Annons:
Etikettandligt
Läst 2182 ggr
BranDuir
2008-09-12 00:23

visa ord!

Religion splittrar folk - Tro förenar dem

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
aris-eile
2008-09-12 10:19
#1

I sanning…

tarotfrasse
2008-09-12 11:11
#2

#0 Under rubriken OM SAJTEN skriver du:

"…idag är druiderna utövare av en naturcentrerad religion."

Hur stämmer det med dina "visa ord"?

LailaBaba
2008-09-12 13:12
#3

# 2 Man kan väl utöva en religion OCH ha en tro?

tarotfrasse
2008-09-12 16:00
#4

#3 Men "religion splittrar folk" och druidism är en religion, enligt BranDuir.

BranDuir ägnar sig åt druidism och därmed bidrar han alltså till splittring.

LailaBaba
2008-09-12 16:02
#5

Jag förutsätter att Bran Duir menar religion utan tro.

tarotfrasse
2008-09-12 17:29
#6

#5 I vilken utsaga då?

1. religion splittrar folk

2. en naturcentrerad religion

Dessutom antyder hans första inlägg att tro skulle vara bra eftersom den sägs förena folk.

Religion är väl förresten bl.a. just tro.

Borde han inte svara själv på vad han menar?

Annons:
BranDuir
2008-09-12 17:36
#7

att jag i presentatioen använde ordet religion är enbart för att oinsatta ska ha något för dem lättfattligt att relatera till….*S*…alltså ett samlingsbegrepp.

I själva verket är ju var druid i sin alldeles egen tro….

sedan är det inte mina ord…de är uttalade av en judisk rabbin….som i sanning är en vis man!

för det tredje så bor jag ju inte i datorn, så att det kan ta tid mellan mina svar och inlägg….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Anco
2008-09-12 18:49
#8

#7 Å jag som trott att det var du som var den lilla cpu-gubben som bor inuti datorerna och ställde till det titt som tätt ;)

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

tarotfrasse
2008-09-12 19:14
#9

#7 Då har vi alltså en judisk rabbin som du säger är vis.

Men vad betyder då hans visa ord egentligen?

Tar han avstånd från bl.a. sin egen religion judendomen?

Skulle han lika väl kunna vara islamsk imam eller kristen biskop?

aris-eile
2008-09-12 21:25
#10

#9
Jag förväntar mig inte att du skall kunna förstå, men jag gör ett försök, för sakens skull..

Man behöver inte ta avstånd från någon religion, för att anse att religion splittrar folk. Desto visare är man om man inser att religionen man bär, kan samarbeta med andra religioner. Samt att man som utövare av en, kan hjälpa en utövare av en annan till vidare utveckling.

En Rabbin, till exempel… som hjälper en kristen pastor… det vore väl något. Eller en Kristen pastor som hjälper en hednisk ceremonimästare…

Under förutsättning… att någon av dem tror… så klart…
Det är tron inom religionerna som binder samman… traditionerna inom de samma är de som splittrar. Rabbinen menade ju inte att religionerna i sig splittrar något alls… Utan att utövarna glömer att samarbeta.

Men som sagt… Jag förväntar mig inget av dig… jag har däremot förhoppningar om att du skall kunna se skillnaden. Nej.. jag är inte otrevlig.. jag är inte överlägsen… ledsen om du uppfattar mig som det… men jag har förklarat varför det kan vara så att du gör det i en annan tråd. Upprepar mig inte i denna.

//

tarotfrasse
2008-09-13 00:41
#11

#10 Jag håller mig till samma tråd, så slipper jag ett pompöst svar.

En judisk rabbin torde tro på en Gud - Jahve, en muslimsk imam på en Gud - Allah, en kristen biskop på Fadern, Sonen och Den Helige Ande.

De som ägnar sig åt druidism verkar tro på naturen, där träden har en särskild ställning.

Även ateister torde kunna uppleva en meningsfylld tillvaro. De kan antas tro på värden, som gör livet värdefullt för dem att leva.

Alla kan därför, i någon mening, sägas ha en tro.

Om tron ska förena människor, måste man då bortse från vad de enskilda människorna tror på.

Du skriver: "Rabbinen menade ju inte att religionerna i sig splittrar något alls… Utan att utövarna glöm(m)er att samarbeta."

Det var din tolkning av utsagan: "Religion splittrar folk - Tro förenar dem".

Språkliga utsagor tolkas olika av olika människor. Din tolkning är inte den enda självklara.

Jag tror(!), att för rabbinen var det i alla fall viktigt att man hade någon sorts Gudstro.

aris-eile
2008-09-13 01:48
#12

#11
Det är väl ändå samma Gud i ökenreligionerna… det är bara profeterna som skiljer sig.
Islam är en ofta missförstådd inriktning. Du förstår… Jesus erkänns inom islam som en profet, liksom Muhammed… Bara det att kristna lätt glömmer Gud bakom profeten.

Du håller dig till vad du vill och som sagt.. jag förväntar mig inget matnyttigt.

Judendomen väntar fortfarande… Kanske hoppas de på tredje gången…

Oavsett… Gud… Vare sig man kallar den Trehelighet, IHVH eller Allah… är den samma kraften.

Airamya
2008-09-13 02:27
#13

#11, vad är det du vill ha sagt?

Annons:
Upp till toppen
Annons: