Annons:
Etikettandligt
Läst 6668 ggr
Hopoksia
2009-06-05 01:03

Om de fyra elementen

Vi har ju fyra element, Vatten / Eld / Jord / Luft. Vissa påstår att det finns ett femte element som är eter, men det är de fyra elementen jag undrar över här.

Finns där några gudar/gudinnor som härskar över dessa element? Alltså om man vill åkalla ett element så åkallar man en gud/gudinna istället.

Annons:
BranDuir
2009-06-05 02:17
#1

I druidismen  nej…men säkerligen i andra övertygelser

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Hopoksia
2009-06-05 02:21
#2

Jag kollar på Häxor

SgtRipley
2009-06-07 16:26
#3

Enligt vissa traditioner så kan du kan själv söka kontakt med elementarandarna genom att meditera över ett element, tex eld. När du har fått kontakt med en elementarande och lärt känna den så faller det sig nog naturligt att kalla på den när du behöver det elementet.

Apropå femte elementet: Inom buddhismen är tomrummet det femte elementet.

[trumman]
2009-06-10 15:34
#4

Här i norr är IS det femte elementet.

Bodvar
2009-06-10 16:31
#5

#4 Nja, uppfattningen om att is skulle vara ett femte element kommer ursprungligen från den nazistiska Welteislehre. Den har i modern tid förts fram av främst Edred Thorsson, en amerikan som inspirerats mycket av de tyska ariosoferna och den nazistiska runmagin.

Is är en form av vatten här i norr liksom i resten av världen.

[trumman]
2009-06-10 18:20
#6

Är det så jävligt? o_O

Att is är vatten är ju solklart men har hört detta med is som femte element från så många håll att jag trodde det var helt sant jag (historiskt) …nazistisk runmagi? Tvi vale.

Jaha, då var det slut med det.

Tack.

Annons:
Airamya
2009-06-10 19:14
#7

Tack! säger även jag. Synnerligen intressant, Bodvar. Detta kände jag inte till.

spindelfot
2009-06-10 21:07
#8

och det sjätte elementet.. gin.. det sjunde.. tonic..

Jag har svårt att förstå TS frågeställning. Vill ts ersätta ett element med en gud eller en gudinna?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Hopoksia
2009-06-11 02:31
#9

Det femte elementet är eter. Detta är till skillnad från de andra elementen icke fysiskt. De andra elementen kommer utav detta element eter.

SgtRipley
2009-06-11 09:43
#10

#9 Idén att det 5:e elementet är "eter" kommer från de gamla grekerna. I synnerhet Platon odlade begreppet som symbol för det femte elementet. Om du sysslar med druidism eller shamanism kanske du inte behöver hänga upp dig på Platons idévärld.

Bodvar och trumman: Rest själva till elementen? Jag har också fått för mig att is är ett element, men denna upplevelse fick jag efter flera resor till riktningarna. Det är förstås möjligt att jag missförstod vad jag såg i en viss riktning. Skönt att man aldrig blir "färdig" med shamanism!

spindelfot
2009-06-11 11:48
#11

Förresten, det där med att det skulle vara en nazist-tolkning.. Var kan man läsa mer om det? Låter ju helt vansinnigt. Är det något oskyldigt nationalromantiskt påfund ala 'fritiof saga' eller hur långt går det här kaninhålet?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Wargmane
2009-06-11 16:49
#12

Tja för mig är 5:e elementet Kärlek! eftersom mitten i Cirkeln är Fader Himmel Moder Jord och Mitten Av Världen …Som är Jag I Kärlek!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[trumman]
2009-06-11 17:49
#13

#12 O_O

Kärlek är inte ett element, det är en känsla. Eller hormoniell obalans som påskyndar förökning och spridning av generna.

:)

Annons:
Airamya
2009-06-11 17:57
#14

Ja du, trumman… Jag skulle nog snarare vilja kalla Kärlek för en kraft. En enorm kraft. Den där hormoniella obalansen är inte samma sak för mig, den kan jag kalla förälskelse, ibland lusta eller attraktion osv.

Femte elementet är Akasha/eter för mig. Men jag accepterar allas syn på det. Även de som anser att det inte finns.

Nu ska jag åka många mil. Ha det gott alla :)

Wargmane
2009-06-11 18:02
#15

Kraft …Känsla…jaha …vad är då de andra elementen…

Jag ser det som att femte elementet Är resultatet av de andra !

Sen Om man vill kalla det Eter, metall, Is elle vad det nu månne vara ---jejehjeje var å en blir salig på sin tro!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

SgtRipley
2009-06-11 18:20
#16

"No, love is a word. What matters is the connection that word implies."Flört

Sebastian
2009-06-11 18:53
#17

*poff*

Wargmane
2009-06-11 19:39
#18

"The good life is inspired by love and guided by knowledge."

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Waara
2009-06-13 01:01
#19

Det var en intressant tråd att läsa, så vi lär oss.. att dela, eller bara dela, våra åsikter & tro:)

För mej innefattar oxå det femte elementet kärlek, inre ljus, kärlek & harmoni.

Bestla
2009-08-01 13:38
#20

varje element har ju ett vädestreck förknippat med sig också och dessa har en ärkeängel kopplad till sig. det är det närmaste jag kan komma på som svar på din fråga =)

 Öst - Luft- Rafael

 Syd - Eld- Mikael

Väst - Vatten- Gabriel

Nord - Jord- Uriel

Men nu är ju det här ett eftersläntar inlägg, så du har nog redan hittat svaret du söker =)

Annons:
[trumman]
2009-08-03 21:57
#21

Usch, ärkekänglar O_O hemska varelser.

Var det inte dom skickade ned till jorden för att straffa och döda och lemlesta folk? Var det inte dom som skipade "rättvisa" med svärd och hemskheter på Guds order? Blåsa i horn och förinta världen etc..?

Jösses amalia…

Anco
2009-08-03 22:28
#22

Dom är inte bara hemska Trumman.

Rafael t ex är helandets ärkeängel. Honom kan man åkalla om han behöver hjälp med healing t ex….

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ganna
2009-08-03 23:46
#23

#22 …om man är kristen eller pyttipannig New Age:are…

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bestla
2009-08-04 00:27
#24

#21

"änglar" är inte bundna till någon särskild tro eller religion, inte ens ett speciellt namn och inte ett kön. man kan kalla dom för michael eller rafael, men det går även bra med annat.

men sen har jag ju en lite annan tro än den du nämner, en lite mera kärleksfull sådan =)

det finns ju dom som tror på dessa änglar vid bestämda namn sk ärkeänglar m.m och jag tror inte att dessa människor är några som dyrkar det onda. så…tydligen finns det mycket gott kopplat till dessa väsen. man får respektera andra människors tro och inte bara hitta fel i den.

#23…vad är en pyttipannig new agare? aldrig hört den benämningen på människor tidigare =)

Ganna
2009-08-04 01:00
#25

#24 Jag antar att du vet ungefär vad New Age är? "Pyttipannig" var min beskrivning av hur de slänger ner det mesta från olika religioner/traditioner som det passar dem, till en osalig röra, däribland de "omhuldade" änglarna.

Änglar är f.ö. väsen som hör hemma i de Abrahamitiska religionerna, även om religionsvetare och antropologer ibland använder den benämningen slarvigt på andra religioners/traditioners väsen som de (antropologerna/religionsvetarna) tycker sig uppfatta ha samma eller liknande egenskaper - därmed inte sagt att det _är_ samma väsen.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Aldebaran
2009-08-04 01:07
#26

Vad är en Abrhamitisk  religion?Obestämd

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

BranDuir
2009-08-04 01:19
#27

Abrahamitiska religioner är , i kronologisk ordning…Judendom , ca 6000 år gammal, kristendom, ca 1800 år gammal, och Islam, ca 1500 år gammal….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
Aldebaran
2009-08-04 01:32
#28

Tack för infon…Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

SgtRipley
2009-08-04 10:15
#29

#21-#24 Hmm, intressant… Jag har träffat "saker"  i de fyra väderstrecken. Mäktiga och skräckingjagande och hjälpsamma är de. Kanske skulle man kunna kalla dem ärkeänglar, eller vad ska man annars kalla dem? (väsen? andar? gudar?) Regnbågsdelfiner är de i alla fall inte.

*pyttipannig* Flört

Bestla
2009-08-04 10:33
#30

#25….ok. Vad som är rätt och vad som är fel inom trons område  har människor kivats om sedan urminnes tider.

#29…."intressant" diskussions nivå du har. man får ju sån lust att spinna vidare…..verkligen Flört

SgtRipley
2009-08-04 11:20
#31

OK, jag ville förmedla en upplevelse. När du i inlägg #20 nämnde ärkeänglarna var det utan referenser eller hänvisning till egna upplevelser, och det tror jag öppnar för missförstånd eller att folk påstår att ärkeänglar är onda.

Jag har aldrig tidigare hört talas om att ärkeänglarna är knutna till vissa element eller väderstreck. Du får gärna berätta mera om hur du har lärt dig det eller var du läst det, för det intresserar mig verkligen. När jag skrev mitt inlägg i #29 var det för att berätta att jag har en känsla av att vi är inne på ungefär samma spår, alltså att det finns mäktiga andeväsen knutna till riktningarna. Fast jag hade aldrig kommit på att kalla dem ärkeänglar själv.

Bestla
2009-08-04 12:54
#32

#31….ah, ok. då missförstod ja väl =)..lätt hänt. ber om ursäkt i sånt fall.

jag är inte så insatt i ärkeänglar själv men när jag läste den här trådens fråga så googla jag runt lite, för jag ville hjälpa frågeställaren på traven. frågeställaren "bekände" sig ju inte till någon särskild tro så då tyckte jag det va ett passande tips. men det var nog bara tänkt som tips inget mer.

googlade på ärkeänglar och de fyra elementen helt spontant. 

sedan är jag intresserad av astrologi och där ingår ju de 4 elementen också- det var nog därigenom jag läste första gången om "änglarna" och deras "riktningar". de kallas för väktare där iof men på en del håll benämns de som ärkeänglar.

 så naj, jag är ingen speciellt ärkeängel troende person =) även om jag för den delen inte förnekar dom. är nog lite mellanmjölks neutral där.

SgtRipley
2009-08-04 19:10
#33

Tack! Då ska jag genast googla på ärkeänglar och elementen!

Endroppeihavet
2009-08-05 00:00
#34

Ja inom hinduism är rymd det femte elementet. Fast egentligen är det så att de har 24 (eller 25 beroende på hur man räknar) element varav bara 5 stycken är fysiska.

1. Prithivi: tät fysisk materia (exv. jord)
2. Apas: flytande fysisk materia (exv. vatten)
3. Agni: brinnande materia (exv. eld)
4. Vayu: gasformig materia (exv. vind)
5. Akasha: extremt förtunnad fysisk materia (exv. rymd)

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Annons:
Aldebaran
2009-08-05 01:18
#35

Enligt vedantan finns det 7 olika element varav 5 är fysiska. Det 5:e Eterna tillhör ju våran fysiska värld men består av "finare" fysisk materia som vi inte kan uppfatta idag…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Sebastian
2009-08-05 20:19
#36

Och i mitt hus har jag två i varje rum. Annars blir det kallt om vintern.

BranDuir
2009-08-05 20:55
#37

:-)

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Astraea
2009-08-06 11:22
#38

#23 + #36 SkrattandeSkrattandeCool

skogsstjerna
2009-08-06 13:47
#39

Oj oj oj element hit och element dit, gudar hit och gudinnor dit, änglar och faraoner. Det finns så många traditioner och riktningar som säger det ena och det andra om vad som är vad och hur saker ska vara och inte vara.

Pyttipanna new age, pizza pagan och kebab häxor. Cool

BranDuir
2009-08-06 13:52
#40

Hihihi #39…du glömde de rosa fluffkaninerna och mjukisdelfinerna!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Bestla
2009-08-07 16:31
#41

#39..det är ju helt ok att tycka som man själv vill, men behövs det verkligen att man svänger sig med så löjliga benämningar på folk som du gör?

#40….och du är Sajtvärd här och uttrycker dig på det där viset? moget…..

Nu är jag klar på sajten Druid & Shaman ialla fall. Vill ju inte sänka mig till småskole nivån.

Annons:
skogsstjerna
2009-08-07 18:50
#42

#41 Ironi. Är det ordet bekant? Har du aldrig varit ironisk?

Jag spelade på att man tidigare på tråden använde begreppet pyttipanna new age, vilket jag tror BranDuir förstod.

Kanske ska jag framöver vara extra mega super tydlig och skrota ironin.

Det finns oändligt många vägar att vandra på. Vissa förljer en gammal tradition strikt. Andra plockar lite här och där och blandar ihop. Några skapar sitt eget utifrån egna erfarenheter och andliga upplevelser. Ingenting är mer rätt eller fel. Det finns inget system som är bättre än något annat, inte ens om systemet har anor från stenåldern. Livet är i ständig rörelse och utveckling, liksom religioner och livsåskådningar.

Alla får göra som dom vill. Funkar det man håller på med så är det ju jättebra, syftet är nått. Det viktigaste är inte vad man kallar det man håller på med, eller vilka attribut man rör sig med. Utan vad man uppnår med det man håller på med. Det finns många system och traditioner kring, i detta falll, elementen och dess riktningar och gudaväsen/änglar m.m. Det har skrivits spaltkilometer om olika system. Jord i norr. Jord i väster. Jord i vart som helst. Även vilka guda/gudinneväsen som hör till vad, eller änglar/ärkeänglar eller vanliga små elementarer eller inga alls.

Hittar man ett system som tilltalar en och som funkar, kör på det för då lyckas man bätter. Sedan spelar det ingen roll om det har anor från ett 1500-tals system, är ett new age hopkok eller något annat häxigt, kristet eller hinduiskt.

Det här är i grunden en intressant tråd eftersom det, som jag ser det, inte finns några fasta ramar/mallar. Diskussionen skulle kunna hålla på i evighet. Alltid hittar man något nytt. Alltid lär man sig något nytt.

Min respons på trådens ursprungliga fråga:

I vissa traditioner har man gudar och gudinnor som korresponderar med olika element. I nordisk tradition vill många gärna ex, placera Oden i öster och luftelementet samtidigt som andra kan placera honom i norr. Freja ex. tycker vissa hör till vatten och Norr, andra kan placera henne som jord. Ja så där kan man pussla och hålla på.

Personligen använder jag mig inte av några gudar eller gudinnor i de olika riktningarna.

Anco
2009-08-07 21:02
#43

#42   

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

BranDuir
2009-08-08 00:25
#44

#42 …Skriver under på detta…

#41….som Skogsstjerna så riktigt påpekade så var det ironiska anspelningar….på tidigare inlägg….i övrigt se mitt första inlägg i tråden…

En av anledningarna till att denna site skapade var att separera oss från ovannämnda NewAge epitet och föra diskussioner på den nivå de hör hemma…och avhandla de ämnen som siten i namnet också anger…vilket vi för det mesta också lyckas med…

Ingen är heller tvingad att vare sig besöka oss eller läsa vad som skrivs här….vill man diskutera delfiner och orber osv …så finns det hundratals siter på internet som erbjuder det…inte denna!

MVH

BranDuir

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Aldebaran
2009-08-08 00:38
#45

Bra inlägg å bra svar #42…Sedan måste man ändå fråga tillhör inte Druidismen NA???

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

BranDuir
2009-08-08 01:13
#46

#45…Nej det kan man väl knappast kalla det….Orden jag tillhör grundades 1856…..New Age är väl lite mer 1990 tal….och växte sig väldans starkt ju närmare millennieskiftet vi kom….för att tappa ungefär 2/3 av anhängarna  d 1/1 2000 när inget hände…varken rymdskepp eller undergång….kanske var det tidigare än så…vet ej…

Vi gör på inga sätt anspråk på att härstamma eller ha kunskaperna från de ursprungliga druiderna ….mycket har kommit under årens lopp….men dock…NA är det inte…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Aldebaran
2009-08-08 01:40
#47

Nej det är ju sant, UFOdelen av NA är nog "vingklippt" lite.. Fast dom är ju igång med Ashtar Comand och liknande igen..

New age uttrycket myntades av Alice A Bailey under 30-40-talen tror jag..Och där infaller nog allt som är av det ockulta slaget…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Wargmane
2009-08-08 01:46
#48

#46 Nä ingen av de som enligt New Age ingår ..Vill gärna ingå i den gruppen!

Varken Teosofer, Häxor, Druider , Schamaner, eller annat *s*

alla är lika hysteriskt rädda för att sammankopplas med detta..

Och BD ….varken medialitet, healing häxkonst druidism schamanism eller vad vi än talar om …ja förutom då rosa fluffet kan väl ändå påstås komma från 1990 talet?

*skrattar gött*

Ibland får man enna se skillnad på saker och ting eller hur?

Tycker Vi alla kan känna oss som en enda stor lycklig New Age familj!!

Fluff eller ej!!!

Tittar vi i den så populära Wikipedian om ämnet New age….Kan vi nog finna oss till rätta allihopa!!

Begrepppet myntades dessutom redan 1932 så så himla nytt e de ju inte!!

Kram på er alla Na:are!!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
Aldebaran
2009-08-08 01:59
#49

Mmmmmm vart kom du ifrån??  Har du flygit uppåner på din gamla kvast genom ett brännäsellsnår eller?? Flört

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
2009-08-08 02:00
#50

men du har nog rätt….. e jag rädd för….Obestämd

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Wargmane
2009-08-08 02:01
#51

Ja jag vet att detta är ett känsligt ämne oxå för dig….men faktum kvarstår!!

Även teosoferna Ingår I den lyckliga familjen!!

*s*

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

BranDuir
2009-08-08 02:16
#52

Kanske är det så att begreppet New Age har blivit förstört av dollarhungrande amerikanska fluffkaniner då….så ser jag det i alla fall…men alla har rätt till sin åsikt….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

BranDuir
2009-08-08 02:23
#53

Lånade från Susning.nu….

New Age
Startsida | Senaste nytt | Länkspegel | Inställningar |
New Age är i dagligt tal ett samlingsbegrepp för nyandliga tankar, ibland använt som skällsord om sådant som anses vara "flummigt". Ordet New Age syftar på Vattumannens tidsålder, på engelska Age of Aquarius.

Begreppet myntades år 1944 av Alice Bailey, en utbrytare ur teosofiska sällskapet, läran är därför nära besläktad med teosofin. Kopplingarna till hinduism och buddhism är också uppenbara, liksom i teosofin. Många impulser kommer också från traditionell kinesisk medicin. När New Age-anhängare uttalar sig om kopplingar mellan den andliga världen och den fysiska världen tar sig utsagorna ofta uttryck i olika former av pseudovetenskap.

New Age och de människor som influeras av dess tankesystem är ytterst heterogent (dvs synkretiskt), det finns inget sammanhängande och logiskt paradigm som anammas av alla dess anhängare. Av anhängarna ses detta oftast som en styrka. Emellertid tror de flesta som är nyandliga med New Age-inriktning på någon eller några av dessa saker:

* Astrologi, speciellt Vattumannens tidsålder
* Själavandring
* Auror och astralkroppar
* Olika former av meditation och yoga

Saker som New Age-anhängare ofta associeras med, ibland omotiverat:

* Teosofi
* Swedenborgianism
* Alla former av alternativmedicin
* Magi
* Healing (Helande)
* Jordstrålning
* Scientologi
* UFOn
* Konspirationsteorier
* Asatro
* Satanism
* Transhumanism

Kända New Age-anhängare

* Thomas Di Leva
* Peter Wahlbeck
* Tomas Frankell
* Deepak Chopra

New Age används också som beteckning på en musikgenre vilken är speciellt omtyckt av New Age-anhängare. Vad som räknas till genren varierar, men bland annat Jean-Michel Jarre (som även kan räknas till andra genrer) och Sally Oldfield hör till den.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Aldebaran
2009-08-08 02:36
#54

Teosofi =jag då Cool

 Alla former av alternativmedicin
* Magi
* Healing (Helande)

= du då BD??? FlörtOskyldig

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

BranDuir
2009-08-08 02:44
#55

Saker som New Age-anhängare ofta associeras med, ibland omotiverat:

* Teosofi
* Swedenborgianism
* Alla former av alternativmedicin
* Magi
* Healing (Helande)
* Jordstrålning
* Scientologi
* UFOn
* Konspirationsteorier
* Asatro
* Satanism
* Transhumanism

Say no more..:-)

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
neina
2009-08-08 03:40
#56

Nu verkar tråden ha kommit att handla om eventuella skillnader mellan New Age och Druidism och Schamanism. Det är en verkligt intressant fråga. Så även om den inte direkt hör till tråden ("de fyra elementen"), hoppas jag att det är ok att jag fortsätter lite på den linjen:

Först, en uppmaning - tolka inte alla försök att särskilja New Age och Druidism som försök att vara 'fin i kanten'! Det finns skillnader, och de skillnaderna spelar roll. 

Vissa ser NA som paraplytermen för alla andra alternativa strömningar (se listorna ovan!), andra ser NA som en egen strömning, med syskon i Paganismen och Druidismen; åter andra ser dem som kusiner. 

Jag ser NA och Druidism som syskon (inte NA som förälder till Druidismen eller Paganismen). Det betyder, att de har vissa saker gemensamt, de har vissa likheter, de har blivit populära ungefär samtidigt (i mänsklighetens historia är det väl ungefär samtidigt, give or take a few decades). Men de har också olika 'genetik' (för att fortsätta liknelsen med släktskap), de är  separata personer. 

Det finns flera grundläggande skillnader, skillnader inte i fråga om 'nyans', utan väsensskillnader. För att nämna några, med stor risk för att trampa på många tår (blir det för många reaktioner på detta föreslår jag att vi skapar en egen tråd för diskussion om skillnaden New Age och Druidism!):

1. Linearitet kontra cykler. Inom New Age finns tanken på en progression, en linje: från ett stadium till ett 'bättre'. Inom Druidismen finns tanken om cyklicitet, allting ÄR, och går i cykler snarare än en pilformad progression. 

2. Gott/ont kontra helhet. Inom New Age finns en stark dualitetstanke; tanken att det finns 'gott' och 'ont' och att (som i den linjära tankegången!) vi går från ett 'sämre' läge till ett 'bättre'. Tanken att allt ska vara ljus och godhet. Inom Druidismen finns acceptansen av helheten: att i Naturen finns gulliga små kaninungar och rävar som sliter dem i stycken, detta är helheten och inte ont eller gott. Acceptansen att vi kan inte dela världen i två delar ('ond'/'god') utan att världen är som den är och allting krävs för balans. Ingen dag utan natt (eller som Seb sa, nyligen, inga toppar utan dalar). 

3. Här är jag ute på djupt vatten. Men jag vågar. Självet kontra gemenskap. Inom New Age finns tendensen att fokusera på 'självet', att plocka de tekniker, läror, idéer som passar en själv, som skänker en själv frid och frälsning. Man själv ska bli upplyst. Inom Druidismen finns ett starkare fokus på ens egen relation till omvärlden, till platsen och på gemenskap med jorden och varandra; därigenom finner vi frid. 

4. Bara för att det inom New Age finns en tendens att se allt alternativt som 'sitt eget' betyder inte det att Druidismen håller med. Helt enkelt. 

Floreat!

BranDuir
2009-08-08 03:44
#57

#56 ….AWE….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Wargmane
2009-08-08 11:30
#58

*s* jajaja men det ää precis lika med ALLA olika in riktninar ALLA ser sig Olik New Age så det spelar just inte så stor roll hur mycket vi sparkar och sprattlar så får vi nog finna oss att höra samman med begreppet iallafall !!

Sen Är ju tolkningen olika på vilket ställe du än går in på som med allt annat!

En sak är säker finns inget som leder till så mycket försvar som just detta begrepp *ler*

Det är just det som är så intressant!!

Vad jag tycker är trist…och det kanske blev anledningen till diskussionen här ..Är när de som anser sig vara "bättre" än Sk.NA :re kastar ur sig en massa påståenden måhända i ironi..

Att få respekt är att ge den !!

Du vet inte vem någon är förrns du gått i dennes skor !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Ganna
2009-08-08 12:51
#59

#56 Bra skrivet! Jag skulle vilja tillägga att man i New Age-rörelsen, när man som du säger i punkten 3, plockar tekniker, läror och idéer visar den traditionslöshet som jag tycker är en röd tråd inom NA.

Förutom traditionslösheten (och det ofta medföljande dolda föraktet mot traditioner) ser man även respektlöshet mot de ursprungliga traditionsbärarna, där väl den nordamerikanska ursprungsbefolkningen och deras protester mot profaneringen av deras traditioner är det mest välkända exemplet.

Vidare används ofta referenser till olika kulturer, historiska perioder och vetenskapliga termer för att skänka det egna hopkoket autenticitet, referenser som dels tas ur sin kontext, dels används på ett direkt felaktigt sätt.

Sist men inte minst "andliga halvfabrikat", dvs att går du bara rätt kurs, köper rätt bok/grunka/kristall så når du kunskap och insikt på ingen tid alls och gudarna nåde den som kommer och ifrågasätter denna pulversoppekunskap, för allas kunskap är lika värda bara man själv tycker man har den.

Så, vill NA:are (vilka som tillhör lär väl vara något som ligger i betraktarens öga, möjligtvis) ha respekt, får de börja med att visa respekt.

/Ganna, som tycker det mesta är bättre än NA…

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Delfinen
2009-08-14 23:20
#60

Har läst denna tråden med stor förtjusning, många fnitter och fåniga leenden.

Var någon som skrev något om mjukisdelfin? Vad är det Skrattande

Jag plockar lite från new age, lite från häxor, lite från shamanismen osv.

Jag är medial, tror starkt på ärkeänglarna etc.

Vad blir jag då? En halv pyttipannanew agare? En halv mjukisdelfin? Eller kanske en korsning? Flört

Ewerhof
2009-08-15 00:21
#61

#60 Kanske bara en vanlig kompott? Skrattande Jag tror att jag är det…kompott, alltså. Men det blir nog så när man letar efter den röda tråden och inte efter en viss religion eller trosinriktning.

Delfinen
2009-08-15 01:04
#62

# 61 ops hi hi hi läste ordet kompott som komplott först. Blev en viss skillnad när jag läste om det igen Tungan ute

Håller med dig. Letar också efter en röd tråd. Något jag kan känna jag kan ta till mig. Letar efter känslan "detta är jag "

Att leta efter bara EN sak EN inriktning blir lite för mig som att hamna i ett fack och det blir inte jag då.

Annons:
Aldebaran
2009-08-15 04:42
#63

så här säger 3 versen i dzyans 6:e sång i världsutvecklingen ang. elementen…. lite vedantiska skrifter som tolkas i den hemliga läran.

AV DE SJU - FÖRST EN UPPENBARAD, SEX FÖRDOLDA; TVÅ UPPENBARADE, FEM FÖRDOLDA; TRE UPPENBARADE, FYRA FÖRDOLDA; FYRA FRAMBRAGTA, TRE FÖRBORGADE; FYRA OCH EN TSAN AVSLÖJADE, TVÅ OCH EN HALV FÖRDOLDA; SEX ATT VARDA UPPENBARA, EN LAGD ÅTSIDO. TILL SIST SJU SMÅ HJUL KRINGVÄLVANDE; DET ENA GIVANDE UPPHOV TILL DET ANDRA.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Airamya
2009-08-15 23:59
#64

Eh? Det där är New Age för mig. Jag har studerat Veda och Vedanta i 20 år men aldrig stött på dzyan eller någon hemlig lära eller någonting i stil med det du skrev.

Inga ärkeänglar heller, men de drog du inte in i alla fall…

Däremot så har jag snubblat över en shamaniserande Ganesh och DET finner jag jordnära och intressant! Någon som vet mer? (…har väl inte så mycket med elementen att göra men…. hm… jag kanske ska starta en ny tråd….)

Aldebaran
2009-08-16 00:06
#65

Detta är teosofi som nu nya morderna människor kallar NA…Dzyan är 1000-tals år gamla (knappast något NA då) bara å googla…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
2009-08-16 00:08
#66

förövrigt ligger ju vedantan som grunden till hele den morderna NA-rörelsen… Sedan att NA blandar in rymdgubbar typ achtar comand etc etc är ju en annan historia..Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Airamya
2009-08-16 00:22
#67

Okay, har googlat. Dzyan har inget med Vedanta att göra.

Och att påstå att Vedanta är grunden till New Age är väl att ta i med tanke på att New Age är ett hopkok av allt mellan himmel och jord? Det plockas från Veda, från shamanism, från druidism och inte minst från kristendom, mm mm mm

För mig är det skillnad på New Age och Old Age. New Age är för mig när man blandar in kristna begrepp och tankesätt med det så kallade hedniska.

Shamanism och druidism är hedniskt. Det finns inget kristet what so ever inom dessa grenar.

Jag är inte speciellt modern av mig helt enkelt :)

Tat twam asi /Airamya

Aldebaran
2009-08-16 00:58
#68

Teososfiska samfundet grundades ca 70 år före NA ens nämndes…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Airamya
2009-08-16 01:12
#69

Jo, det må vara så, det vet jag inget om. Teosofi är inte min grej (hedning, du vet…)

Väntar fortfarande på en förklaring till hur du blandar in Vedanta i sammanhanget.  Du skrev i # 35 att det finns 7 element enligt Vedanta och det får jag heller inte att gå ihop med Pancha Mahabhutas, kan du snälla berätta mer om detta, då jag under mer än 20 års studier lyckats missa två hela element!

Para Shakti Jai! /Airamya

Annons:
Aldebaran
2009-08-16 12:41
#70

Heading? Nej det vet jag inte… Teosofi är ju ingen färdig tro… den är ju vad just DU gör den till…Dina egna tolkningar etc etc…

Den Hemliga Läran av HPB är skriven på basis av Vedantan samt Lam Rims och Dzyans "hemliga böcker"

Dzyans Bok - från sanskritordet "Dhyana" (mystisk meditation) är den första volymen av Kommentarer över Kiu te´s sju hemliga folios, samt en Ordbok på de offentliga verken med samma namn. Kiu-te´s trettio-fem volymer för exoteriskt bruk, vilka används av lekmän, finns hos de tibetanska Gelugpa Lamorna eller i biblioteken i varje kloster; som även innehåller Kommentarer och Anteckningar i fjorton böcker över dessa, sammanställda av de initierade Lärarna.

Enl. dessa esoteriska läror så finns det 5 elemnet manifesterade idag… Jord, eld luft och vatten samt nu då delvis manifesterad Eter. 2 är ännu omanifesterade men tillhör högre medvetande som vi då inte på långa vägar är i närheten av.. ännu…

Finns lite å läsa här för den som är intresserad… kanske…

http://www.teosofiskakompaniet.net/HPB_LamRimDzyan_2003.htm

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Airamya
2009-08-16 13:35
#71

Jaha ja, men du skrev i # 35 att det finns 7 element inom Vedanta men det är alltså inom Teosofin man talar om 7 element. Teosofi och Vedanta är knappast samma sak.

Nu släpper jag denna diskussion, den leder ingenstans.

Aldebaran
2009-08-16 13:57
#72

Inte inom Teosofin… Teosofin är ingen egen vetenskap ingen färdig religion sekt etc som många har fått för sig…..Utan jämför och försöker hitta likheterna mellan olika religioner, legender, skrifter och myter etc etc…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Upp till toppen
Annons: