Annons:
Etikettallmänt
Läst 2907 ggr
neina
9/7/08, 1:20 AM

Högtider

Firar du några högtider, mer specifikt, druidiska, schamanska eller något liknande?

Vilka och/eller när då?

På vilket/vilka sätt, och varför på detta sätt? Firar du med någon? Var har du fått sättet att fira ifrån? 

Har du något särskilt minne av ett firande, som berörde dig djupt?

Detta är en räcka frågor, men det kan vara värt att fundera lite över, ibland kommer man (eller i alla fall jag) på ännu mer om en själv när man funderar en extra gång över en till synes enkel fråga. 

Om du inte firar, varför inte? Gör du något annat, kallar du det något annat? Vad gör du då? 

Det är min förhoppning att vi kan dela med oss av våra tankar och erfarenheter, lära oss av varandra, inspirera varandra, utmana varandra, och växa.

Annons:
Anco
9/7/08, 1:29 AM
#1

Jag har inte brukat fira några speciella högtider då jag alltid varit ensam pagan/häxa/hedning, kalla det vad ni vill.

Jag har aldrig haft möjligheten att diskutera med andra likasinnade innan jag kom hit, har alltid varit en ensamvarg *L*

Däremot har jag försökt att följa årshjulet så till måtto att jag pyntat lite extra med säsongens växter och tagit tillvara på dem, då jag alltid odlat en hel del. (utom de senaste åren).

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

neina
9/7/08, 1:53 AM
#2

…då kan jag lägga till en fråga: skulle du (och jag menar all som läser, inte bara du #1, som glädjande svarade så pass snart Glad) vilja fira något och i så fall hur?

BiGavia
9/7/08, 6:09 AM
#3

Midvintersolståndet har jag firat i 5-6 år nu. Som en ljusfest samlat vänner och ätit gott. Har väl varit ett litet uppror mot allt firande vi midsommar och julaftonsfirande.

Har inte haft så stor kläm på firanden innan jag kom in i gängen här.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Naud
9/7/08, 6:50 AM
#4

I snart 20 år har jag firat solstånd och jämningar samt Helhelg ca 1/11, Disahelg ca 1/2, Valborg ca 1/5 samt Ommahelg ca 1/8. Exakt firdag kan bero på månfaserna men också kan det behövas anpassning så det ligger på en helg om det kommer folk från fjärran. Dessutom firar jag oftast mörkmåne och fullmåne. D viktigaste för mig är Helhelgen, vintersolståndet och vårdagjämningen och valborg. Hoppsan, det blev visst hälften…

Oftast firar jag tillsammans med andra. Vid vissa helger förlägger jag gärna mina kurser, dels för att arbeta med den kraft som helgen genererar, dels för att det är roligt att skapa ritualer tillsammans i kursen - deltagarna får redskap för att skapa egna ritualer.

Inspiration till Helritualen har jag fått av Bodvar från -93 och ett antal år framåt. Annars har ritualerna skapats utifrån vad de står för och de kan se ganska olika ut beroende på deltagare, månfas, plats etc.

Jag tycker om när ritualer har en lös form och det tristaste jag vet är långa uppläsningar ur rituella skrifter. Gärna extas, definitivt trans och rörelse.

Saknar en riktig karneval eller annan form av gränsöverskridande dionysisk ritual, men det är svårt att få till utan asfylla är vi för präktiga och ovana att tillåta oss.

Anco
9/7/08, 11:38 AM
#5

#2 Jag skulle gärna vilja fira de lite större helgerna tillsammans med likasinnade, dels för att lära mig mer och dels för känslan av gemenskap.

Jag kan tänka mig att jag skulle uppskatta ett helgfirande med lite ritualer, men inte alltför tunga sådana utan lite mer löst och ledigt (om jag får uttrycka mig så). Har lite svårt för när det blir alltför "religiöst" och allvarstyngt, typ kyrkliga helgdagar med en massa pekpinnar om vad man får och inte får.

Något som jag sedan skulle kunna applicera på min egen livsföring här hemma.

Jag är nyfiken och vill lära, har väl alltid vetat, men inte haft möjligheten att utveckla, nu har jag det och det är jag glad för!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Eremitha
9/7/08, 3:34 PM
#6

Jag brukar uppmärksamma solstånden och dagjämningarna, men det är för mycket sagt att jag firar. Det ska vara vintersolståndet då, det känns starkast för mig. Jäg känner i kroppen när Jorden vänder mot ljuset igen.

Har börjat intressera mig mer för månfaserna också, eftersom de ibland så tydligt påverkar sinnet.

Fair Winds and Following Seas!

Annons:
neina
9/8/08, 12:04 AM
#7

Tack för alla svar hittills! Anledningen till att jag frågar är, för att jag älskar att fira "årshjulet", åtta högtider runt året (Naud, jag tror vi talar om ungefär samma, men använder lite olika namn)! Dessutom tycker jag det är jättespännande att få lära mig om hur andra firar, som kontrast och inspiration. Kanske fler som tycker så? 

Själv firar jag som sagt åtta högtider runt året:sommarsolstånd, Lughnassadh ("keltiskt" namn för första skördehögtiden), höstdagjämning, Samhain ("keltiskt" namn), vintersolståndet, Imbolc ("keltiskt" namn), vårdagjämning och Valborg. Att jag använder en del "keltiska" namn är lite dumt, det vore nog bättre att ha namn från vår egen del av världen tycker jag, eftersom högtiderna för mig handlar om naturen runtomkring och min relation med den. Månhögtider firar jag också ibland men inte regelbundet. 

De senaste tre åren har jag firat med tre andra någorlunda likasinnade - tillräckligt olika för att vi ska fortsätta att stimulera varandra och växa! Våra firanden är öppna för andra som vill vara med, det är en viktig bakgrund till att vi valt att satsa på att vara regelbundna: de, som vill fira med andra, ska ha möjlighet! Dessutom vill vi med våra öppna firanden visa på att hedendomen lever och verkar! Annars är det lätt att känna sig ensam med sin livsåskådning. 

Vi gör lite olika varje gång, alla idéer är välkomna, särskilt besökarnas.Firandena brukar innehålla både en social bit, och en ceremoni. Till ceremonin är vi oftast ute, under en ek vid en eldstad. Vi inleder, på något sätt, sedan har vi olika böner, sånger, någon meditation eller kanske någon tai chi-övning, man kan offra, vi önskar varandra välgång, vi tackar, o. s. v. Sedan avslutar vi, också på lite olika vis. Det brukar vara väldigt uppskattat, inte minst diskussionerna kring knytkalaset efteråt! 

För mig personligen, är det gemenskap, och relationen med naturen, som är centralt. Jag vet att ibland deltar folk i ceremonin som ett tillfälle att be om personlig hjälp eller helande, och det är jättebra att man kan göra det. Men för mig är det som… att knyta an till Verkligheten, vända allting rätt inuti, om du förstår. 

Nu blev det mycket om mig…

Anco
9/8/08, 12:25 AM
#8

#7 Tack för din utförliga beskrivning, det är ungefär så jag tänker mig det hela, lite gemyt, lite allvar, gemenskap.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Naud
9/8/08, 3:00 AM
#9

I svetten under senaste invigningen sa stenfolket till oss att det är bra att ta detta på allvar, men var inte allvarliga - lek, sjung och skratta.

Och jag tror det är jätteviktigt att det blir levande och livsbefrämjande ritualer. Både vi och alla vilda väsen mår bra av att ha roligt.

Brukar också avsluta med social samvaro. Allt shamanskt arbete handlar ju i grunden om att binda samman gruppen. Ursprungsfolk hade ju ofta långa ritualer med aktiviteter som frigjorde oxytocin vilket i sin tur förändrade vissa hjärnspår så nya kunde skapas för att knyta an (oxytocin frigörs också vid förälskelse och förlossning av precis samma anledning).

Lorelai
9/8/08, 11:33 AM
#10

Jag ställer mig alltid lite frågandes när en högtid närmar sig.
Var högtid blir bemött utifrån där jag befinner mig i nuet. Visst har jag viss tradition jag för.. En självväxt tradition har varit att jag bakar ett bröd enkom för gudarna. Hela bakningen är lite rituell i sig och det används sedan för blotet.
men det är ju lite olika hur det bakas.. vad som är i och hur det formas. Det i sig är en bön.. brödet är en bön. Eller något sådant. :)

Dem viktigaste är sommarsolstånden och höst/vårdagsjämning. Utöver det är var månad lite markerad med sina riter. Var månadsblödning är helt dedikerad gudinnan.. vilket är lite av en högtid i sig. :)
Månfaserna brukar inte gå förbi ouppmärksammade heller.. Så det där tycker jag fyller ut sig själv ganska smidigt.

Denna hötsdagsjämning kommer att bli firad med likasinnade. Mer om det vet jag inte idag. :D

Magi-cat
4/29/16, 3:45 PM
#11

Valborg igen. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
4/30/16, 6:46 PM
#12

Ja, Valborg igen ❤️

Jag önskar mig en gemenskap att fira högtider med, en samling kvinnor. Men jag vill inte hoppa in i en färdig grupp eller skapa en grupp på ett konstgjort sätt … så jag vet inte. Jag är visserligen med i en underbar grupp med kloka kvinnor, men vi är geografiskt så utspridda att det inte går att samlas på ett enkelt sätt. Vi har vår samvaro och våra diskussioner över nätet. Jag är tacksam över det. Vi har diskuterat Valborg lite sinsemellan nu och förhoppningsvis blivit en aning klokare. Men ändå, det vore trevligt att ha en grupp systrar att fira högtiderna med på närmare håll också …

Upp till toppen
Annons: