Annons:
Etikettdruidism
Läst 1495 ggr
Almatari
4/5/09, 1:04 PM

Böcker

Hej alla underbara människor i den efterlängtade våren =)

Jag undrar vart man kan få tag i bra böcker om druidism. Har hittat några böcker på http://www.llewellyn.com/
men vet ju inte om dom är något att ha.
Så jag hoppas på lite hjälp ifrån er.

Nu får alla ha en helt underbar dag.
Blessed Be

Annons:
bettin65
4/5/09, 11:25 PM
#1

Titta på Tradera hittat en del böcker där.

neina
4/12/09, 1:16 AM
#2

Wow vilken fråga! *gnuggar händerna*

Från Amazons brittiska site kan man beställa det allra mesta - så om du hittar böcker på den amerikanska Amazon (där det ofta finns fler reviews), kan du sen beställa dem från england och då utan tull och tjafs.

Adlibris har också ett bra urval, om du hittat en bok på en internationell site kan du kolla om de har den.

Men frågan du ställer är kanske inte bara om var man får tag i böckerna, utan om hur man vet vilka som är bra? Vill du att vi rekommenderar titlar eller författare eller andra sätt att kolla om en bok är bra?

Jag skulle säga så här: Låna 'klassikerna' från universitetsbiblioteken, och låna också de akademiska böckerna som är skrivna om druidismen och paganismen. I de akademiska böckerna kan du hitta titlar och författare och litteraturlistor att gå vidare med.

Författare som du kan hitta på universitetsbiblioteken är t. ex. Ronald Hutton, Graham Harvey, Philip Carr Gomm, John Matthews, Chas Clifton. Titta bland böckerna om religionshistoria (Cm) - brittiska öarna, och bland böckerna om nya religiösa rörelser (C nånting, kommer inte riktigt ihåg…). Du kan även hitta en del bland böckerna om folktro (Mz).

Om jag personligen får rekommendera några böcker (och jag inbjuder alla här att kommentera rekommendationerna om ni har synpunkter, och absolut att ge era rekommendationer också!!!), skulle jag vilja nämna:

Allt av Ronald Hutton

Allt av Graham Harvey

The Druid Renaissance (red. Philip Carr Gomm)

Living Druidry av Emma Restall Orr

What is Druidry av Emma Restall Orr (tillgänglig via länken)

Hoppas få läsa fler tips och idéer, och kommentera gärna!

Lycka till!

BiGavia
4/12/09, 1:53 AM
#3

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

bettin65
4/12/09, 9:28 AM
#4

# 2 What  is Druidry Vekar bra och på lättfattlig Engelska.

Har bar skummat den då jag har svårt att läsa och koncentrera mig när man läser via skärmen.

men har tänkt att jag ska ladda ner den vid ett senare tillfälle ………..Glad

Delvoriah
5/23/09, 11:57 PM
#5

#3 Jag tycker bra om Jörgen I Erikssons böcker, men jag skulle inte påstå att de tar upp druidism…

http://brisingasmycket.se

Waara
5/24/09, 2:57 PM
#6

Hej på dej Almatari!

Ser du fått lite fina tips här ovan. Jag fick oxå ett mycket bra boktips av neina tidigare, Living Druidry med Emma Restall-Orr, den är skriven på engelska, men det är det bästa jag läst på länge, när jag väl kom in i boken, ville jag bara läsa mer.

 Nästa bok blir Pagan visions med samma författare, Emma R-O samt Ly de Angeles & Thom van Dooren, hoppas den är lika bra, kan kommentera det senare om du vill.

Annons:
neina
5/27/09, 12:18 AM
#7

En liten fråga som är intressant i sammanhanget, och som jag ställt på en annan tråd (den om boktips), är: Vad gör en bok bra? Vad letar du (frågan är allmänt ställd) efter i en bra bok? Böcker som du tycker är bra, vad är det som gör dem bra? 

Ska bli spännande att läsa :)

Waara
5/27/09, 9:50 AM
#8

#7 Vad gör en bra bok bra? Det beror lite på, vad det är för slags litteratur :) Är det i kunskaps & förkovrings syfte önskar jag ett omedelbart förtroende för författaren.. att det fångar min uppmärksamhet och väcker hunger på att få veta mer. :)

Delvoriah
5/28/09, 1:20 AM
#9

#7 Jag tror att man bedömer en bok som bra när informationen kommer vid rätt tillfälle i ens liv. För mig spelar det även roll att det är ett bra språk i boken. En genomtänkt layout gör den dessutom mer lättläst. Det mesta är väl styrt av vem man är som person dock, så det finns säkert många favoriter… Om inte annat får man väl gå till närmaste butik med esoterisk litteratur, blunda och låta intuitionen styra ;)

http://brisingasmycket.se

Sebastian
5/28/09, 7:57 PM
#10

Det som gör en bok bra är som ni säger dels språket. Är den slarvigt skriven så är den heller inte rolig att läsa. Självklart beroende på vad man vet om författaren och genre.

En bra bok ska inte ha tusen lånade tankar. inte flera lånade citat. En sann författare skriver sina egna berättelser eller lär ut sitt eget sätt och använder sin egen kunskap. Annars tappar den förtroende direkt.
Inte som vissa som jag inte (C)an (E)ns nämna vid namn som skriver det som andra redan sagt. Eller det som säljer just då.
Då är man inget annat än en dussinförfattare.

En bok måste tala till den som läser och om det den vill lära sig. Rent och okonstlat. Lindas det in bara för att få ut mer sidor blir boken raskt tråkig och platt (trots volymen)

neina
5/29/09, 1:29 AM
#11

Vad intressant att läsa era tankar! (Sebastian, du får en LOL av mig för den som inte (C)an (E)ns nämnas vid namn!) 

Något som är viktigt, kanske det viktigaste, i att göra en bra bok bra, är att jag känner förtroende för författaren. Nu menar jag inte att jag måste veta allt om författaren som person, utan jag menar att jag vill känna förtroende för texten. Jag ska inte, medan jag läser, känna på mig att här 'bär' det inte, utan brister i språkbruk eller tankeföljd. Det blir uppenbart ganska snabbt, om författaren ger mig en 'trygg' känsla eller inte, och denna trygghet har inte att göra med om jag håller med författaren eller inte. Det handlar om att författaren uttrycker sig fullkomligt klart, säkert och vackert. Ingen liten bedrift!

En särskild bonus är det, om författaren är ren och enkel i språket, och ren i tanken som presenteras. Inget ludd. (Och till er som tycker Emma Restall Orr är luddig, säger jag, att hon har fullkomligt klara tankar, men poetiskt uttryckta ibland. ;) )

Sebastian
5/29/09, 11:38 AM
#12

Det värsta man kan hitta i en bok är särskrivningar.. Tex under bart, jätte fint, ur gammal, fan tas tiskt. jätte gammal.

Vad menas igentligen med det? Är det bart under? Skönt, då fläktar det.. Eller kanske en snygg jätte.. Nån som har en klocka med kortkommando? Eller ska satan ta sig nånstans?

Lassemannen1982
5/29/09, 10:57 PM
#13

Skönlitterära författare kan öppna världar, även ett sinne för multidimensionellt tänkande, kanske för att en författares sinne är inne i något slags trans, en innestängd verklighet med enbart sina tankar i månader, ett slags konstant mediterande.

Clive Barker är jag ett stort fan av, särskilt hans tidigare böcker i synnerhet The great and secret show. Den rekkommenderar jag verkligen.

Isaac Singers böcker börjar ofta i ett rasande tempo, djupt in i mystiska, okända, humoristiska människolivet med förnekande av Gud trots huvudpersonernas vanligtvis judiska bakgrund. Tyvärr slutar de oftast i tragedi så jag slutar i mitten kanske.

Påtal om intuitionen leder den mig ofta till bra böcker att läsa.

Annons:
Almatari
5/30/09, 1:24 PM
#14

Tack för alla svar jag fått, det uppskattas =)

Upp till toppen
Annons: