Annons:
Etikettläkekonst
Läst 5282 ggr
lightseeker
2009-03-22 23:32

Örtkunniga

Vem kan någonting om myskmadrans egenskaper, som växt i gamla tider? och hur den användes/används.

Annons:
Waara
2009-03-22 23:53
#1

Inte ört kunnig så tillvida, men intresserad. 
 Myskmadra har jag läst lite om nu, då vi ska till och sätta frö.

-Galium odoratum är det latinska namnet.

*Effektiv mot mal
*Användes till trolldroger, salvor et.c
*Vin krydda
*Thé
*Torkade kvistar användes till väldoft
*Blommar vita små blommor i Juni
*Växer i stora bestånd och kan bli upp till 3 dm. höga
*Arten är sällsynd och växer i lundar & mullrik jord, ex. ört rika
barrskogar
*Arten odlas oxå som trädgårdsväxt
*Först fynd uppgift anno 1600-talet

 från olika böcker samt källor på nätet.

Anco
2009-03-23 00:03
#2

Te på myskmadra sägs lindra magont, vara urindrivande samt välgörande för den som lider av gallstensbesvär.

Ett varningens ord!!! För stor konsumtion kan leda till förgiftnings symptom som yrsel och kräkningar!!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

bettin65
2009-03-23 00:46
#3

Den örten hade jag aldrig hört talas om man lär så länge man lever……………..

kul.

Blodeuwedd
2009-03-23 00:49
#4

Varje år flätas en krans av myskmadra som hängs upp i hemmet för att sprida goda vibrationer. Den suger upp dåliga vibrationer och osämja.

Den användes bunden kring fötterna på barnsängskvinnor för att göra förlossningen lätt. I äldsta tid helgad åt hedniska gudar. Dagens husbehovsmagiker anser att myskmadran ger goda vibrationer"

Bjornen
2009-03-23 08:50
#5

Vilt växer ofta myskmadra tillsammans med myskmåra och de bägge arterna är lite svåra att skilja åt. De har ungefär liknande egenskaper men myskmåran växer mera enstaka och ofta mitt bland myskmadrabestånd.

lightseeker
2009-03-23 10:39
#6

Men, så mycket intressanta svar här.

Och nu var det då, libbstickans tur, någon som kan något om dess magiska och medicinska egenskaper?

Annons:
Bjornen
2009-03-23 11:43
#7

Libbsticka (Levisticum officinale)

Den är en vildväxande flerårig växt från sydvästra Asien och området kring Iran. Den användes som läkeväxt av de gamla grekerna och av romarna. Benediktermunkarna tog den över alperna och även romarna spred den i sina erövrade områden. Karl den store befallde på 800-talet att libbsticka skulle odlas i alla sina riken. Till Sverige kom den med munkarna på 900-talet (?) och den har odlats flitigt i hela Norden. Förr odlades den främst av tre skäl, som medicinalväxt, för att hålla vägglöss, råttor och ormar borta. Men också för att libbstickan hade rykte om sig att vara en fantastisk kärleksört. Den heter på engelska loveage och på tyska liebestock. Liebestock är sannolikt en förvanskning av latinska levisticum som betyder ligurisk (från Ligurien). Den engelske 1600-tals läkaren menade att libbstickan botade alla sorters av invärtes sjukdomar. Han trodde också att den var verksam som motgift vid förgiftningar och att den kunde bota pesten. Färska blad kokade i svinspäck var en av hans kurer. Libbstickeavkok ansågs kunna hjälpa mot ögoninflammationer och enligt gamla skrifter kunde det ge blinda synen åter. Libbstickan ansågs också kunna bota gulsot, njursten, heshet, munsår och ischias. Den som hade ont i halsen och feber kunde prova dekokt på torkade blad. Libbstickans rot har använts mot reumatism, gikt och värk. Under medeltiden trodde man att libbstickan hade demondrivande effekt och den som bar örten på sig skulle alltid vara omtyckt av sina medmänniskor. I Tjeckien, Slovakien och Italien äts rötterna kokade. De är mycket starka i smaken och måste skalas innan man börjar äta dem. Den har använts som smaksättare av buljong och som ersättning för peppar.

De odlades mycket i Sverige under 1600-1800-talen. I ett inventarium från Läckö slott år 1661 omnämns att libbsticka odlas i trädgårdssängar. Ett första belägg som eventuell förvildad är från 1694. Enligt Linnes dalaresa 1734 odlades libbsticka vid Lima prästgård och på bondgårdarna i Bjursås. Den finns tidigast nämnd 1772 såsom medel mot boskapskrämpor. Mot skott eller skravelsjukan hos boskap ges en blandning av lök och libbsticka, vilken är känd och odlad som boskapsmedicin. Frön och rot är kraftigt drivande och nyttjades mycket i boskapsmedicinen. Man använde libbstickan och gned in hästarna mot bromsar och annat oknytt. Den har haft rykte om sig att hålla ormar och allt ont borta. Flera äldre källor berättar att libbstickan planterades i mullbänken vid stugväggen. Endera var det bredvid mullbänken eller också avses mullbänken som stöder huskonstruktionen. Med säkerhet var den inte planterad i mullbänken eller plantskullen så länge den användes som drivbänk. De planterades därför utanför ytterdörren. Den är särskilt välkänd från området kring Rättvik. En vanlig användning är som magstärkande och som smaksättning till buljong och brännvinskrydda. Från Älvdalen berättas att en dekokt på libbsticka användes mot dålig aptit, väderspänningar och som urindrivande. Mest användes den till medicin åt boskapen och har en liknande verkan som mästerrot.

Anco
2009-03-23 12:24
#8

Vid mitt förra hus hade jag en libbsticka som jag fick av min salig svärmor när vi flyttade dit… planterad vid husknuten.

Nackdelen var att den blev över 2 m hög och nästan lika bred varje år :) Men en fantastisk doft och härlig krydda i köttsoppa ocg grönsakssoppa.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

lightseeker
2009-03-23 13:52
#9

tack! för delad kunskap starke björn.

Enligt en vän här så troddes den hålla häxor och annat oknytt borta, när den var planterad utanför ytterdörren, det tycker jag var rolig info.

Varför inte ha den planterad där nu också, det finns mycket ont som man inte vill ha in i huset.

Att skala och äta den tycker jag lät intressant, både som krydda och dekokt.

Yippie! fram för mer info om hur vi använder våra kända/okända växter i vår när-natur.

Blodeuwedd
2009-03-23 13:57
#10

Jag har en kompis som lägger en kvist Libsticka i ett öppet fönster på sommaren för att slippa få in mygg och flugor. Jag har själv inte prövat men ska göra i sommar.

Waara
2009-03-23 14:07
#11

Jag tackar er för all info oxå :) jätte intressant!

lightseeker
2009-03-24 12:42
#12

och jag hade ju ett rått-bo inne i lekstugan, käkat hål på min hängmatta och tagit trådar av mattorna därinne, för att göra det varmt och skönt.

Morsan sa: lägg in eneris så håller du mössen borta, undras om det funkar på råttor med?.

bettin65
2009-03-24 12:46
#13

tycker vi kan fortsätta denna tråd………

Annons:
Anco
2009-03-24 17:42
#14

Håller fullständigt med dig bettin…. detta är en bra och nyttig tråd som vi ska försöka hålla liv i!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

linneru
2009-04-05 09:56
#15

står mycket om örter på www.heksebua.com Hoppas du ser något som är av intresse =)

Upp till toppen
Annons: