Annons:
Etikettkeltiskt
Läst 6958 ggr
maximiljana
7/16/08, 3:43 PM

Trädet styr livet.

Träd har ofta speciella innebörder inom olika kulturer,inte minst i norden där asatron är uppbyggd kring asken Yggdrasil.

I den keltiska kalendern är det träden som beskriver personlighet och öde.Den keltiska kalendern delar in året i 13 månader och varje månad representeras av ett träd ur Ogham-alfabetet.

Önskan att kunna förutsäga framtiden och ödet avgör om man vill tro på att träden styr våra liv.

ur :Aktuellt från skogsvårdsstyrelsen 2002………Ja ni läste rätt Skogsvårdsstyrelsen!

Därefter följer en presentation av träden i kalendern tex…….

JÄRNEK (Tinne)  8 Juli-4 Aug.Skydd,profetior,djurens magi.Sedan beskriver de vad Järneken talar om för oss och  våra personlighetsdrag när vi står under Järnekens tecken.

Vill ni så kan jag beskriva alla träden och vad de står för.En diger lunta.Jag nämligen äääälsssskaaarr träd!

Annons:
BranDuir
7/16/08, 3:58 PM
#1

Gör gärna det! och har du möjlighet så bifoga gärna ogham alfabetet!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

maximiljana
7/16/08, 4:26 PM
#2

JÄRNEK  (Tinne)   8 Juli-4 Aug

Symboliserar odödlighet och mystik.Järneken varnar för att det kan bli starka konsekvenser av våra handlingar,bra eller dåliga,som kan skada andra eller oss själva.Den används för att bota hat,ilska och aggressivt beteende.

Man skall alltid plantera Järnek i par med en kvinnlig och en manlig planta.   Står för skydd, profetior,djurens magi.

Egenskap hos de som står under Järnekens inflytande:Man kan alltid lita på ditt lugn och ditt toleranta sunda förnuft.Du har god uppfattningsförmåga och lyckas ofta med det du företar dig 

Jag återkommer i tråden med de ytterligare tolv….när tiden tillåter.

Jodrena
7/19/08, 3:05 AM
#3

intressant! :)

maximiljana
7/22/08, 1:30 PM
#4

http://goto.glocalnet.net/MassesmindasOrtagard/ogham_mystik

Här hittade jag något! Jag slipper väl uppfylla mitt löfte då…..va

maximiljana
7/22/08, 1:41 PM
#5

Aj det gick inte va.Sökte på oghamalfbetet och fann där MassesMindasOrtagard.Verkligen sevärd

maximiljana
7/31/08, 9:08 PM
#6

http://goto.glocalnet.net/MassesMindasOrtagard/ogham_mystik.htm

Puh.Nu fungerar den.Löftet infriat härmed.

Annons:
Jodrena
7/31/08, 9:27 PM
#7

*kikar*

Jodrena
7/31/08, 9:33 PM
#8

om man hade tillgång till en bit av varje träd kunde man ha dem som runor i en påse, och rista in de olika tecknen som finns på sidan så man håller reda på vilket träd som är i den biten o.s.v. …hmm… om man nu vill hålla på med spådomskonster. Det borde funka rätt fint att ha en bit av varje träd istället för att ha samma material på alla med bara ett tecken på… bara en impulsiv tanke när jag såg på sidan.

SEViking
7/31/08, 9:39 PM
#9

Ärttörna, jag tyckte det stod ärthjärna. ha ha ha

SEV Oskyldig

maximiljana
7/31/08, 9:52 PM
#10

SkrattandeHa ha ha Tok där! Oj förlåt.Ha ha

Jodrena
7/31/08, 10:35 PM
#11

haha

rosmarin90
8/1/08, 10:13 PM
#12

Boken är mitt favoritträd sen många år tbx.

Men enligt Ogham är Rönnen mitt träd.

Om du är född mellan 21 januari och 17 februari är Rönnen ditt träd. Du är charmig och generös. Lite flörtig … men alltid vänlig och artig.

Ogham

[trumman]
8/2/08, 4:09 PM
#13

#8 Svårt att rista på vass kanske, men annars en ypperlig idé.

Mvh, T

Annons:
maximiljana
8/7/08, 8:02 PM
#14

Jag tog en trädruna för i dag.Det blev Eken.Där talades det om bla Svinet som anses ha kontakt med andra sidan.Oraklet berättar att jag har den styrka och uthållighet som behövs för idag.

Skall jag månne ut på eftersök och jaga påkört vildsvin i kväll????

BiGavia
8/7/08, 8:47 PM
#15

Rönn, ja ja det va ett tjat

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Jodrena
8/8/08, 3:27 PM
#16

#14 haha, nå, blev det jakt efter skadade vildsvin?

maximiljana
8/9/08, 4:12 AM
#17

#16.Nej inte blev det de inte.Men däremot hade jag en mardröm på natten att jag blev jagad av Gloson.Enligt gammal folktro är Gloson en gris med knivskarp rygg som försöker springa mellan benen på nattvandrande  folk i skogen och sprätta upp dem.Förvånad

chik
8/9/08, 11:32 AM
#18

  Jag var" Vide pil". Men jag trivs best i gran skog, det fins inget vakrare än en gammal orörd granskog, man kan se troll o annat väsen som ränner om kring.

 Men jag tycker nog mest om stenar, vilket fack hamnar jag i?

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Lady-Oona]
8/9/08, 12:10 PM
#19

Hagtorn blev det, hmm känner jag inget för alls har andra "favoriter"  men texten var ju relativt ok om mig…

Men idag är  jag vansinnigt tråkig….

Är du född mellan 13 maj och 9:e juni, då är Hagtorn ditt träd. Du är en optimistisk och glad person. Du är också lidelsefull i det du gör och trogen mot dina vänner.

Ogham

Jodrena
8/9/08, 5:31 PM
#20

#17 Usch, låter inte som någon särskilt trevlig dröm då…

Annons:
Coturnix
8/9/08, 11:18 PM
#21

Apel…orakelsvaret passar mig bra.

Lionadh
8/10/08, 6:22 PM
#22

Vilken rolig länk! Och passar på mig kanske?

"Är du född mellan 8 juli och 4 augusti, då är järneken ditt träd. Dig kan man lita på. Du är lugn och har ett sunt förnuft. Du har lätt för att förstå och uppfatta andra och du lyckas med det du vill göra.

Ogham"

Låter lovande…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

kalcit
8/10/08, 7:23 PM
#23

Hej! En järnek här med *blink*

Jag arbetar ofta med mina Ogham, och älskar att gå ut i naturen och omfamna träden….

Visste ni att barrträd är väldigt bra på att absorbera negativ energi!

Bra att krama en tex tall om man mår dåligt i själen, den suger åt sig som om det vore näring. Ett underbart utbyte. Du går därifrån med ett innre lugn o känslan av att vara älskad sprider sig i hela kroppen!

Med ljus Kalcit

Lorelai
8/10/08, 9:45 PM
#24

Så då var man ett træd nu då. ;) En bjørk rættare sagt..

_Är du född mellan den 24 december och 20 januari, då är Björken ditt träd. Du är _lite blyg_ , men ändå sällskaplig. Du har god smak och är fantasifull._

God smak ær væl ændå subjektivt.. men jag vet vad som smakar gott. Mer blyg æn vad somliga tror.. framfør allt lætt att genera och undviker det gærna. Tar gærna den trygga och enkla vægen.
Sællskaplig! Oj ja.. det vet hela min msn lista.. :P

BiGavia
8/11/08, 1:37 AM
#25

Kalcit, nej, jag visste inte att de absorberar neg. energi. Men jag älskar tallar, och är det träd jag helst kramas med.

De är kramvänliga.Skrattande

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Kurina
8/12/08, 11:39 AM
#26

Är också trädälskare. Saknar skogar häromkring jag bor. Tur det finns gott om parker med stora träd.

Om du är född mellan 5 augusti och 1 september är Hassel ditt träd. Du är dygdig och har medkänsla. Du är hängiven det du tror på och är blygsam och nästan självutplånande.

Ogham

neina
8/13/08, 12:43 AM
#27

MUMS! Äntligen ett ställe på internet där jag kan få frossa i träd-kunskap! Jag älskar också dessa medvarelser. Ska, alltefter vad jag hinner, också dela med mig av mina erfarenheter. 

Bok var och är särskild för mig. Nyligen har jag inlett en intensiv vänskap med rönnen. Ek är jag dragen till, men känner inte så väl dess innersta… (Det gäller både trädet och min ek-man till make Flört)

Vad har ni för erfarenheter av rönnen?

Annons:
Anco
8/13/08, 9:52 AM
#28

#27 Om du går in på häxor ifkous så har Björnen skrivit ett långt inlägg om just rönnen!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

blodtopp
8/13/08, 10:04 AM
neina
8/14/08, 1:27 AM
#30

Tack, både #28 och "29! Jag har läst Björnens inlägg, och har varit mycket på sidan du anger, blodtopp Glad så jag vet att det är bra tips! 

Om jag helt kort får nämna mina tankar om rönnen? Jag hade länge en särskild känsla för boken. Sedan, då jag började känna igen vissa karaktärsdrag från träden hos vissa kompisar, blev jag särskilt fascinerad av den karaktär jag fann hos rönnen. 

Nu är ju inte alla rönnar lika, men rent generellt finner jag vissa drag hos rönnar. Rönnen har stark integritet, den går inte på smicker, den är rakt på sak och helt sin egen. Den smickrar inte heller. Det är väl det som jag känner starkast om rönnen: den har inget som helst 'fluff', utan är knivskarpt rakt på sak. Den är dessutom starkt magisk, men inte stark som ett stort, tjockt rep utan som en stålvajer - förstår ni mina bilder?! 

Sedan måste jag säga att rönnens namn är mycket vackrare på svenska än på latin! Rönn, troligen av 'rödnad' så att säga, menda den på latin heter 'sorbus aucuparia' - som handlar om fågelfångst! 

FLoreat!

SilvianLuna
1/31/09, 11:18 PM
#31

Skrattande Jag är också en mycket given trädälskare. Fotar dem av hjärtans lust

Lassemannen1982
2/1/09, 10:17 AM
#32

Här finns mest ek och så hassel naturligtvis. Om någon kan beskriva ekens eller hasselns egenskaper vore jag tacksam:)

Enligt det där Ogham, så är jag rönn. Bra om jag visste hur rönn såg ut då, haha. Kan någon lägga ut en bild på en fin rönn här?

bettin65
2/1/09, 10:27 AM
#33

Enligt Ogham är jag murgröna kanske man ska skaffa en och ha som krukväxt.

Väldigt intressant,,,,,,,,,,,

Farwuq
2/1/09, 1:35 PM
#34

Jaha ja, då är det fastställt att man är en Rönn.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Coturnix
2/1/09, 2:46 PM
#35

Rönnen-ll.jpg
Rönnen.jpg

Här är mycket gammal rönn. Inga löv och blad syns här dock.
Det kanske någon annan har att visa?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Airamya
2/1/09, 7:57 PM
Lassemannen1982
2/1/09, 9:11 PM
#39

Tack för din vackra rönn. Men nu har den blivit gammal och trött och öppnat sig som en bok, ingen integritet alls kvarFlört

bettanlindholm
2/2/09, 11:06 PM
#40

Murgröna hade jag. Synd att jag bor för långt norr för att träffa dom i skogen.

Anco
2/3/09, 8:16 AM
#41

Murgröna har vi fullt av här i skogarna som villigt slingrar sig upp i träden :)

Underbart att se deras livskraft.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
lilla-ja
2/3/09, 2:36 PM
#42

Vilken underbar sajt! Sitter på jobb och

smygläser…. Detta måste jag fördjupa mig i!

bettin65
2/3/09, 2:47 PM
#43

# 41 Hoppass att den livskraften smittar av sig på mig.Flört

Mitt träd eller växt är ju Murgröna.

lenau
2/5/09, 10:20 PM
#44

Jag hade oxå murgröna som växt, men min favvo är tallen. Den är mest kramvänlig för mig och jag har ett alldeles eget träd här i vår skog. Mitt träd brukar jag hälsa på då jag är på tur i skogen. Det känns alltid lika bra.

Kul med ogham mystiken och dess betydelser!Glad

bettanlindholm
2/6/09, 11:08 PM
#45

Ja det var en jättemysig sida och intressant hade aldrig hört talas om oghamalfabetet.

[NeferNefer]
4/3/16, 11:01 AM
#46

Mycket intressant. Jag har alltid känt en stark koppling till träd, speciellt eken …

Mandra
4/4/16, 6:33 AM
#47

Det finns väl fler "bokstäver" i ogham-alfabetet än 12? Då är det väl så att bara vissa av dem är förknippade med deras "zodiak" eller vad jag ska kalla det? Eller? Har aldrig kollat det egentligen. Bara funderar lite.

Annons:
Upp till toppen
Annons: