Annons:
Etikettallmänt
Läst 1311 ggr
Anco
2008-12-04 11:18

Inomhuspyssel i vintertid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill visa ett par bilder av vad jag pysslar med nu i vintermörkret :)

I somras fick jag ett renhorn av syster BiGavia… Visste inte riktigt vad jag skulle göra med det då.

Fick i höstas för mig att jag skulle försöka lära mig den gamla konsten med nålbindning, stickningens föregångare. Inga kurser fanns att tillgå utan det blev till att läsa på nätet och prova sig fram, och prova igen och igen och igen. Nåja skam den som ger sig :)

Och vad behöver man då för att nålbinda…. jo en nål… och på medeltiden (när detta utfördes) fanns det inga metallnålar. Så jag tog och gjorde min egen nål av en tagg från renhornet, sågade och slipade.

Här är 2 bilder, en på nålen och en på nål och början på en vante jag håller på med.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
Anco
2008-12-04 11:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är det som ska bli en vante.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

BiGavia
2008-12-04 12:29
#2

Spännande..har aldrig varit i kontakt med detta hantverk, inte i detta liv i allafallOskyldig. Ser kul ut.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Anco
2008-12-04 13:00
#3

Det är rätt enkelt när man väl fått kläm på det, innan vaar det ett hel****e, men jag tackar för din gåva av hornet, nålen blev jättebra.. och vacker om jag får säga det själv Oskyldig

Varför ödsla pengar på att köpa något som man kan förfärdiga själv!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Waara
2008-12-04 13:13
#4

Så fin nål!.. jätte. och vad roligt med handarbetet, hoppas du visar det färdiga sen . :)

Anco
2008-12-04 13:19
#5

#4 Jag det är lie som jag skrev i en annan tråd, nu under den mörka tiden är det dags att pyssla inomhus. Jag är nu en gång sådan att jag måste ha något för händer, sommartid är händerna i jorden Flört.

Nu måste jag ha något att göra, varför då inte lära sig något nytt!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Brokenfether
2008-12-04 13:40
#6

Va fint Anco och det ser ut att va ett ganska roligt handarbete..*L Lycka till…

Annons:
Astraea
2008-12-04 17:30
#7

Wow. Jag var hos svärmor i helgen och bläddrade i en Hemmets Journal, där var det en bild på en Gandalf/häxhatt gjord med nålbindning. Jättevacker, jag skulle gärna vilja ha en själv… Jag drar mig dock lite för nålbindning, kan ju knappt sticka.. Vad vill jag ha mest, raggsockor eller häxhatt hmmm….svårt, på riktigt!

Ugglekatten
2008-12-04 18:19
#8

Intressant Anco, min mormor gjorde mycket vantar och sockor till byns skogsarbetare med den här metoden.  Jag har hennes nål som är gjord av horn. Skulle gärna vilja lära mig tekniken, så nu undrar jag vad du lärt dig den. Och hur binder man en vante?

Det ser fint ut med vanten du har börjat på, väntar på att få se resultatet snart. Lycka till!

Anco
2008-12-04 18:52
#9

Ja du Vindafrid, dt finns en del gamla böcker på biblioteket och om du letar på nålbindning på nätet hittar du en del. Jag har lärt mig det den hårda vägen via 'trial and error', haha, prova och prova, svära och börja om. Till slut fick jag in snitsen :)

Tackar, ska se till att lägga upp en bild när den blir klar.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Blodeuwedd
2008-12-04 19:17
#10

nålbindning

En bra beskrivning.. 
men så svårt.. Det är ju okej att lägga upp maskorna, det går bra men sen då…
Hm.. kämpar vidare..

(en annan dag)

Brokenfether
2008-12-04 19:21
#11

Fy för jösses så svårt…man ser ju bara tantens tumme…Skrikandes

Resultatet var dock vackert…*L Tror jag håller mig till vanlig stick och virkning jag.Oskyldig

Anco
2008-12-04 19:30
#12

#10 det är den beskrivningen bl a som jag gått efter när jag lärt mig ;)

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

spindelfot
2008-12-04 22:16
#13

Oj! Jag blir imponerad, du kan verkligen dina grejer.. speciellt att du lärt dig från internet tycker jag är häftigt.

själv blir allt jag rör vid troll-konst, snea märkliga grejer, fläckiga och småtrasiga.. suck. Vilken tur att jag är fruktansvärt självgod och låter min troll-konst ändå ställas på piedestal mitt i lägenheten så att alla som kommer in i mitt hem kan beundra mina alster. Har accepterat den delen av mig själv. Jag kan tillockmed ha den dåliga smaken att hålla upp mina klumpiga små trasor/klumpar/trasselsuddar inför gästerna och bräka att jag har gjort dem sjäälv, visst är de fantastiskt karaktärsfulla?

jag får besök ganska ofta ändå, tycker det är helt otroligt men jag får det! är dock generös med kaffe, kakor, osv, kanske beror det på det.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Annons:
Anco
2008-12-04 22:21
#14

#13 Jag tror inte dina besökare kommer bara för att du är generös med kaffe och kakor *L*

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Blodeuwedd
2008-12-04 22:30
#15

Förra året var jag på vikingamarknad i Saltvik På Åland då visade en vikingakvinna mej hur man gör.. men att stå där rätt uppåner och få till det..
hm.. jaja.. hon sa att jag hade handlag i alla fall.. men nu är det bara tålamodet.. nålen och garnet ligger därnere och några uppläggningar har jag fått till men så tröttnar jag och gör nåt annat så måste jag börja om igen för jag glömt hur det va man gjorde..

Anco
2008-12-04 22:44
#16

#15 Så var det för mig också innan jag fick in tekniken ordentligt… en eller ett par dagar utan att ha hållit på så funkade det inte alls :)

Kämpa på, när du väl fått kläm på det så är det inte svårt. Lycka till!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Blodeuwedd
2008-12-04 23:01
#17

#16.. Tack Anco. :)  ja jag kör lite då å då.. fast just precis nu för tillfället har jag inte tålamod och ro till nånting.. vankar runt som en äggsjuk höna.. hahaha.

Anco
2008-12-07 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Så här blev vanten, inte sååå illa för att vara första försöket

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

BiGavia
2008-12-07 18:01
#19

Nej, det kan jag skriva under på, toppen! Nu ska du göra en likadan, fast tvärtom..

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Blodeuwedd
2008-12-07 18:10
#20

Ååå vad fint Anco.. *impad*  Vad du är duktig.

Annons:
Waara
2008-12-07 18:17
#21

Jätte fint blev det! ser ut o vara skön oxå.

Brokenfether
2008-12-07 18:39
#22

Snyggt Anco…gillar mönstret skarpt..*L

Anco
2008-12-07 20:32
#23

Tack,vad snälla ni är Skäms

Japp, nu ska jag bara klara av nr 2, likadan fast tvärtom Tungan ute

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

neina
2008-12-07 23:27
#24

Måste stämma in - imponerande! Ska du valka den också?

Astraea
2008-12-08 09:16
#25

Läcker Anco, vad duktig du är!

Anco
2008-12-08 10:01
#26

#24… jag funderar på att göra det….

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

isnornin
2008-12-11 13:41
#27

Vad fint Anco! Jag vill också lära mig, jag har nål och garn, ska försöka mig på detta, men har lite svårt att se så bilder så här… jag får nog gå på kurs, synd att du bor så långt borta från mig Anco!

MVH Isnornin

Annons:
Anco
2008-12-11 14:19
#28

#27 Åhh, tack, ja det var som sagt knepigt i början men nu går det riktigt hyfsat :)

Om du tittar i inlägg 10… länken där är samma som jag lärt mig efter, bra bilder, men lite trixigt när man kommer till varv nr 2, men med lite envishet så funkar det (egen erfarenhet,haha).

Ja,,, vi skulle bott lite närmre varann många av oss!!!

Tänk vilken community vi skulle få Skrattande

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

isnornin
2008-12-11 18:20
#29

ja det vore underbart Anco!

MVH Isnornin

Searchingmoonwolf
2008-12-12 11:18
#30

Wau, du är då duktig Anco! Härlig vante. =0)

Så som rubriken säger "inomhuspyssel i vinter"…

Har ni några andra tips på vad en absolut nybörjare kan ta och göra?
Jag skulle villa göra nåt, men har aldrig varit nå för att sticka eller virka (sanningen är väl att jag inte vet hur man plockar upp o så..Skäms). Samtidigt skulle jag villa få in "häxeriet" (eller va vi vill kalla det) på nåt sätt.

Tips, nån?? (tackar nu ren för demSkrattande)

Ha det så gött under vintermånaderna (med eller utan snöTungan ute).

Kramix.

isnornin
2008-12-12 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag håller på att virka mormors rutor

MVH Isnornin

neina
2008-12-13 02:59
#32

# 30 mitt tips är att tillverka egna tavlor, julkort eller julklappsetiketter, t. ex. Jag har inte funnit mitt uttryck i att rita, men däremot i att sätta ihop bild med inramning (samlar så klart på gamla kalendrar och kataloger o. s. v.), och dekorera den med stålpenna och bläckhorn. Dessutom är ju något vackert skrivet konst i sig, så leta citat eller dikter att pyssla med till något fint, och hitta något att rama in med. 

I detta får du helt klart in häxeriet, med tanke på vilka gömda eller tydliga symboler du på ett vackert sätt kan väva in i bilden, samt med kombinationen text + bildmotiv. (Snygga ramar finns på loppis och second-hand, tycker jag - sirliga eller med säregen karaktär.) 

Turistbroschyrer har ju mysiga naturbilder, och det finns massor med vackra dikter och citat att hitta, både från böcker på bibliotek, cd-skivor och från internet.

Blodeuwedd
2008-12-13 12:34
#33

#31

Åååå isnornin.. såna gjorde jag för hundra år sedan.. eller nåt.. känns som hundra år sen i alla fall.. Jag gjorde en babyfilt av såna.. å vad kul.. Nu fick jag ju lust att virka..

#32 neina och du fick mej att vilja göra julkort..

pyssel pyssel..

isnornin
2008-12-13 14:36
#34

#33 vis är det kul att virka!? Jag ska försöka få till en filt:)

MVH Isnornin

Annons:
Blodeuwedd
2008-12-13 16:47
#35

isnornin.. jo det var roligt att virka .. då.. i alla fall. ;) Nu minns jag knappt hur man gjorde.. och rutor till en filt… DET blir några stycken det.

isnornin
2008-12-13 18:57
#36

nja många blir det inte;) Jag tänkte fuska lite… några ritor mycket virkat runt om dem;) jag visar bild sen if jag får till det!

MVH Isnornin

Blodeuwedd
2008-12-13 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

#36 Så här.. ;) den här har 154 rutor om jag inte räknat fel.
Dina rutor ser större ut. Jag tror den blir jättefin..

Ååå nu blev jag riktigt sugen.. *rotar i virknålarna*

isnornin
2008-12-13 21:18
#38

vá vad fint!!!!!

MVH Isnornin

Ugglekatten
2008-12-14 15:46
#39

Det var snyggt jobbat, Anco. Den blev verkligen fin, och säkert varm och go att stoppa händerna i.  Jag måste testa tekniken och hoppas mormor hjälper mig från "ovan där".

Anco
2008-12-14 17:07
#40

#37 Vilken vacker filt. Tänk att ha tålamod med alla de rutorna :)

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Upp till toppen
Annons: