Annons:
Etikettandligt
Läst 1299 ggr
BranDuir
2008-08-28 10:46

Tankar...

Att utvecklas är att växa…..andligt såväl som personligt….att växa kräver att man hela tiden är närvarande med sitt själv och sin själ…att växa i medmänsklig kärlek är att låta själen frödas och glädjas i sin egen tillväxt….att se alltet som sin familj och intigheten som en fiende är att göda sin själs utveckling…själen är en beståndsdel i alltets visdom och skall inte kvävas av enkelspårig lära…det är inte utvecklig det är att retardera själens visdom till statiskhet och stagnation….

Vad kan vi alla göra för att låta själen växa idag?

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
[trumman]
2008-08-28 11:45
#1

Gå ut i skogen och lär dig identifiera 3 nya växter eller svampar.

Ät 2 små bitar av varje (för att låta anden ta hus i kroppen din) och gör sedan en resa (av valfri sort) till växtens Insida, och Ande, för att lära hur just den kan bistå dig i ditt andliga arbete.

Mvh, T

Anco
2008-08-28 11:51
#2

Bl a läsa din text och fundera ett tag över den.

Ta oss ett par minuter och se inåt oss själva, se vad finns det inom oss som vi kan ändra på…. vad kan vi göra för att se lite mer positivt på saker.

Man kan ta en så enkel sak som att verkligen se på vardagen utanför fönstret. Idag är det blåsigt och kallt, men …. titta på träden hur smidigt dom böjer sig i vinden, se hur gräset böljar fram och åter. Känn dofterna som vinden drar med sig.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Lorelai
2008-08-28 12:19
#3

Någonting jag gör var dag och som för med sig nya tankar var gång.

Tar ett djupt andetag.. blundar.. i anden backar bak och granskar mig själv.
Flera gånger gärna medan jag går.. Att hålla mig igång i konversation under promenad hjälper mig att sortera.

Det har inte gått en dag som jag minns de senaste 18åren där jag inte har tagit tid för personlig granskning. Det är oerhört viktigt för mig att hela tiden utvecklas, gå vidare, växa. Att inte fastna i gamla spår. Jag fullkomligen vägrar att leva ett liv som bara passerar mig förbi. Jag vill vara närvarande för var stund av mitt liv.

SÅ andas.. ta ett djupt andetag och bara var still. Försök få virvarret att formulera sig till en begriplig tanke. Så tar man en sak i taget. Det går inte att sortera ut alla ämnen under ett hopp på en och samma gång. Men det är heller inte bra att gömma undan dem.

StarGazer
2008-08-28 13:13
#4

Läsa en ny tråd, fundera och kommentera. Lite som enomdan ungefär fast för sinnet. =)

LailaBaba
2008-08-28 13:34
#5

Ta några sekunder på sig innan man svarar på frågor. Kanske man svarar "ja" av gammal vana, men upptäcker att man egentligen vill säga "nej tack". Bra sätt att lära sig höra sin egen inre röst, som oftast överröstas.

BiGavia
2008-08-29 11:02
#6

Ska sätt mej i skogen idag och tälja med kniv…en slags meditation.

Bli ett med kniven, träet och skogen.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Annons:
Blodeuwedd
2009-01-25 23:32
#7

(Den här tråden missade jag)

Vad kan vi göra "idag" (i morgon) för att låta själen växa??

Jag sätter mej på en sten i skogen och försöker identifiera och lokalisera ett bestämt antal ljud. Jag försöker sedan att rensa runt varje ljud så att jag endast hör just DET ljudet åt gången. Det skärper sinnet och upplevelserna.
Jag kommer nära!

neina
2009-01-26 00:32
#8

Att låta sig vara fullt närvarande, i sinnet men framför allt också i kroppen. 

Om man inte är närvarande, lever man i sin berättelse om vad ens liv är, och inte i verkligheten. Man bebor inte sitt liv, lever inte i Verkligheten. Då kan själen inte växa heller. 

Så: att vara fullt närvarande. Också i kroppen! (Jag vet, nu upprepar jag mig, men jag vill vara tydlig)

Ibland, om man är närvarande, upplever man saker som gör att själen måste växa vare sig man vill det eller inte: det man upplever gör att den spränger sina bojor. (Ja visst gör det ont när knoppar brister…) 

Intressant och givande att läsa era tankar också! Tack!

Floreat!

[NeferNefer]
2016-04-05 03:08
#9

Krama ett träd, lyssna på fågelsången. Slappna av. ❤️

Upp till toppen
Annons: