Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2763 ggr
Astraea
8/17/09, 6:34 PM

Det tredje örat

Sitter och läser kurslitteratur om intervjutekniker och snubblade över det här avsnittet som jag vill dela med mig av. Även fast det kanske inte hör hemma i det här forumet.

"I praktiken försiggår det mycket mer i intervjusituationen,  bland annat en livlig kommunikation fram och tillbaka som deltagarna inte är medvetna om och som de därför inte har kontroll över.

---

Intervjuaren tar alltså emot en mängd information under en intervju som han eller hon inte vet någonting om. Den kanske tas emot med sinnena på ett sätt som ligger utanför medvetandets räckvidd, kanske handlar det om rester av olika instinkter. Vi måste ju ha kommunicerat med varandra innan vi under utvecklingens gång fick tillgång till det talade språket.

- - -

Det omedvetna material som intervjuaren tar emot gör något med denne. Det sätter igång tankar, känslor, associationer och sinnesstämningar. När man uppfattar dessa förändringar eller skeenden sker det med det tredje örat (Reik, 1954). Att lyssna med det tredje örat innebär alltså att man är uppmärksam på vad som sker inuti en själv i mötet med andra människor.

- - -

När man säger att vissa personer har en bra intuition, ett sjätte sinne eller att det är omöjligt att dölja något för dem så är anledningen till det bland annat att de lyssnar med det tredje örat. Vi uppfostras till att vara rationellt tänkande människor, vilket oftast är förödande för det tredje örat. Men det finns där och kan rensas och aktiveras".

Ur: Intervju - konsten att lyssna och fråga, Jan Krag Jacobsen

Vad säger ni, har ni några åsikter och tankegångar?

Annons:
[trumman]
8/21/09, 1:19 AM
#1

Ja tänk så det kan gå.

Runt runt i karusellen, och visst hör vi mer / annorlunda än vi tror.

Tänk bara på hur du/ni uppfattat min post här.

Barakaddi!

Upp till toppen
Annons: