Annons:
Etikettallmänt
Läst 1845 ggr
Blodeuwedd
2009-08-16 14:03

Vilken varg vinner?

_"En gammal man berättar för sitt barnbarn om ett gräl som pågår inom honom.
Han säger att konflikten står mellan två vargar.

Den ena vargen är full av avundsjuka, sorg, ånger, girighet, högmod, självömkan, skuld, bitterhet, mindervärdighet, lögner, falsk stolthet, överlägsenhet och egoism.

Den andra vargen är full av glädje, fred, kärlek, hopp, ärlighet, ödmjukhet, vänlighet, välvillighet, medkännande, generositet, sanning, medlidande och tro.

Barnet tänker efter en liten stund och frågar sedan sin morfar:
_

_"Vilken varg vinner?"

Den gamle mannen svarar honom:_

"Den varg jag matar.""

Annons:
Anco
2009-08-16 15:44
#1

  

Tack BW….. Den var rejält tankeväckande och BRA!!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

korpsyster
2009-08-16 16:25
#2

Ja mycket, mycket bra. Känner igen det från mitt eget liv.

BiGavia
2009-08-16 16:27
#3

Javisst e det så, men väldigt lätt att mata fel varg!!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Blodeuwedd
2009-08-16 17:07
#4

Vargarna har fullt krig här just nu..

I ena stunden matar jag varg nr Ett, i nästa, varg nr Två.

Ångest!!!!

Jag önskar jag kunde stänga av känslorna och inget känna, men det är inte jag.
JAG känner, jag älskar, jag lever!

Bappho
2009-08-16 17:17
#5

Det är kanske bäst att se till att båda vargarna är mätta ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

BiGavia
2009-08-16 17:28
#6

Har inget att svälta ihjäl den ena..

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Annons:
Astraea
2009-08-16 19:21
#7

Åh, mycket bra BW.

[trumman]
2009-08-26 15:11
#8

Minner mig på en riktigt bra text som den samiske storstadssjamanen Ailo Gaup skrivit på sitt forum:

Lederulven må ta nakkegrepet
----------------------------

Vis at du er lederulven som de ulydige, småkranglende og negative indre småulvene må adlyde.

Viljesløshet, uvilje og motvilje kan dra deg inn i tvil og utmattelsen, om du ikke tar grepet og viser at du er lederulven som de ulydige og småkranglende indre småulvene må adlyde.

Noen mennesker tror at viljekraften mangler. At de ikke har den, at den simpelt hen ikke finnes, og at den ikke virker om den finnes.

Man må altså lære seg å sette en kreativ vilje inn mot motviljen, akkurat i det motviljen snakker. For motviljen kan snakke på mange måter for å unngå å bli satt på plass.

Et sjamanbilde på denne uviljen, motviljen og alle de andre kranglende småviljene er som å en ulveflokk uten leder inni seg. Som alle vet så må enhver ulveflokk ha en leder. Den må ha en klar og tydelig leder og det til gavn for alle. Lederen er den dyktigste, sterkest og den må vise og bevise det igjen og igjen, inntil alle vet det og ingen er i tvil.

På samme vis trenger alle våre instinktive småviljer og plagende motvilje en lederulv, som kan sette småviljenes kraft inn i en felles styrt og villet vilje, samlet om en oppave.

Den bekvemme lilleulven kan snakke på følgende måte: Er du ikke litt trøtt nå? Glem den øvelsen. Sett det heller til med avisen og slapp av. Ta en halvtime på øret.

Eller den ensomme ulven kan si: Ingen bryr seg om meg. Det er ingen som forstår meg. Det er like godt å gi faen.

Den sårede ulven kan si: Det er andre feil. Andre ha skylda. Jeg må få hevn. Jeg skal ta rotte på dem.

Det finnes så mange ulvestemmer. Etter hvert lærer du deg å kjenne igjen uviljens mange stemmer. De driver alle på med sitt til lederulven temmer dem og samstemmer dem.

Du må altså ta grepet. Dårlige vaner kan vendes, en etter en. Selvransakelse er en nødvendig og verdsatt idrett i sjamansonen.

Det er gjennom å følge din egen vilje i det små at du etter hvert får kontakt med den store viljen.

Er det noe som kan kalles viljehormoner? Når man kan holde fokus en tid, når man kan tryllebinde motviljen og tåle aversjonen mot det man fortrenger, da settes en hormonell prosess i gang. Det jeg kaller viljehormonene tar til å arbeide. De forandrer kroppens kjemi, og slik forandres ubehag i retning av velvær.

Vårt indre er en kjemisk prosess og jeg tror at man med tankens kraft kan forandre hormonspeilet og humøret

Om man rir for lenge på kraften fra en hormonsammensetning, som skaper en sinnsstemning, en indre tone, da blir man lett enstrenget sårbar, og sliten. Da trenger man å man forløse en ny hormonell reaksjon, bredere spekter, mer finstemt balanse.

Det er lett å glemme og overse at vårt indre er en avansert kjemisk mekanisme. Ved siden av å få i seg fullverdig ernæring, kan metaforen hormonspeilet være et fungerende verktøy for å skape større velvær og balanse.

For det er jo egentlig slik all kunnskap fungere i oss. Kunnskap om helse skaper en link i vårt sinn til følelsen av sunnhet og velvære. Kunnskap om universet er en link til opplevelsen av universet.

Når man kan se for seg at man er lederen i en samstemt, indre ulveflokk, der småulvene følger sjefen så har man alt forandret seg.

Ailo Gaup.

Waara
2009-08-27 08:03
#9

Härligt bra, båda två. Tackar!

Upp till toppen
Annons: