Annons:
Etikettandligt
Läst 1194 ggr
Lionadh
2008-10-30 10:50

Hur firar ni Samhain?

Själv ska jag fira med Sv Misraimförbundet i år. För första gången så det ska bli spännande. Ritualer, ceremonier och en kul fest ska det bli.

Vad har ni andra för planer?

/Lionadh

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Annons:
BranDuir
2008-10-30 11:15
#1

ja…för min del  blir det med arbete…..hela helgen….ska skicka en tanke och ett litet offer vid tillfälle under kvällen i alla fall

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Anco
2008-10-30 11:31
#2

Här blir det nog inget särskilt, har aldrig tidigare firat Samhain eller Alla Helgon eller Haloween. Samhain för att jag inte haft de vänner omkring mig som "tror" som jag, Alla Helgon för att jag inte tror på den kristna biten, Haloween för att jag inte vill dras med i det kommersiella dravlet som inte har någon anknytning i vår svenska historia.

Men jag kommer nog att sända både en och två tankar om det hela och tända några vackra ljus och smycka mitt lilla altare med lite fina blommor.

Till alla er som ska fira på ett eller annat sätt önskar jag en trevlig helg.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

BiGavia
2008-10-30 22:05
#3

jag önskar mej en mjuk å varm manshamn att krypa mej in iSkrattande annars blir de väl hantverksmässa i Luleå!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

neina
2008-10-30 23:28
#4

Samhain är ju det 'keltiska' namnet för högtiden, men det jag firar är rotat här, i Göinge. (funderar på att hitta en annan benämning… kanske) 

Jag firar för att den här tiden markerar årsväxtens slut, träden har gett ifrån sig sitt sista fyrverkeri på några månader, vintern känns påtagligt på gång. Vid en sådan tidpunkt, är det meningsfullt att uppmärksamma dessa förändringar, se var jag är i förhållande till dem, känna efter vad denna tiden kan lära mig - och vad jag kan ge, vad jag vill tacka för. 

(Av familjeskäl har vi alltid firat Halloween på det amerikanska viset, och jag har alltid älskat det! Inte för kommersialiseringen - tyvärr var det mest den biten som kom till Sverige upplevde jag - utan för att det varit ett lekfullt sätt att utforska döden, mörkret.) 

Vi firar Samhain, fyra personer i en grupp, och vi är alltid öppna för gäster vid högtiderna (om inte personkemin skär sig alldeles). Vi samlas ute på landet, vid en eldstad under en mäktig ek. Runt elden skapar vi en cirkel, bjuder in/öppnar oss själva för elementen och det 'gudomliga'/'andliga'. Vi sjunger, trummar, har någon symbolisk akt där vi benämner det vi vill lägga bakom oss och kastar det på elden. Vi tänker på våra förfäder och andliga vägledare. Vi offrar gåvor i elden, tackar varandra och alla 'andra' som varit närvarande, och avslutar. Cirkeln löses. 

SEDAN - är det dags för god mat och umgänge in på småtimmarna! 

Nyfiken på att höra hur ni andra firar (om alls)! Och vad ni än gör i helgen, hoppas jag att ni får riktigt härligt, det är en härlig tid på året!

Anco
2008-10-31 09:53
#5

#4 Det låter som att du kommer att ha en underbart trevlig helg.

Visst är detta en härlig tid!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Waara
2008-10-31 10:57
#6

Trevlig Samhain & helg alla! #0 Det lät spännande!

#4 neina, det låter jättemysigt.. verkligen!

Vi firar helgen med blandning av gamla & nya traditioner, lugnt & stilla med nära & kära.

Annons:
Bodvar
2008-10-31 12:41
#7

Jag är på samma ställe som Lionadh. Årstidsritual, ordensinvigning och sejd står på programmet. För att inte nämna festmåltiden, mmm…

Härlig helg allihop!

Lionadh
2008-10-31 14:17
#8

#7 Det ska bli kul att ses! Glad

Ni andra får ha en god helg. Jag berättar mer på söndag…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Lionadh
2008-11-02 20:13
#9

Har just kommit hem och är mycket nöjd med helgen. Mycket intryck, många möten och mycket att smälta. Men det gav mersmak.

Eller vad sägs om lite sejd, få ställa frågor till en völva?Glad

Hur har ni andra haft det?

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

neina
2008-11-02 22:53
#10

Har haft det underbart! (finns att läsa lite på min blogg) Ceremonin som vanligt stämningsfull, mäktig, härlig. Dessutom hade jag fest dagen efter (traditionsenligt! ;) ) och efter DET, eftermys härute på landet, god diskussion och gott sällskap!

Kanske vi ses på ett firande någon gång? ;)

BranDuir
2008-11-02 22:56
#11

hmmm.vad sägs om…arbete…stress och tre minuters tid att vörda de gamle….better wee than naught

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Anco
2008-11-02 23:04
#12

#11 Låter inte alls avundsvärt Gråter

Må din stig bli mindre krokig och taggig framöver. Må det så ske.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Blodeuwedd
2008-11-02 23:22
#13

Jag konstaterade idag att det är det här med helger som är pestigt när man skiljt sej och ungarna blir stora och flyttar hemifrån. Från att ha varit full fart till totalt dödläge.. Bläää.. Måtte det snart vara vardag..
Fan vad jag avskyr att vara arbetslös!!! *morr*

sorry.. kände bara att jag var tvungen att klaga lite..

Annons:
Brokenfether
2008-11-02 23:25
#14

#13 Håller med dig BW…så känner jag det oxå! Ett barn hemma…men nog känns det torftigt ändå. Julen ska vi inte prata om bara..fy för den lede…Skrikandes

Blodeuwedd
2008-11-02 23:28
#15

#14
Som tur var har vi provapå dagar på tvkanalerna nu över helgen.. vem vet hur länge det håller i sej.. så kan man åtminstone fördriva tiden i tvsoffan.. Usch..

Julen?? Hm.. tvinga mej inte att tänka på den redan… snälla..

spindelfot
2008-11-02 23:38
#16

Det blev en privat och avslappnad tillställning i spindeltorp.. offer och promenad i skogen, lite trummande, lite vino och pyssel. Jag hade tänkt bullra mer men det kändes inte rätt. Jag hade en jättebra helg.. Mycket nöjd, nöjd med att det blev så litet som det blev. Nya tankar har jag fått.. men jag är trött nu.

Nu är lilltrollet lite sjuk i feber, så det blir inget dagis imorgon, mor och son håller sig hemma och har det bra alltså.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Upp till toppen
Annons: