Annons:
Etikettshamanism
Läst 2547 ggr
bluemary
2009-09-29 19:25

Boken "Shamanens väg".

Ursäkta, det blev visst lite fel.
I samband med att jag presenterat mig så skrev jag
senare en fråga som jag kanske skulle ha skrivit
en rubrik på. Så därför så tar jag det igen.

Har läst att det varit en del diskussioner om denna
bok bara är påhittad eller om allt verkligen har
hänt. Vad anser ni ?

Annons:
SgtRipley
2009-09-30 10:36
#1

Först blev jag jätteförvånad, sedan läste jag ditt första inlägg och såg att du menar "Shamanens väg" (Sorcerer's crossing) av Taisha Abelar, inte den klassiska "Shamanens väg" (Way of the shaman) av Michael Harner. Det är olyckligt att man gett Abelars bok just den titeln på svenska, eftersom det kan uppstå förvirring om vilken bok man menar. Det finns, såvitt jag vet, inga tveksamheter om äktheten i Harners bok.

Hur som helst, jag har inte läst Tasiha Abelars bok, men jag vet att hon är en av Carlos Castanedas lärjungar. Jag tror att det numera är ganska etablerat att Castaneda hittade på rätt mycket av sina berättelser. Men det gör inte så mycket tycker jag, för man kan lära sig mycket gott av hans böcker ändå. De är ju "berättelser om makt", som han skriver. Och det räcker långt. Om det påstås att även Abelar hittat på det hon berättar så är det väl i gammal god Castaneda-anda då!Flört

bluemary
2009-09-30 12:20
#2

Bra att du gjorde tillägget med författaren. Tänkte själv
på detta efteråt men visste inte att det finns 2 böcker
med samma namn. Är den av Michael Harner en bok
som du rekommenderar ? Är den en berättelse eller
en bok där man får information om shamanism o s v ?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
SgtRipley
2009-09-30 21:42
#5

Hejsan, jag rekommenderar verkligen Michael Harners bok. Tyvärr är den svenska utgåvan utgången på förlaget, men den finns på bibliotek runt om i landet. Man kan fortfarande köpa den på engelska förstås.

Man kan väl säga att Michael Harners bok är både en faktabaserad redogörelse av vad shamanism är i olika världsdelar, och en berättelse om en personlig resa som ledde fram till att han startade The Foundation of Shamanic Studies.

Du kan läsa mera om shamanism och Michael Harner på forumet Trolltrumman, via länken här: Shamanism idag

bluemary
2009-10-01 10:24
#6

Läste en gång en bok om en kille som åkte iväg på en kurs
där han till slut lärde sig att gå ner i underjorden. Den berättar
samtidigt hur det går för de andra kursdeltagarna. Kan det
vara den `?

Annons:
SgtRipley
2009-10-01 11:07
#7

Nej. Jag tror att du menar "Den stora drömmen" av Arthur Sörenssen. Michael Harner är läraren på kursen som boken handlar om.

bluemary
2009-10-02 02:36
#8

Hej ! Tack för tipset om länken. Det är nu midnattt och jag
kan inte sova så nu så ska jag kasta mig över det hela,
verkar mycket intressant. Ha det så bra ! Med vänliga
hälsningar från Anette

[trumman]
2009-10-12 03:43
#9

Jörgen I Erikssons böcker är de mest läsvärda inom ämnet shamanism för mig just nu.

Upp till toppen
Annons: