Annons:
Etikettdruidism
Läst 7675 ggr
Anco
2009-08-08 12:44

Brighid, 'Gudinnan av allt', i Keltisk mytologi

 En av alla de Gudomligheter jag hittills läst om och som fascinerar mig mycket, vill delge er alla en liten del av vem/vad hon var.

Brighid var dotter till en av den stora gaeliska hjältarna, Dagda.

Ännu senare i historien ärade irländarna henne så mycket att de kristna gjorde henne till skyddshelgon över Irland och gav henne namnet Sankt Birgit.

Det finns inga större myter kring Brighid trots att hon nämns åtskilliga gånger under historiens gång. Tillbedjan till henne har aldrig riktigt dött ut, den har funnits  genom alla tider. Det kan bero på att hennes gåvor som Gudinna över healing, poesi, smide, barnafödande och inspiration är något som är en av mänsklighetens grundstenar. Hennes gåvor gör oss hela.

 Hon tar fram dessa krafter hos oss, som vi har inom oss, snarare än att hon ger oss dom.

Som Druid översätter man  dessa gåvor såsom kommande från hav, jord och himlen.

Från havet: Kunskapen om helande vatten.

Vatten var ett viktigt element i den Keltiska traditionen. Än idag finns det hundratals, kanske tusentals helande brunnar tillägnade Brighid på Irland och i Skottland.

Från jorden: Smedens kunskap om metaller. Att ur marken kunna ta upp och omvandla sten till metall och sedan med hjälp av eld forma till verktyg eller vapen. Smeden var en man med hög status hos Kelterna. Idag innebär det för oss att Brighid är beskyddaren av hemmets eld, som aldrig ska tillåtas att slockna. Hon är beskyddaren av våra krafter, våra färdigheter samt vårt yrkeskunnande.

Från himlen: Den kosmiska inspirationen. Brighid är poesins skyddshelgon i den meningen att hon hjälper oss att ta fram vår inneboende, inspirerande visdom. Kelterna utarbetade detta 'flow' till perfektionism och hade till och med ett namn för de som var duktiga poeter. I Wales kallades de för 'the Inspired One' och på Irland 'Vision poet'.

Vad kan detta då innebära för oss idag?

Vi inser att Brighids  3 aspekter av healing, kraft och inspiration hänger ihop. Healing påverkar det psykiska, smidesverk/kraft/yrke det kroppsliga och poesin visdom att bli inspirerad, besjälad.

Med andra ord passar dessa ihop med kropp-själ-ande, vilket är det som sammantaget skapar den hela människan.

Hennes gåvor täcker varje aspekt av vad det innebär att vara en mänsklig varelse. Sedan är det upp till oss själva att lära oss hur vi på bästa sätt kan ta tillvara på gåvorna från Brighid för att kunna nå fullkomlighet. När dessa aktualiseras i våra liv skapar de en total, integrerande, komplett och andlig väg för oss.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
Ganna
2009-08-08 12:53
#1

Fast i Sverige är det väl tämligen sent Brighid förknippats med Birgitta och detta via katolicismen?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Anco
2009-08-08 13:03
#2

Jupp….

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ganna
2009-08-08 13:13
#3

#2 Men blir inte det lite förvirrat med tanke på att S:t Bridgid och S:ta Birgitta (S:t Bridget of Sweden) inte alls delar samma intresseområden de s.a.s. tar hand om?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Anco
2009-08-08 13:17
#4

Det är möjligt… det beror ju på vem det är man tänker på, vem man menar.

Jag har ju skrivit om Brighid, dotter av Dagda….en keltisk mytoligisk Gudinna. Inte om S:ta Birgitta som är en skapelse av kristendomen/katolicismen.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ganna
2009-08-08 13:25
#5

#4 Jo, men du skriver ju "…Birgitta i Skandinavien…" och den koppling som tycks finnas är via två katolska helgon med liknande namn med helt olika mytologi?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Anco
2009-08-08 13:36
#6

Jaadu….. att förklara varför katolikerna bestämde sig att döpa 2 helgon till S:t Brigid och S:t Birgitta kan jag inte. Där får du nog söka hos katolikerna…..

Jag bara talade om att Brighid är en av få gudomligheter som fått genkland runt om i Europa.

En möjlig förklaring kan ju vara att kristendomen/katolicismen känt sig 'hotad' av Brighids storhet, att för att underlätta för sig själva så skapade de egna helgon med samma namn för att på så sätt lättare kunna få kelter och andra icke-kristna att konvertera/tvingas bli kristna.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
Anco
2009-08-08 13:42
#7

Unable to eradicate the cult of Briget (pronounced Breed), the Catholic church made her a saint, saying she was a nun who founded a convent at Kildare. The convent was known for its miracles and evidences of fertility magic. Cows never went dry; flowers and shamrocks sprang up in Her footprints, eternal Spring reigned in Her bower.

klippt från en sajt om Brighid…. skriven av Sliver Wolfwind, 2007

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ganna
2009-08-08 13:46
#8

#6 Tja, nu hette ju kvinnorna Brigid resp. Birgitta innan de blev helgonförklarade, så den möjliga namnsammanblandningen där är ju mellan den keltiska gudinnan Brigid och den senare S:t Brigid av Kildare.

Vilket inte förklarar varför någon (vem?) valt att ge gudinnan Brigid namnet Birgitta i Sverige när det inte finns någon (hednisk) koppling?

Genklangen är ju av sent datum, knappast förkristen, och då är den ju inte särdeles unik?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Anco
2009-08-08 14:02
#9

Fast i Sverige är det väl tämligen sent Brighid förknippats med Birgitta och detta via katolicismen?

Inser nu att jag svarade lite för snabbt i inlägg 3…..

Saxar ur Wikipedia:

Birgitta Birgersdotter känd som den Heliga Birgitta, författare, teolog, klostergrundare, helgon och skyddspatron för Europa. Född 1303 som Birgitta Birgersdotter, dotter till Upplands lagman Birger Persson till Finsta och till Ingeborg Bengtsdotter som tillhörde Folkungaätten. Död 23 juli 1373 i Rom. Både genom sina föräldrar och genom sin make Ulf Gudmarsson hörde hon till de politiskt ledande kretsarna i det medeltida Sverige. Hennes morfar var kusin till Magnus Ladulås så genom sin mor var Birgitta släkt med kungafamiljen

Brighid på Irland är Inte densamma som Birgitta i Sverige.

Min hänvisning att namnet använts över Europa genom tiderna är rätt och riktig, om det sedan är så att höga vederbörande inom varje enskild kyrka bestämt sig för att använda samma namn på något av sina egna 'helgon' eller betydande kvinnor kan jag inte ge ett adekvat svar på.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ganna
2009-08-08 14:14
#10

#9 Nu blir jag förvirrad. Menar du att Brighid dyrkats under namnet Birgitta här i Skandinavien under förkristen tid?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Anco
2009-08-08 14:25
#11

Brighid på Irland är Inte densamma som Birgitta i Sverige.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ganna
2009-08-08 14:34
#12

"Brighid var dotter till en av den stora gaeliska hjältarna, Dagda. Hon är en av de få Gudinnor som har blivit känd över hela Europa. I Storbritannien är hon känd som Brigantina, in Skottland som Bride, Birgitta i Skandinavien"

?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Anco
2009-08-08 14:48
#13

Se inlägg #7 0ch #9 samt att jag nu gjort ett tillägg i artikelns början:

Dock finns det inga belägg för att det är en och samma kvinna/Gudinna som fått ge namn till de Gudinnor, helgon runt om i Europa.

Hoppas du fått liiiite svar på dina frågor…..

Vill du ha ännu mer ingående svar får du söka dig till djupare källor än de jag kan uppbåda.

Ber om ursäkt för att min artikel var så 'luddig' att det skapade problem…..

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
Ganna
2009-08-08 14:58
#14

#13 Det verkar som om problemet här är att någon (engelsktalande verkar det) gjort kopplingen Brighid (gudinnan) -> Brighid of Kildare (helgonet) -> S:ta Birgitta (S:t Bridget of Sweden) där den sista koppligen är p.g.a. likhet mellan de två helgonens namn (Birgittas engelska namn).

Vilket då torde innebära att det inte finns någon egentlig koppling mellan gudinnan Brighid och Birgitta, annat än ett modernt misstag.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Anco
2009-08-08 15:11
#15

End of discussion, I hope…..Flört

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ganna
2009-08-08 15:16
#16

#15 Tja, artikeln skulle väl behövas redigeras, men annars så. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

skogsstjerna
2009-08-08 15:22
#17

Men herre gud… Tyckte artikeln var intressant och bra.

Som sagt, End of discussion, I hope….. Tyst

Ganna
2009-08-08 15:34
#18

#17 Så att den sprider felaktig fakta, det är ok så länge den är välskriven?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Anco
2009-08-08 15:41
#19

Nänu jäv***** ska det bli ett sånt sjuhimmelns liv för något….

Något som faktiskt i mångt och mycket är myt…. jag har försökt att reda upp det jag är kapabel till. Jag har ändrat så att det STÅR UTTRYCKLIGT ATT DET INTE ÄR EN OCH SAMMA KVINNA SOM MENAS….Vilket jag trodde att det kanske kunde framgå ändå….

Det var första och definitivt SISTA gången jag försöker delge något jag funnit intressant.

Hädanefter får det bara bli sådant som absolut inte går att feltolka, sådant som man kan kolla med levande, tillgängliga källor.

Ungefär: vad blir vädret imorgon…. lyssna med Väderleksgubbarna…. nej visst nej… dom brukar ju ha fel.

Nu vet jag att jag gått över gränsen… det behöver INTE påpekas…. men nu fick jag nog.

Vänliga hälsningar

Anco!

och JA…. jag har käkat taggtråd till både frukost och lunch!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ganna
2009-08-08 15:56
#20

#19 Om det inte är en och samma kvinna som menas, men det ändå står "känd som… …Birgitta i Skandinavien", så är det ju i bästa fall tvetydigt, men i värsta fall rent felaktigt.

Varför ta upp ett orelaterat svenskt helgon när artikeln berör en keltiskt gudom bara för att någon (och jag avser inte dig då, Anco) inte kollat sina källor utan bara gick på namnlikhet?

Om du nu är så fascinerad och tycker om gudinnan Brighid, borde du väl vara mån om att det ska bli så rätt det kan, särskilt i ett sådant här fall när det står så klart att något inte stämmer?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Anco
2009-08-08 16:07
#21

Jag orkar inte längre………Har överhuvudtaget inte nämnt Sverige…. det står Skandinavien, vilket i bästa fall, lite tvetydigt kan tolkas som Sverige……. Det  enda som nämns är att hon/namnet blev känt i Europa, mycket på grund av att de kristna/katolikerna inte kunde 'sudda' bort hennes namn/gudomlighet från den folkliga historien. Alltså var det bättre att ge sina egna helgon/kvinnor hennes namn så att folk kunde känna igen sig……

Så jag har inte tagit upp ett svenskt helgon och relaterat till den keltiska Gudinnan Brighid.

Att något inte stämmer kanske beror på att jag utgått ifrån att de som läser artikeln (förhoppningsvis) har lite kunskap/kännedom om den keltiska mytologin eftersom jag presenterar den här på Druid&Shaman.Samt att jag skrivit att namnet även förekom i Skandinavien…..

PS… nu har jag gjort ännu en ändring i artikeln…..

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ganna
2009-08-08 16:28
#22

#21 Nå, nu tror jag ju inte att Norge eller Danmark haft en förkristen gudinna vid namn Birgitta heller och S:ta Birgitta är det enda skandinaviska helgonet med det namnet.

Eftersom det skandinaviska helgonet Bridget (Birgitta) inte är ekvivalent med det iriska S:t Brighid, är den enda kopplingen isf att _namnet_ Birgitta kommer från det iriska helgonet. Det finns m.a.o. inget belägg för att gudinnan Brighid dyrkats under något namn i Skandinavien under förkristen tid, varför Birgitta-kopplingen är helt ute och cyklar och därför borde utelämnas helt. Det finns ingen vinst i att bunta ihop allt som låter lika för att göra Brighids spridningsområde större, snarare tvärt om.

Jag är tämligen inläst även på den keltiska mytologin, därav min ursprungliga reaktion på Birgitta-kopplingen, för endera var den lika galet ute som tidigare när jag sett den, eller så hade en koppling kunnat beläggas, ett belägg som var nytt för mig. Eftersom detta är D&S och du är Medarbetare här, tänkte jag att du kanske hade bättre koll på de senaste rönen än vad jag hade.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Anco
2009-08-08 16:38
#23

Nu har jag tagit bort allt om Birgitta och Skandinavien….

Hoppas den passar dig nu…..

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ganna
2009-08-08 16:45
#24

#23 Inte bara mig, förhoppningsvis. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

skogsstjerna
2009-08-08 17:40
#25

Hjälp… Skrikandes

korpsyster
2009-08-08 18:16
#26

#19 Det hoppas jag inte att det är, alltså sista gången du delger något intressant. Det är en bra och intressant artikel.

skogsstjerna
2009-08-08 18:41
#27

Egentligen… Vad spelar allt för roll egentligen? Myter är myter och förblir myter och vad vet vi hur mycket som är sant/påhittat i det skrivna ordet. Är det inte det personliga mötet med guden/gudinnan som är det betydelsefullaste. Förr eller senare kommer man till en punkt där man tvingas lägga intellektet och de litterärt inlästa kunskaperna åt sidan vid det verkliga och personliga mötet med gudomen.

Jag söker kunskapen i havet, jorden och himlen, ej i en bok (förutom bokträdet Flört)

/|\

Annons:
skogsstjerna
2009-08-08 19:03
#28

Brighid vara eller icke vara i skandinavien.

En liten reflektion.

De första kristna missionärerna i sverige var inte katoliker utan keltisk kristna. Kanske förde de med sig Brighid i form av S:t Brigit. Vår första kristna kung Olof Skötkonung döptes av biskop Sigfrid (keltisk kristen) i västgötska Husaby Källan Olof döptes i kallades den heliga Brigidas källa. Detta var långt före vår katolska heliga Birgitta.

OleaViola
2009-08-08 19:29
#29

Har tagit del av denna bra skrivna artikel

Hoppas att det blir fler # 19

Ganna
2009-08-08 19:33
#30

#27/28 Ja, visst kommer de som seriöst ägnar sig åt mysterier till en punkt där ord inte längre kan beskriva upplevelsen och insikterna/kunskapen som kommer.

Men att ensidigt söka det intuitiva och extatiska som går på "magkänslan" är lika ofruktsamt som att bara läsa, studera och intellektualisera.

Just nu verkar det som det är "fult" att be om källhänvisningar och underlag som är så vetenskapligt korrekta som möjligt; allt är relativt och ok så länge någon säger att "det känns rätt" och böcker behandlas med förakt istället för att ses som berikare av vår kunskap.

Sigfridslegenderna räknas ju som tämligen osäkra, men även om de skulle stämma, är det i så fall inte som Birgitta Brighid har dyrkats, utan det är ju en kvinna, som blivit döpt till Birgitta och senare blivit helgonförklarad och så har någon i modern tid slarvigt nog sett namnlikheten mellan två helgon från helt olika perioder, områden och med olika funktioner och dragit felaktiga slutsatser.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

neina
2009-08-09 02:48
#31

Det var intressant, tankeväckande och inspirerande, det du skrev, Anco, tack! 

Jag vill gärna tipsa om något av det bästa, och grundligaste, jag läst om Brigid, det är i Judy Harrows bok Devoted to You . Boken innehåller fyra delar, varje del tillägnad en gudom, så en fjärdedel av (den ganska tjocka) boken handlar om Brigid, hennes historia, traditioner, och tankar och övningar om att skapa en levande relation med henne idag. 

Än en gång, tack för att du tar upp denna fascinerande och mäktiga gudinna!

Floreat!

Waara
2009-08-09 17:24
#32

Underbara Gudinna Brighid! tack vad intressant!.. denna sommar har jag läst en del om henne.. och tack för tipset om boken neina.

Ewerhof
2009-08-09 19:03
#33

Jag uppskattar såna här artiklar som presenterar olika 'saker'. Väcks nyfikenheten så kan man ju fördjupa sig vidare själv. Jag ser fram emot att bli presenterad för andra gudinnor och gudar. :-)

Anco
2009-08-09 20:55
#34

#33 Jaa. hade tänkt att fortsätta med några olika, men tappade lite sugen, om man så säger Obestämd

Så hoppas att det är nån annan som tar det…. Ganna t ex som tycks insatt i Keltisk mytologi, enligt vad h*n sade sig ha.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
Ganna
2009-08-09 22:02
#35

#34 Skriver du något så det framstår som fakta får du vara beredd på frågor/diskussioner kring det också, inkluderat källor.

Vad tror du för folks kunskaper framåt, att man får fråga och diskutera något, eller att man bara ska nicka och hålla med trots att man inte gör det?

F.ö. hade jag inte ö.h.t. nämnt mina kunskaper i keltisk mytologi om inte du först försökt påskina min okunnighet. Din diskussionsnivå känns tämligen infantil för närvarande.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Anco
2009-08-09 22:26
#36

Har ALDRIG försökt påskina okunnighet från din sida!

Infantil….. kan hända….alla är ju inte sååå vuxna och ståtliga som du…. *bugar*

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ganna
2009-08-09 22:59
#37

#36 Vill du veta exakt vad jag avser, kan vi ta det via pm. Så länge resten av den här diskussionen består av ömma tår och försök till ironi, är den tämligen ointressant.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Anco
2009-08-09 23:04
#38

Om du läser noga i mitt inlägg 34 så sa jag inget ironiskt, bara att du verkade ha kunskaper (som du själv påstått) och kanske därför ville skriva något.

Detta blir det sista i denna tråden, som tyvärr visat sig bli en 'kasta skit tråd' vilket inte varit min mening. Ber om ursäkt och bugar mig för din kunskap som med all tydlighet är större än min. Hädanefter ska jag kolla och dubbelkolla både levande och döda källor innan jag skriver något om något.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ewerhof
2009-08-09 23:04
#39

#34 Hitills är det 6 stycken medlemmar som ser fram emot fler artiklar av dig… Glad

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: