Annons:
Etikettandligt
Läst 1737 ggr
Eremitha
2008-10-05 15:13

Tekniker för rening och skydd

Jag skulle gärna vilja utbyta kunskap och erfarenheter när det gäller gränssättning gentemot energier och väsen man inte vill ha samröre med.

Det jag lärde mig av min shamanske lärare var en teknik att byta ut de tunga (mörka/onda, välj vad som önskas) energier som tagit sig in i ens energifält mot lätta (ljusa/goda). Några egentliga preventiva skyddsritualer eller mantran behövs inte enligt den vägen (inka).

Vi fick också betonat (och visat) hur starkt vårt mind är. Om en intention är tillräckligt stark, utan minsta tvekan och med övertygelse om att resultatet uppnås, blir det alltid som man avser. Viktigt är att detta sker i gott syfte, det vill säga i den vita magins anda.

Man behöver också ha en tydlig intention att hålla gränsen för sin yttersta aurakropp stark och intakt. Då minskar risken att något oönskat tar sig in. Dessvärre så är vi väl alla till och ifrån sårbara därvidlag. En tung tanke, en tung känsla, så finns svagheten där.

Men en del människor är, frivilligt eller ofrivilligt, vidöppna för starka krafter som inte direkt är vita, om man säger så. Om de vill förändra detta och utestänga demonerna, men inte tror det är möjligt, vad ska man göra då?

Har ni erfarenheter eller råd?

Fair Winds and Following Seas!

Annons:
spindelfot
2008-10-05 17:52
#1

Rening.. jag har några små sätt att rena mig själv på, som går snabbt att göra och är lätta för de flesta att genomföra.

Ifall man har någonting som ligger och pyr elakt i magen.. Så ska man koncentrera sig på punkten, där man känner att det är jobbigt. Ångest, skamkänslor, rädsla, oro.. sådant man kan klara sig utan. Låt det bli till en liten boll, rulla ihop oron som ett nystan, och låt den sedan åka upp i kroppen och ut genom munnen. Funkar mycket bra. Men man måste känna hur den verkligen vandrar igenom en, och går ut.

För att rensa energibanden, å min sida, brukar jag göra en fantasiövning. Jag kanske har en vän, som jag har ngt otalt med, känner konstigt med, ett jobbigt förflutet - trassliga band alltså. Då brukar jag fantisera, drömma, om hur jag träffar dem inuti mig själv. Jag träffar min vän på en plats jag själv bestämmer i fantasin, och pratar ut. Jag behöver inte vara rädd för konstig stämning, eller vad de ska säga, jag bara talar rätt ut ur hjärtat, utan omskrivningar eller dolda intentioner. Förklarar hur jag känner, förklarar min kärlek.

På detta sättet, så rensar jag bland mina egna känslor. Jag ljuger inte för mig själv utan ser mina känslor och energiband rätt i ögonen, och reder ut sakerna å mina vägar. Ibland så slutar sådana möten med att jag i kärlek klipper av banden, smärtfritt och enkelt, eller stärker och renar bandet.. Att kunna se sig själv i ögonen, våga förstå sina egna känslor är guld värt.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Eremitha
2008-10-06 02:37
#2

#1 Ditt nystan liknar en övning vi också lärde oss, Den shamanska bubblan. Då visualiserar man en stor bubbla framför sig i höjd med solarplexus. Sedan flyttar man ut alla destruktiva känslor i bubblan, och när det är gjort blåser man ut den i kosmos. Innehållet kommer att återgå till känslornas värld, astralvärlden. Själv är man befriad från de tunga känslorna. Effektiv magi!

Den andra övningen låter också effektiv. Det är mycket man kan klara av inom sig själv även om det har att göra med relationer till andra. Men ärlighet och ett mod att granska sig själv är förutsättningen.

Fair Winds and Following Seas!

lightseeker
2008-10-06 12:37
#3

nu känns det som om det är dags för mig att städa, invändigt, årsrengöringen då.

spindelfot
2008-10-06 13:33
#4

Ja.. kanske kan man också träffa sig själv i fantasin, ifall man har svårt att förstå sig på sig själv/se sig själv i ögonen.

Att fokusera på skönheten i livet ger en mycket gott i långa loppet också, för fokuserar man på det som är tungt (vilket är lätt hänt, har man svårt att betala räkningarna en månad tar det lätt över) så BLIR man ju tung, man fokuserar på det som är dåligt och drar till sig olycka, tar inte hand om vad som går in och ut i kroppen, är inte på sin vakt mot energitjuvar osv..

Men man måste se över sitt inre regelbundet, bryta gamla vanor och bryta band, det är ju alltid en dag imorgon förstås, men så var ju igår..som gjorde oss till den vi är idag.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
vinden är min mor
2020-02-11 12:32
#6

Det här var en väldigt intressant tråd tycker jag🌺.

Numera avslutar jag alltid min morgon ceremoni då jag hälsar riktningarna med att förstärka skyddsbubblan runt mig för att inte bli så dränerad.

Jag lämnar en öppning åt fader sol där en högre energi kan strömma ner och en öppning åt moder jord där en jordande energi kan stråla upp.

Jag avslutar alltid med att be att alla lägre energier ska studsa mot min skyddsbubbla tillbaka på den som sänder ut dem.

I en perfekt värd skulle det kännas snällare att försöka balansera upp andra men ibland får man prioritera sitt eget mående .

Ibland lyckas det och ibland inte.

Det här verkar vara väldigt bra tips att försöka vidare med.👍

☀️Mörker är bara brist på ljus

Annons:
Tarotstollan
2020-02-11 20:54
#7

Sätter en tass här för detta är en tråd jag missat och måste bara läsa och fundera över detta!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mandra
2020-03-21 10:03
#8

Personligen använder jag hjälpandar när jag sätter upp skydd. De vet bäst vad som behövs vid varje givet tillfälle - om det behövs något särskilt. Jag jobbar nämligen med permanenta skydd vilket gör att jag inte behöver sätta upp dem hela tiden, vid varje övning. de är där jämt.
Man renar innan dessa skydd sättes upp och de stänger ute allt skadligt. Så man behöver inte tänka på detta så mkt, att man får på sig nytt alltså.
Men man måste tänka på det när man får en ny hjälpande - då gäller det att kunna avgöra om den står på "rätt" sida, dvs inte jobbar för det skadliga.
Sen behöver man vara i shamanskt medvetande (en slags trans) för att göra allt detta. Att bara visualisera har inte alls samma kraft (även om det kan hjälpa i viss mån).

1# Tunga och lätta energier tror jag inte ett dugg på. Vet ungefär hur ni går tillväga. Anser inte att det funkar.

Upp till toppen
Annons: