Annons:
Etikettshamanism
Läst 2482 ggr
SumacWarmi
4/22/09, 6:12 PM

Trumskötsel?

Hej på er. Jag har en undring rörande trumskötsel. Min trumma hänger på en norrvägg, ganska högt upp, och den drabbas inte av mycket sol alls. Men skinnet verkar lite torrt. Jag är rädd att skinnet ska spricka eller på annat sätt gå sönder om jag inte gör något. Kan jag smörja den med någon olja? I så fall, vilken sort? Barnolja eller olivolja?

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Annons:
Waara
4/23/09, 4:47 PM
#1

Hej SumacWarr!

 Idag när jag (äntligen) tog mej för att boka in mej på kurs hos Sejdman Kluve för trum bygge, passade jag på att ta upp din fråga med honom. (kollade att det var ok att skriva svaret här på forumet)

Han rekommenderar ett läderbalsam som du köper i butik som för häst tillbehör,  viktigt du tar ett neutralt så du inte förändrar skinnets färg, (finns även färgade läderbalsam.)

Samma typ av läderbalsam som används till träns, sadel et.c

Hoppas du fick hjälp av detta, tack till Sejdman Kluve.

Lycka till!

Waara
4/23/09, 4:52 PM
#2

Tillägg! Sen ska du smörja trumman invändigt, så du inte förändrar eventuell dekor på utsidan.

Är trumman mycket torr och du tycker du även behöver smörja den utvändig, så prova försiktigt så inte eventuell färgdekor flyter ut.

SumacWarmi
4/23/09, 5:59 PM
#3

Lysande, tusen tack för ett mycket bra svar!! Jag vet att jag har sett en butik med hästattiraljer, så jag ska ta mig dit så snart jag har fått lön (snart). Vilken lättnad, nu ska trumman räddas! Cool

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Sebastian
4/23/09, 10:38 PM
#4

Annars kan man göra det enkelt för sig och lägga den med skinnet neråt på en väl urvriden fuktig handduk och sedan ta ner den från vägger och förvara den svalt och mörkt. De älskar att ligga så. Då slipper du helt torrsprickor i framtiden.

Att behandla med läderbalsam är det absolut bästa. Men det är ganska dyrt. Gav nog ca 200:- för en lite burk på hästaffärn.

Vekka
4/24/09, 1:26 AM
#5

SumaxWarr, smörj den inte med ren olja då den har en tendens att med tiden härskna och sakta men säkert "löser" man upp skinnet, enkelt förklarat :) en eller ett par ggr går rätt bra, men fler ggr så börjar porerna ta stryk.
Ett annat mkt enkelt tips är vanlig grön såpa, en liten klick såpa, en skvätt vatten, rör ihop, smörj tunnt, torka av överskott när den har sugit åt sig, (efter ett par dagar)
Detta är också mkt bra om man vill ta bort lädermögel, bakterie o svampdödande, rengör o mjukgör. Bästa kuren för fötterna i fotbad :)
Annars är absolut läderprodukter till seldon/hästtillbehör bäst, det gäller dock att veta vilken sort man vill ha, finns säkert 100 olika :) och dom flesta inte så billiga,
Rekommenderar dig att välja en neutral läderbalsam med bivax, (härsknar inte) och en som passar din färg på trumman, många färgar läder mörkt, men det brukar stå på dom flesta om dom är lämpliga för ljust, brunt eller svart, mjukt/tunnt, hårt/tjockt läder osv.
Det bästa med dessa smörjor är att du kan ha dom till det mesta, ex skinnskor/stövlar, allt i skinn och läderväg.

Universe
4/25/09, 1:48 AM
#6

Jag har för vana att alltid stryka eller smeka huden varje gång jag trummat. Det är en lite meditativ grej och samtidigt så kommer ju fettet från mina händer in i trumhuden. Så ju mer du trummar desto bättre mår din trumma. Det har funkat bra för mig Glad

Annons:
Anco
4/25/09, 11:34 AM
#7

#7 Lite granna "förena nytta med nöje" med andra ordSkrattande

Så brukar jag också göra, varför vet jag inte, det har bara blivit så för att det känns rätt att på nåt sätt tacka trumman…..

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

BiGavia
4/25/09, 6:21 PM
#8

Det blev många bra tips, jag drar åt mej som ett törr skinn.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

SumacWarmi
4/25/09, 8:23 PM
#9

Ja, jag med! Tusen tack, alla kloka trummare!

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

[NeferNefer]
6/2/17, 2:23 AM
#10

Putt putt. Lite trumskötsel är alltid bra. 👍

Upp till toppen
Annons: