Annons:
Etikettkeltiskt
Läst 3264 ggr
Dragula
6/10/09, 2:25 AM

Varför keltiskt och inte germanskt?

Vad är det som drar er till en relativt främmande kultur när vi har en minst lika rik egen? De germanska folken hade alternativ som kan liknas med det ni finner intressant i det keltiska och vulvorna var oerhört respekterade.

Kontentan är egentligen bara varför känner ni att ni har mer tillhörlighet med det keltiska? För mig känns det lika främmande som att börja praktisera afrikanska stamseder, men jag vet inte.

Annons:
[trumman]
6/10/09, 3:30 PM
#1

Det är väl kanske för att folk är olika med olika bakgrund, genetik och stamtavlor. Olika andliga band och knytningar.

Mångfalld är naturligt!

Viva la mångfalld!

Dragula
6/10/09, 3:47 PM
#2

Jo, visst. Jag ser inget konstigt i om en britt eller fransos skulle praktisera druidism och keltisk paganism. Det är ju mest de som inte delar det ursprunget jag finner lite konstigt.

[trumman]
6/10/09, 4:01 PM
#3

Ursprung kanske du själv har i afrika. Vem vet vilka våra förfäder var.

Djupt ned längs DNA-stigen kanske Sven Svensson hittar en keltisk trollkarl, eller en fransk savate-mästare, och kanske är det just pga detta som Sven gör det han gör och känner sig kallad till?

Men jag är med på vad du säger (jag gillar helst att gräva där jag står); antagligen handlar det väl om att man hittat ngt som man tycler är häftigt och tilltalande som man gärna vill syssla med. I dagens informationssamhälle och MTV-degenererade kultur så är avsaknaden av traditionellt buren kunskap slående.

Vi ärver inte längre våra förfäders kultur och praksis, den är för länge sedan avklippt försvunnen och bruten. Nu köper vi pastellfärgade new age böcker och lär genom att läsa.

Och egoonanera på forum :)

Dragula
6/10/09, 4:13 PM
#4

Klart Sven Svensson kan ha vallonättlingar, som då kommer från ett tradionellt keltiskt område. Beligen / Nederländerna var ju gränsdragningen för många stridande germanska och keltiska stammar. Jag ser inget större problem i att folk utövar vad de vill, jag är mest nyfiken.

Som du säger så föredrar jag också att gräva där jag står, och som historieintresserad har det blivit både släktträd och historieböcker om allt från germanska seder och folkvandringar, till svenska stormaktstiden.

Att MTV-kulturen gör folk rotlösa är det inget tvivel om, men internetåldern gör ju också att man har tillgång till allt, du kan läsa om sydamerikansk paganism och bilda dig en uppfattning, kanske dras folk till den då och finner att den har mer svar att ge. Men jag kan inte se vad sydamerikanska gudar skulle ge för svar åt en människa i kalla Sverige.

[trumman]
6/10/09, 6:17 PM
#5

"Men jag kan inte se vad sydamerikanska gudar skulle ge för svar åt en människa i kalla Sverige."

Du får lära känna några sydamerikanska gudar, samtala med dom för att få svar på den frågan :)

Annars verkar vi var rörande eniga.

SgtRipley
6/11/09, 10:37 AM
#6

Men att intressera sig för keltiska traditioner i Sverige är kanske inte lika exotiskt som att ägna sig åt sydamerikanska eller afrikanska traditioner. Ska man ha någon kontakt med naturandarna underlättar det om man är i fysisk kontak med själva naturen… Alltså, det kan vara klurigt att stämma träff med den stora Anakondan när man bor i Sverige. Eftersom det är betydligt mindre skillnad i naturen mellan Sverige och brittiska öarna än mellan Sverige och Peru, Kenya eller Arizona, så kanske det inte är så svårt att ta till sig naturmagin från kelterna. Bara som ett förslag.

Jag har läst ett par böcker av amerikanen Tom Cowan (han har rötter från Irland) om keltisk shamanism. En del av det har jag svårt att relatera till, men en del är inspirerande. Inte så att jag anammar den traditionen med hull och hår bara för det.

Annons:
SgtRipley
6/11/09, 10:38 AM
#7

Men att intressera sig för keltiska traditioner i Sverige är kanske inte lika exotiskt som att ägna sig åt sydamerikanska eller afrikanska traditioner. Ska man ha någon kontakt med naturandarna underlättar det om man är i fysisk kontak med själva naturen… Alltså, det kan vara klurigt att stämma träff med den stora Anakondan när man bor i Sverige. Eftersom det är betydligt mindre skillnad i naturen mellan Sverige och brittiska öarna än mellan Sverige och Peru, Kenya eller Arizona, så kanske det inte är lika svårt att ta till sig naturmagin från kelterna som från annat håll. Fast som trumman föreslår så kan man ju alltid pröva ändå.

Jag har läst ett par böcker av amerikanen Tom Cowan (han har rötter från Irland) om keltisk shamanism. En del av det har jag svårt att relatera till, men en del är inspirerande. Inte så att jag anammar den traditionen med hull och hår bara för det.

SgtRipley
6/11/09, 10:43 AM
#8

Meh! Varför blev det två inlägg??Rynkar på näsan

BranDuir
6/12/09, 12:03 AM
#9

hela frågeställningen på detta forum känns på ren svenska jävligt dum….går du in i en kristen församling och ifrågasätter varför de tillber en gud som icke finns i vår nordeuropeiska sinnevärld och hans judiske son?

Kelterna har ju åtminstone en tämligen tydlig representation även här i skandinavien…(förutsatt att man inte bara läser grundskolans historieböcker)….gudasfären är någotsånär samstämmig med den tidiga nordiska…vilket den sk germanska icke är….

dessutom så heter denna site…Druid o Schaman i fokus…vilket ju ganska tydligt anger vad den handlar om…men många och långa avstickare…med kallprat och dösnack…kort sagt som ett vardagsliv.

hade den omhandlat Germaner hade den med all sannolikhet hetat …"Germaner i Fokus"….

MVH…BranDuir…kelt av födsel och i själ och hjärta!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Anco
6/12/09, 12:04 PM
#10

#0citat : och vulvorna var oerhört respekterade.

Och vad var völvan om inte en Gudinnetroende som hämtade sin kraft från Gudinnan i första hand och även från Guden???
Hon hämtade sin kraft från naturen runt henne, hon hade stora kunskaper om växtlighet.

Dessutom har vi väl vikingarna som tidigt for till de brittiska öarna och där antagligen kom ikontakt med kelter och druider. Kunskap som dom tog med sig hem till Norden.

För mig är det inget som helst konstigt att vara dragen till det keltiska (druidiska).

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Delvoriah
6/13/09, 12:07 AM
#11

att man dras till olika typer av utövandet känns, som de flesta andra nämner här, inte så förvånande. Jag äter t ex inte surströmming, trots att det är från Sverige. Däremot äter jag gärna franska rostade kastanjer, eller saftiga, härliga, exotiska frukter.

Jag tror dock att man kan lägga ytterligare en dimension till det hela genom att vi kan bära med oss mycket starka dragningar till vissa länder/kulturer på grund av tidigare liv.

http://brisingasmycket.se

neina
6/17/09, 4:30 PM
#12

Detta ar en intressant fraga, tycker jag, och relevant. Den andlighet vi utovar och samlas kring pa ett sant har forum ar ju naturbaserad, och da ligger det kanske egentligen narmre till hands att vanda sig till de gudar och naturandar som vuxit fram i relationen mellan manniskor och natur har (=haer, ursakta mit tangentbord), samma natur vi nu vander oss till. D. v. s. de nordiska gudarna.

Men samtidigt har vi olika tolkningar och formuleringar av de traditioner vi inspireras av. Jag for min del kanner mig inte bekvam med de tolkningar av den skandinaviska traditionen, sa som den beskrivs av dem jag kanner som ar utovare, och av forfattare inom omradet. Druidismen, eller stora drag av hur den tolkas av utovare idag, ligger narmare min egen formulering av hur min relation med naturen ser ut. Sa aven om min andlighet/religion handlar om min relation med naturen, med 'The Land', ar det de druidiska tankarna och den druidiska filosofin som bast beskriver detta.

Slutligen kan ju namnas att de flesta gudar jag kommit i kontakt med, garna ar ute och 'reser', garna gor sig gallande aven pa platser som inte ar 'deras' ursprungsplatser.

Jennix
6/18/09, 3:01 PM
#13

Frågan är en generell fråga, som många säkert ställer sig ibland. Varför är man dragen åt det håll man är?

Oavsett religion, kultur, musik, länder eller till och med vilka människor man attraheras av, så finns det säkert en anledning till det.

Vilken den eller dom är kan vi spekulera om i evighet och jag tvivlar på att nån har svaret…

Jag har ända sen jag var barn känt dragning åt vissa länder och kulturer (t.ex. mycket som har med kelterna och Skottland att göra).

Varför har jag ingen aning om men det är som det är. Att det skulle vara fel av mig att ha den dragningen…tja, det är som att säga att det är fel att bli attraherad av fel kön.

Det är som det är.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
SgtRipley
6/18/09, 8:26 PM
#14

Jag tycker som ovanstående men det är ändå intressant och viktigt att ställa frågan! Inte minst till sig själv. Ja, alltså kanske inte på nivån "varför dras jag till ett visst kön", det kan vara nästintill omöjligt att svara på (även om heterosexuella människor ofta oreflekterat säger att det är naturligt).

Vad jag ville säga är att jag tycker det är viktigt att fråga sig själv "vad är det jag söker, vilka svar förväntar jag mig?". Vad man söker efter i sin andlighet påverkar ofta vad det är man fastnar för. Därför är det lite för lättvinnligt att bara rycka på axlarna och säga att "allt är zen liksom". Varför dras man till det keltiska, det undrar jag också! Nyfiket! Kanske är det för att det finns så mycket bevarat, sagor och sägner. De keltiska myterna och gudarna är tillgängliga, det kan vara en viktig orsak. Nu ska jag sluta babbla.

neina
6/19/09, 1:17 AM
#15

#14, ursakta inte det du skriver, det ar verkligen intressanta och viktiga fragor att stalla sig! Ska fundera mera nu, nar du klargjort fragorna sa bra :)

Jennix
6/19/09, 1:23 AM
#16

#14  Ja, för mig är det inte som du beskriver. Jag har inte fastnat för något för att jag sökt det, utan dragningen har kommit av sig självt.

Hela mitt liv har jag dragits till olika saker, om det är ödet eller synkronicitet eller jag vet inte alls varför. Jag har bara dragits till olika saker och personer och ibland förstår jag inte varför förräns långt efteråt…och det jag förstår kanske inte stämmer heller, vad vet jag.

Det kanske inte alls är samma sak som du talar om, om andlighet, och jag ser mig inte som en Druid eller Shaman direkt utan brukar mest läsa härinne ändå…

Jag vet inte vad jag söker för svar i mitt liv, kanske mer förslag på hur allt fungerar och vad som händer runtomkring mig…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[trumman]
7/1/09, 2:04 AM
#17

#11 ÄTER INTE SURSTRÖMMING??!!

BLASPHEMEEEER!! *stenar Delvo med många stenar*

neina
7/1/09, 2:14 AM
#18

#17 jag hoppas att du skämtar

marinelady
7/1/09, 1:10 PM
#19

Det är lite som att tanken om nationalism dyker upp. Men då kommer den intressanta frågan upp varför skall man känna mer tillhörighet till något som är bundet till sin plats än något från sydafrika?

neina
7/2/09, 12:40 AM
#20

#19 tillhörigheten med det platsbundna är ju aktuell om den andlighet jag utövar handlar om min relation med platsen, jorden jag går på, träden som andas in min luft och vars luft jag andas in, vattnet jag dricker. 

Så, man "ska" inte nödvändigtvis känna mer tillhörighet med något knutet till den plats man bor, men det faller sig naturligt, om det är de relationerna man kultiverar i sin andlighet.

Annons:
Dragula
7/2/09, 3:01 AM
#21

#11 Ja gastronomisk kultur går hand i hand med andligheten i jorden du går på…

Sebastian
7/2/09, 9:25 AM
#22

#21 Ja det gör det verkligen. Kanske inte så att olika länders matvanor gör dig starkare men det du äter påverkar absolut arbetet man gör.

Delvoriah
7/2/09, 11:48 AM
#23

#17 Trumman: Skäms på dig! :D

http://brisingasmycket.se

marinelady
7/2/09, 5:43 PM
#24

#20 Men varför skall det vara mer naturligt? Jag finner ingen anledning riktigt, då vattnet vi dricker har färdats genom hela världen, luften vi andas likaså och till och med jorden vi går på aldrig står still.

Dragula
7/2/09, 7:06 PM
#25

#24 Nej självklart har granskogen vi andas här färdats genom bortre orienten.

Sebastian
7/2/09, 7:46 PM
#26

#25 Skulle luften vara bunden till en plats då menar du?

BranDuir
7/2/09, 8:06 PM
#27

Behöver tydligen upprepa mitt tidigare inlägg….

hela frågeställningen på detta forum känns på ren svenska jävligt dum….går du in i en kristen församling och ifrågasätter varför de tillber en gud som icke finns i vår nordeuropeiska sinnevärld och hans judiske son?

Kelterna har ju åtminstone en tämligen tydlig representation även här i skandinavien…(förutsatt att man inte bara läser grundskolans historieböcker)….gudasfären är någotsånär samstämmig med den tidiga nordiska…vilket den sk germanska icke är….

dessutom så heter denna site…Druid o Schaman i fokus…vilket ju ganska tydligt anger vad den handlar om…men många och långa avstickare…med kallprat och dösnack…kort sagt som ett vardagsliv.

hade den omhandlat Germaner hade den med all sannolikhet hetat …"Germaner i Fokus"….

MVH…BranDuir…kelt av födsel och i själ och hjärta!

Och dessutom Sajtvärd här

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
Dragula
7/3/09, 1:01 PM
#28

26: Självklart inte, men den förändras, havsluft är inte densamma som den i fjällen, barrskogsluft är inte densamm som den som sveper genom palmer.

Sebastian
7/3/09, 11:46 PM
#29

#28 Det var som sjutton.. Hur förändras ett grundämne då?

Jag förstår vad du menar och vi aviker ganska hårt från trådens origin. 
Men till saken hör att vi bor alla under samma himmel. Traditioner eller inte.

SgtRipley
7/10/09, 10:07 AM
#30

Hehehe… ja det är kluriga frågor. I slutändan tror jag ändå på att "gräva där man står", men ändå självklart kunna bli inspirerad av tankar och ceremonier från andra kulturer. I det shamanska arbetet är det ju ovärdeligt att få råd och tips om *hur* man går tillväga, och alla sätt är nog bra utom de tråkiga. Alltså, jag väljer att söka kontakt med andeväsen där jag bor, men metoden jag använder mig av för att göra det kan ju vara hämtad från Peru, om jag tycker det funkar bäst. Bara som förslag.

neina
7/10/09, 11:05 AM
#31

#30 ungefär som att den druidiska filosofin och utövandet fungerar jättebra i relation med den skandinaviska naturen! Skrattande

Upp till toppen
Annons: