Annons:
Etikettallmänt
Läst 2619 ggr
SEViking
7/30/08, 3:51 PM

Förbannelser i ondo

Startar en ny förbannelsetråd, där ni kan förklara om eller varför ni vill eller tycker man ska lägga onda förbannelser mot någon.

Den andra tråden har tappat sitt fokus, den bollar mest denna fråga nu.

Jag själv är emot en förbannelse i ondo.

SEV Oskyldig

Annons:
Anco
7/30/08, 4:26 PM
#1

Att överhuvudtaget förbanna någon i ondo, eller i avsikt att skada anser jag helt förkastligt.

Som någon tidigare sa…. i nödvärn, för att rädda sitt eget liv… ja då är rätt mycket legalt anser jag.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Lorelai
7/30/08, 6:33 PM
#2

Det är ju lite klurigt i och med att vad som är av ondo skiljer sig lite från person till person.
Men säg så här.. Skulle någonting eller någon hota mina barn tvekar jag inte en sekund att ta till med alla mina medel för att beskydda dem.
Vad som är ont och gott i ett sådant läge kvittar mig brutalt lite.
Men nej.. jag skulle inte förbanna någon illa bara för att personen retar mig.

Sebastian
7/31/08, 12:07 PM
#3

Instämmre med nr2 Kanske är det småbarns-genen som talar. Men menar du SEV en förbannelse där uppsåtet är att skada utan att man själv blivit skadad? Sen kan vi ju debatera om ont/gott i evighet.

Bappho
7/31/08, 12:25 PM
#4

Som jag skrev i förra tråden. Att bara kasta ur sig en förbannelse är sällan konstruktivt. Man kan använda kraften bättre.

Jag har dock förbannat en gång. Det var mot en "stalker" och hans kumpan (mina barns farmor är sångerska och dessa personer har plågat henne och hennes barn i en massa år och nu var det alltså dags för mina). Någon av dem tog sig t o m in på dagis… 

 Min förbannelse fungerade, eller så ville ödet detsamma som jag, vad vet jag ;-) Hur som helst, så ångrar jag inte det jag gjorde…

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

SEViking
7/31/08, 12:54 PM
#5

Ja Sebastian, i syftet att skada

SEV Cool

lightseeker
7/31/08, 4:59 PM
#6

som jag minns nu, så har jag bara förbannat gud, vid ett tillfälle när en väninna blev funnen mördad, jag tog tillbaka det i nästa andetag, men det kom spontant utan en tanke, ur magen.

Jag vet bara, att det är svårt att döma någon annan, som skulle välja själv att döma, för man vet inte hur det är, innan man har vandrat i den människans skor.

Annons:
Ijin
7/31/08, 6:08 PM
#7

Det är väl bara lägga förbannelsen på sånt sätt så att den bara "aktiveras" då personen ifråga gör något dumt?

Lindbygarden
7/31/08, 6:25 PM
#8

Jag har ingen aning om hur man lägger en förbannelse så jag behöver inte ta ställning till det:o)

Men generellt om jag kunnat så anser jag väl att ….man ska tänka sig för både en och två och tre gånger innan man gör ngt sådant.. Som tidigare nämnts, skulle ngn hota barn så skulle jag göra allt för att skydda dem…

Men i övrigt så tror jag att många prövningar är till för att vara..

[trumman]
8/2/08, 3:57 PM
#9

Gott eller ont finns inte. Bara olika människor med olika uppfattnikng om vad som är gott och ont.

Jag gör sot & bot lika lätt, men jag BOTAR hellre, för sån är vägen min.

Ett exempel på sot var då den där våldtäcktsmannen härjade och bet örona av flickorna här uppe i norr. Då sotade vi karln och 1-2 dagar efter tog de honom.

Mvh, T

Lorelai
8/2/08, 10:27 PM
#10

#9 det var bra och beskrivande ord för det.. Bota eller Sota. Det tar jag nog till mig utav. :P

Bappho
8/4/08, 12:40 PM
#11

Jag är lite nyfiken på vad som menas med förbannelser i den här tråden. En förbannelse för mig är när man drar olycka och t o m död över en person. Det blir som en hämndaktion.

Att t ex sända en våldtäktsman i fängelse som trumman skriver ovan är att använda kraften så som den borde användas mer tycker jag.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

BranDuir
8/4/08, 8:24 PM
#12

Härligt att se och läsa era tankar om detta ämne!…precis vad som var tanken med tråden från början!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

SEViking
8/5/08, 2:02 AM
#13

Jag tycker att order förbannelse är så missbrukat och tillvridet. Det har en negativ klang, och då med ens blir förbannelse en negativ sak.

Men som #0 så menar vi ju då en av ondo sänd trollgrej så att någon annan far illa, trummans "sota"

Jag tycker det inte är tillrådigt att göra det, det är som någon annan skrivit en hämdaktion. Det är väl alla saker man gör för att skada någon. Men vaknar ju inte en morgon å bara tycker att nu ska jag skada den där dumma jäveln. Det föregås ju i allmänhet utav något som denne mottagare gjort mot en själv eller nån annan.

Jag e alltså emot detta.

SEV Oskyldig

Annons:
[trumman]
8/7/08, 7:57 PM
#14

#11 Att sota är tex att styra en annan mot dess vilja in i en situation eller händelse den inte vill in i. Man kan också sota genom att sätta sjukdom och svårigheter på folk. Förr sotade man genom att döda renhjorden, locka varg eller annat.

Vi (om det nu var vår förtjänst) la oss i hans fria vilja, vi la oss i hans liv, styrde och ställde för att VÅR moral skulle vara den som vann över hans.

Hans verklighet, och hans sanning, är ju inte mer värd än vår. Inte mer rätt eller fel heller… därför kallar jag det vi gjorde SOT för vi påverkade och styrde honom rätt i fällan.

Men jag är glad för att det funkade, om det nu gjorde det. Fast blev han iaf.

Mvh, T

[trumman]
8/7/08, 7:58 PM
#15

#13 Enig med dig, skulle inte sota sjukdom eller annat på folk. Det kan bli ett allt för högt pris att jobba med dom krafter som rår över sånt tror jag.

Hellre tränar jag på att vara överseende och förstående :)

Mvh, T

SEViking
8/7/08, 8:59 PM
#16

#15 samma här, då sover man gott om nätterna.

SEV Flört

BiGavia
8/7/08, 9:07 PM
#17

Kan inte förbanna någon, då förbannar jag mej själv, genom att jag är en del av alltet.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BiGavia
8/8/08, 1:04 PM
#18

** Är det bara jag som känner att jag är en del av alltet och då inte kan skada någon, alla och allt är mina systrar och bröder.

Hmm…förklaring varför jag är knäpp då..

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Jodrena
8/8/08, 3:24 PM
#19

#18 :) du vet nog själv också att du inte är knäpp. Det är väl just det att man är en del av alltet som gör att det också slår tillbaka till en som ringar på vattnet.

Och om man vänder på det BiGavia precis sa, så bör man väl heller aldrig förbanna sig själv om man är mån om andra. hmm. Kanske inte så vanligt att man förbannar sig själv….eller? Det beror nog på hur man tar på ordet "förbanna".

SEViking
8/8/08, 4:10 PM
#20

Hmm, då får ni ursäkta mig gott folk att jag röker. ha ha ha

Alla är en del av alltet, men man får inte gå till överdrift. Varför det då? Jo det gör ingen annan. Inte springer väl du ner i vattnet å tror du kan andas det bara för att andra som också är del i alltet kan det? Å inte vägrar väl du sova för då somnar alla andra vid ratten.

Åså kan vi ju se det lite åt YinåYang-hållet, om du ger ris åt någon får någon annan ros. Då skulle vi ju inte kunna va snälla heller, för då blire ju dåligt för nån annan om man gör bra för nån.

Så, att inte skada någon för att man själv blir skadad då man är del av alltet, det är en överdrift av förhållningssättet.

Överdrifter, det blir lätt så att folk överdriver sin roll som upplyst människa. Kommer man till handgemäng så kan det ju vara just det som är meningen, för att den man gemängar med ska vakna till.

Du e inte knäpp raring, men nog tycker jag att du i detta spörsmål överdriver din inställning.

SEV Oskyldig

Annons:
BiGavia
8/8/08, 4:58 PM
#21

Nu hårddrog du det SEV…Men om jag förbannar en del av pusslet så den biten försvinner. Då är ju pusslet inte helt längre, eller hur? Så det blir av ondo att kasta förbannelser omkring en? Då är det bättre att hjälpa och skapa balans….

Förbanna sig själv, ja det är jag nog inte oskyldig till. Du gav mej nåt att tänka på Jodrena!! Tack.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

[trumman]
8/8/08, 5:01 PM
#22

#21 Errrr…. så så fort du äter ngt får du ångest för att du bidragit till att en pusselbit försvunnit??

Det där håller ju inte.

Vi är en del av Alltet - ja, men vi är INDIVIDER. Som dropparna som utgör havet.

Låt oss inte göra mer flum av det än vi behöver.

Mvh, T

BiGavia
8/8/08, 5:23 PM
#23

Ånej, trumman. Inget försvinner för att jag ätit det.

Jag är inte förmögen att förklara (inge flum ;) bara naturligheter) Lägger mej ner och visar strupen.

Individdroppar i havet inte dumt….nu ska jagTyst

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

[trumman]
8/8/08, 5:52 PM
#24

Då får du förklara vad du menade då du sa "Men om jag förbannar en del av pusslet så den biten försvinner. Då är ju pusslet inte helt längre, eller hur?"

Mvh, T

BiGavia
8/8/08, 6:15 PM
#25

Okej, ska försöka, du är en del av mitt liv nu eller hur?

Om jag förbannar dej nu… så försvinner du ur mitt liv och det kan aldrig bli helt igen… iof vet jag inte vilka pusselbitar som ev kommer in. Vi är här för att lära av varandra…både på ont och gott.

Hmmmm, nä kan inte fixa detta Broder.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

spindelfot
8/9/08, 12:35 AM
#26

'din själ är hela världen' som det står i siddharta. Men vad är hela världen då?`Är min själ världen som jag ser den? Men alla andra själar som också ser världen ur sina själars filter? Då är vi alla hela världen, och alla är vi en och alla är vi skilda.

älskar att röra till det såhär om kvällen.

Ni har spännande diskussioner här. Själv vet jag inte om jag har makten att sota någon, så stark är nog inte jag, så jag vill inte sitta och låta som om jag skulle kunna men låter bli pga mitt goda hjärta..

Jag har förbannat gud och allihopa omkring mig tusentals gånger säkert under mitt elaka liv, vridit mig som en motvillig fisk i livets nät, spottat elakt på alla som kommit, och ingenting har hänt;) jag känner det som att man tvingas att leva ett elakt liv ibland, man fogar sig till slut och gör det bästa av det man har. Men visst är slumpen och ödet märkligt ibland, ibland känns det som om saker sparkas i balans, rubbas och ordnas så att vi ska få vår 'rättvisa'

är det produkten av en hatfylld önskan eller helt enkelt, tidvattnet som kommer in och tippar över, efter en tids frånvaro. *jak er mystisk indianhest idag*

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

SEViking
8/9/08, 1:30 AM
#27

BiGavia

Du säger jag hårddrar eller märker orden. Men det gör ju du me. Om du äter så finns det ju kvar fast i dej istället. Okej det är ja me på. Men om ja förbannar nån så inte försvinner han för det, en förbannelse säger ju inte *poff* å så e nissen borta. E bara att jag tagit bort det onda ur min sfär, men (den energin) finns ju kvar, bara ite hos mig. Jag har kanske fyllt på det spejset denna onda nisse hade med kärlek istället.

Visst, ja e på din linje, man ska inte skada någon annan av i stort sett vilken orsak som helst. Men det finns tillfällen i vårt liv, och i världshistorien då en del folk bör trollas bort, för att gagna något annat mycke kärleksfullare.

Så, min slutkläm. Undvik att "sota" i största möjliga mån. Å så förstås ett MEN.

Kram till dig lilla vän.

SEV Flört

Annons:
SkallePer
8/9/08, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#25, BiGavia: Det hela faller på att det som du utrycker som "helt" håller du för konstant dvs som det  var innan biten (eller vad det nu var) äts.

Allt är en del av allt och delarna är föränderliga och ingår i helheten. Den form som vi möter delarna i upplever vi oftast som mer eller mindre konstanta och därmed så kan vi säga att helheten inte finns längre.

Allt är energi men i olika former och nivåer likt lager i en lök. Helst en rödlök, en vitlök funkar inte för då går det bra att förbanna åt hellskotta för då är vi departitionerade hela bunten… *ASG*

tjolahopp,

SkallePer

BiGavia
8/9/08, 11:17 PM
#29

helhetens illusion och energiernas olika frekvens, ger en beständig rörelse som ej "helt" stannar av nån gång…

Synd att hösta huggtrumma bild var en miniatyr.

Väl mött vänner

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Lorelai
8/10/08, 10:04 AM
#30

Hur kan man berøva alltet någoting om man ær en del av det?
"Ingenting førsvinner." ær ett talesætt.. Visst bløder såret om skorpan plockas bort, men den førsvinner ju inte.
SÅ bara genom att kænna sig och vara en dek av alltet så ær det omøjligt att gøra skada genom bland annat køttætning.

Upp till toppen
Annons: