Annons:
Etikettandligt
Läst 1017 ggr
BranDuir
2008-08-30 16:22

Tänkvärt

JAg fick ett mail idag….tänkte delge er detta….

TÄNKVÄRDA ORD !
>
> Läs det här även om du har dåligt med tid…! Du kommer inte att ångra
> det!!
>
> En dag bad en lärare sina elever att skriva ner ner namnen på sina
> klasskompisar på ett papper. De skulle sätta ett litet mellanrum mellan
> varje namn.
>
> Sen bad hon dem att tänka på det bästa de kunde säga om varje person och
> skriva ner det under namnet.
>
> Det tog klassen resten av lektionen att göra det, och när dom skulle gå så
> lämnade de sina lappar till läraren.
>
> På lördagen gjorde läraren en lista till varje elev där det stod vad de
> andra hade sagt om dem och på måndagen fick de den.
>
> Efter ett tag log eleverna. Är det verkligen sant?, viskades det.
> Jag visste inte att jag betydde så mycket för någon och att de gillar mig
> så mycket, var de flesta kommentarerna.
>
> Hon visste inte om de visade eller diskuterade sina listor med sina
> föräldrar, men det gjorde inte så mycket.
> Uppgiften hade haft den effekt, hon hade önskat.
> Eleverna var tillfreds med sig själva och varandra. Gruppen arbetade
> vidare.
>
> Många år senare, blev en av eleverna dödad i Vietnam, och läraren deltog i
> begravningen.
> Hon hade aldrig sett en militär död i en kista.
>
> Han såg så fin och vuxen ut. Kyrkan var fylld med alla hans vänner och en
> efter en gick förbi kistan en sista gång.
> Läraren var den sista, som välsignade den döde i kistan.
>
> När hon står där, kommer en av soldaterna, som var med och bar kistan fram
> till henne. 'Var du Marks lärare?'
> Hon nickade. Sen sa han: 'Mark pratade mycket om dig'.
>
> Etter begravningen deltog dom flesta av Marks tidigare klasskamrater i en
> sammankomst.
>
> Marks mor och far var också där och de ville gärna prata med hans tidigare
> lärare.
>
> 'Vi vill gärna visa dig något' sa hans far, medan han tog plånboken ur sin
> ficka.
> 'De hittade det här på Mark, då han blev dödad. Vi tänkte att du kanske
> skulle känna igen det här'.
>
> Medan han försiktigt vek ut två pappersbitar, papper som tydligen hade
> blivit tejpade ihop pga slitage alla gångerna det hade vikts ihop.
>
> Läraren visste utan att se på papperet, att det var samma papper som hon
> hade skrivet alla de fina orden klasskompisarna hade sagt om Mark.
> 'Tack för att du gjorde det här' sa Marks mor. 'Som du kan se så var det
> värdefullt för Mark.'
>
> Marks kompisar samlades omkring henne, Charlie log snett och sa, 'jag har
> också kvar min lista, den ligger överst på skrivbordet hemma.'
> Chucks fru sa, 'Chuck ville ha det i vårt bröllopsalbum.'
>
> 'Jag har också kvar mitt, det är i min dagbok' sa Marilyn.
>
> Sen tog Vicky, en annan klasskompis, fram sin plånbok och visade sin lista
> för gruppen, och sa stolt.
> 'Jag har det alltid med mig, jag tror att vi alla har kvar vår lista.'
>
> Då satte sig läraren sig ner och grät.
> Hon grät för Mark och alla hans vänner som aldrig skulle få se honom igen.
>
> De flesta människor i dag uppför sig, som att de har glömt att livet en dag
> tar slut.
>
> Ingen av oss vet, när den dagen kommer. Så var snäll, berätta för de du
> sätter värde på och tycker om, att de är speciella och viktiga. Berätta det
> innan det är för sent.
>
> Ett av sätten att göra det på, är att skicka det här vidare.
> Om du inte gör det, så har du missat ännu en chans att göra något fint för
> andra.
>
> Om du har fått det här, så är det för att en annan bryr sig om dig, samt
> att det är minst en person som tycker att du är värdefull.
>
> Skicka det här vidare. Visa att du bryr dig om dina kompisar.
>
> Kom ihåg, du skördar det du sår. Kom ihåg att du betyder något för någon!
>
> Hoppas din dag blir bra och speciell!!!
>

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
BiGavia
2008-08-30 16:38
#1

Mycket tänkvärt, därför är det så viktigt vi talar om för vandra ….Det som e gott och det är det vi ska söka..

Tack, BD

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bodvar
2008-08-30 17:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ja, nu får jag väl en massa ovänner men själv tycker jag sådant här är banalt, patetiskt, sentimentalt dravel. Lika djupt och givande som gullepluttiga mew age-änglar, delfiner som simmar bland kristaller och rosa moln eller varför inte denna bifogade bild, som ju verkligen berör en djupt.

Bodvar, den elake bärsärken

BiGavia
2008-08-30 18:06
#3

Alla har rätt till sin åsikt och även rätt att ängra åsikt.

Rosa moln e vackertFlört

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

LailaBaba
2008-08-30 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

# 2 Visst kan man se det så. Men man kan också titta på kärnan i det, och komma ihåg att en liten sak kan betyda mycket för en annan människa, utan att man nånsin får veta det.

Jag tycker förresten att det här är magi. Att en tanke och en uppriktig önskan om gott kan växa sig oväntat stor. Det gäller naturligtvis en önskan om ont också.

Är det nån som sett filmen "Skicka vidare"?

BranDuir
2008-08-30 19:19
#5

det är ju känan som jag tänker på….inte det jävla kedjebrevet, det banala och populistiska…..

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

LailaBaba
2008-08-30 19:28
#6

Om inte Bodvar Bärsärken är snäll så kommer vi att börja kalla honom Bodvar den Blekrosa, eller Bodvar Blomblad, eller Bodvar Bäbisdelfin.

Laila Lömsking

Annons:
BranDuir
2008-08-30 19:33
#7

hahahahahahaha

hälsar 

Branduir Björnkrossare aka Peter pungspark

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

[trumman]
2008-08-30 19:34
#8

#2 Kan inte annat än hålla med; att läsa det där var som att se en "alla applåderar på slutet av filmen"-film från USA.

Mvh, T

[trumman]
2008-08-30 19:35
#9

Det enda positiva med den var att den fick mig att tänka på den där gamla sköna låten 19… som handlade om vietnam, minns ni? "The average age of the american soldier was 19.. na na na na nightteen, na na na nighteen" etc :)

*letar på YT*

Yeah, here we go :) Paul Hardcastle var det!

LailaBaba
2008-08-30 19:36
#10

Tomas Torrfoder…

BranDuir
2008-08-30 19:40
#11

***ASG***  underbart…varför tror ni jag postade den här??    och tror ni jag skickat den vidare?…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

SEViking
2008-08-30 19:45
#12

Rosa mpoln och vietnamkriget, visst är det slående lika. ha ha ha

SEV Oskyldig

LailaBaba
2008-08-30 19:45
#13

# 9 Åh fy fan! Jag har väldigt svårt för att se sånt där, och hatar krigsfilmer.

Vad har man egentligen att klaga på när man tänker efter?

"Jag har för mycket mat så jag blir för tjock"                          Grattis, veckans i-lands problem.

Annons:
SEViking
2008-08-30 20:12
#14

Ha ha

jag käka thaimat å sen pizza för att hålla figuren idag.

Krigsfilmer kan va bra.

Som min bror säger då nån påpekar hans trinda mage.
-Jag har denna kraftiga kroppshydda BARA för att göra min briljanta hjärna mobil.

ha ha ha

SEV Tyst

Blodeuwedd
2008-08-30 21:23
#15

Jag gillar lyckliga slut på filmer och i verkligheten.. :)

Jag tror jag ska skicka det där vidare till alla som finns på min maillista.. Oskyldig

Lorelai
2008-08-30 21:32
#16

#6 *haha*

Ja.. detta är mitt dagliga driv:
> Ingen av oss vet, när den dagen kommer. Så var snäll, berätta för de du > sätter värde på och tycker om, att de är speciella och viktiga. Berätta det > innan det är för sent. >

neina
2008-08-31 00:27
#17

#6, helt rätt attityd! Humor är bra! 

För övrigt, sådana amerikanska historier kan visst det bli "cheesy" (ung. slajmiga) MEN poängen är viktig: hut viktigt det är att berätta för andra vad vi uppskattar hos dem, vad vi ser som fina kvalitéer hos dem. 

Personligen tycker jag att man ska vara generös med komplimanger (folk säger ofta till mig: "vad snäll du är som säger så" och då svarar jag alltid "nej, jag är ärlig" - vilket jag också måste se till att vara! Ärlig och konkret i en komplimang.)

Kanske är det min amerikanska hälft som kommer till uttryck. Kanske tål vi svenskar inte det så bra, det amerikanska sättet att tala positivt. Vi stelnar till och måste påpeka att rosa moln är trams, att ord som 'underbar' och 'fantastisk' förmodligen är överdrifter… Jag håller inte med. Det finns mycket som är underbart och fantastiskt, i ordens rätta bemärkelse! Det finns så mycket gott, starkt, fint, unikt i varje människa, att vi absolut borde delge dem detta.

(Dock finns det gränser för hur pass amerikanskt man bör uttrycka sig. President Bush sa till påven efter att påven hållit tal i USA: "Awesome speech, sir!" Gulp! Fattas bara "your Popeliness"!)

-neina nöjd

BranDuir
2008-08-31 00:32
#18

"President Bush sa till påven efter att påven hållit tal i USA: "Awesome speech, sir!" Gulp! Fattas bara "your Popeliness"

***skriker av skratt***

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Lorelai
2008-08-31 00:58
#19

#17
Jag tror jag är ganska svår att få ur komplimanger. Eller ja i alla fall av det ytliga slaget.
Nej komplimanger besvärar mig, de av det ytliga slaget. Vare sig jag ger dem eller får emot dem. Vill jag ha dem eftersöker jag dem. Då hinner jag förbereda mig. ;)
Komplimanger och komentarer gällande aggeranden, tankar osv det ger jag ut åt alla håll. Allt som uppmuntrar till ett tänkande skall ha en fång med rosor!

Bappho
2008-08-31 12:37
#20

Såna listor skriver de alltid i mina barns skola. Min son som var mobbad genomskådade dem och kände sig mer kränkt, min dotter som mest bara upplevt det goda i livet uppskattade listan.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Bodvar
2008-08-31 14:29
#21

LailaBaba, din kommentar gav mig ett gott skratt och förgyllde min morgon! Jag svävar som på rosa moln. "Bäbisdelfin", det var det jävligaste…

Men okej, att visa uppskattning till sin omgivning är naturligtvis inte fel, det är vi kanske lita snåla med i allmänhet. Men gråtmild amerikansk sentimentalitet sätter igång kräkreflexerna.

Mjukismannen Bodvar

BranDuir
2008-08-31 14:33
#22

#21  instämmer till fullo om kräkreflexerna….:-)

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Airamya
2008-08-31 14:45
#23

Den här tråden är bland det roligaste jag läst på länge :)

Bodvar Bäbisdelfin och Laila Lömsking fyller mitt inre med jubel :) Tack :)

/Maria Munter aka Airamya Asgarv

neina
2008-09-01 01:32
#24

# 19 vad menar du med ytliga komplimanger? 

Det jag talar om är på sätt och vis 'komplimanger', men egentligen mer, att bara helt ärligt tala om vad jag uppskattar och värderar, konkret. Och det är svårt att låta bli att säga det eftersom jag så innerligt tycker det. 

Det handlar inte om 'åh vad du är fin idag…' med ett stelt leende. Sånt kan vi slippa…

neina
2008-09-01 01:42
#25

…men jag måste berätta, också, att när jag gick i sjuan, skulle vi alla skriva sådana där anonyma "komplimang-lappar" och när tre personer skrivit "snygg frisyr" på min, kände jag mig lite nere. Fanns det inte bättre kvalitéer med mig än mitt nyklippta hår? (Detta var ändå på en kristen internatskola, så folk 'borde' vara djupare…) 

Så det hjälper inte alltid med de där lapparna. För de är ofta krystade, eller folk vågar inte verkligen känna efter vad de värderar hos en person, det är lättare att säga något ytligt. 

Jag menar ändå att om vi tillåter oss att se varje människa (vilket många inte vågar, andra människor förblir 'statister' i vårt liv med oss själva som huvudperson) kan vi förnimma otroliga djup och vackra kvalitéer, som vi bara bubblar av att få dela med oss av. 

Eller så funkar jag.

Lorelai
2008-09-01 01:42
#26

#24 Jag menar inte ytliga som i ytligt menade.. Nej. Jag menade ytliga som i ämnet personens yttre.
Jag har svårt för dem, att uttrycka dem eftersom jag inte så noga lägger till minnes det som hör till det yttre. Men när en perosn, som exepelvis du gör det.. då faller det ju sig självmant att berömma på det med. :)

En kila rju inte omkring och suckar för de osm är br apå att berömma andras yttre.. tvärtom. Jag försöker att lära mig och lägga märket till det och ta efter. För det är trevligt. :D Det är trevligt att sprida den glädjen och uppvaktnignen. Det är trevligt att uppmana till att vårda sitt yttre, om än inte slaviskt. Jag är bara inte så bra på det..
Vilket r märkligt med tanke på hur mkt tid jag lägger enr på att vårda mitt yttre och se efter det så borde det ligga närmare till hands.

Meni samtal med folk är det väldigt sällan jag ens tittar på dem. :p Jag har oftare blicken mot molnen..

Anco
2008-09-01 10:24
#27

Många goda skratt i denna tråden, men också många saker som manar till eftertanke.

Visst kan vi vara utan detta sockersöta, lismande och ytliga kommenterandet.

Men om man försöker se djupare än det första sockersöta kristyrlagret så finns det en tanke som iaf jag försöker att förbättra mig i. Att säga till någon "va fin du är" för att sedan springa vidare, DET är ytligt.
Att säga till någon "jag tycker du ser fin ut idag" och mena det…. DET är något som många av oss skulle behöva både få höra och behöva träna på att säga.

Oavsett om det är rosamolnaktigt eller något annat så tycker jag väldigt mycket om filmen "Skicka vidare"……

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
[trumman]
2008-09-01 10:43
#28

#10 Jag stavar med Th… faktiskt ;)

#13 Du är så BITTER, ut i skogen med dig - skaka loss lite, andas. Kom igen nu tjejen, dra på smilbanden!! :D

Mvh, T

LailaBaba
2008-09-01 12:43
#29

# 28 Ja Thomas, jag är väl dä… munnen är som ett litet smalt streck bara. Kunde knappt få in kaffet och de tre kanelbullarna till frukost. Ska försöka stretcha den med en stor bit hemgjord pizza till lunch. AAAHHH, livet är härligt!!!!

# 21 och 22  Jo, det håller jag med om, det är ett jävla hyckleri bara känns det som. Vet inte om amerikaner är trögare på nåt vis och måste matas med sånt dravel för att fatta.

Men jag gillar hårda smygmjukisar som ni…

[trumman]
2008-09-01 13:35
#30

#29 ;) *kittlar*

Blodeuwedd
2008-09-01 13:46
#31

Det är inte "normalt" att ge komplimanger till människor hursom helst verkar det. Jag sa till en kund häromdan att hon hade en jättesnygg tunika.. och hon höll på att sätta i halsen.. *s* hahaha.. jag kan visst haspla ur mej nästan vad som helst nuförtiden tror jag och det värsta är att jag menar det jag säger.. Flört

Det behövs inte så himla stora ord för att man ska få possitiva reaktioner från folk..

Upp till toppen
Annons: