Annons:
Etikettallmänt
Läst 9487 ggr
Anco
2008-10-02 19:24

Träd i mytologin....

Jag tänkte ta upp en tråd som  börjades tidigare….och utveckla den lite granna och skriva några artiklar om olika träd i nordisk och keltisk mytologi.

ASKEN.I Eddan, var Yggdrasil-asken ett träd som bar upp och omgav hela världen. Under dess krona höll gudarna ting och Nornorna Urd, Skuld och Verdandi som satt där och vävde livets

Ask

väv skyddade trädet och öste vatten och sand över dess grenar.

Den första mannen Ask, skapade Oden av trä från en ask.

Asken är magins träd i keltisk tradition och användes förr vid tillverkning av spjut. Askens löv sitter parvis och består av antingen två eller fyra par blad med ett  blad i toppen. Det blir tillsammans fem eller nio blad som är viktiga tal inom den kosmiska talmystiken.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
Bodvar
2008-10-02 20:47
#1

Asken Yggdrasil var sannolikt ingen ask. Det fornnordiska askr betecknade i själva verket idegranen. Asken Yggdrasil var ett ständigt grönt träd och det är inte asken. Faktum är att asken är nästan minst grön. Den slår ut sina blad senast på våren och fäller dem tidigast på hösten.

Idegranen däremot är städsegrön. Den är ochså förknippad med begravningsplatser och man kan se storväxta exemplar på en del gamla kyrkogårdar. Den är giftig och det sägs att om man en solig dag lägger sig att vila under en idegran så får man starka drömmar och visioner.

I runraden är den runa som förknippas med världsträdet och växtriket Eoh eller idegransrunan.

Anco
2008-10-03 00:08
#2

#1 Ja du Bodvar, det råder ju delade meningar om vad Yggdrasil var för ett slags träd. Jag tackar för din upplysning därav :)

Men vare sig nu Yggdrasil var en ask eller en idegran, så kan vi väl enas om att asken (som det hela handlar om) är ett mäktigt och magiskt träd i sig.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

maximiljana
2008-10-03 14:11
#3

För att spetsa till det ännu värre……

Granen ja…en gransort med grenar tjocka nog att bära offrade oxar,hästar och grisar.

Kan de röda kulorna i vår julgran symbolisera midvinterblotets offer?

Det finns forskning om en sådan gammal tradition.

En annan tanke:-Asken översållad med en slags mugröna som växer vilt, blir ju också ett ständigt grönt träd.

Coturnix
2008-10-03 14:45
#4

Det offret., med röda glaskulor, det hade jag fått för mig var istället för röda vinteräpplen. Och var det så att det hängdes djuroffer i grenarna? Måste vart bättre att äta upp djuren.

Hur som helst så står Asken här på en kulle av sten, dess rötter omsluter berget och spränger sig sedan ner i jorden. Strax nedanför går en vattenåder i dagern och bildar en kallkälla. Det får vara symbolik nog för mig.;)

Asken är spektaktulär med sina frökapslar på lövfritt grenverk.

maximiljana
2008-10-03 15:53
#5

#4Ja det var en fin symbolik.

Ja världsträdet det evigt gröna har sysselsatt fantasin hos många.Trädets rötter kom från tre källor,Urdalsbrunnen,Mimerbrunn och Hvergelmer.I dess topp betade i lövverket geten eller hjorten…Heidrun.

Bodvar
2008-10-03 17:52
#6

#2 Ja, i efterhand tyckta jag kanske att jag lät lite mästrande, men det var inte meningen. Men vilka delade menigar man än har så är min upplevelse av Yggdrasil ett barrträd och inte ett lövträd.

Men asken är visst ett intressant träd. Och livskraftigt. Man kan kapa stammen en bi ovanför marken och den överlever och skjuter nya stamskott.

De röda kulorna i granen (världsträdet) symboliserar Iduns äpplen. Hängoffrena symboliseras av de pepparkaksfigurer man hänger upp i granen. Men detta kräver en ny tråd.

Annons:
maximiljana
2008-10-03 18:53
#7

Ohlmark (någon forskare)menar att Yggdrasil betyder Odens häst Ygg=Oden.

enola
2008-10-04 17:32
#8

Kan ni dra nå paraleller med den kabbalistiska "tree of life"?

http://binauralsound.com/images/kabbalah-tree-of-life.gif

och varför den får plats i flower of life symbolen?

Har läst en del om den sumeriska mytologins tree of life också, men tror inte hela pusselbiten fallit på plats där. Dem verkar ha haft vissa planter som kunde stanna av åldrandet, eller så skulle det kunna vara en palm, eller kanske en uppsjutningsramp för rymdfarkost.

Här i mitten av bilden står den iaf.

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

enola
2008-10-04 17:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Den här målade jag för några år sedan, mitt tree of life. :)

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

[trumman]
2008-10-04 17:37
#10

Frågan är hur många andra symboler den passar in i också :)

Mvh, T

Coturnix
2008-10-04 23:03
#11

Det har hänt något märkligt här. Efter flera årtionden utan tillstymmelse…springer det ekorrar i träden! Så även i Asken på kullen av sten och berg. Ratatosk? ;)

Skriv nu allt ni förmår om Asken!  Så strax, kommer tråden om Boken? Björken?

BiGavia
2008-10-04 23:49
#12

Aspen, hoppas jag!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bappho
2008-10-05 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Aspen är ett av mina favoritträd näst rönnen och speciellt så här på hösten så kan man inte låta bli att slås av aspens skönhet. Både min stav och min stång i min stencirkel är av asp.

Här kommer lite utdrag om aspen ur böckerna Träden och Människan av Allan Gunnarsson och Skogarna och Träden av Carl-Herman Tillhagen.

Asp sprider sig vegetativt med rotskott och en aspindivid kan bli mer än 1000 år även om en enskild aspstam sällan blir mer än 100 år.

Under asatiden ingick aspen i många heliga lundar. Enligt Gustaf Ewald lär ett aspbestånd vid Gamla Uppsala stamma från den forntida offerlunden där.

En småländsk legend berättar att en kvinna som dömts till döden lovade att själva träden skulle bli vittnen till hennes oskuld. Sedan dess står asparna vid Alvesta med blodfärgade blad varje höst.

Aspens darrande blad har fått folktron att föreställa sig, att den kunde bota frossa.

Att man tidigt tillskrivit aspen ett medicinskt värde framgår av, att man i en bronsåldersgrav på Själland funnit en "medicinpåse" eller "trollpåse", och i denna fanns bl a vessleben, lodjursklor och rönn- och aspvedsbitar.

I magin har aspen då och då kommit till användning. Om man skulle sätta fast en tjuv, borde man ta något av det som tjuven lämnat kvar och borra in det i en asp. Då kom tjuven att darra som ett asplöv, ända tills han behagade ge sig till känna och lämna tillbaka vad han stulit.

Enligt gammal folktro var Jesu kors gjort av aspträ och aspen blev därför dömd att för alltid stå med skälvande, darrande blad.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
BiGavia
2008-10-05 12:04
#14

Tack BafoSkrattande

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Isatis
2008-10-05 12:10
#15

Intressant tråd. Läser med nöje./Isatis

Coturnix
2008-10-05 14:17
#16

#12 Och Alen och Almen och Apeln…jag tänkte fel där.

Fin text om Aspen!

Eremitha
2008-10-05 14:57
#17

#9 Vilken fullkomligt underbar målning!!!

Den har allt. Symboliken i färg och form. Tack för att du visar den.

Fair Winds and Following Seas!

ljung
2008-10-08 19:33
#18

Personligen kan jag inte bestämma mig för varken det ena eller andra "trädet" som favorit. Det går i perioder det där, ibland är det granen, ibland är det asken, ibland någon gammal hagtornsbuske. Det beror precis på i vilken situation jag befinner mig i. men visst, jag känner en gammal ek som ligger mig varmt om hjärtat som jag tycks återkomma till dock.

Att lyssna i asplund är inte så fel det heller, viskträd. En gång blev jag stående mitt i en sådan lund på hösten och vinden kom och tog ner ett regn av asplöv det var otroligt läkande på något vis. Som att bli smekt och förvissad om att allt har sin gång.

Jag stod kvar där… länge… #9 underbar!!!

Upp till toppen
Annons: