Annons:
Etikettallmänt
Läst 2184 ggr
Anco
2008-08-27 11:41

Häxjakt???

Läste inne på "häxor" att en tråd blivit borttagen då den väckt anstöt på andra iFokus sidor….

Om folk från andra sidor ändå går in och läser en tråd, varför i hela fridens namn läser dom inte ALLT som står i tråden utan hakar upp sig på vissa delar….

Att det i den upplysta värld vi lever i är så lätt att skapa hatstämning och avsky…. skrämmer mig en hel del!!!

Fast det är klart….. mata inte trollen är det någon som tidigare sagt!!! Och det är sant, men jag kan inte låta bli att uppröras över den okunskap som verkar råda, trots att vi lever på 2000-talet!!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
Lorelai
2008-08-27 11:59
#1

Det går inte att resonera med det kristna slaget, än mindre new age kristna.
Dem har och kommer alltid att bedriva samma form av häxjakt på allt som de väcks anstöt utav.
Vad som väcker anstöt vet ingen.. det varierar efter humör hos dem.

Häxjakt sker ju inte bara på häxorna, utan på alla som ställer sig utanför den där ramen. Så kommer det nog hänga i för lång tid framöver till.. Måste bara tillägga att jag inte har läst den tråden som har startat det där.. utan jag svarar med min syn ämnet förföljelse i stort. Inte så noga på just denna isolerade händelsen.

rosmarin90
2008-08-27 12:41
#2

Jag tycker inte att det är konstigt när folk reagerar på uppmaningen att hämta gravmull på kyrkogårdar. De flesta av oss som är lite äldre har anhöriga som är begravda och reagerar på gravskändning. Jag antar att Trumman menade forngravar i inlägget på häxor. Men man får inte ens hämta något där om man ska vara laglydig.

Se bara på reaktionen på att kistlock krossas innan man fyller igen gravar. Kalla Fakta tog upp detta som tydligen pågått länge, men för anhöriga är fruktansvärt.

BranDuir
2008-08-27 12:55
#3

Diskussionen om den specifika frågan bör föras i de forum den är aktuell i…inte här!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

rosmarin90
2008-08-27 13:01
#4

oki doki

BranDuir
2008-08-27 13:21
#5

Vi ska ju inte ge mer gödning åt ogräset!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Lorelai
2008-08-27 14:33
#6

Förvisso skall vi inte det. Men jag tycker ändå att det är intressant att disskutera förföljelse i dess varierande färger. Det är ju ändå någonting de flesta hedningar har erfarat genom alla tider från många olika håll.

Nu tänker jag främst på genom historien och inte nutida händelser. Som exempelvis romarnas förföljelse och jakt på hedningarna.

Annons:
BranDuir
2008-08-27 17:27
#7

Märk väl, jag sade inte att vi inte skulle diskutera, meatt vi inte skulle diskutera det aktuella fallet, på Häxor!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Lorelai
2008-08-27 18:57
#8

Druiderna har ju blanda annat varit involverade i åtminstonde romarnas förföljelser. Men inte så mkt utsatta som utnyttjade.. vilket blir utsatta iofs.
Nu skall ni inte ta mina ord som skrivna i sten här.. när det gäller romare och druider vet jag väldigt lite. Där kommer jag ihåg mer om deras krångel med kelter..
Men hur har det sett ut för druiderna? Vad skriver historien om deras förföljelser?
Shamanen.. har denne blvit nämnvärt förföljd under tidens gång?

Anco
2008-08-27 19:27
#9

Jag är också väldigt dålig på historien om druider och shamaner… men har något litet i bakhuvudet att även shamanerna har blivit förföljda/förbjudna när kristendomen gjorde sitt intåg.

Var det inte så bl a i norra Sverige att samernas shamaner/nåjder inte fick utöva sina riter p g a kristendomen och att samerna inte fick prata sitt eget språk utan skulle hålla sig till svensk?!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Lorelai
2008-08-27 20:18
#10

#9 Ja det verkar ju vettigt..
Eller.. *s* Inte så vettigt som troligt. De där jäklarna igen alltså.. Finns det någon annan religion som utövar så mkt hat?

Anco
2008-08-27 20:25
#11

#10  Jaa du… det är väl lite tveksamt. Om inte annat så är det väl kristendomen som har stått för de värsta och grymmaste religionskrigen under historiens gång.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

SEViking
2008-08-27 23:44
#12

Den dokumenterade historiens gång!

SEV Oskyldig

Sebastian
2008-08-28 10:48
#13

#8 Du kan ju titta på samernas "shamaner" Där har du förföljelse. Nordamerikas medicinmän blev stympade för att statuera exempel Kommer-vi-åt-dem-kan-vi-ta-er. Sen kan man väl generellt säga att överallt där kristendomen har kommit åt har de förföljt de som ansetts heliga av det lokala folket.

Mvh Sebastian.

Annons:
[trumman]
2008-08-28 11:22
#14

#9 Även buddister har slagit hårt mot shamaner.

I Tibet tvingades Bôn-traditionen att gå under jorden ett tag för att buddisterna slog ned så hårt på dem.

Men eftersom shamanismen är levande, och inte en religion, så löste det sig enkelt: man tog helt enkelt in det buddistiska i sin praksis och så var alla nöjda.

Mvh, T

Sebastian
2008-08-28 11:25
#15

#14. Finurligt.

[trumman]
2008-08-28 11:32
#16

#9 Jo det stämmer med nåjderna, de blev tom brända på bål några av dom. Massvis av trummor togs och brändes också. Det var ju så att man hade "en trumma i varje tält" som det skrevs. Man shamaniserade till husbehov helt enkelt.

Dessutom tog man samiska barn och satte dom i Norska familjer för att "göra folk av dom" - detta hände för inte alls så länge sen.

Den samiske storstads-shamanen Ailo Gaup var ett av dessa barn.

Mvh, T

Lorelai
2008-08-28 12:32
#17

Men jisses.. det där hade jag ingen aning om. Men nog ha samerna fått sig sina smällar och får väl än?

Ja där har vi väl överlevnadstrategin? Att anamma den stränga, väva in den och på så vis överleva.. Ge den inslutna religionen en känsla av vinst..
*S* Lite lustigt att den religion som har orden "vända andra kinden till" är sämst på det. Medan jag tycker jag ser det användas av alla andra sorters tro och levnadssätt.

StarGazer
2008-08-28 13:11
#18

#17 Det handlar nog inte så mycket om religionen i sig som utövarna. Vi har ju alla hört uttrycket "som fan läser bibeln".

Lorelai
2008-08-28 13:44
#19

#18 Poäng tagen.. :)
Nu finns det ju risk att disskutionen vänder rikning. Men jag har ofta undrat över det där..
Om en religion har flest inskrnkta.. vad är dte då med religionen som lockar just dem? Det måste ju vara någonting i religionen i sig som dar till sig just den typen av personligheter? Så helt frikänd är inte religionen i sig.. eftersom den fortsätter att dra till sig uthövare som har skygglappar.

StarGazer
2008-08-28 14:48
#20

Oj! Hur mäter man vilken religon som har flest inskränkta, vilken måttstock använder man och från vilken religon härstammar den? Inbillar mig att det inte går att mäta det faktiskt utan att det nog snarare är så att den religon som har flest utövare också har flest puckon (om vi räknar de stora religonerna).

Sen är det inte ett val för stora delar av världen vilken religon man ska tillhöra, det är ett arv som förmodligen inte är helt lätt att ta sig ur om man skulle komma på tanken att försöka, indoktrinerad sedan barnsben. Får man höra samma sak tillräckligt länge och tillräckligt många gånger så blir det en sanning till slut.

Tror inte att det är något speciellt med själva religonen i sig som lockar till sig inskränkta utövare snarare aktuell miljö som utövaren befinner sig i. Annars borde det solklara valet för alla illdådare vara att bli katolik, gå och bikta dig så är du försonad med gud igen, han förlåter allt. =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: