Annons:
Etikettshamanism
Läst 947 ggr
BiGavia
2009-04-08 16:48

Läs detta!!

Annons:
BiGavia
2009-04-08 16:52
#1

LN var en shaman  som brändes på bål..

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Anco
2009-04-08 18:29
#2

Håhåjaja…. vi får väl hoppas att vi något lärt av historiens gång. Det är en helt otrolig historia.

Tack för att du delade med dig av detta BiG!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

BiGavia
2009-04-08 18:31
#3

Lärt oss, pyttsan…har fått en föreläsning om antikrist idag!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

SumacWarmi
2009-04-08 19:59
#4

Så tråkigt, så tråkigt. Jag har folk i mina anor som har bränts som häxor (som tur var halshöggs de först, det är förmodligen ett betydligt behagligare sätt att dö på än att brännas levande) och andra som bara omskrivs som utövare. Så otroligt onödigt att döda folk för att de inte tror på samma sak som de som har makten (vill att de ska tro på). Jag kan tänka mig att kristendomen har varit ett mycket mäktigt redskap för att hålla folket på plats förr, och de som inte höll sig på plats måste bort, eftersom de var levande exempel på att ett annat sätt att se på saken var möjlig. Även om inte just vi i Sverige längre hålls på plats av religionen längre får vi inte glömma att många andra gör det, plus att vi mentalt hålls på plats av vissa berättelser som sägs vara sanning och som människor onödigt våldsamt kan försvara, eftersom det ingår i deras världsbild.

"Marknaden löser allt, ge den fria tyglar så blir världen en bättre plats".

"Vi behöver kärnkraft, vind och sol kan aldrig ersätta den".

"Vi måste äta kött för att må bra/ bli mätta/ orka".

"Det finns inga kompetenta kvinnor till styrelsen/chefsjobbet, jag har letat och letat (bland mina manliga vänner…)".

Ja, det finns säkert många fler berättelser som många tar som sanning och försvarar sig med arga argument eller idiotförklaringar om man ifrågasätter dessa berättelser. Men lyckligtvis blir man i alla fall inte bränd på bål längre… i Sverige i alla fall.

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Bjornen
2009-04-09 23:37
#5

Han är troligen den enda som bränts på bål levande i Sverige.

BiGavia
2009-04-11 22:04
#6

Var han???

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Annons:
SumacWarmi
2009-04-12 18:55
#7

På den här sidan påstås att en Malin ska ha varit den enda i Sverige som bränts levande på bål:

http://www.algonet.se/~hogman/slhaxor.htm

(Dessutom står det en hel del om anfäder till mig. Inte bara häxor i min släkt utan, tyvärr, också hatiska präster. Undra på att man är halvt schizo ibland Flört )

Personen som ligger bakom sidan har redovisat sina referenser, dessutom har jag läst samma och likartade berättelser på annat håll så jag finner denne hyfsat trovärdig (kom ihåg att alltid, alltid vara källkritisk, hörni!)

Men hur det nu än är med den saken så har nog fler bränts levande på bål, men erkände man fick man den lättare döden att halshuggas innan liket brändes på bål. Som ni kan se på den här sidan så fanns det ju en del minst sagt obehagliga metoder för att tvinga fram erkännanden… Så jag vet inte, jag. Tortyr lär man väl ha fått utstå hur det än gick på slutet.

Fullständigt vidrigt, att på omdömeslösa personers grundlösa anklagelser bli fängslad, utsatt för tortyr och avrättad offentligt. Jag läste förresten på annat håll att när häxförföljelserna väl klingat ut så gick det inte så bra för de sk visgossarna, som gått runt och pekat ut "häxor". De hittades lynchade i diken och träd och så vidare. Förmodligen fick de i alla fall en lättare död än vad alla deras offer fick…

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Waara
2009-04-12 22:10
#8

Usch så fasansfullt! Nyttigt att läsa, tack, men svårt att förstå det har hänt.

Bjornen
2009-04-14 09:37
#9

Min uppgiftslämnare är historiker och historielärare på högskolan med specialintresse för häxprocesser och lappförföljelse och han ingår i vår forskargrupp om svedjefinnarna.

Det finns många skrönor kring häxprocesserna. Många av skrönorna härstammar från de medeltida häxprocesserna i Europa. Då förekom troligen bränning av levande men det är tveksamt om det skett i Sverige. Vi vet ju dock väldigt lite om det också i Sverige fanns medeltida häxbränningar. Många källor anger inte om de dömda dödades före bränning eller ej men många anser att alla halshöggs före bränningen. Möjligen var det en självklarhet att alla skulle dödas före bränningen.

Upp till toppen
Annons: