Annons:
Etikettkeltiskt
Läst 3866 ggr
Skogselva
2009-08-19 20:32

Boktips

(Vet inte i vilken grupp det här hör hemma, så därför hamnar den under keltiskt)

Är vääääldigt intresserad av den keltiska pantheonen, men tycker det är svårt att hitta böcker om dem (har läst Celtic Magic av D.J Conway, men tyckte den var ytlig informationsmässigt).

Har ni läst eller känner till några böcker om de keltiska gudarna som ni kan rekommendera?

Om de sedan är på svenska, engelska eller tom spanska ochitalienska spelar mindre roll - jag är en riktig språknörd :)

BB Skogselva

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Ganna
2009-08-19 21:16
#1

Jag råkar ha några second hand-böcker om det keltiska panteonet/keltisk mytologi. "Celtic Gods, Celtic Goddesses" av R.J. Stewart är en lagom översiktlig bok att börja med och vill man sedan fördjupa sig finns det en bra lista på vidareläsningslitteratur i den också.

Tunrida Craft & Design

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Skogselva
2009-08-19 22:26
#2

Spännande butik, men jag saknar lite information om betalning och frakt. Betalar man via faktura eller postförskott? Vad ligger frakten på inne i Sverige?

BB Skogselva

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ganna
2009-08-19 22:49
#3

Tack för uppskattningen och återkopplingen, jag ska se till att infon blir tydligare. :)

Man betalar via paypal, såvida inte en svensk kund _vill_ betala via postförskott (vilket kostar lite extra), då fixar jag det också.

Frakten för just den boken jag nämnde ligger på 35:-.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

skogsstjerna
2009-08-19 23:52
#4

Ett boktips är:

Magic of the celtic gods and goddesses av Carl McColman och Kathryn Hinds

http://books.google.se/books?id=RANlKSykYM0C&printsec=frontcover&dq=carl+mccolman#v=onepage&q=&f=false

Skogselva
2009-08-20 00:22
#5

#4 Den ska jag kolla in i morgon (lite sent nu).

#3 Vi får se hur väl det funkar, har försökt att beställa den hos dig, iaf. Det står preparing paypale eller liknande, vet inte riktigt vad det innebär, har aldrig använt paypale förr.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ganna
2009-08-20 00:38
#6

#5 Jag skickar ett pm. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
neina
2009-08-22 21:38
#7

Instämmer helhjärtat med #4!

Skogselva
2009-08-22 23:05
#8

#4&7 Så den är bra? (Vilken dum fråga egentligen, som om ni skulle rekommendera ngt ni tyckte vad dåligt.)

Kollade in den på googlelibrary eller vad det nu heter, orkade inte läsa, eftersom författaren/na tog så'n tid på sig att komma till startskottet. Ska försöka få tag på den på bibblan och läsa mer helhjärtat i pappersformatet.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

neina
2009-08-23 00:59
#9

#8 den är bra så till vida att den har lite mer omfattande kapitel om de olika gudarna, än de korthuggna beskrivningar som annars är vanliga. Sedan är det alltid så med det skrivna om det gudomliga, att till stor del blir det ju författarnas personliga vinkel. 

Som jag minns den är den inte jättegrundlig rent historiskt/arkeologiskt sett, men desto mer med återberättande av mytologin.

Skogselva
2009-08-23 13:54
#10

Okej, tack för alla tips än så länge! :)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[NeferNefer]
2016-09-10 02:57
#11

Puttar upp den här tråden, intressanta boktips här! 👍

Upp till toppen
Annons: