Annons:
Etikettallmänt
Läst 3258 ggr
Searchingmoonwolf
2008-07-29 21:07

Skillnader mellan Druider, Shamaner och Häxor?

Med risk för att bli nerbuad tänker jag fråga detta. Räcka ut tungan
Läser och läser om bl.a. Druider och Shamaner, men min hjärna vill inte få in vad som skiljer dem alla tre åt…  Jag skulle inte kunna svara på frågan "Vad är druidism, Shamanism och Häxeri?" Mjoo, jag är ute på stora, osäkra hav… Generad

Jag har svårt att få klarthet i vad en Druid, vad en Shaman och vad en Häxa är, skilt för sig?

//S Cool

Annons:
BranDuir
2008-07-29 21:19
#1

finns en tråd som heter "skillnaden mellan oss"  den förklarar lite grovt…. här

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

aris-eile
2008-07-29 22:08
#2

Kort sagt kan sägas att Druí's stig har plats för Allt eftersom Allt representeras.

Druiderna är enkelt förklarat den "samhällsklass" som besitter kontrollen över det som sker… Det finns präster, domare, lärare, musiker… historienedtecknare och berättare, och framför allt de som skötte mediciner och trollkonster.

Druiderna är ganska politiskt involverade, men mest på en medlande funktionsbas. Eftersom de skall förhålla sig neutrala anses de oftast som rättvisa. Druiderna är inte bundna till en gud eller en religion… på så vis dyrkar man ingen eller inget särskilt. Men det finns plats för religioner.

När det kommer till shamaner arbetar man framför allt med andra och använder dessa för att uppnå syften eller få fram ett sådant och inom den lägre magiskolan som häxeri så förflyttar man energier och materia från en plats för att återskapa en annan form på ett nytt ställe. Man broderar väven, med trådra från en annan plats av väven… man river upp och gör nytt.

Det är en stor skillnad att arbeta med energier, i vilken form de än anses ha, och att leva i energierna och verka för dem och med dem för ett syfte utöver sina egna.
Det innebär ett stort ansvar… som vissa inte har grepp om… utan tror att indirekta effekter, utanför deras kontroll inte kan förutses eller tas med i beräkningarna.

Det händer att vi alla bommar ibland och missar en del av enheten, varför vi får förlika oss till att göra det vi gör bäst… inte pilla i områden man inte har med at göra.

Searchingmoonwolf
2008-07-29 22:27
#3

Tack ska ni ha både två. En aning klarnade det. Fattar inte varför det är så svårt för mig att se skillnaderna, kanske för att det är så små olikheter…

Är jag helt ut och sväva om jag säger att det känns som om häxorna är lägst ner på viktighetsrangen? Att det har någon betydelse att vara Druid och Shaman men inte så viktigt att vara häxa…? Rätta gärna till mig…Cool

aris-eile
2008-07-29 23:16
#4

#3
Alla steg är viktiga för helheten… ingen viktigare än den andra…
Högre-lägre är bara en definition… inget annat… för vad vore det ena utan det andra.

Till och med klantar behövs, de är också viktiga.

Hur du känner och vad du lägger i det, kan jag inte uttala mig om. Men att om någon känner sig förmer än någon annan… så är de lite skevt ute.

Lorelai
2008-07-29 23:30
#5

#3 Förmodligen plockar du upp den känslan för att han använder orden lägre magiskolan som häxeri.
Själv märker jag inte av någonting sådant.. bara att druider och shamaner oftast tenderar att vara mer organiserade än häxor. Häxor är lite mer spridda för vinden.

Searchingmoonwolf
2008-07-30 00:30
#6

#5 Det kan bra hända att det kommer därifrån. Det var en annan tjej som oxå berättade så att det kändes som om häxorna är mindre värda än D&S. Kanske bara jag som får en sån känsla… Jo, det kan jag tänka mig att häxor är mera spridda för vinden…

Annons:
BranDuir
2008-07-30 00:42
#7

För att klargöra det hela enkelt…ALLA har lika värde och det är betydligt enklare och viktigare att betona LIKheterna framför olikheterna!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Anco
2008-07-30 00:59
#8

Det är som jag skrev en gång tidigare…
Egentligen är likheterna fler än olikheterna, för det som det hela går ut på (i väldigt stora och förenklade drag) är att i första hand värna om Moder Jord och hennes resurser. Att hjälpa och stötta. att lära ut.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ijin
2008-07-30 01:33
#9

Hmm… Ska itne druider vara extremt ört kunniga och så..?

BranDuir
2008-07-30 01:37
#10

finns inget som heter SKA vara….varje kunskap är en skatt i sig och den som väljer örtakunnigheten lär bli extremt duktig eftersom varje dag utan en ny kunskap är en förspilld dag….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Searchingmoonwolf
2008-07-30 11:41
#11

#7 Jo det förstår jag att man vill ta upp Likheterna och inte olikheterna. För det kvarstår mitt lilla problem med att skilja dem åt. Det är typ med huvudintressena jag vill veta skillnaderna; Druider känner för träd, Shamaner och deras trumresor och häxor och…?. Eller är jag ännu mer ut och sväva nu…? Generad

Ni förstår kanske då varför jag vill ha lite klarhet i saken…Cool

Anco
2008-07-30 12:19
#12

Det kan nog vara så att de är mycket lika alla 3 men har i mångt och mycket helt olika "arbetssätt".

Shamanen arbetar väldigt mycket med andarna och den andra världen.
Druiden arbetar mycket med gudinnor/gudar, förfäder bl a,  i denna världen.
Häxan i sin tur jobbar med lite av varje, beroende på vilken sorts häxa du frågar. (wiccaner, vildhäxor etc)

I stort kan man väl säga att det sätt som fungerar för dig är rätt sätt, så länge du följer regeln att inte skada någon/något.

Detta var mycket föenklat och i rejält stora drag :)

Hoppas du blir lite klokare…. och inga frågor som ställs är för dumma för att ställas :))

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

SEViking
2008-07-30 13:13
#13

Det är en jädrans stor skillnad på örtkunnig och läkekunnig.

Shamaner/Druider (å kanske häxor, känner inte jag till) "pratar", med ex träden/andarna om vad som är bäst att använda vid just det tillfället frågan ställs. Denne person blir automatisk örtkunnig i andras ögon, men kanske själv inte har en susning om hur en blåsippa ser ut.

Så örtkunnig, läkekunnig, shaman, druid, häxa. Det är bara ord.

SEV Cool

Annons:
Searchingmoonwolf
2008-07-30 15:11
#14

#12 Du sa det så som jag var ute efter.  Det är kanske vad som skiljer dessa åt i praktiken som jag är ute efter. Vad är det som gör att man kallar sig Druid, Shaman och Häxa?

Förlåt om jag tragglar om en och samma sak hela tiden…Generad Jag VILL förstå Olikheterna, samtidigt som likheterna…

 En sak som kanske skulle hjälpa mig är om ni kan förklara vad det är som gör ER till Druid, Shaman eller Häxa. Skrattande

Jennix
2008-07-30 15:25
#15

#14  Jag väljer nog att inte kalla mig något, även om jag är intresserad av shamanism och jag känner ofta en samhörighet med dom som vill kalla sig häxor.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

rosmarin90
2008-07-30 15:28
#16

#14# För mig är det ett intresse för det shamanska och just nu vill jag lära mig mer om Druiderna. Jag är ingetdera, bara en enkel kvinna som fortfarande är nyfiken på väldigt mycket inom det här området.

Anco
2008-07-30 16:21
#17

#14 Vad det är som gör att man kallar sig det ene eller det andra?? Ja du, det kan ju bero på vilka personer man har runt sig, vad dom praktiserar t ex.

Själv har jag alltid kallats häxa för det jag sett,hört, upplevt och sedan trott att andra också gjort, vilket det visat sig icke vara fallet :) 
Men jag är en sökare och har under flera år sökt  och prövat flera vägar. Mycket tack vare HiF har jag nu funnit den stig som passar mig och som jag nu vandrar på.

Det är som jag tidigare sa…. Om det fungerar och känns rätt för dig, det du tror på, det du känner… Ja då är det rätt väg för dig.

Vare sig det är att stå och koka ihop örttinkturer, be böner vid ett altare, trumma fram en hjälpande, gå i skogen och tala med träden och dansa med dem.

Om du tycker det känns rätt att göra alla dessa saker…. helt ok… känns bara en sak rätt…. ok det med.

Sedan tror jag att det finns vissa företräden som kan förknippas med de olika "titlarna" Det kanske inte är så ofta en shaman eller druid flaxar omkring på kvastar t ex….. (obs…. skojar)

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Searchingmoonwolf
2008-07-30 16:44
#18

#17 Du är då skojig. (med din "flaxa omkring på kvastar"-kommentar). Räcka ut tungan Tack för dina svar. De ger alltid nåt nyttigt.

Jag är juh nybörjare på alla plan, fast jag alltid känt mig dragen till häxor. Så jag är väl ännu sökare så att säga. Jag känner mig mest dragen till trad. häxorna, eller iaf. är de närmast. Wicca och allt som är mera religionsbetonat känns inte nåt för mig, iaf. inte i detta läge. En blandning av mycket känns bättre, som jag märkt att många gör…

För att kunna definiera sig måste man veta vad det är man har att välja mellan, och nu känns det lite stökigt…Fundersam

aris-eile
2008-07-30 17:11
#19

Det är också skillnader och likheter mellan att vara något och sympatisera med något…

Folk får väl kalla sig shamaner, häxor och druider bäst de vill… det visar sig vad de är förr eller senare.

Det finns de som kallar sig läkare med, utan att vara det, men det straffar sig ganska snart, det också.

Anco… andas…. in och ut… tänk efter vad du skrev framför allt i inlägg #12.

Anco
2008-07-30 17:21
#20

#19 ?? Du får ursäkta mig…. nu är hjärnan överhettad…. du har sett något som jag inte har…..

Help me out here… please :)

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
aris-eile
2008-07-30 18:28
#21

"Shamanen arbetar väldigt mycket med andarna och den andra världen."

Shamanen (Schamanen) arbetar mycket med andarna… och framför allt med drömmar och med astrala funktioner, resor och genom det andliga (andras eller egna) utföra sitt kraftarbete. Andarna är energier, precis som allt annat och kan påverkas och påverka i samma grad. Shamanen är mycket en kanal för energierna att arbeta genom, liknande ett medium.

"Druiden arbetar mycket med gudinnor/gudar, förfäder bl a,  i denna världen."

Druiden arbetar mycket världsligt. Det finns druider som över huvud taget inte arbetar andligt eller med andllig utveckling. Det finns inget som säger att en druid arbetar med gudar/gudinnor eller andra väsen alls. Druidens främsta uppgift är att bibehålla balansen mellan det levande i vilken form det än må ha.
Sedan finns det andliga druider som verkar genom en religion, den religionen kan vara personlig eller en organiserad… gammal, utdöd eller till och med baserad på kristendomen.
Druiden är enligt det den tror på inte en person som arbetar med Något… den arbetar i Allt… Med sin egen personliga inriktning. Inte ens tidigare var druiderna ett sammansvetsat gäng gubbar som hade en homogeniserad andlig syn.

"Häxan i sin tur jobbar med lite av varje, beroende på vilken sorts häxa du frågar. (wiccaner, vildhäxor etc)"

Häxan… ja… wiccanen… den fria häxan, kökshäxan, sierskan, offrerskan, bedjerskan, måndyrkerskan (även manlig form kan skrivas in efter behag.) arbetar med mycket men verker väldigt i det lilla… Det är mycket 1-on-1 eller i små tätt sammanslutna grupper… Väldigt individualistiskt och ideologiskt. Jag vet häxor som lagar otrolligt god mat… bara med sin egen kärlek som kryddor och jag vet de som offrar och uppnår stora saker genom sina böner till makterna… Häxor är i stort sett, enligt detta personer, som genom sina verk och önskningar uppnått en finness, ett mönster och ett medvetande som makterna lyssnar till. Men dessa är inte många… Men många fler vill höras.

"I stort kan man väl säga att det sätt som fungerar för dig är rätt sätt, så länge du följer regeln att inte skada någon/något."

Detta är en typisk "häxfras", till och med en grundsten inom wicca… Gör vad du vill, så länge du inte skadar någon eller något… Dessvärre är det då så… gör inget… För allt du gör får konsekvenser på andra… till och med negativa sådana. Det är den som utsätts… som avgör om det skadar, inte den som utför.
Så häxan bör inte enligt den tesen, över huvud taget arbeta med makterna eller påverka saker andligt, eftersom det inte kan kommas från att någon eller något kan skadas av det.
Här håller jag inte med… Jag är av annan åsikt när det handlar om skada-skador… och vad det innebär för det stora.

Lorelai
2008-07-30 18:40
#22

Där har du #21 något. Lite ur ämnet här men..
Ditt sista stycke där om att inte göra någonting. Hur är det tänkt att man skall göra någon nytta egentligen om man aldrig får nyttja kraften?

aris-eile
2008-07-30 18:53
#23

#22
Jag vet faktiskt inte.. det kan vara ett sätt att rättfärdiga det man gör, eller så är det bara ett exempel på att man inte ser bortom den egentliga handlingen… och att det egentligen skall stå "gör vad du vill, så länge du inte gör det för att skada någon".
För det är oundvikligt ibland… Men man kanske inte har för avsikt att såra fem, för att hjälpa en. Men att hjälpa en kan skada många.

blodtopp
2008-07-30 21:32
#24

Felet med den svenska översättningen av "And it harm none, do what you will" är att ordet will har blivit direkt felöversatt till vill. Will på engelska betyder ska, och inget annat.
  Om man då översätter meningen med "gör vad du ska" så får hela meningen en helt annan innebörd.

Du får ursäkta mig a_e, men jag får den känslan av att häxor för dig bara är några som 'hittar på saker för att det är ballt och att man inte ska ta dem på allvar'. Men är det shamaner och druider det handlar om är det minsann allvar. Vad är det som gör att en häxa/wiccan inte 'kan' nånting?

Om jag har fel så får du gärna säga hur.

aris-eile
2008-07-30 22:29
#25

#24
Ja, du har fått helt fel känsla av mig.

Skall se om jag kan förklara.

För det första har jag inga fördomar eller särbehandlar någon… jag behandlar alla lika bra eller illa, beroende på vem som ser på det jag säger. Alla för mig, har samma värde och sin plats i det som sker.
Jag har i många inlägg försökt förklara, men det verkar som om jag måste ge en separat förklaring för varje enskilld medlem. I mitt inlägg om den högre-lägre magin, förklarade jag att det inte är en nedvärdering av den lägre magin, utan att den verkar på ett lägre plan -här- och att den högre verkar i de yttre sfärerna.
Även stora delar av druidismen och shamanismen ligger inom områdena för den lägre skolan, då den verkar lokalt i det slutna system vi kallar världen. I den dimension vi lever och verkar i.

Jag har aldrig påstått att häxor och wiccaner inte kan något, tvärt om… jag har stor tilltro till vad ni kan och gör. Frågan är inte den… frågan är vad jag tycker om det, eller hur? Det är en preferens jag har största rättighet att bära. Jag behöver inte tycka om att jag ser det som att det ställs till en massa av nykläckta wiccaner som gräver runt med sina långa naglar och smetar ut färgerna så man till slut inte ser vad som målats på duken.
De som däremot är häxor med förnuft… ni är en del, vare sig ni är wiccaner eller fria i tanken har jag stor respekt för och ser faktiskt på er som vilken sund och fin människa som helst.
Det är inte ni som är problemet.. utan de häxor som precis läst en bok och börjar utföra ceremonier, ritualer och formler om än det ena och än det andra som skrämmer mig. Så länge det inte skadar den som är föremålet. Problemet är alla andra som påverkas.

Men du har rätt i en sak, blodtopp… det finns de som kallar sig häxor och wiccaner som för mig bara är sådana som "hittar på" för att det är tufft och ballt… men så och bland mina bröder och shamaner, gnostiker och muslimer.. kristna och judar… de finns överallt. Inga grupper undantagna. Några utelämnade… men ingen glömd i mig.

Man kan inte skapa något ur intet, i ett slutet system. Ej heller ta bort det… De makterna man arbetar med inom häxkonsten är energier, som är delar i ett slutet system. Många häxor tycks missa den biten… och de missar en stor del av den hela bilden. Tyvärr…

Druider och shamaner sysslar generellt sett väldigt lite med häxkonster och magi… varför jag kanske verkar "klanka ner" mindre på dem… de stör inte ordningen lika mycket, ens som noviser.

Så har du förstått nu, att jag inte hatar häxor… även om du kanske inte håller med mig i det jag säger… om hur saker fungerar? Ser du i det jag skriver att jag anser att alla har sin plats och lika värde?

Sedan har vi.. din översättning… "will" har i detta fallet många betydelser, vill, skall, önskar osv… även ordet vill har flera betydelser i svenskan… tolkningen därav, vad som är rätt och fel översatt… den är subjektiv. Oavsett är det ändå inte något annat än en omskrivning av det jag ändå säger… när det kommer till viljan.

BranDuir
2008-07-30 22:35
#26

Du är novis inom Druidismen Aris Eile…och genom att kalla det vi sysslar med för lägre magi så stör du ordningen väldigt mycket….!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

aris-eile
2008-07-30 22:43
#27

#26
Tvärt om käre broder… jag skrev stora delar av druidismen och shamanismen… inte det som rör Allt.

Eller hur?

Druidismen är mycket mer än det rent andliga, som jag sade… det finns ganska stora utrymmen för det som klassas som den lägre skolan och dessutom det som inte tillhör någon magiskola alls. Utan att jag för den sakens skull stör någon ordning, väldigt mycket, genom att föra fram det i ljuset.

Helt klart, BD, finns det druider som har stora förmågor att använda sig av det universum vi känner… men det finns långt större del av de som skriver dikter, läser örter och arbetar med jordklotet elelr bara sämmhällena därpå.

Eller hur?

Annons:
BranDuir
2008-07-30 22:51
#28

Inom egyptisk magi finns hög och låg magi, all magi som syftar på att uppfylla önskningar, njutning och hjälpa andra räknas som låg magi, likvärdigt med svart magi, medan hög magi har med att utveckla sig själv som männska och själ, allt som passar in på att växa som individ inom magin räknas då som hög magi, likvärdigt med vit magi enligt västerländskt dualist tänkande inom magin, men enligt egyptisk magi räknas ingen magi, hög som låg då som ond.

Den som uppnått högre vetande inom magi, inser sedan snabbt att det inte finns vit eller svart magi, utan att det är bara energier man använder sig av för att uppnå ett visst mål, som tex med elektricitet, som kan värma och lysa upp hem, eller döda någon i elektriska stolen, alltså är magi vad man gör det till.

Man kan enligt egyptisk magi sätta in magi i två fack, högre och lägre magi. Allt som tillhör denna värld, som materiell framgång, kärlek osv är lägre magi medan all form av personlig utveckling är högre magi.

Trefaldighetslagen (eller lagen om tre) inom magin säger "Gör vad du vill, bara du inte skadar någon annan". Det betyder att allt som du ger ut, kommer tillbaka till dig trefaldigt. Om du använder dig av en destruktiv magi gentemot någon annan, kommer den att slå tillbaka till dig själv tre gånger värre. Detsamma gäller om du gör något bra, då kommer det goda tillbaka tre gånger. Det är en kosmisk lag. Den vassa eggen på athamen påminner om den makten. Därför måste man alltid tänka igenom den magi man ska göra noggrant.

Hur kommer andra att påverkas av magin?

Saken som stör, min vän , är att du uttalar dig tvärsäkert och kategoriskt utifrån ett Thelemiskt perspektiv…något som inte har ett dugg med Druidism att göra.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

aris-eile
2008-07-30 23:06
#29

#28
Jag kan helt klart säga att det inte var min mening att stöta mig med någon eller något med mitt inlägg… och om jag stötte mig med dig för att förklara för många andra… kan jag bara be om ursäkt för det.

Men att jag uttalar mig tvärsäkert är en förutsättning för att jag skall uttala mig alls då jag ombeds att förklara min syn på något, annars kan jag lika gärna vara tyst. Oavsett vilket perspektiv jag lägger fram… om det är, som i detta, ur ett thelemistiskt perspektiv, eller genom ett bibliskt, som jag också gör ibland. Dessutom händer det att jag uttalar mig ur det perspektiv, som vi båda delar… men eftersom jag ännu inte har någon tvärsäker grund däri, händer det inte ofta och i princip aldrig ur det magiska perspektiv, då det är en gren av druidismen jag inte studerat mycket. Där är det du, min vän som för talan för saken. Jag studerar ännu grunderna till det som är andligheten inom druidismen.

Men av ditt inlägg fick jag intrycket att jag störde någon form av ordning i det stora, med mitt uttalande.
Så det var ju bra att jag fick veta att jag bara störde individer… att själva inlägget var störande… men att det inte störde något i det stora. Det kan jag leva med, men jag beklagar som sagt och ber om ursäkt för att det störde bland annat dig.

Må vara hänt att jag är novis inom druidismen… men därmed inte sagt att jag är okunnig, ny eller oinsatt inom andra saker.

blodtopp
2008-07-30 23:19
#30

Okidej! Jag är fullt nöjd med ditt svar. Orsaken till att jag funderade var mest för att jag ännu ibland kan ha svårt för att se igenom vad det är du egentligen menar när du skriver. Och det kan, hur tydligt du än uttrycker dig ur egna ögon, ändå vara otydligt för någon annan. I det här fallet mig.

Så, jo, risken är att du i fortsättningen nog kommer att få förklara dig för varje person som läser, just för att det blir otydligt i sin tydlighet.

=)

Lorelai
2008-07-30 23:29
#31

#30 ett tips.. det finns inget egentligen med det han skriver. Det finns inte emellan raderna.
Kanske om han skapar det numera men nej, han har inget sådant språk. det som står är vad som står.

Jennix
2008-07-30 23:38
#32

#31  Men ändå behöver han dig som tolkar, eller? Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

aris-eile
2008-07-30 23:39
#33

#32
Eller för att hon känner mig gott…

Lorelai
2008-07-30 23:41
#34

#32 Utveckla dig gärna.

Annons:
blodtopp
2008-07-31 00:12
#35

#31 Jo, men det är ju det jag skriver ju ;o) Det är så tydligt att det blir otydligt =)

Jennix
2008-07-31 00:19
#36

#34  Det var ett skämt…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Waara
2008-07-31 00:21
#37

Tack för denna tråd, vill oxå veta mer om skillnader o likheter så jag följer den gärna och tacksamt, #28 gav mej viss insikt..

Trefaldighetslagen har jag anammat, men när gäller Ninefold?..
Och är det i samma verkan som lagen om Trefalt?
Är det bara inom Druidismen. det skrivs inget direkt om det , vad jag kan se..

Lorelai
2008-07-31 00:21
#38

#36 Jasså. ;) Men då så.. inte undra på att jag inte fattade.

BranDuir
2008-07-31 00:39
#39

3 och nio är magiska och heliga tal inom druidismen

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Waara
2008-07-31 00:51
#40

Tack!

Tillägg,sorry.. sitter kvar och klurar, letar på nätet.. men frågan står egentligen kvar.. Det talas så mycket om Trefalt tillbaka, men inte lika mycket om Niofalt som jag tror är inom Druidismen bara (det var det jag undrade), men.. ingen fara, det klarnar..

SEViking
2008-07-31 01:26
#41

Ja har allti sett 7 som det mest magiska talet. Varför vet ja inte.

Men 3 faldigheten är rotad, 

Skit samma, ja gillar mest talet 57, ha ha ha

SEV Oskyldig

Annons:
lightseeker
2008-07-31 16:55
#42

#25, det klargjorde mycket av det som jag har läst av dig tidigare.

#28, tack för kommentarerna om högre och lägre magi, mycket intressant inlägg, för mig.

Ijin
2008-08-01 02:41
#43

Mwahhaa 42 är lite av mitt favorit nummer…:D Faktiskt.

Searchingmoonwolf
2008-08-01 22:24
#44

putt putt.

Vill få veta mera… Cool

Jodrena
2008-08-02 02:36
#45

Hm, jag har fortfarande inte greppat druiderna. Är det så att en schaman kan vara druid, en druid kan vara häxa, en druid kan vara … ja vem som helst och "vad" som helst?

BranDuir
2008-08-02 10:37
#46

#45 ja se det var en härlig fråga! och svaret är ju i stort sett JA….

Jag citerar Jörgen I Eriksson:

"Shamanismen har definierats som en förteknologisk basläkekonst för livets alla krisskeden. Ordet shaman kommer ursprungligen från tungusiskan och betyder helt enkelt den som vet. Shamanen är en person som vet eller ser sådant som de flesta övriga människor normalt inte kan. Den här sortens läkare/problemlösare har funnits i de flesta kulturer världen över och ännu idag finns det levande shamanska traditioner i indianska kulturer i Nord- och Sydamerika, bland inuiter, samer och andra arktiska folk, i Sibirien, Korea, Tibet och bland aboriginerna i Australien för att nämna några.

Det som kännetecknar en shaman är att han/hon kan bota sjukdomar, rätta till obalanser och lösa allehanda viktiga problem, både för individerna i det egna samfundet och för samfundet som helhet. Man brukar tala om shamanen som en medlare mellan en andlig dimension och den här världen, som en länk mellan den andliga världen och människorna.

Shamanen är den som lagar medicin för att rätta till obalanser – inom människan och mellan människan och landskapet så att människan kan vandra i skönhet. Shamanen är en kreativ medaktör i världen.

Shamanens signum är trancen där han/hon med hjälpmedel som trumma, dans, fasta, sång/jojk eller droger försätter sig i ett förändrat medvetandetillstånd och blir mottaglig för information som annars är fördold. Shamanismen är ingen religion utan har snarare hamnat i konflikt med centraliserade religioner eftersom den så renodlat bygger på individuella upplevelser och inte på doktriner."

Druiden hade exakt samma funktion dock i ett lite mer organiserad form i ett samhälle som dels var lite senare i tiden än de ursprungliga shamanerna, del mera välorganiserad i sin struktur. Druiderna i sig fyllde många funktioner i samhället och hade mycket utbyte med varandra mellan byar o samhällen….

Inte heller Druidismen är en religion, och har inga doktriner eller dogmatiska regler.

Egentligen skulle jag vilja säga att druidismen är en vidareutveckling av den ursprungliga shamanismen vi hade med oss från början.

Häxkonsten är ju ett senare namn (skällsord från början) på det vi alla sysslar med….

Häxa är ett samlingsnamn på flera olika inriktningar, och så vitt jag har fått fram är det bara i Sverige som det förknippas med kvinnor enbart, genom genusbunden stavning….i danmark/norge heter det heks/hex (neutrum) i Italien strega/strego osv…

Wicca i sin grund är ett system som i mångt och mycket lånat sin form från druidismen, och sedan "broderat" ut en hel del och lagt till andra delar…samtidigt som några har tagits bort.

Så …kontentan är att:

Det vi sysslar med är i grunden samma sak, namnen och formerna för vår verksamhet skiljer.

Druider och Häxor har ofta (men inte alltid) en grupptillhörighet medan shamanerna oftast är solitärer…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

BiGavia
2008-08-02 10:47
#47

Ska vi lägga in Völvorna i denna intressanta tråd???Skrattande Var står de??

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BranDuir
2008-08-02 11:35
#48

Völva är bara ett annat namn på samma sak, som Nåjd, Medicinman/kvinna, klok gumma….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
BiGavia
2008-08-02 12:32
#49

Ja, jag vet det. Vi kan låta det vara så. De arbetar också med andemakter , läkande/örter och spådomar.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BranDuir
2008-08-02 12:46
#50

Javisst, völva, vala, spåkone, BanDrui, wicce (old english) spáwife….samma sak olika namn….precis som druid, shaman, heks….

andemeningen är ju exakt samma sak….att sedan de olika grupperna hade olika status i samhället är ju en ren kulturell händelse….och geografiskt bildat en gång i tiden när den omedelbara kommunikationen inte var fullt så omedelbar…*S*

Som tidigare sagt…det är bättre att betona likheterna än skillnaderna!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Anco
2008-08-02 13:03
#51

Om jag ska kategorisera lite granna så kan jag väl tycka att vövlan står lite närmare shamanen än någon annan.

Men till syvende og sist så är det ju (lite förenklat) olika namn på liknande företeelser,människor.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

lightseeker
2008-08-03 01:06
#52

mycket klar text från J. I. Eriksson, som jag tar till mitt hjärta, därför att den känns helt rätt.

Hex eller heks, känns som en väldigt bra, gemensam benämningsform, för oss alla, den gemensamma nämnaren s.a.s.

Om man nu skall se till det gemensamma och inte det olika.

Upp till toppen
Annons: