Annons:
Etikettkraftdjur
Läst 9165 ggr
palsternackan
2/23/09, 8:28 PM

Hitta sitt kraftdjur..

Vill hitta mitt kraftdjur (eller om jag har flera..) Men jag vet inte hur man gör? Hur gjorde ni?

Har hört man man ska sätta sig i skogen och vänta, så kommer det. Men liksom, om det kommer en ekorre, ska jag då ta förgivet att det är ett kraftdjur? ;) Det kan ju lika gärna vara en puma, panda eller till och med en drake man har som kraftdjur.. tror inte direkt man stöter på dessa i svenska skogar..

Annons:
SumacWarmi
2/23/09, 9:50 PM
#1

På den första "riktiga" trumresan träffade jag mitt kraftdjur. Min lärare trummade för mig och jag reste neråt. Jag såg många djur där nere, men ett av dem visade sig flera gånger för mig. Det var inte ett djur jag hade förväntat mig, men jag frågade om det var mitt kraftdjur och det var det. I efterhand har jag tänkt på att just det djuret har dykt upp för mig under många tillfällen under min uppväxt. Inte djuret själv, men på bilder och som kramdjur (hahaha, nej, inte björn). Nu har jag ett kramdjur av mitt kraftdjur bredvid mig när jag sover, förutom att jag gör resor ibland och träffar det.

Har du provat att göra en trumresa? Försök annars göra det. Det finns trummande inspelat på band och skiva också, det kanske kan funka för dig. Mig fungerade det inte för (därför satte jag "riktiga" inom citationstecken ovan, för de resor jag hade gjort innan var med hjälp av ett band, och det var inte alls samma sak för mig), men alla är vi olika. Det bästa vore kanske om du bad en shaman trumma för dig…

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

palsternackan
2/23/09, 9:58 PM
#2

tack för svar! men vad är en trumresa? =D låter spännande!

Anco
2/23/09, 11:39 PM
#3

#0 och #2 som vår käre Shaman Trumman brukar predika….. Ta kontakt med en erfaren shaman som kan hjälpa dig.

Det här är inte saker som ska tas alltför lätt på. Mycket kan hända som inte bör hända, därför är det bra att ha en erfaren till hjälp och stöd.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

SumacWarmi
2/24/09, 6:52 PM
#4

Jag håller med Anco, faktiskt.

Sen, bara av ren nyfikenhet: hur kom du in på det här med kraftdjur? Var hörde du talas om det? Inget ont menat, bara nyfiken.

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Lassemannen1982
2/24/09, 10:52 PM
#5

Mitt kraftdjur åtminstone på sommaren är getingen, för när jag ser detta läskiga djur får jag en chans att möta mina rädslor, om jag sitter kvar vid bordet när den kommer.
Drömde också om getingar gårdagens natt, när jag var omgiven av dem och var helt lamslagen så jag inte kunde röra mig och bara väntade på att bli stucken.

Bålgetingen kan jag faktiskt beundra lite. Den är ett mycket respektingivande djur, fast den är så fredlig och jag blir inte alls så rädd, utom när jag står högt upp på en byggnadsställning.

SgtRipley
2/25/09, 8:43 AM
#6

Intressant, det sägs ju att insekter aldrig är kraftdjur, men vem vet? Å andra sidan kan en insekt nog vara en kraftfull lärare, det verkar onekligen som att den är det för dig. Glad

Annons:
[trumman]
2/28/09, 1:35 AM
#7

Jag beställde mitt på internet.

99.50:- Skitbilligt.

spindelfot
2/28/09, 11:13 AM
#8

Eller.. kinderegg ;) Vilken överraskning, ut hoppar det en panter.

Skämt åsido - det finns mycket skrivet i detta ämne, jag föreslår en sökning på forumet!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ewerhof
7/24/09, 1:12 AM
#9

Lånar tråden istället för att starta en med likadan rubrik…

*suckar uppgivet* Jag vet inte riktigt hur det står till med mig och det här med kraftdjur. Kan för lite om ämnet, helt klart. Kanske ger det sig lite om en tid… För nu, nu för tiden, sedan jag börjat fråga efter "Vilket är mitt kraftdjur?" så har grodor/paddor börjat korsa min väg. Både i bilder och på riktigt. Jag fick en prydnad till blombänken av min man till födelsedagen….en groda. Den är ju fin å så men…som kraftdjur? Allvarligt?! Och idag upptäckte vi en padda i förrådet utanför, brevid ytterdörren. Kamske är det familjens totemdjur?! *hoppfull i att slippa bära det udda djuret själv*

Ja, det är okej, man får skratta. Jag vet ännu inte om jag ska 'ta det på allvar' eller om jag ska tolka in något annat som andarna försöker säga mig. Det kanske inte alls har med kraftdjur att göra?

Tips, någon?

BranDuir
7/24/09, 2:32 AM
#10

måste man ha ett kraftdjur?…måste man ha en massa attiraljer…..är det inte lite som med Odens öga…vilket i sig var en kraftfull insikt, som jag är säker på fick många här inne att hoppa till…som inte tänkt den tanken själv?

Jag anser att den insikten var en av de absolut mest kraftfulla jag någonsin sett!….och böjer mitt huvud i vördnad för det!

Jag svarar i samma andetag…att …NEJ man måste inte ha ett kraftdjur, man måste inte ha ett totem, eller en speciell sten eller ett enda speciellt något….man har det man har för ögonblicket, man har sig själv och de inskter man fåt, man har sin egen kraft oh hängivenhet…sin egen själ och sina egna tankar….ALLT annat är bara attiraljer och utanverk…allt annat är som att sätta en prästskjorta på en åsna och tro att han därför kan göra underverk….

Bless!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Ewerhof
7/24/09, 12:06 PM
#11

#10 Jag tar till mig varje stavelse! Nog för att jag älskar djur i olika skepnader, men jag får aldrig någon speciell längtan efter ett visst. Ska vara att jag förstår mig på katter lite mer än andra djur, men det kan också bero på att jag är uppvuxen med dem och lärt mig deras språk.

Det är som du påpekar troligen inte ens 'nödvändigt' med ett kraftdjur. Där har jag nog bara följt med strömmen och inte riktigt tänkt till på egen hand. *kliver upp på den egna vägen igen* Ibland hamnar man liksom vid dikesrenen utan att man märker det. :-)

Så skulle jag tälja mig en totempåle nån dag så kan det hjärtans gärna få sitta en groda i toppen. He-he. Om inte annat skulle jag ju bli glad varje gång jag såg den.

Vekka
7/24/09, 4:03 PM
#12

#10. Tack BD, för vad du skrev.
Jag har mkt länge funderat över det här med kraftdjur eller totemdjur, och jag har inte blivit klokare heller efter mkt lång tid.
Jag har ändå i många år varit den jag är :) (dock lite i bakrunden under barnens uppväxt och samhällets stress).

Men för att återgå, det är bara dom senaste, kanske 3-4åren som jag upplevt det som så mkt prat om kraftdjur, i den formen som det pratas om idag, jag vet inte om denna syn blev på något sätt starkare av filmer som Harry potter o Guldkompassen?

Självklart har jag varit insatt i det här med "följeslagare" (min benämning för kraftdjur) sen jag var liten, men jag har fått en lite annan syn på det hela från starten. Det är mer som indianernas visdom.
Jag tex. har inget speciellt "kraftdjur" men jag har flera som står mig nära, och som erbjuder sin hjälp om det behövs, men dom finns inte där bara för mig, dom är inte "mina", snarare tvärtom, kanske :)

Sen har jag dom som är i närheten nästan för jämnan, o det är heller inga "exotiska djur" :)
"Mina" speciella vänner är kajor, rävar, hehe..Grodor! = Ewerhof! :)
Älgar (dom tycker det är skitroligt att skrämma mig :) vissa har aldrig sett en älg, jag går på dom överallt, bokstavlingen :)

Sen till det värsta :(
Möss!! jag har bara en fobi! o det är råttor o möss, (älskar allt annat, som spindlar, fladdermöss osv.) denna fobi har funnits så länge min moder minns, går ej heller att bota, har gjort tappra försök :) Men…dom verkar vilja vara hos mig, i alla situationer, även konstiga som, dom hoppar i min jackficka! i min väska!, stövlar, innanför byxorna! ja! sant! jag vågar nästan inte "gå till skogs när nöden tränger på! för drar jag ner byxorna o slår en drill, så är det kört, har hänt många ggr. :)
När det kommer till möss har jag många roliga historier! :)

Råttor o jag = inte! :)

Kanske är det pga. detta som jag alltid haft många katter :)

Jag har gjort en kraftfull ledsagad resa, (indiansk medicinman) o vägen kantades av Möss! ej roligt, o är mkt tveksam att sätta mig i den situationen igen :)
Ja, sen har jag en god kontakt med dom flesta husdjur, men jag "pratar" inte med djuren i direkt mening, men förstår dom, eller dom förstår mig? vet egentligen inte riktigt vilket, har bara tidigt fått förklarat att vi "tvåbenta" är väldigt enkla o förutsägbara att förstå :)

Men nu babblar jag på, vad jag egentligen ville komma framtill är, att jag inte riktigt förstår det här!
Kommer jag att "få ett eget kraftdjur" ?? eller totemdjur? nja, jag är tveksam eller börjar jag bli för gammal :)
Eller så är min väg en helt annan? Eller har jag kanske börjat bli enkelspårig o "fastnat" i mitt, gamla vanliga???

Pst! Jag har ju en annan följeslagare, men jag får nog inte lov att kalla honom mitt "kraftdjur" han blir nog inte road av det :)

Ewerhof
7/24/09, 6:22 PM
#13

#12 Ha-ha! Jag har också en annan följeslagare, en åsna. I alla fall säger han det själv. Jag har alltid varit smått tokig i husdjur och varje unge som med blanka ögon bett mamma att "Snäääla?" så har det tillkommit nån ny familjemedlem. Min man brukade (jag har hejdat mig lite med åren) rabbla upp hela konkarången och avsluta med: "…och så en åsna som betalar för alltihop." SkrattandeTungan ute

Vet ni, det känns faktiskt lite skönt att 'slippa' hålla koll efter nåt särskilt djur som 'borde' hänga en i hasorna. :-) Fri och stark på egen hand, liksom.

Annons:
Jennix
7/29/09, 7:13 PM
#14

Nu är jag ingen expert på shamanism eller så, och hoppas att nån mer kunnig kan kommentera MEN jag har för mig att i de flesta kulturer som använt shamanism sägs det att alla som överlevt barndomen har ett eller flera kraftdjur, det är bara så att de flesta inte har tagit kontakt med dem eller så.

Detta ur minnet, så ni får ta det som det är.

En del ser det ju som symboler för egenskaper hos en själv också, och inte nödvändigtvis att det måste vara nåt djur man "alltid har älskat". Flört

Själv drömde jag om delfiner i natt och skrattade gott när jag vaknade, eftersom jag aldrig har tagit delfiner på allvar efter allt flum med dom. Stackars djur, egentligen är dom ju helt naturligt och inte alls pastellfluffiga…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ewerhof
7/29/09, 7:46 PM
#15

#14 Jo, jag har också hört/läst om att kraftdjur liksom ska ha varit med en sedan barnsben. Men jag kan inte erinra mig något  djur som påverkat mig särskilt starkt. Om man inte räknar skalbaggar… Jag ritade av, kollade in dem 'live' i gräsmattan och på träden och läste massor om skalbaggar under en period i min barndom. (Men det blir ju i alla fall inte bättre än de 'nutida' grodorna som trillar in i mitt liv.)  

Däremot så gjorde jag en gruppmeditation en gång för ca 15 år sedan och då visade sig den mest gigantiska orm jag någonsin sett!! Det fanns inte en chans att se hela ormen, bara ögat var ca 1 meter i diameter! Men i den blicken som den gav mig fanns total och villkorslös kärlek. Det var häftigt och väldigt omtumlande.

IRL har jag bara sett ormar på skansen och en sömnig huggorm på ett berg i skogen.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
5/12/17, 11:38 PM
#19

Jag funderade över kraftdjur och fann den här gamla tråden. Jag nickade instämmande åt SumacWarmis inlägg, och sen läste jag med intresse resten av diskussionen.

Hur är det med er som läser den här tråden idag? Känner ni era kraftdjur? Eller tänker ni mer som den kloka BranDuir som menar att vi inte egentligen behöver kraftdjur?

Mina upplevelser är desamma som SumacWarmis.

Tarotstollan
5/13/17, 3:29 AM
#20

Jag har ingen aning om vilket kraftdjur jag har och det  skulle vara kul att vet om jag har något och vilket det kan vara!🤔
Kanske katt eller undulat eller någon annan burfågel, eftersom jag haft sådana så länge.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[NeferNefer]
5/13/17, 3:40 AM
#21

Tarotstollan: du får leta upp en shaman som kan trumma för dig. Då kan du göra en trumresa och finna ditt kraftdjur.👍

Tarotstollan
5/13/17, 3:49 AM
#22

Känner inte till om det finns någon shaman här i närheten men det hade varit kul att testa. Å andra sidan har jag har fullt upp med annat som jag behöver göra innan jag ger mig in i det djupet…..🤐

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
5/13/17, 3:50 AM
#23

När eleven är redo uppenbarar sig shamanen 🤓👍

Tarotstollan
5/13/17, 3:52 AM
#24

Får hoppas på det!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[spirit well being]
5/13/17, 5:00 PM
#25

Det är intressanta tankar i inlägg nummer 10 och jag förstår tankegången där men går vi till våra kraftdjur och guider så handlar det om ett samarbete mellan världarna så  visst behöver vi varandra, dom behöver oss och vi behöver dom.

Inom shamanism har vi en gång lovat och skrivit under ett kontrakt att dygnets alla timmar vara tillgängliga för andarna om dom så väcker oss klockan 02 på natten så har vi lovat att alltid vara tillhands och det är bara att kliva upp ur sängen börja jobba och se glad ut.

Vi är ett sammansvetsat team där jobb utförs från båda sidor så visst behöver vi varandra för dom når inte alltid fram hos människor här likväl alla människor inte har förmågan att kommunicera med andarna så visst behöver vi varandra och jag skulle finna shamanismen  oerhört andefattigt, trist och grått om jag inte dygnets alla timmar hade den kontakten.

Vi verkar för båda sidor och samarbetet är så oerhört viktigt i alla lägen så  vi behöver varandra för att kunna utföra det vi en gång avtalat med våra kraftdjur och med våra guider. En oerhört viktig bit för att allt ska kunna genomföras på bästa möjliga sätt samt beskyddet beroende på vilken form av krafter vi har att göra med. 

Vi behöver varandra helt enkelt ❤️

[NeferNefer]
5/13/17, 5:06 PM
#26

Jättebra skrivet, spirit well being. Nog är det så att vi har åtagit oss att utföra vårt arbete, och det har även våra guider och kraftdjur, som du skriver. Och sanningen är ju trots allt den att vi får mer än vad vi ger ❤️

[spirit well being]
5/14/17, 6:00 PM
#27

Tack snälla Nefer ❤️

Bra skrivet vet jag inte men det kom från hjärtat och jag tänker lite på det här med yttre attribut så som trumman som tas upp i andra trådar om vi verkligen behöver en massa materiella saker för att utföra och utöva vår uppgift.

Jag kopplar upp och sen får universum sköta resten, jag behöver inga redskap för att gå ner i trance eller besöka olika världar och det är målet att kunna jobba helt utan yttre attribut som nummer 10 beskriver lite här men vi får inte glömma den gemenskap vi har med andarna och det samarbete som vi har för utan det samarbetet så står vi alla noll.

Vi behöver inte få nåt tillbaka  vi gör det vi ska och sen får universum ta vid då blir allt rätt .

Förväntan av att få nåt tillbaka gör allting så fel och vi måste kunna se helheten i att göra utan att vänta tillbaka❤️

Annons:
[NeferNefer]
5/14/17, 8:07 PM
#28

Precis så. Jag förväntar mig inte att få något tillbaka, men det får jag oavsett vilket. Även om jag kanske inte förstår det förrän flera år efteråt.

[spirit well being]
5/16/17, 6:00 PM
#29

Man förväntar sig inget men det är så härligt att hur vi än gör så kommer det tillbaka till oss ❤️

Däremot tror jag att många förväntar sig en massa saker så som belöning med mera och det kan stå lite i egot men väl man skalat av sig den rollen så ser vi alla den underbara hel het som universum har att fylla oss med och det är den som vi ska anamma och ta in 🌺

[NeferNefer]
5/16/17, 6:27 PM
#30

Aha, nej, de som väntar sig belöningar hjälper inte med hjärtat utan för att de tycker att de ska ha betalt. Det är inte shamanistiskt, om nån nu frågar mig. Jag hjälper om jag får en puff från andra sidan/ guider/ kraftdjur. Får jag ingen puff, då avstår jag. 

Det jag får tillbaka är en fantastisk känsla av välbefinnande ❤️Plus att jag alltid lär mig något nytt varje gång jag följer den där puffen och instruktionerna från min guide. Då vinner jag oerhört mycket, som är så mycket mer värt än materiella gåvor.

[NeferNefer]
5/17/17, 7:20 PM
#31

Känner att jag vill tillägga ett par saker till det jag har skrivit. 

För det första anser jag inte att en person som kallar sig själv shaman nödvändigtvis är en äkta shaman, utan det är upp till folk som har fått hjälp av shamanen att avgöra den saken.

För det andra, det jag skriver om betalning och belöningar, det har främst med mig själv och andra i min situation att göra. Sen finns det ju riktigt duktiga shamaner som har som heltidssyssla att hjälpa folk. Det är en helt annan historia. Sådana personer tycker jag har all rätt i världen att ta betalt på samma sätt som en som arbetar i vården eller en som drar kablar eller målar hus. Bara för att de är duktiga på det de gör betyder det inte att de måste ställa upp gratis på heltid för att hjälpa andra. Varför skulle då en professionell shaman eller healer eller medium göra det?

Jag, som sagt, vandrar den shamanska vägen (vilket inte är samma som att kalla mig själv shaman), och då och då får jag en puff att hjälpa någon. Det agerar jag på, för den där puffen innebär att andra sidan använder mig för att hjälpa den personen. Jag har avlagt ett löfte att vara den mellanhanden. Jag gör det för att hedra löftet och för att kunna vara till hjälp, inte för att få världsliga belöningar för det jag gör. Det är inget heltidsarbete för mig. Min belöning är det som jag nämnde i inlägget innan. 🙂

Och jag ställer aldrig upp på att göra något för någon som tycker att det är en "kul grej", som vill ha bevis på mina förmågor eller som är "nyfiken". Jag är inget spektakel. Jag menar allvar med det jag gör, och jag behöver inte bevisa något för någon.

Upp till toppen
Annons: