24 AM
#1

Roligt att du "hittat hem" och din egen väg! Nu stundar nya vägar att gå, med nya vägskäl att välja. Jag tror (som jag skrev i det nadra inlägget) att vi har alla svaren inom oss, vi måste bara fråga på rätt sätt. Och ibland kan andra människor hjälpa oss, genom sitt sätt, att söka svaret inom oss.

 
 

Jennix
3/25/12, 6:26 PM
#2

Jag vill bara säga, att jag känner något liknande som jag inte kan sätta fingret på - Völva, om du läser detta. Glad

Jag har alltid varit en sökare och velat veta mer, men har nästan alltid känt mig väldigt utanför i de kretsar som sysslar med sk. andliga saker… Jag är inte lättlurad och är inte imponerad av folk som vill ha makt över andra, genom att påstå att de har krafter som "alla andra inte har". Jag är imponerad över människor som VISAR att de är goda och bra i själen, och som hjälper andra utan att fjanta sig. Glad

Nåja, nog om mig, jag blev bara glad över att läsa något som jag kände stämde för mig.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

solqvinna
4/17/12, 3:49 AM
#3

Jag blev intresserad och ville kolla in kursen men hittade den inte på "Studera nu" som är alla högskolo i Sveriges portal.

Vad heter kursen? Nu har jag skummat igenom alla kurser vid Gävles högskola för att hitta den.

vänlöigen/Solqvinna

[dandamimm]
4/17/12, 5:33 PM
solqvinna
4/17/12, 10:48 PM
#5

Tack men sidan fungerar inteRynkar på näsan

Men jag hittade den till slut, det felade därför att jag alltid stavar shamanism med sh. Gävle högskola stavar det schamanism.

[dandamimm]
4/18/12, 5:42 AM
#6

Oj, förlåt. Missade nog att lägga till Http:// före länken som man måste… Bra att du hittade iafGlad

Annons:
maccan
4/30/12, 8:02 PM
#7

Låter superintressant!

Vad kul att höra att du har hittat något som passar dig.

Hälsningar, M

Min signatur är , jag är.    I flödet.

Upp till toppen
Annons: