Annons:
Etikettallmänt
Läst 797 ggr
Coturnix
2008-09-24 14:54

Uppdrag granskning SVT 1 kl.20.00

Tror att detta kan vara sevärt. Det handlar om Gulli Johansson som blev felmedicinerad under elva år.

SVT 1 Kl. 20.00 i kväll

Annons:
marinelady
2008-09-25 01:00
#1

Usch…såg den, och har själv jobbat på sjukhem, undrar hur många av dem som råkat ut för detta…Skrämande tanke.

Jennix
2008-09-25 12:22
#2

Nåt som jag undrar över, som faktiskt har med shamanism att göra - går det att nå folk som är så här? Går det att hjälpa dom trots medicinen?

Undrar också över folk i koma eller dom som har autism… Går det att möta dom i andevärlden och kanske hjälpa dom att bli "friska"?

Jag läste nånstans om schizofreni och att det skulle gå att hjälpa dom med shamanska metoder… Nån som har några idéer om det?

Inte så att jag tänker testa, för jag kan ju inget själv än, men det vore intressant att prata om vad man faktiskt kan GÖRA för andra med hjälp av shamanska metoder.

Ibland känns det som att man mest snackar om hur coolt det är eller vilka upplevelser man fått, men mer seriöst: vad kan man faktiskt bota eller hjälpa?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Sebastian
2008-09-25 22:35
#3

Det enda jag kan säga som jag själv märkt är att medicin ibland är som en sköld.. Man äter den och blir dämpad. Man kan säga det som att sjukdomen lekar kurragömma men pillret på sin sida.

Kanske skulle vara annorlunda om vår medicin var botande istället för dämpande.

Sen vad man kan bota eller inte.. Ja du svår fråga.. Antar att man kan bota det mesta.. Men människan som man ska bota kan ibland klamra sig fast vid sjukdomen liksom sjukdomen vid människan.
Men är inte så väldigt erfaren i botandet som ja önskar, så det skulle vara intressant att höra av er mer erfarna botare.(?)

Mvh Sebastian

Jennix
2008-09-25 22:45
#4

#3  Tror du att man kan hjälpa någon som klamrar sig fast vid negativa mönster, som är fast i ett visst tankemönster?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Sebastian
2008-09-25 22:58
#5

#4 Ja. Men med mycket möda. Någon del av personen måste ju vilja bli botad..

Jennix
2008-09-25 23:18
#6

#5  Undrar lite också, om fysiska eller psykiska problem är lättare att bota? Eller hör dom alltid ihop?

Sorry, jag är lite nyfiken o frågvis ikväll. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
[trumman]
2008-09-26 00:35
#7

"Jag läste nånstans om schizofreni och att det skulle gå att hjälpa dom med shamanska metoder… Nån som har några idéer om det?"

Vet inte om du minns det men jag berättade på Spindeltorp om "Hari" som jag hjälpte i Finland. Han var diagnoserad schizofren och det gick riktigt bra. Om det forsatt går bra vet jag inte, har förgäves försökt få tag i honom. Jag hoppas på det bästa!

Så visst går det. Säkert olika tillvägagångssätt från fall till fall.

Har hört/läst om andra som rest till koma-patienter och fått dom tillbaka till kroppen också. Tror tom det var ett fall i Norge där en alt. medicinare gick in och tog tillbaka en koma-patient, men har inte kunnat hittat ngt på google om det att länka till (orkar kanske leta mer imorgon).

Mvh, T

Jennix
2008-09-26 13:53
#8

#7  Jo, jag minns det. Glad Jag har hört om nån ryss som också hjälpte någon mentalpatient… Men vill gärna veta mer om det. Det är intressant, eftersom det ju finns många som behöver hjälp men inte får det…  Nu blev jag lite idealistisk och tänkte att man kunde göra nåt för att få en bättre värld. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Coturnix
2008-09-26 14:08
#9

-i en bättre värld skulle vi betrakta människan som en komplex enhet istället för att dela henne bit för bit, del för del. Så tänker jag mig att exempelvis, shamanen arbetar, och därför har något väsentligt att tillföra vården/medicinen

Jennix
2008-09-26 20:41
#10

#9 Shamanism eller inte, jag tycker och tror absolut att man medicinskt bör se människan som en helhet! Sjukdomar och problem hänger ofta ihop och ger symptom i hela kroppen + psyke.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Upp till toppen
Annons: