Annons:
Etikettandligt
Läst 3571 ggr
dragonstar
8/23/11, 2:28 PM

Att finna sin väg..

Jag var på en trumbyggarkurs i sommras och där fick ajg för första gången kontackt med sharmanismen så som den kan te sig i vårt samhälle idag.

Jag vart väldigt inspirerad och intreserad.

En ny värld och tusentals frågot öppnade sig på samma gång. Jag har inte lyckats få kontackt med mina hjälpare elerl själsdjur. Jag har inte lyckats med vandrignen ennu.

Jag ska på en ny träff här i höst som ajg hoppas komerm hjälpa mig en bit till.

Jag skulel vilja veta er om under och övervärlden. Hur gick eran första resa till. Vad skulel ni råda en nybörjare.

( Jag har länge letat innom wicca, andlighet och detta finns i mig jag har bar inte lärt mig hur jag ska utväckla det)

Har löst om att man kan gå i lära hoss en sharman, någon här som gjort det?

Hur funkar de olika värdarna? Kna jag göra något i det fysiska medvetandet för att öppna för de andra planen?

Ska ta det lite lugnt med frågorna tror jag.

Tack på förhand =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[NeferNefer]
8/23/11, 9:31 PM
#1

Jag har gått i lära hos en shaman. Det var bra för mig då, och jag lärde mig mycket. Jag vet inte om det passar alla, för det var väldigt intensivt. Du måste verkligen veta vad du vill, det räcker inte med bara intresse. Men skulle det visa sig längre fram att du ska gå i lära, då kommer läraren att dyka upp.

Jag vill rekommendera dig att gå enstaka kurser hos shamaner så länge. Du kommer att utvecklas och lära dig många bra saker, och provar du olika shamaners kurser kan du se vilken inriktning som passar dig bäst.

Vad gäller trumresor kan jag inte berätta något speciellt om mina, eftersom de är just mina. Det skulle inte vara meningsfullt för dig. Du måste uppleva det själv. Fortsätt göra trumresor, förr eller senare lyckas du, och då kommer du att få se Glad

Lycka till!

dragonstar
8/23/11, 10:03 PM
#2

Tack för svaret =)  TKAn tänka mig att man själv måste va rätt stabil för att kunan gå i lära intensivt. Men det kan passa vid rätt tidpunkt. Jag hoppas innerligt att jag ska kunna få kontackt med mina hjälpandar och kraftdjur. Tror att om jag kan bygga en relation till dem så kan jag gå vidare därifrån. Vet inte om jag tänker helt fel där.

Var tippsad om att jag värkar var en naturlgi Helare så ska ävne jobba vidare med just det.

Ja trummresor är ju personliga alal upplevelser är nog det igentlinge =)Jag har en cd som ajg lyssnar på men har lite svårt att kunna ge mig tid att lyssna på den och slappna av. Och som valigt upplerver jag bar att det snurrar och inget mer eller så hoppar katterna på mig … hihi

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[trumman]
8/24/11, 10:53 AM
#3

Om du promt känner du vill läsa, så läs Jörgen I. Eriksson och/eller ta kurser med honom eller Bodvar Bjarke/Michael Hedlund.

Undvik "indian-shamanism" eftersom den som lärs ut för pengar är till 100% falsk och ngt som indianerna verkligen vill stoppa/få bort.

Se NAFPS för vidare information ang. det.

----

dragonstar; shamaner jobbar för att klara av saker, med tydliga mål och en stark intention. Därför är det int' lönt å bara lägga sig ner och sätta på en trum-cd :) du måste jobba med ngt verkligt, med INTENTION.

Det gör du bäst om du arbetar för ngn annans räkning; shamanens huvudsyssla. Be ngn vän eller likasinnad om att få ett problem de vill ha löst, eller få svar på och gör din resa över det.

Ta alltid (alltid!) kontakt med dina hjälpare och kraftdjur innan du börjar resa. Du behöver deras hjälp, du är ingenting utan dom. Utan andar, ingen shaman. Dom känner andevärlden bäst, inte du.

Dansa och sjung dom, kalla på dom med skallra och visslingar, muta dom med godsaker, kött eller gammalt hederligt blodvite.

Sen kan resan börja, och då med en starkt formulerad intention. Säg den gärna högt för dig själv, upprepa den tills du BLIR intentionen.

Om du börjar märka att resan "svävar iväg" och blir diffus och utspejsad, stanna upp och sjung/säg högt din intention igen tills du är tillbaka. Kraft-full!

(Jag brukar säga att man skall försöka ha samma starka intention på då man jobbar som en mor har som försöker få ur sin bäbis ur en brinnande bil. Väldigt starkt!)

[trumman]
8/24/11, 10:54 AM
#4

ps: stäng ut katterna, stäng av telefonen och plugga ur TVn då du jobbar, eller ännu bättre: få dig till skogs kvinna! :D

[NeferNefer]
8/24/11, 11:07 AM
#5

Dragonstar: jag tycker att du är helt rätt ute när du säger att du vill få kontakt med dina hjälpare först och sen agera utifrån det. Trumman har också väldigt goda råd (jag önskar att jag hade läst dem när jag var helt ny!).

Vad gäller att agera för någon annan räkning så håller jag med, men jag vill tillägga att jag även gör trumresor i syfte att lära mig mer allmänt eller söka specifik information om något. Förr eller senare kommer det ju att gagna någon, i och med att jag ju blir kunnigare, men för tillfället då jag gör såna trumresor är det mest jag som får ut något av det. Dessutom har jag trummat för nybörjare (goda vänner bara, jag känner mig inte mogen att ha egna elever. Kanske jag aldrig blir det, och då är det också bra) som har velat möta sina kraftdjur och liknande, och då har jag följt med dem en bit för att se att de är på väg.

När jag var ny försökte jag resa med hjälp av inspelning (på den tiden var det kassett som gällde). Det funkade inte alls för mig. Jag misstänker att det är för att inspelningen inte tar upp överljuden, fast det kan ju ha varit annat också (kanske min brist på rutin, vad vet jag).

I alla fall, jag önskar dig lycka till på din väg genom världarna. När du väl är på väg kommer du att vara glad åt dina ansträngningar.

Kram!

[trumman]
8/24/11, 11:24 AM
#6

Ang. inspelningar; det är helt riktigt att många trum-cd inte har med de övertoner/överljud/svängningar som gör trumman till en sån speciell "reseledare" som den är, och de är därför väldigt platta och livlösa.

Som tur är finns då Jonathan Horwitz CD! En mycket kraft-full 4-trummors-inspelning med långa spår för en billig penning.

Kontakta dom på http://www.shamanism.dk/ och hör om den fortfarande säljs, annars skriv mig ett PM så ska vi se om vi kan "hitt' på nå'".

Annons:
dragonstar
8/26/11, 12:58 PM
#7

tAck för tippsen. Jag har inte fått kontackt med mina hjälpare. Känenr som sagt att jag vill få kontackt med dem så det är mitt mål just nu. Att få kontackt.

Sen är jag intreserad av att utveckla heling.  men som sagt mål ett är att få kontackt.

Katterna ska bli utstängda och sambon får ta hadn om alla samtal.

Tack för tippsen. och detta med gåvor och likande låter jättebra. Men efeteom att jag inte vet vad för kraftdjur jag har eller vem min hjälpande är så är det ju lite klurigt. Eller ?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[trumman]
8/26/11, 1:55 PM
#8

dragonstar: Kan du inte ta kontakt och har du inget djur/ingen kontakt med ditt kraftdjur ska du uppsöka en "shaman" ngn som kan, som sysslat med detta MINST 5-10 år och som vet vad dom gör.

Ge dig inte ut på egen hand vind för våg, för vad än pastelldelfinerna säger så KAN det vara farligt.

dragonstar
8/28/11, 1:54 PM
#9

Tack Trumman! detta är rätt mycket min tanke med. Då behöver jag inte känan att jag försöker ta den "lätta vägen" in genom att be om hjälp!

Så någon som känner att ni kan hjälpa? Jag bor i södermanland men reser gärna runt när jag har råd med tågbiljetterna. Ska Umnrots träff nu i höst.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Acerventus
8/28/11, 9:21 PM
#10

Hej! Ursäkta att jag kommer in och frågar någonting annat i tråden.

Men vad är "pastelldelfiner" för nånting?? :) Har googlat och googlat. Det kommer fram i olika sammanhang, men det finns ingen förklaring på vad det är.

Lycka till på din väg dragonstar!

mvh

[trumman]
8/29/11, 12:13 PM
#11

Pastelldelfiner, oj, ja du det är ett ord som har många år på nacken. Vet inte vem som kommit på det/startat med det.

De tror man kan leva på luft och soljus; som aldrig sätter sig in i saker på djupet utan nöjer sig med att simma omkring på ytan; de tror på allt de läser; ser allting i grälla pastellfärger och tror t.ex. att delfiner är det klokaste/andligaste som finns, och i verkligheten är utomjordingar som skickats till jorden som Ljusmästare för att höja vår energinivå till nästa steg (gärna i sync med mayakalendern) osv - det stuket.

M.a.o. en grovt generaliserande och fördomsfull term för alla de new-agare som inte tror det finns ont att finna i (ande)världen :)

Acerventus
8/29/11, 3:28 PM
#12

Haha, tack trumman! Nu har jag lärt mig ett nytt uttryck, vilket alltid är roligt. :) Pastelldelfiner..

dragonstar
8/29/11, 7:58 PM
#13

Tack för förklarignen trumman Gissade faktiskt att det var de du syftade på även om jag inte veste ordets betydelse Tungan ute

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[arlington]
9/19/11, 10:25 AM
#14

Trumresor är fascinerande. Jag gick en kurs med några arbetslösa för 8-9 år sedan, och en man på besök för en "avslappningsövning" trummade på sin shamantrumma en dag. Jag följde de djur som jag sett sedan jag var väldigt ung, till ett träd och ner genom rötterna. Träffade gudinnan igen. Var en märklig upplevelse och jag var så upprymd och glad!
Mannen såg mest besviken ut, när jag berättade lite. Kände mig dum och löjlig, ingen fin känsla.

Har försökt framkalla detta stadie sedan dess med trumskivor men det är inte samma sak. Trummat själv med, men jag tappar bort rytmen efter ett tag. Möjligtvis kan det bero på att jag minns mannens beteende och blick, och att själva spärren sitter inombords. Vad fint att jag skrev detta nu, då fick jag lite perspektiv som jag var i behov av. :D

dragonstar
9/19/11, 12:15 PM
#15

#14 det låter helt underbart, tycker du ska föröka hitta någon träff elelr peson presis som jag och se om du kan komma tillbakak till trädet.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[arlington]
9/19/11, 12:29 PM
#16

#15 Tack, jag har en vän som känner en nåjd. Kanske skulle höra om hon träffar honom ofta, och om jag i sådana fall skulle kunna följa med. :)
Trädet kommer jag till, men sedan försvinner allt i ett virrvarr. Och för tillfället har jag för mycket runtom mig för att uppamma tillräckligt med lugn för att försöka. Men jag får ta mig lite tid när det är mindre stressigt. :)

[trumman]
9/19/11, 12:49 PM
#17

#14 "Trummat själv med, men jag tappar bort rytmen efter ett tag."

Skit i rytmen, den är svår att hålla efter ett tag man trumman själv :)

Jag har alltid trummat själv och har jättesvårt att köra efter Harners stela core-shaman metod med 220 bank exakt i minuten och liggandes still på marken.

Jag sitter upp och trummar väl ganska runt 220 (det är ju den som funkar) till en början, sen skiftar medvetandet och ibland tappar jag några takter eller tom missar hela trumman! Då är det bara att fortsätta. Duskall inte haka upp dig på den lilla fadäsen - trumman är bara 1 av alla verktyg …och långt från det viktigaste!

Trummningen eskalerar vanligtvis med att jag kommer djupare "i trans" eller vad man ska kalla det. Jag har dessutom olika rytmer för att resa på olika sätt, eller till olika ställen.Det kanske du har också? Hitta dom!

----

Haka alltså inte upp dig på rytmen. Du lär dig hur du funkar, och hur du trummar också - och följ med.

Det kan tom vara så att jag på riktigt djupa resor helt tappar förmågan att vare sig trumma eller röra mig, och då faller jag bara ihop och resan fortsätter utan ljud. Funkar det - använd det.

---

Varför allt försvinner i ett "virrvarr" för dig är antagligen för att du försöker jobba/resa utan INTENTION. Det är viktigt att veta varför du reser, att du har en anledning, en förutbestämd anledning till varför du skall göra detta arbete.

Då blir resorna starkare, klarare, tydligare och lättare att få o-virrvarrade!

Exempel på Intention kan vara:

  • Jag vill träffa en hjälpare.
  • Jag ber om kraft för att bota min vän.
  • Hur skall jag trumma för att åka till Himmelen?

Lycka till!

SgtRipley
9/27/11, 10:15 PM
#18

Citerar #14  "Mannen såg mest besviken ut, när jag berättade lite. Kände mig dum och löjlig, ingen fin känsla."

Vilket svin! Han borde ju ha gratulerat dig! Det låter som en jättefin trumresa. Vad härligt att du har hjälpandar, djuren alltså, som du har följt sedan unga år. En annan Intention som du kan resa på är att be dina hjälpandar djuren att ta dig till en plats av absolut frid. Bara var där en stund och koppla av. Bra speciellt om du har det stressigt.

fridelfina
10/29/11, 3:31 PM
#19

Oj, ska man slå så fort som 220 slag i minuten!?! Trodde att man ska efterlikna hjärtslagen. Googlade lite och hittade detta, försöker räkna slag men det är ju omöjligt. Men är det så här det ska låta?

http://www.youtube.com/watch?v=XKntlQ00q8E&feature=related

 
 

fridelfina
10/29/11, 3:48 PM
#20

Delar med mig av sida med ultravackra trummor, kolla också på länken till youtube som finns på ena sidan.

http://www.tobartrua.com/PaintedRemoDrums.php

 
 

Annons:
[trumman]
10/29/11, 7:54 PM
#21

#19 Här har du 220 bpm.

http://www.youtube.com/watch?v=1ecEuOlBeg4

Nedan kan man höra att de oftast tangerar 220 bpm, men att de följer sina egna vägar även med rytmen.

Olika rytmer kan ta shamanen till olika platser.

[trumman]
10/29/11, 7:55 PM
#22

#20 Vacker konst på plastiga trummor - de är gjorda i konstmaterial.

Remo-trummor är roliga pga av att man kan spela dom i ösregn! Jag har alltid velat haft en remo-trumma just pga det :) tänk att kunna stå i ösregn och åska och trumma frisjälen lös - vilket dunder!!

fridelfina
10/29/11, 11:42 PM
#23

Jasså var de i plast, det såg jag inte. Men hur låter de då, blir det plastigt ljud också?

 
 

[trumman]
10/30/11, 5:58 PM
#24

#23 Remo är proffs! Det är bra ljud i "plast"trummorna.

Rephandtagen suger, men de kan man lätt göra om till ngt mer hållbart.

Kuutar
11/14/11, 10:36 PM
#25

#14 Han blev väl sotis :-) Har hänt mig många gånger också. Jag ber om en förklaring till mina upplevelser men får ingen, bara en konstig blick. Därför ska inte sådana som inte kan sina grejer hålla kurser, för ibland, om väldigt sällan, dyker det upp folk som kör på riktigt ;-)

Och hej på er, Trumman och Dragonstar och alla ni andra från Häxor!

dragonstar
11/14/11, 11:10 PM
#26

Själv jobbar jag på med min egen väg, jag var på en underbar träff i höstas med Umrot och det berörde mig värkligen. Har förökt några gånger att resahemmifrån men inte kunnat koppla av.

Nu har jag fått en cd att tästa resa till med annat ljud Får se omdet hjälper.

Men jag har en anan fråga. drömmar ör det reso? Jag drömmer ibland att jag gör försök att resa och undrar om det faktiskt kan vara en resa jag gör i drömtillstånd? Har vid några tillfällen upplevt samam snurrkännsla jag får när jag är påväg att ge mig av.

Däremot tröffar jag inte mitt krafdjur i drömmen.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[trumman]
11/17/11, 1:50 AM
#27

#26 Jag brukar dela in mina drömmar i Stora och små drömmar.

De små är de vanliga hjärn-bearbetnings-drömmarna som inte är ngt speciellt.

De Stora är drömmar där mitt kraftdjur eller hjälpare visar sig. Där jag kanske känner mig/vet att jag är vaken, osv.

De små kan vara roliga, men jag bryr mig int' om dom så mycket men de Stora tänker jag över, analyserar och lär mig av.

----

Du kan be om att träffa ditt kraftdjur i drömmen. Be innan du lägger dig, varje kväll så ska du se det händer grejer.

Annons:
dragonstar
11/17/11, 12:53 PM
#28

tack det är en jättebra idee. Jag drömemr massor och mins ofta mina drömamr ska be mitt krafdjur visa sig och hjälpa mig. =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: