Annons:
Etikettläkekonst
Läst 6545 ggr
Lorelai
7/9/08, 12:18 AM

Groblad - Plantago major

Groblad, ett vilt växande ogräs lika mycket till förtret som till glädje.
Dem växer överallt och är fleråriga. Alla borde kunna hitta groblad om de kikar ner på backen.
De var visst en av saxarnas nio heliga örter och har påträffats i gravar från järnåldern. *1
Vanligast känt är nog grobladen för sin funktion vid småsår och eksem, men de har även en verkan vid urinvägsproblem. Har sammandragande effekt och fungerar som vätskedrivande och slemlösande medel.
Men mer om just de verkningsområden kommer jag inte att skriva.
Hur använder man då grobladen?

Först så skall dem plockas. Under värmetiden kan dem plockas och läggas direkt på sår, eksem eller liknande. Bind fast det med något som kanske en liten tygremsa, gasbinda. Föredraget är väl att mosa upp de lite innan de appliceras på sår. Så växtens verksamma ämnen verkligen kommer fram.
För att ha ett lager även för de kalla tiderna då grobladen inte frodas på var mans mark, är det bara att plocka och torka.
när det sedan skall användas fukta lite av grobladspulveret till en slags deg, som appliceraas på såret och hålls på plats genom redan föreslagna metod.
Kallt till ljummet, men inte varm. Låt sitta 8-12 timmar. Tvätta rent och kanske lägg på nytt.

groblad
*1 Prismas stora örtabok s.259

Annons:
Lorelai
7/9/08, 12:23 AM
#1

Hittade detta på Shenet:

  • Storväxta och frodiga groblad
  • Linnetyg

I min gröna undom såg jag hur de åldriga mororna brukade förfärdiga plåster. Grobladen sköljdes noggrant och lades tre och tre på en linnetygbit. En annan tygbit lades ovanpå och med ett kallt strykjärn pressades sedan saften ur bladen. Grobladsmassan togs sedan bort och tygbitarna fick torka. Vintertid klippte man sedan plåsterbitar av dessa tygstycken. Plåstret genomdränktes med sockermättat okryddat brännvin, varefter det färdiga plåstret lades på såret. Dylika plåster ansågs vara mycket bra och även läkande.
(Källa: Lindberg 1986)
Anm. Lindberg, född 1905, berättar från Jämtland.

BiGavia
7/9/08, 1:20 AM
#2

#1 det lät fiffigt undrar om det funkar, och undrar hur de förvarade dessa plåster?

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Lorelai
7/9/08, 1:24 AM
#3

#2 Jag har förstått att dem lät de torka för att vid behov lätt fuktas upp innan användning.
Jag skördar groblad imorgon jag. :D Har tänkt det ett par dagar men inte kommit mig för. Märkligt nog.

Jodrena
7/11/08, 8:33 PM
#4

Häromdagen hittade vi groblad stora som tallrikar - lika stora blev nog mina ögon som är van vid de små som kommer i gräs som ofta blir nerklippt. De såg så härliga ut att hjärtat fylldes med kärlek och ögonen av tårar, men jag ville inte plocka dem för jag anser mig inte ha tillräckligt stor nytta av dem, så där får de stå och vara vackra djupt inne i skogen.

Bjornen
3/14/09, 9:19 AM
#5

Även de närbesläktade arterna rödkämpar och strandkämpar fungerar på liknande sätt och är vanligare på vissa marker. Det svenska namnet groblad kommer från förmågan att gro igen sår (=läka)

vildarosen
6/23/09, 9:04 PM
#6

Intressant ju. ska plocka det så fort som möjligt hos mina föräldrar där det växer fritt till mina föräldrars förtvivlan.. dom lär ju bli glad att få bort lite då o då…

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: