Annons:
Etikettandligt
Läst 1268 ggr
neina
7/26/09, 2:51 AM

Divination

Använder ni er av divination? 

Hur då?

Här kan ju ges tillfälle att berätta lite om olika spådomsformer som ni använder, hur de fungerar, och kanske till och med lite om varför de fungerar. 

Inte att förglömma: berätta gärna varför du spår över huvud taget. Skulle vara intressant att veta allas olika syn på saken.

Annons:
Anco
7/26/09, 4:00 PM
#1

I de fall jag söker svar på problem eller olika frågeställningar brukar jag använda mig av tarotkort. Är nu inte såå himla duktig själv på dem då jag inte haft dom så länge, men låter gärna vänner som är duktiga på att tyda korten lägga dom för mig.

I en del fall tar jag shamantrumman till hjälp för att resa och på så sätt kunna fråga mina hjälpare och guider om råd.

Anledningen är alltså att få råd och söka vägeldning mestadels i mitt privata liv.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Ewerhof
7/26/09, 5:12 PM
#2

Ja, jag använder mina tarotkort för privat bruk också. Provade att spå lite kompisar i början för att se vad jag kunde se, för att få perspektiv till tolkningarna om mig själv, men det blev alldeles för stort för mig. Jag kände och såg massor men kunde inte förmedla allt på ett bra sätt så jag fick förklara (ljuga faktiskt) att jag inget särskilt såg. Dessutom märkte jag att det lilla jag ibland provade att säga kunde misstolkas helt av mottagaren. Det gjorde mig riktigt vaksam! Jag har ingen större lust att få "Men det sa du ju" slängt i ansiktet om något val dom gjort slagit fel. Jag tycker det räcker med att ta ansvar för mig själv och min utveckling…

Astrologin är lite lättare att samtala kring. Det är ju mer karaktärer man jobbar med. Lättare för folk att ta till sig. Men jag ger mig sällan in på något djupare där heller.

Men mig själv alltså och min familj håller jag lite koll på.

Ganna
7/26/09, 5:43 PM
#3

Ja.

För att förutse andras framtid samt att stödja mig i beslut (det är dock inte ofta jag använder det för mina beslut, det finns ju de som genomför en mindre divination varje dag för sig själva).

Jag använder en mängd olika former av divination och har prövat de flesta.

Det jag oftast använder för andra är runorna, de passar mig som  hand i handske.

Jag har ett gäng tarotlekar, obotbar samlare som jag är, men de är inte alls lika inspirerande. Kanske för att de inte är direkt förknippade med min tradition, för att jag är kräsen och inte hittat någon med ett uttryck som är s.a.s. felfritt rent estetiskt/symboliskt.

Jag har även andra sätt att utföra divination på som jag inte är bekväm med att ta upp i ett anonymt forum och så har jag som sagt provat de flesta former av divination (samt har diverse parafernalia för det), med undantag från riktigt bökiga eller kladdiga varianter som t.ex. att spå i inälvor.

Det finns olika former av divination som fungerar på olika sätt: vissa låter en få en direktlänk till ödesväven (eller kosmos, akashakrönikorna eller vilken variant man anser sig få insikt från). Andra, t.ex. Ouijabrädor, anden i glaset etc. har mellanhänder i form av väsen.

Hur som helst så är inte divination något som fungerar för alla, jag skulle t.o.m. vilja säga att det fungerar för långt färre än vad folk tror. Har man sedan anlag för det, innebär det inte att man är lämpad för alla former, så det gäller att pröva sig fram.

För min del så fungerar de former som är "inhemska" bättre än exotiska ( I ching är t.ex. rena sömnpillret för mig).

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Upp till toppen
Annons: