Annons:
Etikettläkekonst
Läst 5562 ggr
BranDuir
7/16/08, 1:37 PM

Kvacksalverilagen....

På begäran lägger jag ut "Kvacksalverilagen". Den gamla "Kvacksalverilagen"är ersatt av det som utgör 4:e kapitlet av Lag (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område. Viktigt att tänka på för oss alla !  Här nedan följer hela texten.

4 kap. Begränsningar i rätten att vidta vissa hälso- och
sjukvårdande åtgärder

1 § Bestämmelserna i detta kapitel gäller den som yrkesmässigt
undersöker annans hälsotillstånd eller behandlar annan för
sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller
föreskriva åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande
syfte. Bestämmelserna gäller dock inte den som enligt 1 kap. 4 §
tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen.

2 § Den som utövar verksamhet som avses i 1 § får inte

1. behandla sådana smittsamma sjukdomar som enligt
smittskyddslagen (2004:168) är anmälningspliktiga sjukdomar,

2. behandla cancer och andra elakartade svulster, diabetes,
epilepsi eller sjukliga tillstånd i samband med havandeskap
eller förlossning,

3. undersöka eller behandla annan under allmän bedövning eller
under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller
under hypnos,

4. behandla annan med användande av radiologiska metoder,

5. utan personlig undersökning av den som sökt honom eller
henne lämna skriftliga råd eller anvisningar för behandling,
eller

6. prova ut eller tillhandahålla kontaktlinser.
Lag (2004:186).

3 § Den som utövar verksamhet som avses i 1 § får inte
undersöka eller behandla barn under åtta år.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
rosmarin90
7/16/08, 1:47 PM
#1

Liten fundering. Jag har tidigare jobbat med naturmedicin, framförallt med zonterapi och homeopati. Det jag fick lära mig om den nya lagen var att vi inte längre kunde kringgå den och behandla till exempel barn under 8 år, genom att inte ta betalt. Tidigare stod det mot ersättning behandla vilket togs bort. Vilket innebär att det är straffbart även om man inte tar emot ersättning.

Har jag rätt där BranDuir?

CoolRose

BranDuir
7/16/08, 1:54 PM
#2

Du har alldeles rätt!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

rosmarin90
7/16/08, 1:58 PM
#3

SkrattandeTack den här diskussionen kommer upp i olika forum ibland. Så då vet jag säkert nu i alla fall att jag hade rätt.

BranDuir
7/16/08, 2:07 PM
#4

det var inte lika tydligt uttryckt i den gamla lagen men underförstått så var det ändå förbjudet att behandla barn under åtta

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

BiGavia
7/16/08, 2:56 PM
#5

Fick lära mej lagen på AGI för många år sedan och vi fick inte behandla barn i vilket fall som.  Glad Blev ombedd av Läkare att massera en CA-patient, vi hade en långt samtal innan jag gick med på detta. Just pga kvak-lagen

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Lorelai
7/16/08, 2:57 PM
#6

nyttig information det där. Bra att du sprider det vidare.

Annons:
LailaBaba
8/14/08, 7:53 PM
#7

Den är ändå förvånansvärt liberal tycker jag.

[trumman]
8/18/08, 2:07 PM
#8

#5 Med dina nyper var det bara BRA att du inte masserade det stackars barnet - det skulle blivit multipla frakturer!! :D

Mvh, T

Jane-Lyzell
8/20/08, 11:56 PM
#9

#2 Hej Branduir, kul att se dig här inne!

1 § Bestämmelserna i detta kapitel gäller den som yrkesmässigt
undersöker annans hälsotillstånd eller behandlar annan för
sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller
föreskriva åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande
syfte. Bestämmelserna gäller dock inte den som enligt 1 kap. 4 §
tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen.

Detta är ju en liten vansklig formulering!? vilket skulle kunna innebära om du inte har det som yrke går det bra! eller?

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

neina
8/21/08, 2:04 AM
#10

Det här är högeligen intressant; jag ska ju bli sjukgymnast, men är samtidigt intresserad av 'det alternativa'. Jag vill jobba med både kropp och själ, och det finns det metoder för inom sjukgymnastiken (bl. a. med 'basal kroppskännedom').

Men jag har frågat allt vad jag kan, lärare, handledare på min praktik, kollegor på min praktik - vad får vi och vad får vi inte säga eller göra som sjukvårdspersonal. Jo, så här är det: som legitimerad sjukvårdspersonal får du inte varken som yrkesverksam eller som privatperson rekommendera några "alternativa" metoder, s. k. hälsokost, eller healing, som behandling för hälsotillstånd.

Vilken soppa! Vad räknas som hälsotillstånd? Får jag alltså rekommendera, t. ex. affirmationer inför en tenta, men inte för att slippa maginfluensan som går på ditt barns dagis?

Jag får tydligen inte säga till någon vän, som är på besök hos mig och råkar ha huvudvärk, att ta lite citronmelisste (som jag råkar ha hemma), mot huvudvärken. Detta för att legitimerad sjukvårdspersonal är jag dygnet runt, även i mitt hem, och får inte rekommendera 'hälokost'.

Detta blir jag lite galen på. Särskilt som jag i framtiden ser mig med egen praktik, med lite 'naturlig' inriktning! Jag förstår, att ingen snokar i mitt hem om vad jag bjuder mina vänner på, men själva principen… Och i en eventuell egen praktik, där blir det svårt att ha den inriktningen jag tänkt.

Samtidigt: vård ska ske utifrån "vetenskap och beprövad erfarenhet". Är inte naturmedicinen, med sina tusentals år, beprövad erfarenhet?! Även mina handledare tyckte det var lite konstigt, att vi i Sverige bara får använda akupunktur mot smärttillstånd, men inte vid andra tilltånd, som man framgångsrikt behandlat med akupunktur i Kina i hundratals år.

Nu blev detta en lång 'rant'… Men kändes akuellt. Tankar?

neina
8/21/08, 2:08 AM
#11

P. S. Jag vet att det finns läkare, t. ex. som kommer runt det hela genom att säga något i stil med "Ja, jag får ju inte rekommendera hälsokost, men jag har träffat många som använt *något naturläkemedel* med mycket gott resultat…"

Eller skriver en liten papperslapp och ger till patienten, blinkar och säger "Den här lappen har jag aldrig sett…"

BranDuir
8/21/08, 2:10 AM
#12

Hej Jane! Välkommen hit! Jo kvacklagen är lite konstig i vissa formuleringar…..*S*…därför är det bäst att ta det säkra för det osäkra…!

Neina….detta hyckleri är ju typiskt vårt Lagomland….det är endast här var en Naturläkare inte har någon medicinsk status i det offentligas ögon…det är ju faktiskt inte längesedan Chiropraktiken blev accepterad heller och de fick legitimation. Kan det månne bero på Socialstyrelsens inställning till läkemedelsjättarna och deras därifrån inlånade expertis?….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

neina
8/21/08, 2:23 AM
#13

Hyckleri är vad det är, och de flesta sjukvårdspersonal jag träffat är uppgivet medvetna om detta. Ändå måste vi gå på tå, om vi skulle hamna på kant med någon myndighet…

Det finns de som utbildat sig men inte tagit ut någon legitimation, för att slippa vara livegen…

Jag tror att läkemedelsbolagen är inblandade i en massa skumrask.

Annons:
Jane-Lyzell
8/22/08, 12:10 AM
#14

#12 Tack!Skrattande

#10 Ja vad ska man säga ?

Inte nog med det men som alternativvårdare eller healer så får du ju inte diagnostisera - men du har anmälningsskyldighet om det kommer någon till dig med något som går under smittskyddslagen!  Då ska vi transportera dessa till smittskydd !? Men diagnostisera det får vi inte - hur fn ska vi då veta om de går under smittskyddslagen? verkligen snurrigt!

Men vist är lagen bra för lurendrejeriare - men ska hederliga  alternativbehandlare behöva lida för deras humbug!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

neina
8/22/08, 12:29 AM
#15

Tyvärr verkar det så, som att de hederliga alternativbehandlarna får lida för de som är ohederliga…

Dessutom markerar staten vad som är 'rätt sätt att vårda' och 'fel' sätt genom sin gränsdragning. Ändå verkar 'vetenskapen' och dess anhängare ha glömt bort att hela vetenskapen i sig är en tro, eftersom den inte egentligen kan bygga på något annat än filosofi: Vi måste anta att 1. något finns över huvud taget, och vi måste dessutom anta att vi kan 2. uppfatta detta, 3. uppfatta detta på ett riktigt sätt, och 4. att vi kan dra slutsatser om framtiden av våra observationer…

TRO, TRO OCH ÅTER TRO!!! Gaah, jag blir så frustrerad på denna tro på vetenskapen som vägrar erkänna att det är ett filosofiskt antagande att 'vetenskapen' säger något som helst om en verklighet som vi antar finns…

Helt behändigt glömmer man dessutom bort "beprövad erfarenhet" när det börjar brännas, då är det enbart "vetenskap" som gäller, inte, som sagts förut, naturmedicinens mångtusenåriga erfarenhet. För att inte tala om goda erfarenheter av andra alternativa behandlingar.

Synd att naturläkare inte erkänns i Sverige, men jag tror att det kommer… Det känns som om att förändringar är på gång. Tydligen har t. o. m. WHO nu godkänt "bioenergy work" som behandling, enligt en som arbetar med detta på Irland. Nån som vet mer om detta? Jag har inte lyckats hitta det på deras hemsida, men den är också snårig.

BiGavia
8/22/08, 12:31 AM
#16

Jobbat inom vården länge och visst påverkar läkemedelsjättarna…..men också en otrolig försiktighet gentemot socialstyrelsen…..jag som massör får inte utöva det när jag jobbar som undersköterska. Men läkarna brukade be mej om hjälp iallafall, och se mellan fingrarna och då gjorde jag det under deras ansvar…annat hade inte varit möjligt.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Jane-Lyzell
8/22/08, 5:56 PM
#17

Lagar är bra - men det blir löjliga i vissa fall - som inom vår gebit!

alternativbehandling och healing! Lagar bygger oftast på för mycket rädslor, tyvärr!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Naud
8/23/08, 6:35 AM
#18

Jag tror att det sakta luckras upp, iaf med vissa saker. Jag har en vän som är sjukgymnast och landstinget lät henne utbilda sig till feldenkraispedagog på betald arbetstid. Fast sen var det visst lite diskutabelt huruvida hon skulle använda det i patienarbetet…

Själv funderade jag, i mitten på 90-talet, på att skaffa mig terapeutleg eftersom psykodrama inte är godkänd i Sverige. I samma veva stötte jag på en sjukgymnast som också hade psykosyntesutbildning. Hon hade egen praktik och kunde, mycket försiktigt, använda sig av en del psykosyntestekniker om patienterna var remitterade till henne pga av smärta med bakomliggande psykiska orsaker. När jag hörde henne berätta valde jag att avstå från terapeututbildningen - jag ville heller inte bli livegen. Och definitivt inte vara rädd när jag arbetar. Dessutom har jag hela tiden fördjupat mig och det hade knappt varit möjligt om jag hade bakbundit mig själv med en legitimation.

Upp till toppen
Annons: