Annons:
Etikettallmänt
Läst 1762 ggr
BranDuir
8/29/08, 1:34 PM

Klimatförändringarna

Vad tor ni om detta…är det en naturlig svängning i jordens puls? eller är det enbart vi människor som åstadkommer det….

Tror du på alla rykten och påståenden från forskare som oftast sponsras av olika företag som tjänar grova pengar på det?

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
BranDuir
8/29/08, 1:38 PM
#1

Kan ju kasta min egen åsikt i högen med en gång: *S*

Jag är övertygad om att detta är en naturlig cykel vi (Moder Jord) går igenom….

Jag blir bara arg på alla påståenden, alla politiker som vill tjäna billiga poäng på miljön…

Jag blir ledsen när man ser forskare uttala sig enkelspårigt och med svajande argument samtidigt som de står i en jacka från Monsanto och till vardags sysslar med genmodifiering av grödor…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

chik
8/29/08, 3:16 PM
#2

Ja du!! Det här är vad jag tror..

Vist så påverkar vi jorden, men det här är vad som har hänt för ut,bara det att vi är mer upmärksama nu.Men vi kommer att få varmare o andra får det kallare..

Det fins tre forskare som säger att vi kan inte påverka, utan jorden kör sitt eget rejs..Men det är mycket pengar i miljön för vissa.

Ja det här är kort vad jag tror……

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anco
8/29/08, 4:15 PM
#3

Min personliga åsikt är att moder Jord genomgår sin "vanliga" cykel, men….. att vi har varit behjälpliga med att påskynda detta genom utsläpp av diverse ting och skövling av jordens resurser.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Bodvar
8/29/08, 5:15 PM
#4

Naturligtvis har klimatet förändrats tidigare utan människans inverkan. Visst kan de finnas de som tar hem politiska poäng på ett betona miljöförstörelsen, och visst kan det finnas de som tjänar pengar på detta.

Men vad som är skrämmande är att företrädare för den nyliberala hyperkapitalismen också använder dessa argument - att det inte är människan som orsakat klimatförndringarna - för att propagera för ett fortsatt hänsynlöst exploaterande av naturen. Om inte människan har någon skuld är det fritt fram att utarma jordens resurser, att fortsätta bränna fossila bränslen och att fortsätta skövla regnskogarna. För profitens skull kan vi fortsätta och utöka det våld som kapitalismen utövar gentemot natur, djur och människor.

Och att klicka på nedanstående länk för skogen är således tämligen meningslöst…

Lionadh
8/29/08, 5:26 PM
#5

Minns ni Fimbulvintern? Det var j-vligt kallt här uppe i Norden ett tag…

Jag tycker nog hela frågan är mer komplicerad än bara lite stormar och dåligt väder… Det jag vet är att vi kommer att vara tvungen att anpassa oss efter vad Moder Jord går igenom…

(och mer intelligent än så här är jag inte på en fredagseftermiddag…)

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Lorelai
8/29/08, 5:45 PM
#6

Personligen blir jag inte bara uppretad utan jag blir rent av förbannad nä rjag tänker på det där. Propagandan de för med klimatnojjerna. Det är precis det där som är en del av hela nojjan som styr USA: Samma osäkerhets nojjer som gör att dem känenr att de behöver vapen. Det är deras industrier som sprider den rädslan av undergång och klimatförändringar. Våld och vaselin…
Utan jänkarna skulle jorden vara befriad från mycket av den osäkerheten de speglar ut som visar sitt ansikte i vapen.

Visst är andra länder förmögna till samma sorts hysteri. Fler är lika duktiga på att spegla paranoian till att hålla kontroll på sina landsfränder. Det är allt det handlar om. kontroll. kontrollera sina undersåtar med rädsla som vapen av val. Det bästa sättet att göra det på är att hota med undergången ur fler vinklar.
Det gör mig sjukt förbannad och se hur de kuvas under sina  egna rädslor.. skapade av deraws regeringar. Men det gör mig än mer förbannad och se hur sjukan sprider sig hit!

Nej jag tror inte att det som sker är skapat av människan endast. Det hjälper inte att vi förorenar så illa som vi gör. Men det rä jordens sommarperiod nu som är på väg. Vi är på vårkanten så att säga.. Det skall bli sommar och höst för att igen bli vinter.. Mäniskan hjälper till, men bär inte ensam ansvaret för planetens cykel.

Men jag blir sjukt förbannad på dem som använder sig utav det och dem som låter sig kuvas utav det. Så letar de tecken på alla håll.. alla starka vindar blir till en monsun som hotar att skapa en ny vlkan som hotar att skapa en Tsunami!! Seriöst..  Hört om höstanvindar??

Annons:
blodtopp
8/30/08, 5:25 PM
#7

#3 Håller med precis! =)

Naud
8/31/08, 6:05 AM
#8

Bodvar, du gör en riktigt snygg analys.

Sen är de en helt annan sak att miljöproblemen idag används för att öka vår otrygghet - och det på ett mycket fult sätt.

Samtidigt kan jag, som miljöengagerad sedan 1970, inte ungå att förundras. De mesta som slås upp som stora nyheter i media idag kunde var och en som informerade sig och tänkte till en aning inse redan då.

Visst har Moder Jord sina cykler men det ger oss inte rätten att våldföra oss på henne och på alla övriga varelser.

SEViking
8/31/08, 11:48 AM
#9

#8 Jag tror inte att någon här inne sagt att vi har rätt att våldföra oss på någonting, inte ens moder jord.

Det som poängteras i Bodvars inlägg är ju i stort sett,
"hur man än vänder sig så har man rumpan bakåt"

Å du skriver, om man tänkt till lite, detta gäller även de som tyckt sig "tänkt till", dessa bör ju tänka till en gång till eller lite längre ändå.

Överdrivs gör det från alla sidor.

SEV Oskyldig

StarGazer
8/31/08, 2:36 PM
#10

Min uppfattning är att människor generellt är för oengagerade i miljön och jag tycker inte att det skadar att det propageras vitt och brett för att vi ska bli mer miljömedvetna. Visst några politiker tar billiga poänger men vad gör det på det stora hela om det gör att gemene individ blir mer upplyst i vikten av att värna om naturens välmående?

Sedan finns det tvivelsutan en hel del dubbelmoral, som miljöpartiets språkrör som glider runt i en stadsjeep t ex.

#9 Det är klart att det överdrivs från alla sidor men gör det någonting? Vi har ju nu mer än någonsin en miljödebatt vilket alla på det här forumet förmodligen tycker är positivt! Glad

Naud
9/1/08, 5:27 AM
#11

SEViking du skriver som kommentar på mitt inlägg:

#8 Jag tror inte att någon här inne sagt att vi har rätt att våldföra oss på någonting, inte ens moder jord.

Jag sa inte överhuvudtaget att någon hade sagt att vi har den rätten. Jag uttryckte helt enkelt min åsikt och det är väl meningen att man ska göra det på forumet?!

Och visst kan man tolka Bodvars inlägg som du gör med tanke på hans avslutande mening men i tex följande stycke

Men vad som är skrämmande är att företrädare för den nyliberala hyperkapitalismen också använder dessa argument - att det inte är människan som orsakat klimatförndringarna - för att propagera för ett fortsatt hänsynlöst exploaterande av naturen.

tycker jag att han säger mer än att hur vi än vänder oss har vi ändan bak.

Kanhända missuppfattade du mig eller jag dig angående "tänka till".
Det finns massor med människor som har "tänkt till" angående miljön, vilket även syns i inlägg här. Det finns massor av människor som haft åsikter och försökt få till stånd förändringar länge. Vad jag syftade på är att då var det inte opportunt med miljöengagemang så då togs det inte upp i media. Idag är det opportunt och media lyfter fram gammal skåpmat som vore det nyheter.

Upp till toppen
Annons: