Annons:
Etikettallmänt
Läst 2029 ggr
BiGavia
2009-09-21 09:41

Mabon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fjolårets altare…..

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Annons:
neina
2009-09-21 15:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fjolårets bröd, bakat av min väninna. Titta noga, så ser ni morötter, ärtskidor, maskar, till och med en uggla på brödet!

neina
2009-09-21 15:26
#2

Ett recept som kan passa (jag hittade det förra året hos någon som hittat det på ica, kommer tyvärr inte ihåg vem jag hittade det hos, annars skulle jag ge credit):

"Palsternacks- och broccoligratäng med solgul sås
Portioner: 4

Ingredienser
4 palsternackor (ca 500 g)
250 g broccoli
1 vitlöksklyfta
1 msk smör eller margarin
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk 2 tsk gurkmeja
1/2 tsk salt
2 dl riven ost

Gör så här
Skala och skär palsternackorna i skivor. Förväll skivorna i lättsaltat vatten några min. Skär broccolin i mindre bitar. Förväll även den i några min. Låt grönsakerna rinna av.
Lägg palsternacka och broccoli i rader i en lätt smord ugnssäker form.

Skala och finhacka vitlöksklyftan. Fräs vitlöken i matfettet i en kastrull. Tillsätt mjöl och späd med mjölken. Strö i gurkmeja och salt och låt såsen koka några min. Smaka av med peppar.
Häll såsen över palsternacka och broccoli. Strö över osten och gratinera i 250°C, ca 10 min.

Servera med bröd.

Receptet har jag hämtat från http://www.ica.se"

neina
2009-09-21 15:35
#3

Och så lite tips på chants:

Toutouig är en bretonsk vaggvisa, som passar utmärkt att ha som chant, om man skriver egen passande text till. Klicka på länken, klicka sedan på "the whole list" till vänster, bläddra ner till Toutouig, nummer 591. Jag tycker man kan sjunga den långsammare än på inspelningen som kommer om man klickar på "selaou" = lyssna, uppe till höger. Förslag till text: "Faller, faller, löven faller, nu är det höst; När löven singlar ner till jord, då sänker sig friden, då finner vi ro; Faller, faller, löven faller, nu är det höst."

En annan melodi som också passar som chant, som jag tyvärr inte hittar noter till, och bara en hiskelig midi som inte alls är hjälpsam, är Canadian Boat Song. (Snälla, om någon har den på noter eller bättre ljud, säg gärna till.) Till den kan man sjunga "Stilla, låt jorden bära dig; För alltid, låt jorden bära dig; För alltid, låt jorden bära dig."

Båda dessa fungerar bäst om man sjunger dem så länge att man glömmer hur länge man hållit på, tills man bara är…

Floreat!

BiGavia
2009-09-21 16:26
#4

Tack ;), tror alla behöver extra inspiration, här ska bakas…

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BiGavia
2009-09-21 21:28
#5

Knåpar ihop en eldkorg nu, som jag fått av hjärtats vän….

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Waara
2009-09-22 10:05
#6

Så Fint BiG :)

Tack för recept & inspiration neina, ska testa den gratängen.. och tack snälla för den länken! :)

Annons:
neina
2009-09-24 02:46
#7

Hittade en vacker text på A Druid Thurible också.

Nu har höstdagjämningen passerat, men skriv gärna och berätta lite om vad den innebär för dig?

Floreat!

Upp till toppen
Annons: